Permalänk

Dator klagar på DRAM prövat allt

Som rubriken lyder satt vid datorn imorse och då fungerade den sen nästa gång jag skulle starta den lyser LED rött på DRAM. Har prövat följande:

Bytat plats på stickorna: LED lyser på DRAM
Kört med bara en sticka testat båda: LED lyser på DRAM
Testat två andra DRAM stickor som jag vet fungerar: LED lyser på DRAM
Prövat utan DRAM: LED lyser på DRAM
Prövat att köra utan grafikkkort: LED lyser på DRAM

Vad kan ha hänt? Börjar nästan tro att det är moderkortet eller CPU som gett upp? Hur ska jag felsöka detta?

Tips mottages tacksamt!

Visa signatur

Stationär Speldator: AMD Ryzen 7 5700 I AMD Radeon 6750 XT I W10
Stationär Extra: AMD Ryzen 7 2700 I AMD Radeon 270 X I Ubuntu 24.04.3
Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti I W11

Permalänk

Kan tillägga att CPU LED lyser i en sekund vid uppstart för att sen skifta till DRAM LED med alla fläktar på full spinn.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Som rubriken lyder satt vid datorn imorse och då fungerade den sen nästa gång jag skulle starta den lyser LED rött på DRAM. Har prövat följande:

Bytat plats på stickorna: LED lyser på DRAM
Kört med bara en sticka testat båda: LED lyser på DRAM
Testat två andra DRAM stickor som jag vet fungerar: LED lyser på DRAM
Prövat utan DRAM: LED lyser på DRAM
Prövat att köra utan grafikkkort: LED lyser på DRAM

Vad kan ha hänt? Börjar nästan tro att det är moderkortet eller CPU som gett upp? Hur ska jag felsöka detta?

Tips mottages tacksamt!

Har du testat att cleara cmos?

Permalänk
Skrivet av Shiftypants:

Har du testat att cleara cmos?

Nope har försökt läsa i manualen och blir inte helt klok på hur man ska göra? Det lustiga är att den funkade imorse och jag har inte rört något i bios. Jag blir inte klok på det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nope har försökt läsa i manualen och blir inte helt klok på hur man ska göra? Det lustiga är att den funkade imorse och jag har inte rört något i bios. Jag blir inte klok på det.

När jag gjorde det senast, tidigt 2000-tal, räckte det att ta bort batteriet från moderkortet i några sekunder. Vet inte om det funkar än.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Skrivet av HappySatan:

När jag gjorde det senast, tidigt 2000-tal, räckte det att ta bort batteriet från moderkortet i några sekunder. Vet inte om det funkar än.

Ska ge mig på det och se om jag kan ta ur batteriet. Tyckte även en sak ser konstigt ut på moderkortet:

Något som bränt?

Prövat utan grafikkort men den klagar på DRAM ändå. Börjar som sagt tro att moderkortet har gjort sitt tyvärr.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ska ge mig på det och se om jag kan ta ur batteriet. Tyckte även en sak ser konstigt ut på moderkortet:

https://i.imgur.com/o5XG5aF.jpg

Något som bränt?

Prövat utan grafikkort men den klagar på DRAM ändå. Börjar som sagt tro att moderkortet har gjort sitt tyvärr.

Ser ut som att det har spillts någon vätska där. Den delen av moderkortet brukar dock ha med strömmen till processorn att göra och inte minnet. Testa att skrubba rent där med koncentrerad alkohol eller liknande och se om det blir bättre.

Permalänk

Då kommer en annan fråga. Finns de någon trolig orsak till att vätskespill skulle ha inträffat just där? Tycker mig skymta att du har AIO-kylare. Bara en tanke då de är högst intressant att få veta vad som orsakat ditt problem i första taget.

Edit; Helt Viita, misstog mig skapligt där! Men då förutsätter vi också att där inte suttit något annan typ av kylare.

Kan ju likaväl vara brännmärke. Inspektion av kablage nästa i så fall.

Rättning
Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem

Är AIOs utrustade med flänsar? Tycker det ser ut som en alu-fläns med fläkt.

De där två kondensatorerna ser mycket misstänkta ut, men vad som orsakat "brännmärket" vid EPS-kontakten är lite svårare att säga? Ljuset/reflektionen gör det lite svårt att se men det kanske finns något chip eller någon annan komponent som haft möjlighet att brinna.

Med tanke på hur dessa "fläckar" ser ut så är det stor risk att inte bara moderkortet utan även CPU och RAM riskerar att ha tagit skada.
Det kan även vara PSU:n som det blivit fel på så att den matar för hög spänning. Vet inte om jag skulle våga använda denna PSU i ett annat bygge.

Skulle vara intressant att veta om det finns fler "brännmärken", kanske på VRM:en... eller tillhörande komponenter...

Edit:

.FÖR ÖVRIGT.
Det rekommenderas starkt att du kopplar ut eventuella tillbehör såsom hårddisk etc så inte andra komponenter tar skada om de inte redan skadats under felsökningen.

Permalänk

Har aldrig spillt någon vätska i datorn och har alltid kört luftkylare i denna burken.

Så i så fall är det något annat som har gjort det eller så har det varit så från fabrik men kan inte minnas att det sett ut så innan. Ska man testa med ett annat nätaggregat och se om det går igång då?

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Har aldrig spillt någon vätska i datorn och har alltid kört luftkylare i denna burken.

Så i så fall är det något annat som har gjort det eller så har det varit så från fabrik men kan inte minnas att det sett ut så innan. Ska man testa med ett annat nätaggregat och se om det går igång då?

Om kontakten inte är korrekt isatt kan det även bli överslag på grund av dålig kontakt.
Sedan så ser det som sagt ut som att det är något vid kondensatorn omedelbart till vänster om kontakten också.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk

Jag tycker det ser ut som att något ser bränt ut vid usb 1 FL i höjd med L.
Det vita kan vara att det gått varmt pga materialet i moderkortet. Vad som gjort att det gått varmt är svårt att veta från en bild.
Om jag får gissa är moderkortet kört, skulle även byta psu samtidigt

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Skrivet av giplet:

Om kontakten inte är korrekt isatt kan det även bli överslag på grund av dålig kontakt.
Sedan så ser det som sagt ut som att det är något vid kondensatorn omedelbart till vänster om kontakten också.

Datorn har rullat i flera år utan problem så det måste vara något annat. Ja det ser skumt ut.

Skrivet av Swedishchef_90:

Jag tycker det ser ut som att något ser bränt ut vid usb 1 FL i höjd med L.
Det vita kan vara att det gått varmt pga materialet i moderkortet. Vad som gjort att det gått varmt är svårt att veta från en bild.
Om jag får gissa är moderkortet kört, skulle även byta psu samtidigt

Ja det lutar mot nytt moderkort och ny PSU samtidigt det är lika bra och hoppas att inget annat tagit skada suck.

Visa signatur

Permalänk

Datorn har rullat i flera år utan problem så det måste vara något annat. Ja det ser skumt ut.

Ja det lutar mot nytt moderkort och ny PSU samtidigt det är lika bra och hoppas att inget annat tagit skada suck.

Om du har någon med samma socket och ram, testa dem hos kompisen innan du beställer nytt

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Skrivet av Swedishchef_90:

Om du har någon med samma socket och ram, testa dem hos kompisen innan du beställer nytt

Tyvärr har jag inte den möjligheten. Jag förstår bara inte varför den ger fel på DRAM när jag testat de stickorna jag uppgraderade från men problemet kvarstår. Får anta att det är något större fel då.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tyvärr har jag inte den möjligheten. Jag förstår bara inte varför den ger fel på DRAM när jag testat de stickorna jag uppgraderade från men problemet kvarstår. Får anta att det är något större fel då.

Bara för att förtydliga lite.

Bilden som du infogade i ett inlägg ovan påvisar ganska allvarliga skador på moderkortet, de tre gula "brännmärkena".

Två vid de kondensatorerna, vilket mycket troligt är kondensatorerna som gett upp även om de ser hela ut på utsidan, den gula fläcken vid strömkontakten skulle jag gissa att det är IC-kretsen som sitter precis vid strömkontakten men då det är svårt att hitta bilder på vad som finns för komponenter runt denna kontakt kan likväl vara något annat.

Att moderkortet indikerar att det är fel på RAM behöver inte betyda att det är fel på RAM.
Med tanke på de synliga "brännmärkena" så vid strömkontakten till CPU så finns det risk att spänningsplanen/spänningsbanorna på moderkortet kan vara skadade.
Det kanske inte ens går fram spänning till minnesmoduelrna vilket betyder att om det inte längre får spänning så kommer moderkortet förmodligen att indikera "fel på RAM".
Glöm inte heller bort att minneskontrollern sitter i CPU:n, om minneskontrollern har skadats eller om den inte strömförsöjs så kan moderkortet återigen indikera "fel på RAM".

Det enda du kan göra är att prova minnesmodulerna på ett annat fungerande moderkort.

Jag skulle själv inte lite på detta mdoerkort efter att ha upptäckt dessa "brännmärken". Ju mer du felsöker med detta moderkort desto större chans att något annat också går sönder.
Detsamma gäller PSU:n, då du inte har någon utrustning att kontrollera att den är felfri eller några gamla komponenter som du är villig att riskera för att kontrollera funktion.

Vad är det för PSU? Vet inte om jag missat det någonstans eller om du inte skrivit ut det.

Permalänk
Skrivet av Viita:

Bara för att förtydliga lite.

Bilden som du infogade i ett inlägg ovan påvisar ganska allvarliga skador på moderkortet, de tre gula "brännmärkena".

Två vid de kondensatorerna, vilket mycket troligt är kondensatorerna som gett upp även om de ser hela ut på utsidan, den gula fläcken vid strömkontakten skulle jag gissa att det är IC-kretsen som sitter precis vid strömkontakten men då det är svårt att hitta bilder på vad som finns för komponenter runt denna kontakt kan likväl vara något annat.

Att moderkortet indikerar att det är fel på RAM behöver inte betyda att det är fel på RAM.
Med tanke på de synliga "brännmärkena" så vid strömkontakten till CPU så finns det risk att spänningsplanen/spänningsbanorna på moderkortet kan vara skadade.
Det kanske inte ens går fram spänning till minnesmoduelrna vilket betyder att om det inte längre får spänning så kommer moderkortet förmodligen att indikera "fel på RAM".
Glöm inte heller bort att minneskontrollern sitter i CPU:n, om minneskontrollern har skadats eller om den inte strömförsöjs så kan moderkortet återigen indikera "fel på RAM".

Det enda du kan göra är att prova minnesmodulerna på ett annat fungerande moderkort.

Jag skulle själv inte lite på detta mdoerkort efter att ha upptäckt dessa "brännmärken". Ju mer du felsöker med detta moderkort desto större chans att något annat också går sönder.
Detsamma gäller PSU:n, då du inte har någon utrustning att kontrollera att den är felfri eller några gamla komponenter som du är villig att riskera för att kontrollera funktion.

Vad är det för PSU? Vet inte om jag missat det någonstans eller om du inte skrivit ut det.

Tack för ett bra inlägg.

Jag har oftast försökt köpa Seasonic baserat till mina byggen men till detta valde jag ett Fractal Design Integra M som är baserat på ATNG. Kanske inte det bästa valet om det nu är det som krånglat till det.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Är CMOS rensat nu?
Tycker definitivt något ser skumt ut på bilden, men CMOS är första steget.

Hade faktiskt liknande problem häromdagen, som uppstod när jag stängde av datorn under boot. Valde Restart i Windows av misstag, väntade tills skärmen slocknade och stängde av datorn. Efter det vägrade den POST:a ett antal försök, den fastnade på DRAM-lampan.
Rensade CMOS genom att kortsluta jumpern som manualen pekade ut och sen fungerade allt igen. Laddade in mina gamla inställningar och sedan dess är allt OK.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Skrivet av Thomas:

Är CMOS rensat nu?
Tycker definitivt något ser skumt ut på bilden, men CMOS är första steget.

Hade faktiskt liknande problem häromdagen, som uppstod när jag stängde av datorn under boot. Valde Restart i Windows av misstag, väntade tills skärmen slocknade och stängde av datorn. Efter det vägrade den POST:a ett antal försök, den fastnade på DRAM-lampan.
Rensade CMOS genom att kortsluta jumpern som manualen pekade ut och sen fungerade allt igen. Laddade in mina gamla inställningar och sedan dess är allt OK.

Jag stängde av allt häromdagen och drog ut strömkabeln och använde tippen av en skruvmejsel för att rensa CMOS men det gjorde ingen skillnad mer än att den ena fläkten inte ville dra igång vid nästa uppstart. Datorn har också fått svårare att starta ju mer jag rotat med den. Det tog tre försök sist innan den gick igång och fastnade innan BIOS på dåligt DRAM. Känns knappt lönt att försöka mer.

Visa signatur

Permalänk

Zoomade in lite extra nu och visst ser man färgförändringen pga varmgång inte bara runt PSU-pluggen utan även runt kondningen. Kolla på ändarna för alla hylsor i 8pins-kontakten. Ser alla fräsha ut eller skiljer dom sig sinsemellan?

Börja sikta in dig på nytt moderkort och ny psu.

Visa signatur

Permalänk

Jag har ett Fractal Design Define C Mini och gjorde misstaget att bara dra ut kablarna från det förra moderkortet till frontpanelen utan att titta hur det satt. Som det är nu vill inte datorn starta men misstänker starkt att jag kopplat fel och blir inte klok på hur jag ska göra. Har köpt följande moderkort:

https://www.inet.se/produkt/1903387/asus-tuf-b450m-plus-gamin...

Någon som vet en bra guide för jag hittar inget och Fractals manual är inte mycket till hjälp.

Visa signatur

Permalänk

Resetkabel går mellan; Ground och HWRST#
Power SW kabel går mellan; PWR och GND
Power LED kabel märkt + går till; PWR LED +
Power LED kabel märkt - går till; PWR LED -
HDD LED kabel märkt + går till; HDD LED +
HDD LED kabel märkt - går till; HDD LED -

HD-AUDIO kablage går till; HD AUDIO-sockeln.
USB 3.0 kommer endast passa på ett ställe.

B450 M PLUS II

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av coolerfreak:

Resetkabel går mellan; Ground och HWRST#
Power SW kabel går mellan; PWR och GND
Power LED kabel märkt + går till; PWR LED +
Power LED kabel märkt - går till; PWR LED -
HDD LED kabel märkt + går till; HDD LED +
HDD LED kabel märkt - går till; HDD LED -

HD-AUDIO kablage går till; HD AUDIO-sockeln.
USB 3.0 kommer endast passa på ett ställe.

B450 M PLUS II
https://i.imgur.com/aKaONo3.jpg

Tack så jättemycket!

Sprillans ny Seasonic Focus GX funkar inte. Kvittar hur jag gör så snurrar inte fläkten. Suck..

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Tack så jättemycket!

Sprillans ny Seasonic Focus GX funkar inte. Kvittar hur jag gör så snurrar inte fläkten. Suck..

Har du testat att "tjuvkoppla" det?
Koppla ihop PS_ON (oftast grön) med valfri jord (i princip alltid svart).

Startar det inte av det så är det sannolikt defekt, speciellt om det även är kopplad till lite last som hårddiskar eller liknande.
Om det startar med sådan koppling så är det nog moderkortet som inte skickar någon startsignal till det alls.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"

Permalänk

Som ovan nämnt *gemtricket*. Idag existerar knappt färgad isolering men du hittar nummer på baksidan av 24pin-sockeln. På med glasögonen och fram med pannlampa och förstoringsglas.
Ett viktigt test att göra om än dock extremt ovanligt är att kontrollera att alla kablar in i 24pin sockeln sitter fast.
1st kabel var lös för en polare på sproilans ny Seasonic nätdel, ren och skär måndagsex dock.

Går nätagget igång med hjälp av tricket så är de bara att återgå till moderkortet.

- Byt PSU 220v kabel samt vägg-uttag
- Se över moderkortdistanser
- Se över att PSU 4+4pin CPU-kablage är rätt inkopplat på CPU ATX-sockeln
- Se över att PSU ATX 24pin är ordentligt nedtryckt och sitter som den ska
- Se över att CPU'n sitter bra
- Se över att CPU-kylaren sitter bra och kabeln går in i rätt CPU-FAN uttag.
- Låt minnen vara urkopplade för att verkställa minsta möjliga funktionalitet.
- Är de nåt vajsing med dina startknappar - Nudda PRW SW och GND pinsen med en isolerad skruvmejsel. Går CPU-fläkten igång nu så är du på rätt väg.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av coolerfreak:

Som ovan nämnt *gemtricket*. Idag existerar knappt färgad isolering men du hittar nummer på baksidan av 24pin-sockeln. På med glasögonen och fram med pannlampa och förstoringsglas.

Med pinout-bilden är det ju bara att räkna, mycket lättare så.
Har man biten som klickar fast i moderkortet på höger sida så är det ju 4:e pinnen uppifrån på den högra raden.
Plus varfri jord.

Visa signatur

Permalänk

@Thomas; Sant Mest en *know how* ur kopplingsperspektiv.

Visa signatur

Permalänk

Sagan med detta bara fortsätter. Vet inte om jag ska skratta eller gråta.

Har identifierat problemet ( tror jag ) så fort jag kopplar in SATA diskarna i nätagget och försöker starta datorn säger det bara klick och inte ett smack händer. Drar jag ut en av kablarna så fungerar det helt plötsligt men då har jag bara två hårddiskar..

Kan det vara så illa att förra moderkortet blivit friterat tack vare fel i någon kabel? Jag tänkte spara tid genom att låta kablaget till alla hårddiskarna sitta kvar men det börjar kännas som en dum ide nu.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Är det en specifik disk som gör att datorn inte startar, eller bara när du har alla samtidigt?
Det låter ju lite som om en disk är trasig och kortsluter 12V eller 5V till jord, så när den är inkopplad vägrar nätaggregatet starta.

Visa signatur

Permalänk

Om ditt gamla nätagg har modulära kablar så använd INTE dom med det nya nätagget, har läst en del trådar där detta misstag har gjorts och kan sluta riktigt illa.
Det finns vissa som är kompatibla men då får man kolla upp det innan man använder dom och för att göra det enkelt och säkert så blandar man inte kablar