Permalänk
Medlem

AAARG!. att jag fick läsa så länge tills höger höger kom upp! (och alltid även här) KRÄNKT! /;p

Permalänk
Medlem

Saknar alternativet "Jag är hårdhänt och slår på musen med båda händer"

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 1600 GPU: Asus GeForce GTX 1060 6GB DUAL Moderkort: MSI B350M Mortar
RAM: 16GB Corsair Vengeance DDR4 3200MHz PSU: Corsair RM750X
Laptop: ThinkPad T480s, Core i7 8550U, 16GB RAM Mobil: Samsung Galaxy S10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doskii:

Är du säkert du är vänsterhänt i så fall?

Det finns helt klart exempel likt dessa. Min tjej är högerhänt, skriver med höger osv men kastar och sparkar med vänster, även vänsterfattning på ex golfklubba.

Jag förstår inte. Jag antar den korrekta benämningen är ambidextrös (fast det verkar innebära att bägge är lika bra). Det förbryllar mig att vissa aktiviteter funkar på enda handen men andra på den andra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Massy:

Det finns helt klart exempel likt dessa. Min tjej är högerhänt, skriver med höger osv men kastar och sparkar med vänster, även vänsterfattning på ex golfklubba.

Jag förstår inte. Jag antar den korrekta benämningen är ambidextrös (fast det verkar innebära att bägge är lika bra). Det förbryllar mig att vissa aktiviteter funkar på enda handen men andra på den andra.

Ambidext heter det på svenska, "ambidextrous" på engelska.

Jag skriver med höger men det är nog mycket för att jag fick lära mig det från början. Min mamma var vänsterhänt och tvingades skriva med höger när hon gick i skolan och lite av det där levde fortfarande kvar när jag började skolan i början av 70-talet. Hockey, golf och dylika aktiviteter spelar jag som vänsterhänt, musen växlar jag obehindrat. Bowla kan jag göra med båda men det blir för dyrt att ha klot för både vänster och höger så det har blivit höger. Funderar dock på att växla och spela vänster då det kan vara en fördel eftersom det är färre vänsterhänta spelare som drar ner oljan. När jag spelar tennis växlar jag hand hela tiden, vilket har förvirrat en och annan motståndare genom åren.

I övrigt så gör jag det mesta med båda händer, det blir den hand som passar bäst för tillfället. Plockar jag kniven med vänster så skär jag med vänster, plockar jag den med höger så skär jag med höger.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Ni som har musen på vänster sida av tangentbordet - använder ni fortfarande WASD för spel? Om inte, vart flyttar ni händerna?

Använder en Kensington Expert Mouse, 4 knappar och oberoende av hand.
Nummerdelen är ganska bra. 16 användbara tangenter totalt, och nära varandra. Dessutom är det är nära pilarna och home/end så får man 10 knappar till. Går snabbt att flytta högerhanden också. Så totalt 30 knappar.

Skrivet av NordhNet:

För alla som har lite svårt med det här med teknik så betyder ”mus” pekdonet man använder för att navigera i datormaskinen.

Kuliga skämt annars, om det hade varit en annan sida där man kanske är först med att fälla ett sådant skämt 👍🏻

Ahh... Jag trodde det var en sådan där med hår som piper och går snabbt... I alla fall när katter jagar dom.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doskii:

Är du säkert du är vänsterhänt i så fall?

Japp, handen sitter längst ut på armen och den sköter finliret. Ska jag skriva med höger blir läkare upprörda över min taskiga skrivstil. Dessutom vänsterfotad och i det fallet hela vägen upp till höftleden.

Visa signatur

Burk:Ryzen 2700X~Asus Prime X470-Pro~G.Skill Flare X 16GB 3200 | Dark Rock Pro 4 | Asus GTX 970 | 3SSD+1HDD | Fractal Design R6 | AW3418DW | Logitech G810~Logitech G502 | argon C1~Argon DA1
Unraid:Xeon E3-1275~Supermicro X11SSH-LN4F~32GB Crucial DDR4 ECC | JBOD 12TB

Permalänk
Medlem

Vänsterhänt, använder musen med vänster hand.
Men har inte speglade knappar som en del andra vänsterhänta dårar håller på med.

Permalänk
Medlem

Jag är vänsterhänt och har (numera) för det mesta musen i höger hand. Men det var nåt sommarjobb för en massa år sen som hade väldigt mycket musanvändade och klickande, varpå jag fick känningar i höger hand. Tvingade mig således att lära mig använda vänster så nu byter jag lite titt som tätt, även om höger används mest frekvent.

Visa signatur

Chassi: Jonsbo U3 Moderkort: Asus z97 m-plus PSU: Fractal Design Newton R3 RAM: Kingston HyperX 4x4 1866mhz
CPU: Core i7 4790K GPU: Evga GTX 970 SC SSD: Crucial MX100 512GB + en H80i och lite fläktar

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av keyser:

Vänsterhänt, använder musen med vänster hand.
Men har inte speglade knappar som en del andra vänsterhänta dårar håller på med.

Hade inte heller speglade knappar i början, men bytte kanske för cirka 10 år sedan. Det är mer naturligt att primärklicka med pekfingret

Däremot är det nödvändigt med hårdvaruprogrammerbar mus, vissa program (som t.ex. fjärrskrivbord) respekterar inte inställningarna, och man kan ju inte hålla på att byta inställningarna i varje server man ska in och jobba i, då blir man inte poppis hos kollegorna.

Permalänk
Medlem

Använder musen med vilken hand som helst men är annars extremt vänsterhänt.

Permalänk
Medlem

För att skapa variation och undvika musarm etc så kör jag musen på höger hand hemma eftersom spelande kan förekomma och jag har klart bättre reaktionstid med högern.

Men på jobbet kör jag musen med vänster hand och mer en bra ergonomisk mus.

Är i övrigt högerhänt.

Permalänk
Medlem

Högerhänt. Började känna problem i handleden för drygt 10 år sedan. Växlade till styrkula som jag kör med vänster tumme... Tog några veckor innan det flöt på lika bra som innan. Inga problem i hand/arm sedan dess. Bonus: ingen annan kan låna datorn!

Permalänk
Medlem

Jag är högerhänt, och använder alltid musen med höger hand.

Visa signatur

Spelar Just Nu: INGET Väntar På: HL 3, Grand Theft Auto VI
Moderkort: Gigabyte Z790 Gaming X AX CPU: Intel Core i7 13700K 3.4GHz Kylare: Arctic Liquid Freezer II 360
Internminne:
Corsair 32GB (2x16) DDR5 6000MHz Vengeance GPU: Asus RTX 4090 TUF GAMING
SSD: WD Black SN850X 1TB Gen 4 & Samsung 860 EVO 1TB OS: Windows 11 Skärm: LG C2 42"

Permalänk
Medlem

Vänsterhänt med musen till vänster. Har kört Razor (Deathadder) det senaste decenniet. De är grymma på stöd för vänsterhänta! Bästa med en äkta vänsterhänt mus är att knapparna är swappade by default så att jag kan ha en extra mus till höger med normala knappar inkopplad samtidigt för att avlasta vid behov (jag sitter vid datorn på på jobbet på dagen och gaming hemma på kvällen).

Använder WASD knappar och brukar inte känna behov av att ändra så mycket på knappinställningar.

Permalänk

Försöker att undvika musen pga det är ett ineffektivt verktyg för det mesta. Men då jag faktiskt använder den ligger den i höger hand

Permalänk
Medlem

Självklart till höger.

Visa signatur

GTX 260 SC | GTX 280 SLI | GTX 280 Tri SLi | GTX 590 Quad SLi | GTX 980 ti | RTX 2080 Ti Strix OC | RTX 3090 Strix OC | RTX 4090 Strix OC
The Way It's Meant to be Played|NVIDIA

ASUS MAXIMUS Z790 APEX Encore | i9-14900KS (delidded/direct-die) | 2x24GB G.Skill 8000 M-die | Corsair AX1600i | Samsung 990 PRO 4TB | Corsair 7000D Airflow | 15x Corsair ML Pros (8x ML120 Pro, 7x ML140 Pro) | Rads 360+360+420 | LG C3 48" 120Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Massy:

Det finns helt klart exempel likt dessa. Min tjej är högerhänt, skriver med höger osv men kastar och sparkar med vänster, även vänsterfattning på ex golfklubba.

Jag förstår inte. Jag antar den korrekta benämningen är ambidextrös (fast det verkar innebära att bägge är lika bra). Det förbryllar mig att vissa aktiviteter funkar på enda handen men andra på den andra.

Det kallas dubbelhänt, ambidextriös är när man är dubbelhänt och kan använda bägge simultant, t.ex skriva förnamnet med vänster hand och efternamnet med höger hand samtidigt.

Skrivet av Alphahanne:

Ambidext heter det på svenska, "ambidextrous" på engelska.

Jag skriver med höger men det är nog mycket för att jag fick lära mig det från början. Min mamma var vänsterhänt och tvingades skriva med höger när hon gick i skolan och lite av det där levde fortfarande kvar när jag började skolan i början av 70-talet. Hockey, golf och dylika aktiviteter spelar jag som vänsterhänt, musen växlar jag obehindrat. Bowla kan jag göra med båda men det blir för dyrt att ha klot för både vänster och höger så det har blivit höger. Funderar dock på att växla och spela vänster då det kan vara en fördel eftersom det är färre vänsterhänta spelare som drar ner oljan. När jag spelar tennis växlar jag hand hela tiden, vilket har förvirrat en och annan motståndare genom åren.

I övrigt så gör jag det mesta med båda händer, det blir den hand som passar bäst för tillfället. Plockar jag kniven med vänster så skär jag med vänster, plockar jag den med höger så skär jag med höger.

För den som har spelat rollspel(penna & papper) och genererat karaktär, så är det glasklart att det heter ambidextriös på svenska, men ambidext kan mycket väl vara en vedertagen kortform.
Det du beskriver är dubbelhänt, jag känner igen det då jag när jag spelar innebandy, tennis, golf, biljard etc. ofta finner att jag helst håller med bara 1 hand, så att jag lätt kan byta för att få längre räckvidd.
En ambidextriös person föredrar 2 klubbor, rack eller bowlingklot, eller som i det här fallet 2 möss.

back on topic
Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Vänsterhänt och använder musen med höger hand. Jag skulle säkert varit en bättre spelare om jag hade använt min starkaste hand istället men nu är det för sent att ändra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Hade inte heller speglade knappar i början, men bytte kanske för cirka 10 år sedan. Det är mer naturligt att primärklicka med pekfingret

Däremot är det nödvändigt med hårdvaruprogrammerbar mus, vissa program (som t.ex. fjärrskrivbord) respekterar inte inställningarna, och man kan ju inte hålla på att byta inställningarna i varje server man ska in och jobba i, då blir man inte poppis hos kollegorna.

~/.mouseconfig heter filen.

1 2 3 4 i passande ordning om du vill ändra. observera mellanslaget mellan siffrorna.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk

Musen till höger och Apples trackpad till vänster. Har kört med den lösningen i snart åtta år nu.

Visa signatur

The Macintosh uses an experimental pointing device called a 'mouse'. There is no evidence that people want to use these things
John C Dvorak

Permalänk
Avstängd

Högerhänt, ovanligt stor underarm av någon outgrundlig anledning...

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Vänsterhänt men har alltid kört mus med högern.

Är väl egentligen "variabelhänt". Vänsterhänt i vissa fall, högerhänt i andra, dubbelhänt i tredje (exempelvis dart).

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Vänsterhänt men 4 äldre bröder + en farsa som alla är högerhänta (/ såpass gammal att man fick en linjal på fingrarna om man var vänsterhänt), så jag fick gott acceptera och lära mig använda musen med högerhanden som normalt folk.
Är fullkomligt inkapabel att göra något annat med högerhanden så det kanske förklarar varför jag är så dålig på snabba shooters

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Hade ingen aning om att många vänsterhänta använde musen på höger sida.

Typ tvungen man blir ju sne i hela kroppen o ha musen på vänster sidan samtidigt plats för högerhanden o komma åt wsad!

Sen vill ja ha biffiga full seize t-bord med numeriska, funkar liksom inge vidare o köra musen i vänster

Men jag e special case, föddes högerhänt men blev vänster som baby pga tillfällig muskelsjukdom. När jag blev frisk hade jag konverterat

Jag är liksom starkare i vänstern men har mer precision i högern i allt utom skrift/måleri, och även med vänstern ser det förjävligt ut

Permalänk
Medlem

Vänsterhänt och använder musen i vänster hand. Att växa upp med högerhänta som hade musen på fel sida av tangentbordet men inte nog med kabel för att lyfta över musen till andra sidan var ett helvete.

Dagen man fick tag på en Razer deathadder left hand edition var man som i himmelen

Permalänk
Medlem

Är högerhänt och kör vanligen höger.

Men en gång bröt jag armbågen och var gipsad från fingrarna till axeln. Då var det minsann bara att lära sig sig använda musen i vänsterhand om man ville spela eller använda datorn.
Och det gick förvånansvärt bra efter några veckor faktiskt!

Nästan intressantast var ju att min arm var gipsad och fixerad med handflatan uppåt, så jag la bokstavligen tangentbordet uppochner i knät med min gipsade hand under så att jag kunde använda tangentbordet också

Permalänk

Senaste jag kollade hade tanten musen exakt i mitten trots att hin är högerhänt

Permalänk
Medlem

höger och höger.
Syrrans gubbe är vänsterhänt och kör vänster och vänster.

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Inaktiv

Thumbnail ser ut som tassarna när en lite större hunder ligger å chillar

Permalänk

*Jag är vänsterhänt, och använder alltid musen med vänster hand