Finns det någon kunnig inom el härinne?

Permalänk
Medlem

Ska berätta en anekdot om jordfelsbrytare för att påvisa hur otroligt känsliga de kan vara.

Det jag skrivet nedan är ingen guide och inget man bör testa hemma.

En anhörig har en bastu på gården, elektrisk sådan.

Över vintern användes den som förråd pga renoveringsarbete.
När det var dags att basta igen gick det inte starta upp utan att husets jordfelsbrytare löste.

Anhörig trodde det var elfel på matningen.

Jag förklarade att troligen har massan som ligger runt motståndstråden i elementen dragit åt sig fukt som gav överledning mot elementens hölje.
Att torka ur med byggfläkt hjälpte inte.

Så vi lyfte PE ledaren från aggregatet och körde det på full effekt en timme.
Givetvis med försikthetsåtgärder.

Sedan när det svalnat så kopplade vi tillbaka PE.

Bastun har fungerat bra sen förra året efter detta.

En JFB kan lösa vid väldigt små strömmar, de flesta saker kan ha ett litet jordfel och alla dessa ackumuleras, så det kan krävas väldigt lite hos ytterligare en apparat för att få det att lösa ut.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk

Om man bor i sverige och hör klapprande hovar så är det sällan en zebra utan nästan alltid en häst. Det vanligaste är det vanligaste.
Med stor sannolikhet är micron trasig.
Byt ut denna. Kostar 1000:-
Eller ta ut en elektriker som kostar 2500-3000:- och så får han säga till dig att köpa ny micro.

Visa signatur

Tjottahejti

Permalänk
Medlem
Skrivet av dammvippan:

Om man bor i sverige och hör klapprande hovar så är det sällan en zebra utan nästan alltid en häst. Det vanligaste är det vanligaste.
Med stor sannolikhet är micron trasig.
Byt ut denna. Kostar 1000:-
Eller ta ut en elektriker som kostar 2500-3000:- och så får han säga till dig att köpa ny micro.

Eller låna mamma/pappas/morföräldrars/vännens mikro. Kostar inget förutom lite tid.

Händer det fortfarande kan det var typ dimmern eller annat, vill du inte gräva mer tar du dit elektrikern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Ska berätta en anekdot om jordfelsbrytare för att påvisa hur otroligt känsliga de kan vara.

Det jag skrivet nedan är ingen guide och inget man bör testa hemma.

En anhörig har en bastu på gården, elektrisk sådan.

Över vintern användes den som förråd pga renoveringsarbete.
När det var dags att basta igen gick det inte starta upp utan att husets jordfelsbrytare löste.

Anhörig trodde det var elfel på matningen.

Jag förklarade att troligen har massan som ligger runt motståndstråden i elementen dragit åt sig fukt som gav överledning mot elementens hölje.
Att torka ur med byggfläkt hjälpte inte.

Så vi lyfte PE ledaren från aggregatet och körde det på full effekt en timme.
Givetvis med försikthetsåtgärder.

Sedan när det svalnat så kopplade vi tillbaka PE.

Bastun har fungerat bra sen förra året efter detta.

En JFB kan lösa vid väldigt små strömmar, de flesta saker kan ha ett litet jordfel och alla dessa ackumuleras, så det kan krävas väldigt lite hos ytterligare en apparat för att få det att lösa ut.

Ja, det ska inte mycket till för att den ska lösa, men det ska vi ju vara tacksamma för. Två gånger har den löst naturligt för min del. Ett äldre uttag utomhus där det var pga fukt, men fukten gick vare sig att se eller känna, men packningen var gammal och spröd.
Andra gången pga att den "elkunniga" förre ägaren i huset lämnat beröringsbara spänningsförande ledare som en person sen råkade komma åt och var i samtidig kontakt med diskbänken. Detta skedde bara dagar efter att JFBn installerats (av behörig får jag väl tillägga i det här sammanhanget) precis efter vi flyttat in. Det var ju klantigt i sig av personen, men visar ändå på nyttan med JFB och att det var tur jag varit snabb med att få dit en JFB.

Permalänk
Rekordmedlem

Vem som helst får felsöka så länge man inte behöver ändra nått i elinstallationen för att göra det. Det krävs inte nån formell behörighet för att mäta utan det räcker med kunskap och passande mätutrustning.

För att åtgärda ett fel kan det däremot krävas behörighet men det går inte att svara på om det krävs behörighet eller inte utan att veta vad som är fel. Behöver en mikro ansluten med stickpropp bytas är det ju inte samma sak som om man behöver byta kablar inuti en vägg.

Löser jordfelsbrytaren ut pga olika kombinationer av laster borde man mäta på lasterna vad som verkligen händer tex genom en "mätkabel" där man kan hänga på en tångamperemeter på varje ledare, en sådan mätkabel är ganska enkel att använda på saker som ansluts med stickkontakt typ den misstänkta mikron men man måste ha mätutrustningen och kunskap att använda den, men man måste som sagt inte vara behörig elektriker för att mäta.

Det måste inte heller vara fel på mikron för lampan kanske är dålig så det sker nån induktiv eller kapacitiv koppling mot nått eller så kan det kanske vara en billig skitlampa som spyr ut en massa övertoner eller lampan i kombination med dimmern, men man bör testa/mäta.

Lika väl som man kan koppla in nått annat än mikron kan man koppla in nått annat än en lågenergilampa med en massa elektronik i, för att felsöka kopplar man i stället in en glödlampa (halogenlampa) så man får en rent resistiv belastning till dimmern och man kan ju även flytta lågenergilampan nånstans där det inte är nån dimmer inkopplad och se om det påverkar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Ska du gräva i dosor och centralen så ta dit elektriker. Ta bort gissningsleken.

"Gräver" man i dosor och centralen när man felsöker?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eduardo_S:

"Gräver" man i dosor och centralen när man felsöker?

Om du ska kolla över hur det är kopplat och för att mäta upp ordentligt, ja?

Kan vara mycket som är ihopkopplat som man behöver separera på för att hitta eventuell felkälla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eduardo_S:

"Gräver" man i dosor och centralen när man felsöker?

Gräva som att böja ut alla ledare och titta på kopplingen, man ser sällan allt genom att öppna locket

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

När man ser en tråd om elfrågor och 80 svar så vet en redan innan vad som sagts om och om igen...😅😂

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av tuomi:

När man ser en tråd om elfrågor och 80 svar så vet en redan innan vad som sagts om och om igen...😅😂

Fluke rules (the Borg ?)

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem

Hej!

Jag har en *gissning* om vad som kan vara fel.

Det kan vara så att din bekant som satte upp den nya jordade lampkontakten har kopplat fel på nolla och jord. D.v.s. strömmen som driver lampan går genom jordledaren istället för genom nollan.

En jordfelsbrytare löser ut vid ungefär 30 mA, vilket motsvarar en effekt på 6,9 Watt vid en spänning på 230 volt. (effekt = ström * spänning).

Det betyder alltså att det är möjligt att driva en LED-lampa "utan problem" även när den är inkopplad på det sättet utan att jordfelsbrytaren löser ut, du balanserar alltså precis "på gränsen" under vad jordfelsbrytaren löser ut vid. Framgår inte av dina inlägg vad effekten på lampan är, men 7 W är en ganska rimlig effekt för en LED-lampa, särskilt med dimmer framför.

När du sedan lägger till din mikrovågsugn på samma grupp så fungerar den genom att med jämna mellanrum slå på och av sin magnetron. (Det är så effektjusteringen görs, det är ingen steglös justering utan bara på/av.) Varje gång magnetronen slås på och av så kan spänningen sjunka och stiga, till den grad att din felinkopplade LED-lampa drar lite mer ström på grund av skillnaden i spänning. Och pang, där slår din jordfelsbrytare till.

Jag ska dock understryka att detta är en *gissning*. Det bästa är att du, som många andra i tråden skrivit, tar dit en behörig elektriker för att lösa problemet. Man ska ha respekt för el, en felaktigt gjord installation är farlig för liv och egendom. Men det är inte särskilt svårt att kolla att man inte kopplat fel på jord och nolla i lamputtaget, för där har ni ju varit inne och hållit på, och det är möjligt att installationen beter sig så här på ungefär det enda sättet ni kan ha gjort fel på och det fortfarande funkar.

Ett annat sätt att testa på, som inte kräver att man gräver i några dosor, är att testa en ljusskälla med högre effekt (gärna typ 10-15 watt eller så). Om den slår till när dimmern närmar sig max så är det nog ganska säkert där problemet ligger.

Jag är inte heller behörig elektriker heller, så ta vad jag skrivit på min nypa salt. Allt jag vet om el är en gymnasieutbildning, Elektroteknikprogrammet på högskolan jag hoppade av från, samt en massa Youtube.

Lycka till.

Permalänk
Skrivet av Conqvistadoren:

Det låter klokt. Det finns tyvärr alltför många självutnämnda, elkunniga bekanta här i världen som inte borde pilla med el. Och eftersom TS är lite "nojjig" och helt saknar egen elkompetens skulle jag också föreslå en elektriker.

Är inte nojjig, men vet däremot vad som händer ekonomiskt om olyckan skulle vara framme.

Permalänk
Skrivet av tuomi:

När man ser en tråd om elfrågor och 80 svar så vet en redan innan vad som sagts om och om igen...😅😂

Vad tillför en sån kommentar🤔

Just det, det är ju SC vi är på 😅

Permalänk
Skrivet av pv2b:

Hej!

Jag har en *gissning* om vad som kan vara fel.

Det kan vara så att din bekant som satte upp den nya jordade lampkontakten har kopplat fel på nolla och jord. D.v.s. strömmen som driver lampan går genom jordledaren istället för genom nollan.

En jordfelsbrytare löser ut vid ungefär 30 mA, vilket motsvarar en effekt på 6,9 Watt vid en spänning på 230 volt. (effekt = ström * spänning).

Det betyder alltså att det är möjligt att driva en LED-lampa "utan problem" även när den är inkopplad på det sättet utan att jordfelsbrytaren löser ut, du balanserar alltså precis "på gränsen" under vad jordfelsbrytaren löser ut vid. Framgår inte av dina inlägg vad effekten på lampan är, men 7 W är en ganska rimlig effekt för en LED-lampa, särskilt med dimmer framför.

När du sedan lägger till din mikrovågsugn på samma grupp så fungerar den genom att med jämna mellanrum slå på och av sin magnetron. (Det är så effektjusteringen görs, det är ingen steglös justering utan bara på/av.) Varje gång magnetronen slås på och av så kan spänningen sjunka och stiga, till den grad att din felinkopplade LED-lampa drar lite mer ström på grund av skillnaden i spänning. Och pang, där slår din jordfelsbrytare till.

Jag ska dock understryka att detta är en *gissning*. Det bästa är att du, som många andra i tråden skrivit, tar dit en behörig elektriker för att lösa problemet. Man ska ha respekt för el, en felaktigt gjord installation är farlig för liv och egendom. Men det är inte särskilt svårt att kolla att man inte kopplat fel på jord och nolla i lamputtaget, för där har ni ju varit inne och hållit på, och det är möjligt att installationen beter sig så här på ungefär det enda sättet ni kan ha gjort fel på och det fortfarande funkar.

Ett annat sätt att testa på är att testa en ljusskälla med högre effekt (gärna typ 10-15 watt eller så). Om den slår till när dimmern närmar sig max så är det nog ganska säkert där problemet ligger.

Jag är inte heller behörig elektriker heller, så ta vad jag skrivit på min nypa salt. Allt jag vet om el är en gymnasieutbildning, Elektroteknikprogrammet på högskolan jag hoppade av från, samt en massa Youtube.

Lycka till.

Låter som en behörig elektriker är säkrare då 😅

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Eduardo_S:

Låter som en behörig elektriker är säkrare då 😅

Som sagt, att testa med en ljuskälla med en högre effekt och sedan svepa med dimmern för att se om JFB löser ut när det börjar närma sig max kräver inte att du pillar med elen alls.

Och är det så, så har elektrikern säkert mer att gå på när han väl kommer dit för att fixa.

Värt att prova tycker jag iaf.

Permalänk

Löser JFB ut om du kör mikron och lampan är avslagen?

Visa signatur

Tjottahejti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eduardo_S:

Det är inte lampan som orsakar strömavbrottet eller att jordfelsbrytaren slår ifrån.

Hur vet du det? du tänker att det funkar när bara lampan lyser?

jordfelsbrytare slår när man passerar ett visst värde av läckström, hur tidigt beror på typ av brytare tex är det personskydd bryter den mycket tidigare än vid aparatskydd, dvs du passerar värdet när du belastar med mikron samtidigt som lampan är på, (brukar vara aningen struligt med jordfelsbrytare i gamla hus av den anledningen)

för att göra lite egen felsökning kan du tex koppla in dammsugaren där mikron är idag och se om du får samma resultat,
får du samma resultat, ta en annan lampa och testa om resultatet blir samma, nästa steg blir att slå av grupper (säkringar, dvs slå av en grupp och testa igen, dvs felet behöver igentligen inte huvudsakligen vara lampan och mikron men det sammanlagda värdet av alla prylar gör att den utlöser.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Skrivet av dammvippan:

Löser JFB ut om du kör mikron och lampan är avslagen?

Nej.

Permalänk

Isåfall håller jag med pv2b att lampan är felkopplad.

Visa signatur

Tjottahejti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eduardo_S:

Då är mikron ok, problemet ligger vid lampan med största sannolikhet

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Skrivet av Swedishchef_90:

Då är mikron ok, problemet ligger vid lampan med största sannolikhet

Hur tänker du nu?
Lampan fungerar ju bra 🤔

Permalänk
Skrivet av pv2b:

Hej!

Jag har en *gissning* om vad som kan vara fel.

Det kan vara så att din bekant som satte upp den nya jordade lampkontakten har kopplat fel på nolla och jord. D.v.s. strömmen som driver lampan går genom jordledaren istället för genom nollan.

En jordfelsbrytare löser ut vid ungefär 30 mA, vilket motsvarar en effekt på 6,9 Watt vid en spänning på 230 volt. (effekt = ström * spänning).

Det betyder alltså att det är möjligt att driva en LED-lampa "utan problem" även när den är inkopplad på det sättet utan att jordfelsbrytaren löser ut, du balanserar alltså precis "på gränsen" under vad jordfelsbrytaren löser ut vid. Framgår inte av dina inlägg vad effekten på lampan är, men 7 W är en ganska rimlig effekt för en LED-lampa, särskilt med dimmer framför.

När du sedan lägger till din mikrovågsugn på samma grupp så fungerar den genom att med jämna mellanrum slå på och av sin magnetron. (Det är så effektjusteringen görs, det är ingen steglös justering utan bara på/av.) Varje gång magnetronen slås på och av så kan spänningen sjunka och stiga, till den grad att din felinkopplade LED-lampa drar lite mer ström på grund av skillnaden i spänning. Och pang, där slår din jordfelsbrytare till.

Jag ska dock understryka att detta är en *gissning*. Det bästa är att du, som många andra i tråden skrivit, tar dit en behörig elektriker för att lösa problemet. Man ska ha respekt för el, en felaktigt gjord installation är farlig för liv och egendom. Men det är inte särskilt svårt att kolla att man inte kopplat fel på jord och nolla i lamputtaget, för där har ni ju varit inne och hållit på, och det är möjligt att installationen beter sig så här på ungefär det enda sättet ni kan ha gjort fel på och det fortfarande funkar.

Ett annat sätt att testa på, som inte kräver att man gräver i några dosor, är att testa en ljusskälla med högre effekt (gärna typ 10-15 watt eller så). Om den slår till när dimmern närmar sig max så är det nog ganska säkert där problemet ligger.

Jag är inte heller behörig elektriker heller, så ta vad jag skrivit på min nypa salt. Allt jag vet om el är en gymnasieutbildning, Elektroteknikprogrammet på högskolan jag hoppade av från, samt en massa Youtube.

Lycka till.

Läs detta.

Visa signatur

Tjottahejti

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Eduardo_S:

Ok, en bekant till oss bytte en ojordad tak kontakt till en jordad.

Eftersom han visste vad han gjorde så är det ok alltså?

Vilken kontakt byttes, på lampan eller den i taket ?

Skrivet av Eduardo_S:

Hur tänker du nu?
Lampan fungerar ju bra 🤔

Om bytet var på lampan och återledare och skyddsjord skiftades så kan lampan fungera utan att JFB löser ut om det är en lågenergilampa men den totala felströmmen överskrids när du använder mikron.
Om du däremot sätter i en 60 W glödlampa/halogenlampa (eller större) så kommer JFB omedelbart att lösa ut av bara glödlampan om det är felkopplat så ta bort din lågenergilampa och prova med ett glödljus. Det är en enkel felsökning som du lätt borde kunna göra själv.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Hej!

Jag har en *gissning* om vad som kan vara fel.

Det kan vara så att din bekant som satte upp den nya jordade lampkontakten har kopplat fel på nolla och jord. D.v.s. strömmen som driver lampan går genom jordledaren istället för genom nollan.

En jordfelsbrytare löser ut vid ungefär 30 mA, vilket motsvarar en effekt på 6,9 Watt vid en spänning på 230 volt. (effekt = ström * spänning).

Det betyder alltså att det är möjligt att driva en LED-lampa "utan problem" även när den är inkopplad på det sättet utan att jordfelsbrytaren löser ut, du balanserar alltså precis "på gränsen" under vad jordfelsbrytaren löser ut vid. Framgår inte av dina inlägg vad effekten på lampan är, men 7 W är en ganska rimlig effekt för en LED-lampa, särskilt med dimmer framför.

När du sedan lägger till din mikrovågsugn på samma grupp så fungerar den genom att med jämna mellanrum slå på och av sin magnetron. (Det är så effektjusteringen görs, det är ingen steglös justering utan bara på/av.) Varje gång magnetronen slås på och av så kan spänningen sjunka och stiga, till den grad att din felinkopplade LED-lampa drar lite mer ström på grund av skillnaden i spänning. Och pang, där slår din jordfelsbrytare till.

Jag ska dock understryka att detta är en *gissning*. Det bästa är att du, som många andra i tråden skrivit, tar dit en behörig elektriker för att lösa problemet. Man ska ha respekt för el, en felaktigt gjord installation är farlig för liv och egendom. Men det är inte särskilt svårt att kolla att man inte kopplat fel på jord och nolla i lamputtaget, för där har ni ju varit inne och hållit på, och det är möjligt att installationen beter sig så här på ungefär det enda sättet ni kan ha gjort fel på och det fortfarande funkar.

Ett annat sätt att testa på, som inte kräver att man gräver i några dosor, är att testa en ljusskälla med högre effekt (gärna typ 10-15 watt eller så). Om den slår till när dimmern närmar sig max så är det nog ganska säkert där problemet ligger.

Jag är inte heller behörig elektriker heller, så ta vad jag skrivit på min nypa salt. Allt jag vet om el är en gymnasieutbildning, Elektroteknikprogrammet på högskolan jag hoppade av från, samt en massa Youtube.

Lycka till.

Men helt plötsligt så var det ju en annan lampa än den som krånglade enligt TS, annars delar jag din teroi.

Tyvärr är TS alldeles för spretig i sina förklaringar och saknar förståelse för att följa resonemanget för att kunna felsöka detta med hjälp från oss är jag rädd..

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Vilken kontakt byttes, på lampan eller den i taket ?

Om bytet var på lampan och återledare och skyddsjord skiftades så kan lampan fungera utan att JFB löser ut om det är en lågenergilampa men den totala felströmmen överskrids när du använder mikron.
Om du däremot sätter i en 60 W glödlampa/halogenlampa (eller större) så kommer JFB omedelbart att lösa ut av bara glödlampan om det är felkopplat så ta bort din lågenergilampa och prova med ett glödljus. Det är en enkel felsökning som du lätt borde kunna göra själv.

Har redan tipsat om detta.. Men det var svårt. Dessutom gällde kontaktbytet helt plötsligt en helt annan lampa enligt tidigare svar i tråden.

Väldigt svårt att lösa när det är så rörigt..

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eduardo_S:

Har en bostadsrätt där elen beter sig skumt. Har satt upp en lampa i hallen som lyser bra. Men den blinkar till emellanåt, och sätter man på mikron i köket så kan det hända att strömmen går.
Först trodde jag att det berodde på att lampan jag satte upp inte var dimbar, eftersom jag har dimkontakt till lampan.
Men har testat både med en lampa som är dimbar samt en som inte är dimbar. Felet kvarstår.

Min andra teori är att det är något med kontakten i hallen. Frågan är vad?
Min tredje teori är att det är något fel med någon fas i elskåpet i hallen. Frågan är vad?
Min fjärde teori är att det är något med mikron som gör att strömmen går. Frågan är vad?
Min mikro har en del år på nacken, så jag kan inte utesluta att den inte passar ihop med elen i bostadsrätten.

Vidare undrar jag hur det fungerar om man ber en bekant "som är kunnig inom el"?
Måste han eller hon vara mer än "kunnig" och ha någon slags certifikat eller behörighet?
Vad händer om det sker t ex en brand och det konstateras att det berodde på personen som kopplat fel?

Vore oerhört tacksam om någon kunnig med erfarenhet kunde ta sig tiden att svara och kommentera.

Tack på förhand.

Nu har jag läst en jäkla massa svar här.
Kan vi få se en bild på kontakterna innan folk gissar vidare men som någon säger så är troligen jorden kopplad som nolla.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Nu har jag läst en jäkla massa svar här.
Kan vi få se en bild på kontakterna innan folk gissar vidare men som någon säger så är troligen jorden kopplad som nolla.

Va inne på ditt spår men enligt TS var den omkopplade lampan helt plötsligt en annan än den som krånglade.

Den lampa som krånglade finns bild på typ av stickpropp och det är den gamla klassiska runda och med enbart 2 stift.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eduardo_S:

Vad tillför en sån kommentar🤔

Just det, det är ju SC vi är på 😅

🤷🍿

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Va inne på ditt spår men enligt TS var den omkopplade lampan helt plötsligt en annan än den som krånglade.

Den lampa som krånglade finns bild på typ av stickpropp och det är den gamla klassiska runda och med enbart 2 stift.

Den går att koppla fel med den också.
Sedan lägger jordfelsbrytare ihop alla läckage från alla enheter som är kopplade över den så det kan vara flera saker som det är för hög läckström på.

Edit:
En liten video till alla er som ska förklara jordfelsbrytare och tror att det bara är en apparat det är fel på hitta en bra video på det.
https://youtu.be/TmoGd-L7C00

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eduardo_S:

Hur tänker du nu?
Lampan fungerar ju bra 🤔

Om jfb inte löser när mikron är på när lampan är avslagen så bör felet ligga mot lampan. Vad jag förstått så är ditt problem

När lampa A är tänd och mikro går så löser jfb

Lampa A av och mikro på, allt ok

Lampa A på, mikro av, allt ok <-- detta förklaras ovan med låg effekt på lampa gör att din jfb precis inte löser ut.

Som andra nämnt, använd en starkare lampa rent effekt mässigt för att provocera fram felet.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25