Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem

Sant, finns många för- och nackdelar. Är så sugen på elbil men tänker alldeles för mycket...

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ninotramp:

Men om 3 år står man där. Leveranstiderna ser ut att bara öka.

Nja, det har ju sina orsaker just nu. Kriget i Ukraina lär vara över om tre år och likaså komponentbristen, alltså borde leveranstiderna vara tillbaka på mer normala nivåer. Sen vet man aldrig, vi kan hamna i ett värre krig, eller en värre pandemi, eller så fastnar en båt till i någon kanal eller liknande, men det är inte så sannolikt. Det är ju lite av en "perfekt storm" när det gäller supply chains just nu liksom.

Citat:

Kolla på Playstation 5 dom finns ännu inte att köpa!!!

Jo men det är inte samma sak förstås.

Citat:

Säljaren har "the upper hand" när den dagen kommer.

Samtidigt kan du ju alltid gå någon annanstans. Eller så får du göra som jag lutar åt i dagsläget och köpa en begagnad billig bil som får duga fram tills biltillverkarna börjar komma ikapp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Enkelt, bekvämt och du får se om den är värd att köpa loss.

Oftast brukar priset vara helt ok med.

Man får vara medveten om att det kanske inte görs helt smärtfritt. Jag har snackat privatleasing vid tre tillfällen och två har sagt nej till friköp. Dock kanske man måste det innan någon kritat på pappret. Rent avtalsmässigt får man ju inte sälja direkt till den som leasat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Har ni något tips på hur man ska göra när ens leasingperiod tar slut? Då står man där utan bil och leveranser på nya bilar är kanske 1-2 år.

Kolla med dom (där du leasar din bil) om du kan förlänga din leasingperiod, åtminstone några månader. På Volkswagen är det inga problem iallafall. Vi förlängde sambons leasing på bilen med 2 extra månader (kunde valt längre) samt att vi kan avbryta efter första månaden redan ifall nån av våra beställda elbilar hinner levereras innan april är slut.

Dock kommer månadsavgiften bli högre efter 3 år då nybilsgarantin gått ut, så man får betala helförsäkring istället för halvförsäkring under dessa månader.
Servicen var redan gjord innan 3 år hade gått så där är det lugnt, men vi fick pröjsa för första besiktningen häromveckan, det stod de inte för.

Så nog blir det aningen dyrare att förlänga leasing, men om inga alternativ finns så är detta en lösning. Vet dock inte hur länge du kan förlänga, men åtminstone 6 månader borde vara lugnt, kanske upp till ett år.

Och lägg en beställning på ny elbil så fort som möjligt. Leveranstiderna blir bara värre.

Visa signatur

Europeisk marknadschef för Pimax Technology.
SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/
PC: Palit RTX 4090 Gamerock OC - AMD 5950x - 32GB DDR4 3600MHz - HX1000i
Go-to VR headset: Pimax 8KX & Pimax Crystal

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweViver:

Kolla med dom (där du leasar din bil) om du kan förlänga din leasingperiod, åtminstone några månader. På Volkswagen är det inga problem iallafall. Vi förlängde sambons leasing på bilen med 2 extra månader (kunde valt längre) samt att vi kan avbryta efter första månaden redan ifall nån av våra beställda elbilar hinner levereras innan april är slut.

Dock kommer månadsavgiften bli högre efter 3 år då nybilsgarantin gått ut, så man får betala helförsäkring istället för halvförsäkring under dessa månader.
Servicen var redan gjord innan 3 år hade gått så där är det lugnt, men vi fick pröjsa för första besiktningen häromveckan, det stod de inte för.

Så nog blir det aningen dyrare att förlänga leasing, men om inga alternativ finns så är detta en lösning. Vet dock inte hur länge du kan förlänga, men åtminstone 6 månader borde vara lugnt, kanske upp till ett år.

Och lägg en beställning på ny elbil så fort som möjligt. Leveranstiderna blir bara värre.

Jag får inte förlänga min leasing hos volkswagen men då kommer jag inte ta en VW som nästa bil. Enligt säljaren så hade det gått bra om jag forsat med VW,

Permalänk
Avstängd

Är det bättre att ha ett högre eller lägre restvärde när man ska leasa? Eller är det bara att lägga sig på 50%?

Permalänk
Medlem
Skrivet av goliat80:

Jag får inte förlänga min leasing hos volkswagen men då kommer jag inte ta en VW som nästa bil. Enligt säljaren så hade det gått bra om jag forsat med VW,

Konstigt. Vi leasade båda VW och går över nu till MG och Aiways, och VW säljaren vet om det.

Visa signatur

SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/

Permalänk
Avstängd

Hmm, funderar av på att leasa en Kia xceed hybrid i 9 månader och sedan titta på ny elbil då. Ganska ok pris på flexlease såg jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Hmm, funderar av på att leasa en Kia xceed hybrid i 9 månader och sedan titta på ny elbil då. Ganska ok pris på flexlease såg jag.

Vad hände med Mach-E-planerna?

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av MP-Jan:

Vad hände med Mach-E-planerna?

Inte så många i lager, eller ingen LR utan bara standard range t.ex. eller inte röd/blå (i andra hand grå eller orange), dvs mest bara vita eller svarta.
En som hade en röd, ville ha 20% första förhöjd månadshyra, dvs cirka 117tkr, vilket inte funkar för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Har ni något tips på hur man ska göra när ens leasingperiod tar slut? Då står man där utan bil och leveranser på nya bilar är kanske 1-2 år.

Om man har gott om tid; checka ut en ny bil att leasa eller köpa i god tid.

Om man har kort om tid kvar; som andra varit inne på så kan du se över möjligheten att köpa loss bilen. En annan kan vara att checka med leasinggiaren om de kan förlänga leasingperioden.

Leasar själv just nu då jag har den på firman, men egentligen så är det nog mest ekonomiska att äga bilen privat och undvika leasing.

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Så kan man göra absolut men varför ska jag leasa din i första hand då?

Jag rekommenderar att köpa bilen, om det är möjligt.

Diesel/bensinbilar är nog bäst att leasa (osäker framtid, och osäkert andrahandsvärde), men elbilar skulle jag rekommendera att köpa idag helt klart.

Skrivet av Ninotramp:

Sant, finns många för- och nackdelar. Är så sugen på elbil men tänker alldeles för mycket...

Du gör helt rätt i att tänka igenom detta innan du skriver på leasingkontrakt. Tycker du gör helt rätt som både frågar och funderar på detta.

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Är det bättre att ha ett högre eller lägre restvärde när man ska leasa? Eller är det bara att lägga sig på 50%?

Lågt restvärde är ju såklart bra om du vill köpa loss bilen av din arbetsgivare.
Du betalar ju inte detta själv så är inte säker på vad du menar?

Permalänk
Medlem

The Late Brake Show; Tesla Model Y Real World EV road trip - what's it REALLY like to live with?

Många + för SuC-laddnätet och dess integration direkt i bilens navigation, men också så starka och många - för avsaknad av head-updisplay och stötig gång för MY på gropigare småvägar. Samt enormt stora - gällande alla Teslors yttre fulhet för Jonny (även om han uppskattar den rena interiören). Även chansen att tillhöra "tesla-sekten" skrämmer Jonny att han aldrig skulle våga köpa den framför andra elbilar.

Intressant, informativt och underhållande - oavsett om man gillar/älskar Tesla (kanske främst för dess mjukvara och laddnät), eller gillar/älskar att hata Tesla (ni vet vilka ni är, och kommer få full valuta här).

"1500 mile real world road trip in a Tesla Model Y - the most practical EV in Europe? The ultimate electric SUV? The news about continued rises of fuel costs is grim, but hopefully it will act as a catalyst for increasing renewable energy adoption.

With that in mind, Jonny spent last week driving to, from and around Scotland and the North West, filming content… in an EV. Specifically the £55,000 331-mile range Tesla Model Y Long Range AWD.

Instead of a brief launch drive, we thought it was about time Jonny got to know the UK spec Model Y and do a bit of real-world long distance travel in one."

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Inte så många i lager, eller ingen LR utan bara standard range t.ex. eller inte röd/blå (i andra hand grå eller orange), dvs mest bara vita eller svarta.
En som hade en röd, ville ha 20% första förhöjd månadshyra, dvs cirka 117tkr, vilket inte funkar för mig.

En extrautrustad AWD LR ser ut att kosta som en GT i vissa fall. Priserna är "all over the place". Tycker fortfarande att jag fick en bra deal. 8427kr/mån för en maxad GT (exkl v-däck och försäkring), med möjlighet att lägga valfri extra slant på första fakturan. Avtalet kan överlåtas till privatperson, bilen kan också säljas på samma vis som du gjorde med EQC: n. Fords (IF inkl storbil) försäkring är oberoende av person som tar den, 505kr/mån. Vilket är mycket bra jämförelsevis. Jag kan rekommendera det trots att jag själv inte tog erbjudandet. Bilen som dealen gäller ska ju väcka en del "känslor" hos en också, och det gjorde inte GT: n.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Bankai:

Är det någon här som har kört längre resor(tänker Frankrike eller Spanien) i Europa med sin elbil, och hur var det i så fall? Vad jag kunde utgöra så finns det en hel del laddningsplatser runt om i Europa, så det verkar ju inte vara några problem(med en E-Niro).

Vi åkte en "kortare" sväng till Nederländerna och Belgien med omnejd i okt/nov med vår ID.3a (77kWh och 125kW DC laddning). Det var förutom semester, lite av ett test för att kolla hur just långresor skulle fungera. Vi kör med abonnemang på Ionity via Volkswagen så all snabbladdning var på de stationerna, sedan långsamladdade vi på hotellen där det fanns möjlighet.

Lite grovt körde vi:

Västerås-Åbenrå
Åbenrå-Amsterdam
Amsterdam-Brygge
Brygge-Dortmund (via Maastricht)
Dortmund-Köpenhamn
Köpenhamn-Västerås

Totalt blev det 913 kWh laddat fördelat på 481 mil körning, till en kostnad på 2587kr (klart jag för körjournal i excel! 😁)

Enda tillfällerna vi råkade ut för trasiga laddare eller kö var vid Ionity Värnamo och Gränna, både på vägen ner och upp.

Jag använde ABRP för att grovplanera rutten och kolla vilka platser det skulle passa bra att ladda.
För vårt körmönster blir det i stort sett ingen skillnad mot med bensinbil. 2-3 timmar körning innan vi stannar för lite stretching, toabesök och kanske en kaffe. Och på den tiden hinner vi ladda tillräckligt för kommande timmarna körning. Vi tycker överlag det fungerar klockrent. Så nu till sensommaren ska vi köra en längre tur, Först Österike och Slovenien, genom Italien till Franska alperna sedan upp genom Belgien och Nederländerna på vägen hem.

Visa signatur

"Jack of all trades, master of none."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ebmaister:

Vi åkte en "kortare" sväng till Nederländerna och Belgien med omnejd i okt/nov med vår ID.3a (77kWh och 125kW DC laddning). Det var förutom semester, lite av ett test för att kolla hur just långresor skulle fungera. Vi kör med abonnemang på Ionity via Volkswagen så all snabbladdning var på de stationerna, sedan långsamladdade vi på hotellen där det fanns möjlighet.

Lite grovt körde vi:

Västerås-Åbenrå
Åbenrå-Amsterdam
Amsterdam-Brygge
Dortmund-Köpenhamn
Köpenhamn-Västerås

Totalt blev det 913 kWh laddat fördelat på 481 mil körning, till en kostnad på 2587kr (klart jag för körjournal i excel! 😁)

Enda tillfällerna vi råkade ut för trasiga laddare eller kö var vid Ionity Värnamo och Gränna, både på vägen ner och upp.

Jag använde ABRP för att grovplanera rutten och kolla vilka platser det skulle passa bra att ladda.
För vårt körmönster blir det i stort sett ingen skillnad mot med bensinbil. 2-3 timmar körning innan vi stannar för lite stretching, toabesök och kanske en kaffe. Och på den tiden hinner vi ladda tillräckligt för kommande timmarna körning. Vi tycker överlag det fungerar klockrent. Så nu till sensommaren ska vi köra en längre tur, Först Österike och Slovenien, genom Italien till Franska alperna sedan upp genom Belgien och Nederländerna på vägen hem.

Tack för info, intressant! Har en liknande rutt planerad till sommaren, tänkte också ladda främst på Ionity. Hur många laddningar blev det totalt enkel väg ner till Amsterdam? Var det nånstans ni kände att det var gränsfall i räckvidd mellan Ionity stationerna?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ebmaister:

Lite grovt körde vi:

Västerås-Åbenrå
Åbenrå-Amsterdam
Amsterdam-Brygge
Dortmund-Köpenhamn
Köpenhamn-Västerås

Hur många personer åkte med i id3an?

Visa signatur

Bara för idag

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MP-Jan:

En extrautrustad AWD LR ser ut att kosta som en GT i vissa fall. Priserna är "all over the place". Tycker fortfarande att jag fick en bra deal. 8427kr/mån för en maxad GT (exkl v-däck och försäkring), med möjlighet att lägga valfri extra slant på första fakturan. Avtalet kan överlåtas till privatperson, bilen kan också säljas på samma vis som du gjorde med EQC: n. Fords (IF inkl storbil) försäkring är oberoende av person som tar den, 505kr/mån. Vilket är mycket bra jämförelsevis. Jag kan rekommendera det trots att jag själv inte tog erbjudandet. Bilen som dealen gäller ska ju väcka en del "känslor" hos en också, och det gjorde inte GT: n.

Kan inte fronta 120tkr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Kan inte fronta 120tkr.

Ska man casha 120tkr så kan man väl lika gärna ta ett lån, köpa bilen på en gång och få ännu lägre månadskostnad. Hela idén med att betala en insats vid leasing är helt uppochner.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SweViver:

Ska man casha 120tkr så kan man väl lika gärna ta ett lån, köpa bilen på en gång och få ännu lägre månadskostnad. Hela idén med att betala en insats vid leasing är helt uppochner.

Exakt, det är ju jag som får ligga ute med pengarna i 3 år och kanske får tillbaka det på värdet av bilen om 3 år är högre än den kan säljas för.-

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Exakt, det är ju jag som får ligga ute med pengarna i 3 år och kanske får tillbaka det på värdet av bilen om 3 år är högre än den kan säljas för.-

Är det privatleasing eller företagsleasing som du är ute efter?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Björn: Kia Niro EV first impressions

https://youtu.be/aEqw7xh2yhY

Så mycket kostar nya Niro

Niro Hybrid Action, 334 400 kr
Niro Hybrid Advance, 359 400 kr
Niro Hybrid Advance Plus, 378 900 kr
Niro Plug-In Hybrid Action, 396 900 kr
Niro Plug-In Hybrid Advance, 423 900 kr
Niro Plug-In Hybrid Advance Plus, 444 900 kr
Niro EV Action, 495 900 kr
Niro EV Advance, 520 900 kr
Niro EV Advance Plus, 543 900 kr

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av martinot:

Är det privatleasing eller företagsleasing som du är ute efter?

företag

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Då är läget radikalt annorlunda (därav att jag gillar om de i tråden som vill ha tips om leasing talar tydligt om det är privatleasing eller företagsleasing som de är ute efter).

Då är det ju normalt väldigt bra vits företagsekonomiskt med en stor handpenning som kickar tillbaka hälften i moms direkt från SKV, samt sänker räntekostnaderna framåt. Detta kan man oftast välja som leasingtagare. Men snacka med din revisor. Är oftast lönsammare som sagt med en större handpenning i början om bolaget har likviditet för det.

Vidare så skulle jag även välja finansiell leasing istället för operationell leasing.

Ser enbart att priserna på elbilar kommer gå upp, och då du har nästan ingen service som krävs, så är det högst troligen mer lönsamt att välja finansiell leasing. Då får du själv behålla nyttan med den extremt låga värdeminskningen på elbilar, istället för att skänka bort den fördelen till leasingbolagen.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av martinot:

Då är läget radikalt annorlunda (därav att jag gillar om de i tråden som vill ha tips om leasing talar tydligt om det är privatleasing eller företagsleasing som de är ute efter).

Då är det ju normalt väldigt bra vits företagsekonomiskt med en stor handpenning som kickar tillbaka hälften i moms direkt från SKV, samt sänker räntekostnaderna framåt. Detta kan man oftast välja som leasingtagare. Men snacka med din revisor. Är oftast lönsammare som sagt med en större handpenning i början om bolaget har likviditet för det.

Vidare så skulle jag även välja finansiell leasing istället för operationell leasing.

Ser enbart att priserna på elbilar kommer gå upp, och då du har nästan ingen service som krävs, så är det högst troligen mer lönsamt att välja finansiell leasing. Då får du själv behålla nyttan med den extremt låga värdeminskningen på elbilar, istället för att skänka bort den fördelen till leasingbolagen.

Har inget utrymme för att casha 120tkr, för covid-19 har varit i plånkan och rensat förra året :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Har inget utrymme för att casha 120tkr, för covid-19 har varit i plånkan och rensat förra året :/

Förstår. Drabbades själv av Covid19 och svårt med uppdrag under 2020. Så har själv varit exakt där (var utan inkomster hela det året).

Har du intäkter och fakturerar i bolaget nu under 2022 så kan du snabbt få tillbaka halva momsen (kanske kan vara värt att checka lånemöjlighet med banken), men annars är det inget problem. Du kan oftast helt själv välja om du skall ha en första förhöjd leasingavgifter/kontantinsats eller inte. Går utmärkt att skippa för leasingbolagen om ditt bolag har en OK kredithistoria. Bara att välja 0.- i kontantinsats när du beställer.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Kan inte fronta 120tkr.

Ja, nej det förstår jag. Det skulle jag heller inte vilja. Är det verkligen det enda alternativet då?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av MP-Jan:

Ja, nej det förstår jag. Det skulle jag heller inte vilja. Är det verkligen det enda alternativet då?

Nja, har man en viss likviditet i bolaget så är det tvärt om oftast något man vill göra. Du får då ett snabb möjlighet att få tillbaka halva momsen på det beloppet från SKV, vilket är önskvärt för de flesta bolag.

Men det behövs normalt inte om man inte vill (även om man normalt vill av just skatteskäl). Man kan normalt välja 0.- i kontantinsats.

När jag precis startat mitt AB så var jag dock tvungen att lägga den kontantinsatsen (fick lägga ut med privata pengar), för då hade mitt AB ingen kredithistoria banken kunde gå på. Men i detta fallet så är det troligen ett AB som funnits ett tag.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av SweViver:

Tack för info, intressant! Har en liknande rutt planerad till sommaren, tänkte också ladda främst på Ionity. Hur många laddningar blev det totalt enkel väg ner till Amsterdam? Var det nånstans ni kände att det var gränsfall i räckvidd mellan Ionity stationerna?

7 stopp för snabbladdning, en långsamladdning. Första dagen i Gränna, Värnamo, Helsingborg och Nyborg. Sedan laddade vi under natten på hotellet i Åbenrå. Andra dagen Neumunster, Dammer Berge, Apeldoorn. Vi stannade nog på varannan eller var tredje Ionitystation, så det fanns gott om marginal. Sedan tyckte jag att det i både Nederländerna och Tyskland fanns gott om annan laddning att tillgå om ser bortom Ionity. 🙃

Skrivet av AddeC:

Hur många personer åkte med i id3an?

2 vuxna, jag och frun. Och en hel del Belgisk öl och choklad på hemvägen! 😅

Visa signatur

"Jack of all trades, master of none."