Övriga Fynd – Diskussionstråd

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@Roger W @Kaninjägaren

Era inlägg har flyttats till rätt tråd. Notera att det inte är någon diskussion tillåten i tips-tråden.

/D

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

@Roger W @Kaninjägaren
Era inlägg har flyttats till rätt tråd. Notera att det inte är någon diskussion tillåten i tips-tråden.

Nu minns jag inte vilken tråd jag skrev i, men tanken var att skriva mitt svar i Dagens fynd - diskussionstråden.
Ursäkta om jag lade den fel!
...
Men denna diskussion är väl inte flyttat rätt än? en SSD är väl inte ett "övrigt fynd"?
(var det här jag lade diskussionen från början av misstag månne?)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pulver:

Sodastream Crystal Value Pack, med 4st glasflaskor 799:- (ordinarie 2136:-) ink frakt.

https://sodastream.se/products/crystal

Billigaste pris på prisjakt (med en glasflaska) är 1099:-

https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=1274541

Glasflaskor kostar förövrigt 179:- /st

En fantastiskt snygg maskin, men i min upplevelse i alla fall är den krånglig att använda, och ger inte ett så värst bra resultat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThisIsDansk:

En fantastiskt snygg maskin, men i min upplevelse i alla fall är den krånglig att använda, och ger inte ett så värst bra resultat.

Jag har redan ett exemplar av denna och är nöjd.

Hade tidigare en variant för plastflaskor och föredrar definitivt glasflaskor - både för känslan, bättre kylning och möjligheten till maskindisk.

Jag slog till på ytterligare en maskin nu med detta (enligt mig) oslagbara erbjudande.

Dock tog både vit/svart modell slut nu under morgonen. (finns fortfarande i ett paket med endast en flaska)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pulver:

Jag har redan ett exemplar av denna och är nöjd.

Hade tidigare en variant för plastflaskor och föredrar definitivt glasflaskor - både för känslan, bättre kylning och möjligheten till maskindisk.

Jag slog till på ytterligare en maskin nu med detta (enligt mig) oslagbara erbjudande.

Dock tog både vit/svart modell slut nu under morgonen. (finns fortfarande i ett paket med endast en flaska)

Kanske bara jag som inte vet hur man ska använda den, eller hade ett måndagsexemplar, haha

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pulver:

Sodastream Crystal Value Pack, med 4st glasflaskor 799:- (ordinarie 2136:-) ink frakt.

https://sodastream.se/products/crystal

Billigaste pris på prisjakt (med en glasflaska) är 1099:-

https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=1274541

Glasflaskor kostar förövrigt 179:- /st

För er som har Benify, ni kan få 20% rabatt på priset, dvs 639,2 kr. Testade själv och funkade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Warkem:

För er som har Benify, ni kan få 20% rabatt på priset, dvs 639,2 kr. Testade själv och funkade.

Slog till med det priset faktiskt. Tack.
Hade en sodastream för länge sen men plastflaskorna hade gått ut så ville inte köpa nytt. Sålde då för en hundring. Känns bättre med glasflaskor.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Slog till med det priset faktiskt. Tack.
Hade en sodastream för länge sen men plastflaskorna hade gått ut så ville inte köpa nytt. Sålde då för en hundring. Känns bättre med glasflaskor.

Jag har plastflaskor som gått över bäst-före-datum med fem år. Inga som helst problem. Det är ett säljknep från företaget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TANDEMCYKELN:

Jag har plastflaskor som gått över bäst-före-datum med fem år. Inga som helst problem. Det är ett säljknep från företaget.

Planned obsolesence gissar jag på då. Jag vet bara att när man har tryckbehållare så måste dem trycktestas så antog att det var nån likadant. Körde dem nåt år efter utgångsdatum men ville inte riskera en exploderande plastbit i ansiktet.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av TANDEMCYKELN:

Jag har plastflaskor som gått över bäst-före-datum med fem år. Inga som helst problem. Det är ett säljknep från företaget.

Handlar inte bäst före datumet på plastflaskor också hur mycket plast/kemi som avsöndras i vätskan i flaskan, eller är det mer på PET-flaskor? 🤔

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Avstängd
Skrivet av NordhNet:

Handlar inte bäst före datumet på plastflaskor också hur mycket plast/kemi som avsöndras i vätskan i flaskan, eller är det mer på PET-flaskor? 🤔

Tja, jag tror det är trams. Du kan säkert rätta mig, då du har ett antal vetenskapliga artiklar som du refererar till.

Att flaskorna skulle explodera anser jag också är trams. Den del som är mest trolig att ta skada torde vara korken, då man använder den varje gång man häller upp dryck. Om den går sönder så går trycket uppåt.

Om det nu vore så att PET-flaskor exploderade, så skulle nog det tas upp av någon nyhetsbyrå eller forum. Jag har aldrig sett någon sådan rapport, men jag läser givetvis inte allting som skrivs. Däremot läser man ofta människor som hävdar att saker *skulle* kunna explodera. Nåväl, jag har aldrig lyckats läsa något sådant.

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av TANDEMCYKELN:

Tja, jag tror det är trams. Du kan säkert rätta mig, då du har ett antal vetenskapliga artiklar som du refererar till.

Att flaskorna skulle explodera anser jag också är trams. Den del som är mest trolig att ta skada torde vara korken, då man använder den varje gång man häller upp dryck. Om den går sönder så går trycket uppåt.

Om det nu vore så att PET-flaskor exploderade, så skulle nog det tas upp av någon nyhetsbyrå eller forum. Jag har aldrig sett någon sådan rapport, men jag läser givetvis inte allting som skrivs. Däremot läser man ofta människor som hävdar att saker *skulle* kunna explodera. Nåväl, jag har aldrig lyckats läsa något sådant.

Usch ja, vetenskap 😱

Skämt åsido så vet jag inte, det var lite därför jag formulerade inlägget som en fråga.

Det är självklart upp till var och en att tro vad man vill

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av TANDEMCYKELN:

...
Att flaskorna skulle explodera anser jag också är trams.
...
Om det nu vore så att PET-flaskor exploderade, så skulle nog det tas upp av någon nyhetsbyrå eller forum. Jag har aldrig sett någon sådan rapport, men jag läser givetvis inte allting som skrivs.
...

De verkar kunna explodera.

"Kolsyreflaska exploderade – Andreas fick splitter i bröstet"
https://www.barometern.se/kalmar/kolsyreflaska-exploderade-an...

OBH nordica skyller på gammal flaska. Citat från artikeln ovan:

Citat:

– Det är ett känt faktum att alla flaskorna har en hållbarhetstid och den står tydligt på flaskan. Vartefter man använder plast så blir den utmattad. Det framgår tydligt i manualen och det står tydligt på flaskan, säger Jeanette Gureng, som bara har hört talas om ett liknande fall tidigare.

Så slutsatsen att övertrycksventilen inte fungerade kan inte stämma?

– Nej, det är flaskan, det är helt klart flaskan. Jag har sett bilderna på hur flaskan ser ut och det är utmattning av plasten. Våra tekniker har också tittat på bilderna.

OBH Nordica säljer inga kolsyremaskiner längre och de sista flaskorna som tillverkades till den aktuella modellen, Sodamaster Gazelle, ska ha haft ett bäst före-datum som gick ut under 2014, enligt Jeanette Gureng.

En annan artikel från Aftonbladet:
"Anders Sodastream-flaska exploderade: ”Som en granat”"
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/8wj7XQ/anders-sodastream...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kf:

De verkar kunna explodera.

"Anders Sodastream-flaska exploderade: ”Som en granat”"
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/8wj7XQ/anders-sodastream...

Jag hade kanske fel. Dock tycker jag det är märkligt att flaskorna exploderar bara så där.

Frågan är också vad det är typ av explosion. Har man misshandlat flaskorna? Vad blev det för explosion?

De som berättat för nyheterna överlevde och de fick inte någon annan utrustning i köket förstörd, ty annars skulle de sagt det i reportaget. Då kan man dra slutsatsen att det inte blev någon större explosion, utan det var vatten som skvätte lite grand. Om det är farligt för gemene man, så får jag anse mig besegrad.

När det gäller artikeln från Barometern, så kan jag inte läsa den, då den ligger bakom betalvägg. Dock så läser jag rubriken, som säger att personen fick "splitter" i bröstet. Tja, jag är extremt tveksam till den beskrivningen, men det är ju jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TANDEMCYKELN:

Jag hade kanske fel. Dock tycker jag det är märkligt att flaskorna exploderar bara så där.

Frågan är också vad det är typ av explosion. Har man misshandlat flaskorna? Vad blev det för explosion?

De som berättat för nyheterna överlevde och de fick inte någon annan utrustning i köket förstörd, ty annars skulle de sagt det i reportaget. Då kan man dra slutsatsen att det inte blev någon större explosion, utan det var vatten som skvätte lite grand. Om det är farligt för gemene man, så får jag anse mig besegrad.

När det gäller artikeln från Barometern, så kan jag inte läsa den, då den ligger bakom betalvägg. Dock så läser jag rubriken, som säger att personen fick "splitter" i bröstet. Tja, jag är extremt tveksam till den beskrivningen, men det är ju jag.

Har aldrig haft exploderande flaskor men å andra sidan så är det ganska strikt hur man skall behandla dem. Aldrig lägg i frysen (och fram tills för ett tag sedan, aldrig i diskmaskin eller varmt vatten). Råkade skölja en äldre flaska i varmt vatten som inte tålde det, den skrumpna ihop i mina händer under kranen haha.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av drwlz:

Autodude.se kör lite rea (5-årsjubileum typ). Inte helt säker på om det är fyndpriser, men kanske värt en titt om man pysslar med bilvård.

Deras reor har gått ner sig rejält på sistone. Inga riktiga fynd, och allt är mycket mindre nedsatt än det brukade.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Deras reor har gått ner sig rejält på sistone. Inga riktiga fynd, och allt är mycket mindre nedsatt än det brukade.

Misstänkte det

Verkar vara billigare att beställa från tyska sidor även om dom kör rea.

Visa signatur

Grubblare

Permalänk
Medlem
Skrivet av delta76:

CMore bas is 50% for life with code CMOREFORLIFE

https://www.cmore.se/kampanj/cmoreforlife

Obs, i basutbudet är det reklam upptäckte jag idag, ringde och sa upp direkt, vilket trams.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Obs, i basutbudet är det reklam upptäckte jag idag, ringde och sa upp direkt, vilket trams.

Tack för info. Jag avslutade mitt också nu...Tänker inte betala för att se reklam.

Visa signatur

Ryzen 5950X | Asus 4080 Super TUF | LG C2 42

Permalänk
Medlem
Skrivet av D1PPEN:

Jag såg i den rean att de bl.a. säljer ut den här deon och MÅSTE rekommendera den då den håller länge, luktar gott, ger dig komplimanger av partnern och är av helt annan kvalite än möget som köps i mataffärer etc.

https://www.stayhard.se/recipe-for-men/deodorant-stick/110492...

Låter spännande! Hur är den mot fläckar i kläder? Har haft problem med att rollon fläckar kläder så kört spray det senaste vilket verkar funka bättre.

Visa signatur

FormD T1 || i9 10850K || MSI MEG Z490i UNIFY || Nvidia RTX3080FE || 32GB G.SKILL Trident Z Neo 3600MHz CL16 || WD SN550 1TB && Kingston Fury Renegade 2TB|| Corsair SF750 Platinum
Dell S2721DGFA|HP Omen 34C
BenQ W1300 | Yamaha RX-A830 | Playstation 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChipZ:

Låter spännande! Hur är den mot fläckar i kläder? Har haft problem med att rollon fläckar kläder så kört spray det senaste vilket verkar funka bättre.

Jag har inte märkt några fläckar men jag tar deo efter jag tagit på tröja. Om man får fläckar på tröjan när man drar på sig tishan efter man tagit deo låter jag vara osagt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danieleet:

Michael kors duffel bag - 69kr.

Ordinarie pris 799.
Prisjakt: -

https://www.elgiganten.se/product/sport-fritid/resetillbehor/...

Fan att jag missade den dealen!
Blir intressant att se om företaget lev trots uppenbar felaktig prissättning.
Följer med spänning…

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av elp:

Fan att jag missade den dealen!
Blir intressant att se om företaget lev trots uppenbar felaktig prissättning.
Följer med spänning…

Fått mail om att det packas nu, så antar att de faktiskt levererar. Riktigt najs!

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Fått mail om att det packas nu, så antar att de faktiskt levererar. Riktigt najs!

Fick mina idag.

Visa signatur

i7 5820K @ 4,5 gHZ / HyperX 32gb 2133MHz / ASUS X99-A / Gainward RTX 3080 Phoenix 10GB / Samsung 970 EVO Plus 500GB / Samsung C49RG9x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Punnisher:

Jysk har någon slags tokrea så passa på:
https://jysk.se/

https://jysk.se/sovrum/baddmadrasser/gold/baddmadrass-105x200...
upp till 79% på vissa produkter så mer än 60% som kampanjen säger så de räknar positivt

Jysk har rea på måndagar, tisdagar, onsdagar, torsdagar, fredagar, lördagar, söndagar, udda och jämna veckor, alla årets månader, alla år.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Skrivet av twit:

Jysk har rea på måndagar, tisdagar, onsdagar, torsdagar, fredagar, lördagar, söndagar, udda och jämna veckor, alla årets månader, alla år.

Så normalpris är alltså 20% av deras ordinarie pris alltså, ok. Ska komma ihåg det och inte bli så till mig nästa gång jag ser % skena iväg..

Visa signatur

An application program (sometimes shortened to application) is any program designed to perform a specific function directly for the user or, in some cases, for another application program.
https://www.userbenchmark.com/ Talar om vad du har!

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Jysk har rea på måndagar, tisdagar, onsdagar, torsdagar, fredagar, lördagar, söndagar, udda och jämna veckor, alla årets månader, alla år.

Aha dom kör samma som MIO alltså....

Visa signatur

MSI MAG B550M Mortar, Ryzen 7 3800X, Cooler Master MasterLiquid ML240L, Corsair LPX 32GB (4x8GB) 3200MHz cl16, Sapphire rx580 4gb, Samsung 990 Pro 1TB + Seagate FireCuda 520 SSD 2TB, Corsair RM750x v2, Fractal Design Define C, LG UltraGear 27GP850

Permalänk
Medlem
Skrivet av TANDEMCYKELN:

Tja, jag tror det är trams. Du kan säkert rätta mig, då du har ett antal vetenskapliga artiklar som du refererar till.

Att flaskorna skulle explodera anser jag också är trams. Den del som är mest trolig att ta skada torde vara korken, då man använder den varje gång man häller upp dryck. Om den går sönder så går trycket uppåt.

Om det nu vore så att PET-flaskor exploderade, så skulle nog det tas upp av någon nyhetsbyrå eller forum. Jag har aldrig sett någon sådan rapport, men jag läser givetvis inte allting som skrivs. Däremot läser man ofta människor som hävdar att saker *skulle* kunna explodera. Nåväl, jag har aldrig lyckats läsa något sådant.

Jag har faktiskt haft en flaska som exploderat på mig, den hade dock gått ut i datum + att jag kört den i diskmaskinen till och från. Vatten och plastbitar i hela köket 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Jysk har rea på måndagar, tisdagar, onsdagar, torsdagar, fredagar, lördagar, söndagar, udda och jämna veckor, alla årets månader, alla år.

Sant men det är ändå några deals där.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Större ryggsäck ner från nästan 700kr till 110kr. OBS! Amazon prime deal.
https://www.amazon.se/dp/B07SJ23DVJ/ref=pe_24982401_506182521...

Och efter dealen var över så står ordinarie pris 598, så fulspel av amazon som vanligt. Men var ju en bra deal oavsett

Visa signatur

Dell S2721DGFA ■ 5800X3D (Noctua NH-U12P) ■ RTX 3070 AORUS Master ■ 16x2 3200 CL16 ■ MSI B450M Mortar Max ■ Samsung EVO 970 1 TB ■ Fractal Design North + Switch OLED

Old: Pentium 4 -> Core 2 Duo E6750 -> i7 2600k -> R7 3700X