Sonys TV-modeller med QD-OLED börjar på 34 000 kronor

Permalänk
Melding Plague

Sonys TV-modeller med QD-OLED börjar på 34 000 kronor

Flaggskeppet Bravia XR A95K kliver upp till en prislapp på 45 000 kronor för 65 tum och vissa regioner får en Playstation 5 på köpet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Najs att se att andra tillverkare gör oled ju Antar att dom gjort det länge, jag är inte så insatt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Najs att se att andra tillverkare gör oled ju Antar att dom gjort det länge, jag är inte så insatt.

Sony har kört OLED-paneler från LG i många år nu. QD-OLED-panelerna kommer från Samsung och är en ny sorts panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Sony har kört OLED-paneler från LG i många år nu. QD-OLED-panelerna kommer från Samsung och är en ny sorts panel.

OJ!
Jag som både stressar mig själv (nästan ihjäl) genom livet, och överklockar mina datorer så de stressar som "husse", läste jag fel i hastigheten:
QD-OLED läste jag snabbt (OCH fel) som Q-LED. Alltså Samsungs teknik som inte är OLED.

Gillar SKARPT OLED gällande mobiltelefoner. Men dessa har bara ett förväntat liv "vid fronten" på kanske tre år, när det gäller mig.
Skärmen på telefonen hinner inte tröttas ut före hela mobilen byts ut.

TV-apparater (som jag faktiskt använder som skärmar, aldrig för linjär TV eller "smartfunktioner", skärmarna är kopplade till var sin dator även för TV-tittande för att slippa reklam etc) Är jag orolig för ska få inbränning om de är OLED.

Anser *SONY* sig ha löst inbränningsproblemen på sina OLED-skärmar?
Vilka är de "egentliga tillverkarna" av skärmarna? LG eller SAMSUNG?
SONY verkar inte tillverka så mycket själv nuförtiden, de har nästan blivit som PHILIPS eller RCA, dvs. ett märke som bara "stämplas på" på random Kina-produkt av dålig kvalitet från Shenzen eller hur det stavas för att folk ska köpa den, för "det är ju ett känt märke!"?

Det var mina tankar om detta. Har ni andra erfarenheter?

Tillägg om eventuell tveksam kvalitet från Kina
Permalänk
Medlem

samsung har löst imbränning ja enligt dom själva

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tralle:

samsung har löst imbränning ja enligt dom själva

Hur?

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

OJ!
Jag som både stressar mig själv (nästan ihjäl) genom livet, och överklockar mina datorer så de stressar som "husse", läste jag fel i hastigheten:
QD-OLED läste jag snabbt (OCH fel) som Q-LED. Alltså Samsungs teknik som inte är OLED.

Gillar SKARPT OLED gällande mobiltelefoner. Men dessa har bara ett förväntat liv "vid fronten" på kanske tre år, när det gäller mig.
Skärmen på telefonen hinner inte tröttas ut före hela mobilen byts ut.

TV-apparater (som jag faktiskt använder som skärmar, aldrig för linjär TV eller "smartfunktioner", skärmarna är kopplade till var sin dator även för TV-tittande för att slippa reklam etc) Är jag orolig för ska få inbränning om de är OLED.

Anser *SONY* sig ha löst inbränningsproblemen på sina OLED-skärmar?
Vilka är de "egentliga tillverkarna" av skärmarna? LG eller SAMSUNG?
SONY verkar inte tillverka så mycket själv nuförtiden, de har nästan blivit som PHILIPS eller RCA, dvs. ett märke som bara "stämplas på" på random Kina-produkt av dålig kvalitet från Shenzen eller hur det stavas för att folk ska köpa den, för "det är ju ett känt märke!"?

Det var mina tankar om detta. Har ni andra erfarenheter?

QD-OLED har mycket lägre risk för inbränning än traditionell OLED.

LG Display och Samsung Display gör de flesta paneler på marknaden idag. Vi måste skilja på paneler och TV-skärmar, skärmarna är panel + packetering + moderkort och CPU o.s.v.

Skrivet av Cooling23:

Panelen behöver inte köras lika ljusstark p.g.a avsaknaden av färgfilter, istället har men en kvantprick-film som gör om blått ljust till RGB.

Permalänk
Medlem

Vad skiljer QD-OLED mot "vanlig" OLED?

Permalänk
Medlem
Skrivet av m3lk0r:

Vad skiljer QD-OLED mot "vanlig" OLED?

Istället för OLED som har ett färgfilter ovanpå vita oled och sen en vit diod till för bättre ljusstyrka, så har QD-OLED blåa dioder med en film kvantprickar ovanpå. Detta resulterar i bättre svärta vid ljusstarka scener och lägre risk för inbränning eftersom de inte behöver driva dioderna lika hårt för samma ljus-styrka. QD-OLED har högre ljusstyrka över lag också.

Man kan säga att det är det bästa ur två världar, OLEDs svärta (till och med bättre) tillsammans med QLEDs ljusstyrka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

OJ!
Jag som både stressar mig själv (nästan ihjäl) genom livet, och överklockar mina datorer så de stressar som "husse", läste jag fel i hastigheten:
QD-OLED läste jag snabbt (OCH fel) som Q-LED. Alltså Samsungs teknik som inte är OLED.

Gillar SKARPT OLED gällande mobiltelefoner. Men dessa har bara ett förväntat liv "vid fronten" på kanske tre år, när det gäller mig.
Skärmen på telefonen hinner inte tröttas ut före hela mobilen byts ut.

TV-apparater (som jag faktiskt använder som skärmar, aldrig för linjär TV eller "smartfunktioner", skärmarna är kopplade till var sin dator även för TV-tittande för att slippa reklam etc) Är jag orolig för ska få inbränning om de är OLED.

Anser *SONY* sig ha löst inbränningsproblemen på sina OLED-skärmar?
Vilka är de "egentliga tillverkarna" av skärmarna? LG eller SAMSUNG?
SONY verkar inte tillverka så mycket själv nuförtiden, de har nästan blivit som PHILIPS eller RCA, dvs. ett märke som bara "stämplas på" på random Kina-produkt av dålig kvalitet från Shenzen eller hur det stavas för att folk ska köpa den, för "det är ju ett känt märke!"?

Det var mina tankar om detta. Har ni andra erfarenheter?

Finns så mycket mer i en TV än bara själva panelen... Uppskalare, CPUer etc. Sony var bland de första att använda en heatsink till sina CPUer för att nå högre ljusstyrka etc. De som tillverkar Paneler idag är LG Display (inte LG Electronics) samt Samsung Display (Vet inte om de hör till "vanliga" Samsung).

Jag använder en LG OLED B6 enbart som skärm till min HTPC. Surfar mycket på den också utöver film/serier och har ingen inbränning, inget som jag sett vid användning. Kanske om jag skulle sätta upp en ljusgrå stillbild som är heltäckande att man kanske skulle se nåt? Min gamla Panasonic plasma-TV fick däremot inbränningar av ikoner etc som man såg konstant. Har som sagt inte haft det problemet överhuvudtaget med min OLED-tv.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Frågan är ju... Kommer de använda sig av samma typ av pixelmatris som Alienware QD-OLED skärmen där text blir suddig?

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av enbom:

Frågan är ju... Kommer de använda sig av samma typ av pixelmatris som Alienware QD-OLED skärmen där text blir suddig?

Ja det vet vi redan. Paneler tillverkas på stora ark som skärs till lagom storlekar.
Vilka storlekar de väljer att lansera beror på hur de kan skära "arket" optimalt med så lite förlorad spillyta som möjligt.
Det var känt sedan tidigare vilka storlekar som skulle komma - dvs. dessa tre vi sett nu.

Har inte hört talas om att någon annan är nära att lansera QD-OLED, och Samsung har ju precis investerat i sin produktionslinje för dessa, så tvivlar på att vi kommer få se något annat alternativ den närmaste tiden. Men kan ju ha fel så klart.

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

SONY verkar inte tillverka så mycket själv nuförtiden, de har nästan blivit som PHILIPS eller RCA, dvs. ett märke som bara "stämplas på" på random Kina-produkt av dålig kvalitet från Shenzen eller hur det stavas för att folk ska köpa den, för "det är ju ett känt märke!"?

Detta stämmer inte. Sony köper inte OEM saker och slänger loggan på, iaf inte på något av deras high-end grejor. Deras telefoner är inte från shenzen heller.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Sony har kört OLED-paneler från LG i många år nu. QD-OLED-panelerna kommer från Samsung och är en ny sorts panel.

Men åh va bra att det inte bara är LG längre då

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

QD-OLED har mycket lägre risk för inbränning än traditionell OLED.

LG Display och Samsung Display gör de flesta paneler på marknaden idag. Vi måste skilja på paneler och TV-skärmar, skärmarna är panel + packetering + moderkort och CPU o.s.v.

Panelen behöver inte köras lika ljusstark p.g.a avsaknaden av färgfilter, istället har men en kvantprick-film som gör om blått ljust till RGB.

Okej. Men "panel som panel", oavsett om den är en TV eller dedikerad enbart till dator. Många (förutom gamla pensionärer) kör sina TV främst som skärmar, inte "för att titta på teve-två"..

Paneltekniken i skärm (oavsett om den säljs som monitor eller "TV") är viktig när det gäller inbränning med mera.

OM man skulle använda SONY-TVn som vi pratar om, kommer "windows" att brännas in i panelen?
LCD-tekniken har inte sådana problem, därför använder jag QLED. Skriver detta på en billig SAMSUNG QLED 55-tummare årsmodell 2020. Hur bra bild som helst med tanke på att den i princip var gratis. (6000 kr).

OT:
Datorn är ett "skräp-projekt" jag fick för mig i januari i år: Bygga en inteldator med utskällda gen 11. Den funkar också över förväntan bra! (11400, ASUS Strix B560F, 2x8GB 3200 Corsair Vengeance LP, Coolermaster 212, och WD Black 750 1TB Nvme.
Låst upp strömbudget och överklockat RAM till 3458 "MHz". Byggde burken för att ersätta en gammal i5-4670. Ville kolla om intel verkligen är så värdelöst nuförtiden som "alla säger". Tycker att den snurrar på bra, trots 14nm++++++ eller vad arkiteturen heter..
https://valid.x86.fr/bench/tfygfw

Datorn används alltså på en SAMSUNG QLED 2020 för att slippa reklam etc. Den TV:n används bara "via datorn". Därför är jag intresserad av hur OLED klarar inbränningar etc. Trots tillverkarnas löften tror jag inte OLED klarar inbränningar så bra, sedan är det ju de "organiska LED-en" som ska "lysa". La märke till att på mina tidigare OLED, så blev bilden ljussvagare med tiden. Det är något som "förbrukas" i OLED. Mer än övrig teknik förbrukas.

Permalänk
Inaktiv

Vi får hoppas lönerna följer prishöjningarna på olika produkter framöver!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

SONY verkar inte tillverka så mycket själv nuförtiden, de har nästan blivit som PHILIPS eller RCA, dvs. ett märke som bara "stämplas på" på random Kina-produkt av dålig kvalitet från Shenzen eller hur det stavas för att folk ska köpa den, för "det är ju ett känt märke!"?

Det där är helt fel.

Visste du förövrigt att bildpanelerna i Samsungs QLED (dvs LCD) INTE tillverkas av Samsung?

Ang inbrännings-risken så är den numera väldigt måttlig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Det där är helt fel.

Visste du förövrigt att bildpanelerna i Samsungs QLED (dvs LCD) INTE tillverkas av Samsung?

Ang inbrännings-risken så är den numera väldigt måttlig.

Så länge det finns risk för inbränning, så håller jag mig borta från OLED. (Eftersom jag kör windows på alla mina TV-apparater för att det är smidigare och att jag slipper reklamavbrott, har ordentligt tangentbord istället för fjärrkontroll etc. etc)

Vem/vilka tillverkar SAMSUNGS QLED-paneler idag?
-FOXCONN?

Jag känner till att SAMSUNG har släppt "QLED"-teknologin fri, det var väl något år sedan det hände.
Väldigt bra gjort av Samsung, "alla förtjänar en bra bild!"

SONY är däremot knepigt, för det mesta så tillverkar SONY numera sina konsumentprodukter i KINA, inte Japan längre..
Hey DOC!

Permalänk
Medlem
Skrivet av enbom:

Frågan är ju... Kommer de använda sig av samma typ av pixelmatris som Alienware QD-OLED skärmen där text blir suddig?

På en tv spelar det mindre eller ingen roll eftersom du sitter betydligt längre bort och sällan läser text på en tv.

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk
Medlem
Skrivet av dpom86:

Ja det vet vi redan. Paneler tillverkas på stora ark som skärs till lagom storlekar.
Vilka storlekar de väljer att lansera beror på hur de kan skära "arket" optimalt med så lite förlorad spillyta som möjligt.
Det var känt sedan tidigare vilka storlekar som skulle komma - dvs. dessa tre vi sett nu.

Har inte hört talas om att någon annan är nära att lansera QD-OLED, och Samsung har ju precis investerat i sin produktionslinje för dessa, så tvivlar på att vi kommer få se något annat alternativ den närmaste tiden. Men kan ju ha fel så klart.

Det känns ju inte helt logiskt, då pixeldensiteten skiljer sig mellan modellerna (då alla är 4k men har olika fysisk dimension).

Absolut att tillgängliga storlekar baseras på vad som
är optimalt på en viss storlek/generation glassubstrat, men vilka pixlar som faktiskt printas på dessa är ju uppenbart individuellt per tv- eller skärmmodell.

Visa signatur

Medlem i signaturgruppen Appleanvändare för ett fritt SweClockers.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Så länge det finns risk för inbränning, så håller jag mig borta från OLED. (Eftersom jag kör windows på alla mina TV-apparater för att det är smidigare och att jag slipper reklamavbrott, har ordentligt tangentbord istället för fjärrkontroll etc. etc)

Hur tar Windows bort reklamavbrott? Du tänker Adblock osv?

Citat:

Vem/vilka tillverkar SAMSUNGS QLED-paneler idag?
-FOXCONN?

TCL. Det är snart bara Kina kvar som tillverkar LCD.

Citat:

Jag känner till att SAMSUNG har släppt "QLED"-teknologin fri, det var väl något år sedan det hände.
Väldigt bra gjort av Samsung, "alla förtjänar en bra bild!"

Haha, tjaa, det var inte direkt därför de gled över till Kina-tillverkat. Handlar mera om att ha nån chans på en allt mer prispressad marknad.

Citat:

SONY är däremot knepigt, för det mesta så tillverkar SONY numera sina konsumentprodukter i KINA, inte Japan

Vad är knepigt med det? De är dyra nog som det är så det är mest en fördel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zandros:

Det känns ju inte helt logiskt, då pixeldensiteten skiljer sig mellan modellerna (då alla är 4k men har olika fysisk dimension).

[...]

Bara att slänga in dem i ugnen i några timmar så krymper de till rätt storlek.

Visa signatur

Smurf

Permalänk
Medlem

Ska bli kul att se tester, men den prisnivån gör denna generationen ganska meningslösa

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Istället för OLED som har ett färgfilter ovanpå vita oled och sen en vit diod till för bättre ljusstyrka, så har QD-OLED blåa dioder med en film kvantprickar ovanpå. Detta resulterar i bättre svärta vid ljusstarka scener och lägre risk för inbränning eftersom de inte behöver driva dioderna lika hårt för samma ljus-styrka. QD-OLED har högre ljusstyrka över lag också.

Man kan säga att det är det bästa ur två världar, OLEDs svärta (till och med bättre) tillsammans med QLEDs ljusstyrka.

Jag trodde hela grejen med oled var att man INTE hade en backlighting utan varje diod lyser i sin egen färg. Du beskriver ju vanlig LED?

Fråga två: Hur får de bättre svärta menar du? En OLED kan helt stänga av dioden, och eftersom det saknas backlighting så är det så svart det kan vara.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Skrivet av Networker:

Så länge det finns risk för inbränning, så håller jag mig borta från OLED. (Eftersom jag kör windows på alla mina TV-apparater för att det är smidigare och att jag slipper reklamavbrott, har ordentligt tangentbord istället för fjärrkontroll etc. etc)

Vem/vilka tillverkar SAMSUNGS QLED-paneler idag?
-FOXCONN?

Jag känner till att SAMSUNG har släppt "QLED"-teknologin fri, det var väl något år sedan det hände.
Väldigt bra gjort av Samsung, "alla förtjänar en bra bild!"

SONY är däremot knepigt, för det mesta så tillverkar SONY numera sina konsumentprodukter i KINA, inte Japan längre..
Hey DOC!

Sony tillverkar det mesta UTANFÖR Kina pga att de är trötta på militärdiktaturen. Slut läs fakta på flashback De har tillverkning i andra asiatiska länder såsom Thailand, Vietnam, Malaysia mfl. Liksom de flesta andra företagen idag som inte tillverkar något i Kina

Permalänk
Medlem

Som hittat! Det här är troligen iaf framtidens OLED. Då hinner ordentliga recensioner hitta ut tills dess att priset sjunker till humana nivåer

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

OJ!
Jag som både stressar mig själv (nästan ihjäl) genom livet, och överklockar mina datorer så de stressar som "husse", läste jag fel i hastigheten:
QD-OLED läste jag snabbt (OCH fel) som Q-LED. Alltså Samsungs teknik som inte är OLED.

Gillar SKARPT OLED gällande mobiltelefoner. Men dessa har bara ett förväntat liv "vid fronten" på kanske tre år, när det gäller mig.
Skärmen på telefonen hinner inte tröttas ut före hela mobilen byts ut.

TV-apparater (som jag faktiskt använder som skärmar, aldrig för linjär TV eller "smartfunktioner", skärmarna är kopplade till var sin dator även för TV-tittande för att slippa reklam etc) Är jag orolig för ska få inbränning om de är OLED.

Anser *SONY* sig ha löst inbränningsproblemen på sina OLED-skärmar?
Vilka är de "egentliga tillverkarna" av skärmarna? LG eller SAMSUNG?
SONY verkar inte tillverka så mycket själv nuförtiden, de har nästan blivit som PHILIPS eller RCA, dvs. ett märke som bara "stämplas på" på random Kina-produkt av dålig kvalitet från Shenzen eller hur det stavas för att folk ska köpa den, för "det är ju ett känt märke!"?

Det var mina tankar om detta. Har ni andra erfarenheter?

Sony’s TV-team består numer av montörer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Istället för OLED som har ett färgfilter ovanpå vita oled och sen en vit diod till för bättre ljusstyrka, så har QD-OLED blåa dioder med en film kvantprickar ovanpå. Detta resulterar i bättre svärta vid ljusstarka scener och lägre risk för inbränning eftersom de inte behöver driva dioderna lika hårt för samma ljus-styrka. QD-OLED har högre ljusstyrka över lag också.

Man kan säga att det är det bästa ur två världar, OLEDs svärta (till och med bättre) tillsammans med QLEDs ljusstyrka.

Njaee.... svart är svart. Både OLED och QD-OLED fungerar exakt likadant, de släcker av dioderna där det skall vara svart.
Däremot blir kontrasten större mellan de svarta pixlarna och de som tänds eftersom panelen är något ljusstarkare.
Skillnaden mellan dessa två teknikerna är att OLED har vita dioder med färgfilter, QD-OLED har blåa dioder med färgfilter (kvantprickar). Fungerar i grunden på samma sätt men skiljer sig något i sättet man får fram ljusstyrkan och färgerna.

Hur stor risken för inbränning är vet vi inte förrän om ett par år. Det är i grunden samma teknik så risken kommer finnas även med denna panelen.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Jag trodde hela grejen med oled var att man INTE hade en backlighting utan varje diod lyser i sin egen färg. Du beskriver ju vanlig LED?

Det han skriver ovan med filtret görs med en separat ljuskälla för varje subpixel, så det är inte vanlig LCD
*edit*
Och i en LCD så används även själva TFT-panelen för att styra ljusstyrkan genom att släppa genom mer eller mindre ljus som producerats av backlighten, och så funkar inte LG:s OLED eller Samsungs QD-OLED. Filtret/kvantpricklagret på dessa är bara där för att styra om till rätt färg till så liten ljusförlust som möjligt.
Så som sagt, inte LED

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.