Tips till 33 åring som vill lära sig åka skateboard!

Permalänk
Medlem
Skrivet av BadNewsBrod:

Som rubriken lyder så tänkte jag ge mig på detta då ungarna kör kickbike/balans cykel i den lokala skateparken, och det börjar bli tråkigt att bara gå runt där 😅

Första frågan!
Jag har förstått att jag absolut inte behöver någon värsting bräda för att börja, men åxå att en billig bräda från stadium inte är något att ha. Så tips på en komplett bräda för runt 1000kr?

Edit:
Denna bräda blev det tillsut
https://www.skatepro.se/84-48144.htm?stockcode=10517646-GRE-8...

Kul! Jag är i samma läge som du med kidsen i parken.. Inte åkt mycket bräda alls innan men andra brädsporter har det blivit destu mer av.. Men iaf, om du har instagram är det guld. Tycker https://www.instagram.com/maschi.jp/ är värd att följa många tips och bryter ner lagom svåra tricks väldigt bra...

Permalänk
Medlem

Har inga tips (plus såg att bräda redan var vald). Men sjutton vad glad jag blev av den här tråden 😀 34 år här och åkte några år när man var 15-16. Blev aldrig bra, men kul var det. Kanske dags att ta upp igen 😊 Heja!

Permalänk
Medlem

Fan vad roligt! Jag började åka bräda förra året (34 år gammal). Min kompis som jag åker med är född 78. Tar man det försiktigt så går det oftast bra. Man ramlar dock rätt ordentligt när man väl ramlar ;D

Visa signatur

Skärm Samsung 32" C32JG50 144Hz | CPU Ryzen 5 2600X | GPU AMD Vega 64 vattenkyld | Moderkort Asus Rog Strix B350-F Gaming | Minne 16 GB Corsair CL15 Vengeance | HDD 1 TB NVMe Samsung 970 Evo | Chassi Lian Li O11 Dynamic Svart

Permalänk
Musikälskare

Polaren är snart 40 och skejtar sporadiskt fortfarande, det finns ingen ålder som är för sen att börja imo 🤙🤙🤙🤙🤙

Tony Hawk Lands His Last-Ever Ollie 540 Aged 52

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

skulle också vilja börja åka skateboard igen fast man är bara 47 snart så nja jag vette fan om man inte klassas som barn på nytt ? känns lite barnsligt om man är på stan om folk ser en. eller ? och jag var ganska grym på brädan sist jag gav mig och man bränner kalorier iaf som fan.

bräda jag hade var Santa cruz var bra en samt hjulen var santa cruz dom var mjuka+ bra truckar dvs är Thunder om jag minns dom hette så

bra bräda
https://www.skatepro.se/209-33425.htm

bra trucks
Independent Stage 11 Forged Hollow
https://www.skatepro.se/212-19693.htm

snygga och bra hjul

https://www.skatepro.se/200-38014.htm

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av darrenj:

Hehe, åkte i en lång utförslöpa, fick vobbel ochj skickade brädan in dörren på en Volvo Amazon. Alla möjliga upptänkliga leder stelnade i stukning när jag satt och led i badkaret efteråt och försökte få bort skiten ur såren... Det här var alltså ca frågeställarens ålder/3. Idag lär jag väl bryta typ allt i ett utslag av benskörhet eller något...

Permalänk
Medlem
Skrivet av BadNewsBrod:

Ajdå, finns det några hjul du kan rekommendera som är bra och skulle passa?
Är ute efter cruisa och lära mig ollie typ

Olla först, kickflip, sen är du fullblodsproffs! 😁

Körde en sommar när jag fyllde 25, slog mig blodig några ggr vilket inte upskattades på jobbet när jag hade uppskrapade armar i kortärmat på hemköp.

Kanske dags igen vid 37?

Nä, kommer skippa det faktiskt. Räcker med min racer cykel och gymmet.

Hade gärna velat köra men eftersom jag är en allt eller inget personlighet kommer jag slå mig fördärvad 😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Hehe, åkte i en lång utförslöpa, fick vobbel ochj skickade brädan in dörren på en Volvo Amazon. Alla möjliga upptänkliga leder stelnade i stukning när jag satt och led i badkaret efteråt och försökte få bort skiten ur såren... Det här var alltså ca frågeställarens ålder/3. Idag lär jag väl bryta typ allt i ett utslag av benskörhet eller något...

Jag springer marathon i mina 51 år ålder. Skäjtbräden ........!!!!! ooooooofffffff

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem

Kul! Åkte väldigt mycket när jag var ung och blev rätt bra i både street och minramp. Tyvärr har jag ett dåligt knä som sätter stopp. Mitt enda tips är att börja långsamt och få till balansen. Att lära sig lite fallteknik kan också vara bra.

Visa signatur

Chassi;Mobo;RAM: NZXT H7 Flow, Asus Crosshair Hero x670E;Ryzen 7 7700X
RAM;PSU: G.Skill TridentZ 64 GB DDR5 6000MHz;BQ Dark Power 13 1000W
Kylare: Corsair AIO 360 med RGB...
GPU: MSI RTX 4090 Suprim X

Permalänk
Medlem

Skön tråd Försökte mig själv på bräda för några år sedan under en gemensam 30-årskris med polaren. Han hade dock åkt en hel del som ung och det märktes verkligen. Själv hade jag aldrig stått på en bräda men åker inlines (distans på plan mark) på somrarna så har ändå OK balans trodde jag. Tvi fick jag, jag föll som en fura och stöp i backen gång på gång

Man slår sig så in helvete mycket mer än när man var 15 också, så jag fegade helt enkelt ur när polaren ville börja åka skatepark och jag redan hade haft några close calls. Kändes helt enkelt inte värt risken. Så ta det jäkligt piano är min rekommendation

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem

Mina brädor som 47-åring

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snyft:

Sen 30 års kris alltså
Nej, men det lär finnas massor med youtube kanaler. Håll dig undan ramperna iaf det första året, är väl mitt enda tips.
skatepro har annars en hel del kund omdöme på sin sida som kan underlätta vid köp med.
Tom guide
https://www.skatepro.se/a535.htm

Hehe, vilket namn du har ;D

Permalänk
Medlem

Brukar undvika ta emot mig med händerna, tar heller emot mig med armbågar/underarm. Passa armbågarna bara, men det kan vara lättare att rädda ansiktet! Dock kan det vara bra att använda händerna om man vet att man kommer rulla efter fallet för följa med i rullet.

Åker du snabbt lägg vikt på bakre fot. Åker du i park är det oftast vikt på framfot, var inte rädda att luta dig fram quarter pipe, gå in för det, lika roll ins och slutet av en box.

Träna ollie på mjuk underlag så brädan inte rullar, sen asfalt stilla och till sist i fart.

Ska du prova grind/slide var beredd på att det troligtvis glider som fan så det kan vara lätt att skjuta brädan framåt åt helsike.

Tycker manual är rätt bra sätt att träna tekniken att åka och när det är dags att hoppa av.
Samt åka halfpipe, bara pumpa lite lätt. Det blir kul sen när du kan carva i quarter pipe i parker.

Inte fel med skydd, skit i dom andra om dom glor, många glor på andra när dom inte åker eller om det är nån ny i parken.
Ta lite i taget, lätt att sulla sig när det är en bra dag och man får lite övermod.
Prova olika skor, själv föredrar jag tunna.

Visa signatur

Quake, världens bästa e-sport!
5800x @ 4.85Ghz 1.4v // 2070 super @ 1935Mhz 0.875v // 4x8Gb 3733 cl16-16-16-32 @1.42v

Permalänk
Medlem

Jag är i samma sits, också 30+ och nybörjare. Det är en riktig utmaning, svårt men man känner av framstegen. Som 30+ känns det dock rätt ensamt att åka runt, så finns det fler göteborgare i samma sits så hör gärna av er.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Napster91:

Hahahaha alltså detta inlägg är bara offTopic men kände mig tvungen att skriva följande:

Har en kompis som inte är mycket yngre än OP. Denna kompis har varje vår, ungefär runt påsk sagt att han ska börja åka bräda. Detta har han gjort sedan vi gick i 4e klass. Helt enkelt en återkommande klassiker i då kompisgänget och vi som inte flyttat iväg och fortfarande umgås.

Kan det vara någon liknande situation i ditt fall @BadNewsBrod ??

De tankarna kommer varje år för en annan med. Ja fyller 47år i år
Man kanske skulle ta och kika på Powell Peralta: The Search for Animal Chin igen så man får lite feeling

Visa signatur

CPU : Intel Core i9 9900K
Moderkort : Asus ROG STRIX Z390-F GAMING
Grafikkort : Asus GeForce RTX 3080 TUF Gaming OC
Skärm: Acer Predator X34GS 180Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrBicce:

Man kanske skulle ta och kika på Powell Peralta: The Search for Animal Chin igen så man får lite feeling

Klassisk film som alla borde se minst 10 ggr!

Gamla Thrashin' är en annan favorit:
https://www.imdb.com/title/tt0092085/

Är löjligt mycket enklare att lära sig skejta idag när allt finns på YouTube m.m. jfm i slutet på 80-talet då det knappt ens gick att få tag på VHS-filmer.

Permalänk
Medlem

Intressant tråd. Ett av mina barn på 9 år vill ha bräda. Då tänker jag och min fru vi kanske ska lära oss oxå. Vi är 42/37år unga. Blir att köpa hockey utrustning när jag är beroende av min kropp i mitt arbete

Visa signatur

Ryzen 5 3600, MSI X470 Gaming plus max, 16GB Ram, MSI RTX 3070 ventus x3 OC.

Permalänk
Medlem

Mitt tips: Skaffa en sopkvast och soppa bort allt grus som aldrig försvinner från skolgårdarna.
Kör jag på grus så stannar brädan med en gång.

Permalänk
Medlem

Min bror är 33år nu och tog upp skateboard igen för kanske två år sedan han körde endel när han var runt 14.
Han har tjatat på mig att börja så nu har jag köpt skydd och ska börja under våren i rampen han byggt bakom sitt hus.

Men något han sa har hjälpt honom väldigt mycket var att prata med folk som kan åka, och be dom kolla lite vad man gör för fel och liknande. Kan även vara bra att filma sig själv så ser man hur mycket man bättras (för motivation) Själv klarar jag inte av att se mig själv på video
Se till att ha skydd och gärna bra skydd, samt ha alltid på dig dom när du åker även om du bara ska göra någon enkel grej.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

För några år sedan skulle min lillebror (då ca 20-25 år gammal) prova åka skateboard för första gången, slutade med bruten fot...
Så mitt tips till dig är se till att du ha en bra olycksfallsförsäkring.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pnorberg:

För några år sedan skulle min lillebror (då ca 20-25 år gammal) prova åka skateboard för första gången, slutade med bruten fot...
Så mitt tips till dig är se till att du ha en bra olycksfallsförsäkring.

Nu kom jag att tänka på den här...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Aj aj aj! Kröp i hela kroppen när jag såg armen!
Hur kan han ta smärtan så där lätt? Min axel hoppade ur led för ett år sedan och höll på att svimma av smärtan. :/
Den här videon gav mig lite flashbacks för min arm bara hängde ner i helt fel läge och kunde röra fingrarna men inte mycket mer.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem

Skejtat mer eller mindre nonstop sedan 95, så borde kunna svara på en hel del här.

Själva brädan/truckarna är inte så viktig i början, hjul och bushings skulle jag satsa på byta ut tills det känns rätt, mellanhårda (i min mening 101A) kan ge exempel här nedan.

Köpte dessa precis till en setup och fungerar skitbra på både plyfa/betong/gator skin.
https://www.speedlabwheels.com/products/greg-harbour-56mm-101...

Guide för bushings.
https://www.warehouseskateboards.com/help/Skateboard-Bushings...

Hojta till sen om du vill ha riktigt bra bättre beggade brädor 8-8.5 så finns det en uppsjö knappt använda om du vill gå upp i storlek.

En grej till också om jag skulle gå tillbaka och säga något till mig själv när jag började så är det, 'Loose trucks save lives'
Så försök släppa hårdheten lite då och då blir mycket smuttare att carva betong.

Kör hårt!

Edit:

Glömde såklart kullager, satsa på skaffa dig ett par Bronson G3 så fort du känner att skejten är något för dig, dom håller för mycket och länge till skillnad ifrån vissa andra som kan paja efter 2 dagar ute på gatorna.

Permalänk
Medlem

Lycka till och använd hjälm,det behövs..

Sjukt kul att åka bräda,en "billig" hobby men kanske en av dom svåraste att bemästra.

Permalänk
Medlem

Inte skateboard, men jag hade min egen "vill lära mig nåt nytt" fas förra sommaren, då blev det EUC (electric unicycle)
Hoppas det går bra med skejtandet!

Visa signatur

Fractal Design Define C | NH-D15 AMD | R5 5600X | TUF Gaming B550-Plus | 2x16GB Corsair DDR4@3200mhz | RTX 3060Ti | 2TB 980 Pro m.2 + 500gb 970 EVO m.2 | Steelseries APEX, Logitech G603 | Razer Blackshark Pro v2 | Dell 28" 1440p165 + Swedx 28" 2160p60 + Benq 24" 1080p60 |

Permalänk
Medlem

Fan vilken inspirerande tråd det här var då. Jag är 31, snart 32. Kanske har spenderat 2 timmar på en skateboard tidigare runt 2003 men beställde nu den här i 7.8" efter ett par dagars funderande Satt och försökte välja delar själv först, tänkte att det kunde vara roligt att bygga ihop den själv, men det blev så dyrt. Avvaktar och ser om det är något för mig först, skulle jag avsky det så har jag åtminstone en stilig skateboard

Visa signatur

Mammas, don't let your babies grow up to be cowboys.
10700k|RTX 3070|Z490|16GB|

Permalänk
Medlem

Tack för alla hjälpsamma och roliga svar!
Nu har jag åkt kanske 3-4 kvällar med en vän, och det var sjukt läskigt till en början, men det tar sig haha!
Svårt som fan men kul! Min ”push” fot har jag haft värk i, i snart 2 veckor, så har pausat lite!

En liten video (var stolt som fan): 😅
https://streamable.com/xk0kyx

Visa signatur

Laptop 1: MB Pro m1
Laptop 2: MSI GT73VR TITAN
PC: gtx 1070 - 4770k

Permalänk
Medlem
Skrivet av BadNewsBrod:

Tack för alla hjälpsamma och roliga svar!
Nu har jag åkt kanske 3-4 kvällar med en vän, och det var sjukt läskigt till en början, men det tar sig haha!
Svårt som fan men kul! Min ”push” fot har jag haft värk i, i snart 2 veckor, så har pausat lite!

En liten video (var stolt som fan): 😅
https://streamable.com/xk0kyx

Kul med en video!

Permalänk
Medlem
Skrivet av BadNewsBrod:

Svårt som fan men kul!

Precis som det ska vara då, med fokus på kul Ser lovande ut på videon!

Permalänk
Medlem

Statusuppdatering? Hur gick det?!