Netflix förlorar användare – planerar åtgärder mot kontodelning

Permalänk
Medlem

Jag hade ju tänkt att användarnas flykt hörde ihop med hur dyr tjänsten blivit... känns helt klart som fel åtgärder för att vill komma åt problemet...

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av fish:

699 per år kan man köra om man vill fortfarande, då blir det 58,25kr per månad.

Dvs HBO max kostar 699kr per år för 4K och Netflix 2148kr, en diff på 1449kr.
Det är rätt mkt pengar det.

Så i princip kan man ha HBO som bas, och sen växla mellan tex Disney+, Paramount, Viaplay månadsvis baserat på vad som kommer nytt och ändå få det billigare än vad bara Netflix kostar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toarulle:

Historia

  1. Underhållningsbranschen erbjuder totalt värdelösa tjänster där seglarna är extremt mycket bättre på bekvämlighet och tillgång = yarr maties

  2. Underhållningsbranschen börjar erbjuda tjänster som inte är värdelösa till vettiga priser = betalar gärna för en vettig tjänst

  3. Underhållningsbranschen blir girig och erbjuder sämre o sämre tjänster till högre o högre priser = ??????

Exakt min tanke, och imho började cirkeln slutas när Netflix började producera eget material. Hade man istället fokuserat på att samla så mycket licensierat matetial som möjligt i sin tjänst hade man sluppit alla dom här copy/paste filmerna som dom nu vill ha betalt för. Som ingen frågat efter eller vill ha.
Är det en piratflagga jag ser i horisonten?!

Visa signatur

Oldschool [å:ldsku:l] adj. Användandet av datorprodukter som är äldre än 3 månader.

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte frågan.
Netflix är ju begränsat till två samtidiga tittare per konto, i alla fall för mitt abonnemang, så det vore kontraproduktivt för mig att sprida inloggningsuppgifterna utanför familjen.

Permalänk
Medlem

Sluta höja priset då, känns ju snarare som det är anledningen till tappade prenumeranter....

Visa signatur

| i9 10900K AllCore @5GHz | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | HyperX 32GB DDR4 @3600 MHz | LG 32'' @165Hz G-Sync | Samsung 970 Evo Plus M2 1TB | Asus ROG Strix Z490-F | Corsair RM750x | Noctua NH-D15 Cromax | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | LG CX 65" | Nintendo Switch | PS5 Disc Ed. | RetroPie | One+ CE | Amiga 500 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Kontodelning är ett stort problem. De som har många nära tajta vänner kan fixa sig många filmtjänster väldigt billigt om de bryter emot villkoren och delar dem. Medans de som inte har samma utbud vänner får betala mycket mer.

Men du kan ju alltid köra filmkväll med kompisar, fast börjar de köra reklam så är de döda på marknaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cosplay:

Som alltid när såna här företag förlorar pengarna så försämrar de tjänsten och höjer de priset för de som är kvar och betalar istället för att förbättra tjänsten och sänka priset så kunder kommer tillbaka eller för att locka nya kunder.

Exakt som kabel-tv-bolag, vissa internetleverantörer, biografer och liknande.

Helt bakvänt

Ligger lite i aktiebolagens natur. Om din marknad är konstant eller krympande, och dina aktieägare kräver värdestegringar i paritet med resten av börsen och helst naturligtvis högre, vad blir konsekvensen?
En självklar väg att pröva är att helt enkelt pressa ut mer pengar för det du levererar. (cf. hela datorbranschen)

Du kan också försöka leta upp nya marknader att konkurrera på (Apple börjar producera TV-serier (!), sälja computing eller lagring i molnet, eller vad det nu kan vara.)

Men det är ingen slump att Netflix respons här känns väldigt generisk (och kommer att misslyckas i längden, för som alla inser kommer det att göra deras tjänst mindre attraktiv relativt konkurrenterna såvida inte de passar på att agera likadant när det nu inte skulle innebära någon konkurrensnackdel gentemot marknadsledaren. Men det skulle nog inte ske direkt, skulle tro att de flesta leverantörerna skulle föredra att initialt kapa åt sig en andel av Netflix kunder.)

Permalänk
Medlem

För egen del blir det Spotify Family snart, och jag antar att det på sikt blir så även med Netflix :-/
Som andra nämnt, barnen ser lite här och var, på olika nätverk, vi har säkert, öh, 6 enheter med Netflix installerat (men sällan fler än 1, ibland 2 används samtidigt, i dagsläget) osv.

Reklam är dock en dealbreaker. Ska man betala premiumkostnad och ändå få reklam? Det skulle jag inte acceptera.

Tröstar mig med att Spotify Premium trots allt är billigare än att köpa CD-skivor till barnen, och att Netflix ändå är rimligt billigt sett till vad barnen får. Har Tele2 Play (eller vad det heter) gratis via BRF så där kan man se på en del också.

Annars får det lösa sig på andra sätt, som det alltid gjort.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Avstängd

*bort/mod*

Netflix har verkligen gått ner sig. Finns några bra serier dock som tur är. Men hade vi inte varit 4 på ett konto hade jag aldrig betalat för det.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk

Jag tittar väldigt sällan på Netflix då det oftast bara är gamla titlar samt egenproducerat som publiceras och det egenproducerade är sällan av intresse. Betalar 45:- för ett delat abonnemang i dagsläget och det är det helt klart värt det för barnprogrammen som det mestadels används till. Men skulle jag behöva betala 179:- för ett 4k abonnemang tycker jag inte det är värt det. Då duger svt-play, yt-kids, hbo max, paramount+, viaplay och disney+ gott till barnen.

Permalänk
Medlem

De höjer priserna hela tiden så vill de lägga till reklam med, jag kommer säga upp det om de börjar med det. Varför måste de ha tillväxt hela tiden. Varför inte vara nöjda istället för att förstöra sin egen produkt

Permalänk
Medlem
Skrivet av kundun:

Exakt min tanke, och imho började cirkeln slutas när Netflix började producera eget material. Hade man istället fokuserat på att samla så mycket licensierat matetial som möjligt i sin tjänst hade man sluppit alla dom här copy/paste filmerna som dom nu vill ha betalt för. Som ingen frågat efter eller vill ha.
Är det en piratflagga jag ser i horisonten?!

Rätt till licensierat innehåll krymper varje gång en konkurrent öppnar sin egen streaming-tjänst, såsom nu Disney, Paramount etc har gjort. I slutändan krävs det egenproducerat innehåll för att överleva, innehåll som kan anpassas utifrån region och demografi.

Vad som sedan anses vara bra eller inte baseras som alltid på personlig smak, en subjektiv åsikt, vilket gör det dumt att påstå att ingen efterfrågat det som producerats.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT | Win 10 Home 64
LG 38GN950 | LG Oled 65C1, 65C7 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pokerproffset:

De höjer priserna hela tiden så vill de lägga till reklam med, jag kommer säga upp det om de börjar med det. Varför måste de ha tillväxt hela tiden. Varför inte vara nöjda istället för att förstöra sin egen produkt

Reklam är med en billigare månadskostnad (tänk Spotify Free), verkligen få personer som läser artikeln innan ni kommenterar

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Det kan ju inte vara så att 80% indiska filmer får folk att lämna! Nej, det måste vara för att folk delar konto!

Visa signatur

MSI GT73VR Titan

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nyhet:

Streamingjätten spås förlora miljontals användare under årets gång. Det ska tacklas med reklamutfyllnad och ett stopp för kontodelning.

Läs hela artikeln här

De borde sänka priset istället...

Jag lägger runt 45kr för HBO varje månad.

Netflix är dock skit så kommer inte återvända oavsett

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Lagerlöf:

Reklam är med en billigare månadskostnad (tänk Spotify Free), verkligen få personer som läser artikeln innan ni kommenterar

Vi är vana att ge man företaget ett finger, så tar de hela handen. De kommer att antingen behöva höja mer, eller så blir det. "Ni får behålla samma pris på premium-abonnemanget, men det blir reklam eller så får ni betala 100kr mer per månad".

Permalänk
Medlem

Undrar mest hur sjukt jävla snåla alla verkar vara? Jag har Netflix, HBOmax, Disney+, AppleTV+, Amazon samt Paramount+. Lätt värt varenda spänn.

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnvlad:

Undrar mest hur sjukt jävla snåla alla verkar vara? Jag har Netflix, HBOmax, Disney+, AppleTV+, Amazon samt Paramount+. Lätt värt varenda spänn.

Det är nog inte så alla tänker. Jag har varken Netflix, HBOmax, Disney+, AppleTV+, Amazon samt Paramount+. Det kanske finns ett enstaka program jag kan tänka mig att se, men att behöva betala en månadskostnad för det är inte ett bra alternativ.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ragnvlad:

Undrar mest hur sjukt jävla snåla alla verkar vara? Jag har Netflix, HBOmax, Disney+, AppleTV+, Amazon samt Paramount+. Lätt värt varenda spänn.

Jag undrar mest hur jävla slösaktiga alla verkar vara? Folk har Netflix, HBOmax, Disney+, AppleTV+, Amazon samt Paramount+. Sjukt ovärt att lägga så mycket i månaden på det.

----

See what I did there?

Personligen anser jag inte att utbudet är tillräckligt bra för att betala den summan pengar varje månad. Enstaka serier/filmer på respektive plattform som är värda att se, då kan jag aktivera ett abb i en månad och se klart den serien jag vill se sen avslutar jag det igen.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Avslutade mitt medlemskap för ett par år sedan. Låt skeppet sjunka.

Permalänk
Medlem

Priset är orimligt redan, reklam kommer bara försämra läget. Att betala vad är det - 129kr? För SD kvalitet bara för du är ensam i hushållet? Dra åt fanders. Amazon Och Disney ihop kostar ca samma och ger mig 4k

Permalänk
Medlem

Frågan är hur dem ska göra för folk med flera boenden? Många som har sommarstuga både i Sverige eller utomlands. Och barn med skilda föräldrar? Hur ska dem veta om man kontodelar eller att personen ingår i hushållet?

Känns väldigt bökigt.
Kommer säga upp tjänsten direkt om detta införs.

Permalänk
Medlem

Alltså jag tror knappast de tappar användare pga att folk skulle dela konto för det har de väl i sådana fall gjort från första början och då borde antalet vara konstant. Jag betalar 44,5 kr för HBO och 59 kr för Disney+. Betalade 179 kr för bara Netflix men inte längre, jag tyckte helt enkelt inte att Netflix var värt nästan dubbelt så mycket som de andra 2 tillsammans. Så länge som Netflix har så högt pris i förhållande till de andra kommer jag aldrig skaffa det mer än någon månad åt gången.

Visa signatur

ASUS ROG Strix X570-F, AMD Ryzen 9 5900X, ASUS GTX 1080 Ti Strix Gaming OC, 32GB G.Skill Trident Z Neo CL16 3600MHz, Arctic Freezer II 240, Seasonic Prime Titanium 850W, Phanteks Enthoo Evolv X, 2x Samsung 970 EVO Plus 1TB, Seagate Firecuda 2TB, Seagate Ironwolf 4TB, ASUS PG278Q

ASUS ROG Crosshair VI Hero, AMD Ryzen 9 3900X, ASUS RTX 2060 Dual OC, 16GB G.Skill Flare X CL14 3200 MHz @3200 MHz, Arctic Freezer 240, Seasonic Prime Titanium 850W, Phanteks Eclipse P400S Glass, Samsung 960 Pro 512GB, Samsung 850 Pro 512GB, Seagate Ironwolf 4TB, ASUS PG278Q

ASUS Maximus V GENE, Intel i7 3770K @ 4,6 GHz (1.190 V), EVGA GTX 670 FTW SLi, 8GB G.Skill TridentX CL10 2400 MHz, Samsung 850 Pro 512GB, Samsung 840 Pro 256GB, Corsair Hydro H100i, Corsair AX860i, Fractal Design Define R4W, ASUS PG278Q

Permalänk
Medlem

Vad har dom ens att erbjuda?
Själv har jag aldrig betalat för NF men varje gång jag varit hos någon som haft det och jag frågat ska vi se nån kul film eftersom du har NF så har det blivit så att vi har scrollat igenom massa filmer ingen av oss hört talas om (mest amerikanska B-filmer) men aldrig hitta något.

Permalänk

Jag känner att erbjudandet om ett billigare alternativ med reklam och låsa kontodelning mot ytterligare betalning är inte vad jag skulle kalla en bra deal. Innehållet kommer fortfarande mestadels bestå av egenproducerat skräp och skumma, okända filmer som ingen kollar på. Några guldkorn finns det så klart men de tynar bort i jämförelse.

Hade dom byggt ett starkare utbud av skräckfilmer samt gett oss möjligheten att välja region som en VPN ändå tillåter skulle jag inte vara lika pessimistisk.

Visa signatur

OS: Win 10 Home | Chassi: NZXT H440 | PSU: Corsair HX850i plat | Moderkort: ASUS Maximus Hero VIII | CPU: i7 6700k @ 4.5Ghz @ 1.29v | RAM: HyperX Fury 16Gb @ 3000Mhz | GPU: ASUS 1080ti Strix Gaming | Kylning: NZXT Kraken X62 | Fläktar: Fractal Design Venturi x1 AF140, x2 sp140, x3 sp120 | Ljud: ASUS Xonar Xense med Sennheiser PC350Se | Lagring: Crucial M4 64gb, Samsung 850evo 500gb, Seagate Barracuda 1tb | M/K: Corsair M65 Pro gaming rgb & Corsair Strafe RGB | Bildskärm: acer XB270HU

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022
Skrivet av Ragnvlad:

Undrar mest hur sjukt jävla snåla alla verkar vara? Jag har Netflix, HBOmax, Disney+, AppleTV+, Amazon samt Paramount+. Lätt värt varenda spänn.

Är det inte bättre att ha igång en i månaden bara. Man hinner ju ändå inte kolla på allt. 1 månad räcker oftast för att se allt som finns som är vettig på en tjänst ändå.
Det du sparar i månaden kan du ju inventera på börsen eller nått.
Så länger du inte delar alla dessa abb med flera så du typ betalar 20kr i mån per abb eller nått.

Permalänk
Medlem

Redan funderat på att säga upp netflix en längre tid för kvaliten på saker är relativt låg, priset stiger och stiger för att dem producerar massa blask och när dem väl gjort mågot som jag fastnar för så cancelar dem serien alternativt jag har lägger något i listan att se senare och när jag någ den serien eller filmen i listan så är den borta ur sortimentet. Höjer dem igen eller inför reklam så säger jag upp det för sista gången. Har ändå knappt tid för hbo max och Disney + ändå.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk

Såg nån miljardär skulle sälja aktier i detta efter att ha tappat mycket och sett de skulle lägga till reklam, inte förvånad, är väl iom det reguljärtv "tappat alla ungdomar som hade kunnat titta"

Permalänk

Jag tycker tankesättet att kontodelning för alla är bra för då blir det billigare är konstig. På individ nivå så blir det billigare ju fler man delar kostnaden med. Men ser man på utgifter och intäkter för filmtjänsten, så skulle de kunna sänka avgiften om fler som använder tjänsten betalar för den.
Det som händer idag är att de som delar filmtjänsten med flest personer får betala minst. Och den som helt följer regelverket får det svindyrt.

Jag tycker dock Netflex har lite själva att skylla. Deras 4K abonnemang stöder 4 tittare samtidigt. Hur många hushåll är det som har 4st apparater som samtidigt måste kolla på just netflex? Även om det är en familj på 10 personer, så borde de komma överens och dela på mindre netflexanvändare samtidigt än så. Speciellt när de troligen även har andra filmtjänster.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thor:

Tvivlar på att Netflix bryr sig jättemkt om vad de egentligen producerar sålänge de anser sig locka störst möjliga andel kunder. Då detta resulterar i största möjliga vinst.

*bort/mod*

Skrivet av lincoln:

Jag kollar inte alls på serier, och ser inte på de filmer som har ett litet rött 'N' på sig (Netflix egna). Och det är tyvärr åt precis det hållet Netflix gått/går samtidigt som de höjt priserna.

Samma här. Får tag i filmer på annat sätt och ser jag N:et släpper jag blicken från den informationsrutan instantly. Ibland börjar jag se en film och tycker den snabbt lyckas visa vad tafflig den är och det första jag känner är att det är en Netflix-film, vilket hittills alltid stämt.

Skrivet av anon333222:

Känns som de kör samma strategi som Filmstaden. Vi ser till och göra våra kunder sura så kommer de böja sig och göra som vi vill. För folket är ju beroende av film.

De tjänar ju inga pengar på filmerna så att de ber besökare stödja deras verksamhet genom att köpa godis som de avser stoppa i sig på plats är ju högst rimlig. De som vill köpa godis och läsk sparar ju i princip inga pengar på att köpa det i förväg i alla fall.