Ny midrange vs gammal flagship

Permalänk
Medlem

Ny midrange vs gammal flagship

Tidigare har jag alltid köpt en flagship-telefon, men dagens löjliga summor på 10-20k har jag ingen lust att lägga på en telefon. Tror min förra HTC One M8 kostade lite över 5000 och min nuvarande OnePlus 6 kostade 6290 eller nåt sånt, men nu för tiden så är väl det prisspannet för midrange-telefoner antar jag? Min OnePlus har börjat förlora typ 15% batteri medan jag sover och har även lite småsaker för sig funktionsmässigt som visar åldern, men den är fortfarande fullt användbar för min del. Men jag tänker att det kanske inom 6mån-1år kommer bli nödvändigt att skaffa ny, vilket även överensstämmer bra med min ~4årscykel på telefonbyte. Vill även definitivt ha hörlursjack, vilket förutom priset är en av anledningarna till att jag inte vill köpa en flagship-telefon.

Så frågan är, hur står sig en 2022-2023 midrange-telefon mot en 2018 flagship-modell? Kommer det bli en uppgradering i alla avseenden eller skulle det bli nedgradering på vissa saker i och med att det inte är en top of the line modell trots 4-5 år nyare?

Permalänk
Medlem

Galaxy s21 ligger i bra pris nu när den är utgående.
https://www.elgiganten.se/product/mobiler-tablets-smartklocko...

Visa signatur

• i9 10900k @ 5.0 Ghz • 64GB Ram • Nvidia 3080 • 1tb Gen4 m2 •
Nzxt S340 Elite • Windows 11 • 3440 x 1440 •

Permalänk

Beror på vad man prioriterar. Jag själv har sett en väldigt snabb utveckling och ansett vill man köra med något halvdant väldigt länge, eller köra med något lite sämre än det halvdana och byta oftare?
Dock håller utvecklingen nu på att stagnera.
Det man borde vilja ha på mobilen är i princip heltäckande skärm, i den storlek man önskar, inte slö, usb c, inte kass kamera. Skärm som går i 1-120Hz eller liknande.

Storlek så är det en smaksak s21an tycker jag är för liten..

Ser man vad som kommer på telefoner så lär det på androidsidan inte hända så mycket förutom fler och bättre vikbara.
Processen snabbare, visst, men det är inte ett så stort problem för de flesta. Kameran bättre, det känns som om det främst är flaggskeppen med stora linser. Bluetooth LE Audio, finns redan stöd för det men det dröjer innan det slår igenom. Idiotisk överdriven snabbladdning, varför bry sig? (Det pratas om 150W på kommande OnePlus)

Hos Apple så rycktas det nu hål i skärmen för kamerorna. De tror 2026 att det blir under skärmen men jag gissar aldrig. Visst kamerorna bakom skärm blir säkert bättre varje år, kraven på bilden som vill ha ökas också.

*edit*
Jag var otydlig. Men det jag tror är att mobilerna snart blir mer "fulländade" så folk inte ser så stor vits att byta hela tiden. Just nu för tillfället har inte alla nästan helskärm, 1-120hz, ok cpu och camera, men snart. Och så mycket annat nytt lär inte komma bortsett från vikbar den närmsta tiden. Det är dock inte alls fel att ha en väldigt ljusstark skärm så man kan se om man har solljus bakom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kakan86:

Galaxy s21 ligger i bra pris nu när den är utgående.
https://www.elgiganten.se/product/mobiler-tablets-smartklocko...

Ja, den skulle ju uppenbarligen bli en uppgradering, men antagligen i översta gränsen prismässigt. Och är fortfarande för tidigt att uppgradera just nu, går som sagt antagligen klämma ut 6mån-1år till ur min nuvarande innan den börjar bli frustrerande att använda. Och den har väl inget hörlursjack heller, vilket jag vill ha.

Den generella frågan är väl att om det inom ett år går att hitta en telefon för högst 6xxx kronor med hörlursjack som inte på något sätt är en nedgradering jämfört med en OnePlus 6

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusHuddinge:

Tidigare har jag alltid köpt en flagship-telefon, men dagens löjliga summor på 10-20k har jag ingen lust att lägga på en telefon. Tror min förra HTC One M8 kostade lite över 5000 och min nuvarande OnePlus 6 kostade 6290 eller nåt sånt, men nu för tiden så är väl det prisspannet för midrange-telefoner antar jag? Min OnePlus har börjat förlora typ 15% batteri medan jag sover och har även lite småsaker för sig funktionsmässigt som visar åldern, men den är fortfarande fullt användbar för min del. Men jag tänker att det kanske inom 6mån-1år kommer bli nödvändigt att skaffa ny, vilket även överensstämmer bra med min ~4årscykel på telefonbyte. Vill även definitivt ha hörlursjack, vilket förutom priset är en av anledningarna till att jag inte vill köpa en flagship-telefon.

Så frågan är, hur står sig en 2022-2023 midrange-telefon mot en 2018 flagship-modell? Kommer det bli en uppgradering i alla avseenden eller skulle det bli nedgradering på vissa saker i och med att det inte är en top of the line modell trots 4-5 år nyare?

Har du testat att fabriksåterställa din Oneplus6 samt återställa batteriet?
Kanske värt att byta batteri ifall det inte blir bättre. Förutsatt att du har den välvårdad samt är nöjd med den.

Det finns billiga flaggskeppstelefoner också med stora batterier.
Poco F3

Själv kör jag fortfarande Pocophone F1 som släpptes augusti 2018 och har låst upp den förra året och nyligen givit den Android 12.

Visa signatur

W11P -=- Asus Z97-A -=- Intel 4790K -=- Noctua NH-D15 -=- Corsair 16GB 2400MHz -=- Corsair 510P m.2 -=- 2060 RTX -=- Corsair RM750W -=- Fractal Design Meshify C

Permalänk

Jag har tills nu kört på med en mobil från 2016. Bytte batteri och uppdaterade OS med custom rom för något år sedan.

Hittar du inget intressant så kan du göra som skribenten ovan mig föreslog.

Visa signatur

Nuvarande system 2016-:
Intel i5-4570S | ASUS H97M-E | Corsair RM550X | 16 GB DDR3 Ballistix Sport | BeQuiet Pure Rock | Samsung EVO 850 250 GB | Temjin TJ08-E | Samsung Writemaster DVD-RW | Dell S2216 21,5" @1920x1080 | Windows 7

Gamla system: https://anotepad.com/notes/kt55k5

Permalänk

Xiaomi är svåra att slå när det kommer till pris / prestanda. Speciellt om man importerar den själv.