Bör man börja "doompreppa" nu på allvar?

Permalänk
Avstängd

Bör man börja "doompreppa" nu på allvar?

Jag ber om ursäkt på förhand igen inför moderatorerna! Se tråden som något som lever - extremt osmakligt uttryckt - lika länge som en genomsnittlig rysk soldat just nu, typ en dag eller två på sin höjd.

För cirka en timme sedan idag svensk tid så dök detta upp www.UALiveMap.com som aggregerar nyhetsflöden relaterade till det pågående kriget (ja, jag vet att det är "propagandauttalanden"):

I dessa Telegram som jag översatte från ryska till engelska så verkar det påstås att om det skulle bli Tredje Världskrig så verkar Putinregimen ändå inte vilja göra det till ett kärnvapenkrig. Sistnämnda var förvånande för de hade väl skramlat om kärnvapentriaden för någon månad sedan?

Frågan är om detta är återigen bara massa tomma hot igen på grund av allt stöd Ukraina fått de senaste veckorna och de ville dampa lite över faktumet att deras enda bästa vän är Nalle Puh-regimen? Eller bör man på allvar börja fundera på fler saker än bara vatten? Typ sovsäck för att bo i skog, vedeldat kök, solpaneler, med mera? Går det ens att t.ex. ha solpaneler som ger tillräckligt med ström för att driva en frys utomhus?

Jag ställer denna fråga som en fråga om "doomprepping". Svaren är rätt entydiga: ja, nej, eller vet ej, på om man skall doompreppa på allvar nu eller ej.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

På vilket sätt skulle du klara dig bättre ute i skogen än hemmavid om Sverige eller vår närhet skulle bli utsatt för ett anfall med kärnvapen?

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Avstängd
Skrivet av twit:

På vilket sätt skulle du klara dig bättre ute i skogen än hemmavid om Sverige eller vår närhet skulle bli utsatt för ett anfall med kärnvapen?

Sant! Sakfrågan om att överleva kärnvapenanfall så verkar det enligt Cornucopica (jag kan aldrig stava rätt) vara som så att taktiska kärnvapen är rätt lokala med väldigt snabb avtagande kärnavfall. Så sådana verkar endast spränga snabbt på en liten plats. Vet ej dock hur det är med "de största" spetsarna. De kanske sprider ut mer så det blir rätt meningslöst att bo ute i skogen?

EDIT: Jag vet att det hela är troligen lite eller mycket som detta:

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Det skadar aldrig att vara redo, men tänk på att det borde finnas en gräns. Konserver för flera år kanske inte är nödvändigt, men kanske några veckors vatten och mat i värsta fall.

Permalänk
Medlem

Någonstans handlar det ändå om sannolikheter. Om ett kärnvapenkrig skulle bryta ut, och om det inte direkt innebär global förstörelse och/eller egen död är det rimligtvis sådant som försörjningssystem som är det närmast akuta problemet. Hur få du tillgång till mat, rent vatten, bränsle för matlagning och varmhållning, medicin om du är i behov av sådan etc.
Att lämna hemmet där man har bättre förutsättningar för att hantera sådant (grannar, närhet till väg, hemmets utrustning och så vidare) för att gömma sig i skogen är väl då bara rimligt om ens säkerhet är direkt hotad i hemmet men inte vore det i skogen.

Då du bor i Norrland, med låg befolkningstäthet och få strategiska mål är du knappast under något akut hot. Vettigare då att investera i färdigheter som du har nytta av vid en mer långdragen kris. Baka barkbröd, odla kålrötter, första förband och sådana nyttigheter.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Avstängd
Skrivet av twit:

Då du bor i Norrland, med låg befolkningstäthet och få strategiska mål är du knappast under något akut hot. Vettigare då att investera i färdigheter som du har nytta av vid en mer långdragen kris. Baka barkbröd, odla kålrötter, första förband och sådana nyttigheter.

Vad jag sett hittills är civilbefolkningen mer under akuta hot än "strategiska mål" i nuvarande pågående krig...

Hursomhelst trodde jag först barkbröd var ett skämt! Men tydligen inte, får fråga farsan hur man "bakar" sådant.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Vad jag sett hittills är civilbefolkningen mer under akuta hot än "strategiska mål" i nuvarande pågående krig...

Hursomhelst trodde jag först barkbröd var ett skämt! Men tydligen inte, får fråga farsan hur man "bakar" sådant.

Kollektivister är okompetenta per definition och det inkluderar militär infrastruktur, därbland anledningen till att dom ej kan erövra något långt från deras egna gräns.
Behövs inte mycket infrastruktur för att spränga så om det är allt man har så blir allt ett mål.

Permalänk
Medlem

Jag tror inte du kan komma att "preppa" I Sverige på samma sätt som t.ex. I USA.

Såvida jag vet, så är alla vuxna helt upp till 70 års ålder totalförsvarspliktiga.

Citat:
Alla mellan 16 och 70 år som är bosatta i Sverige är totalförsvarspliktiga. Det betyder att de, om det behövs, är skyldiga att delta i verksamhet som krävs för att förbereda Sverige för krig.
Citat slut.

Detta innebär ju att du är skyldig att lämna ditt hus, din tid, och allt vad som behövs till försvarets förfogande. Allt detta är ju logisk på nåt sätt - om inte Sverige står samman så förlorar ju alla ändå.

Men det ger ju prepping lite... tja, hur ska jag säga det, onödigt.

Då menar jag inte saker som man bör och ska ha vid nödtillfälle så som extra vatten, mat för en vecka, hälsoprodukter, lite drivmedel, batterier etc. Detta bör man ju ha i alla fall.

Hur kan ord bara försvinna ur text? Jeeze...
Permalänk
Avstängd
Skrivet av AplAy:

Jag ber om ursäkt på förhand igen inför moderatorerna! Se tråden som något som lever - extremt osmakligt uttryckt - lika länge som en genomsnittlig rysk soldat just nu, typ en dag eller två på sin höjd.

För cirka en timme sedan idag svensk tid så dök detta upp www.UALiveMap.com som aggregerar nyhetsflöden relaterade till det pågående kriget (ja, jag vet att det är "propagandauttalanden"):
https://www.bildtagg.se/file/o0bx08zt44o7xusbbbsl8cw

I dessa Telegram som jag översatte från ryska till engelska så verkar det påstås att om det skulle bli Tredje Världskrig så verkar Putinregimen ändå inte vilja göra det till ett kärnvapenkrig. Sistnämnda var förvånande för de hade väl skramlat om kärnvapentriaden för någon månad sedan?

Frågan är om detta är återigen bara massa tomma hot igen på grund av allt stöd Ukraina fått de senaste veckorna och de ville dampa lite över faktumet att deras enda bästa vän är Nalle Puh-regimen? Eller bör man på allvar börja fundera på fler saker än bara vatten? Typ sovsäck för att bo i skog, vedeldat kök, solpaneler, med mera? Går det ens att t.ex. ha solpaneler som ger tillräckligt med ström för att driva en frys utomhus?

Jag ställer denna fråga som en fråga om "doomprepping". Svaren är rätt entydiga: ja, nej, eller vet ej, på om man skall doompreppa på allvar nu eller ej.

Oavsett ledare i Ryssland så blir han/hon tvungen att använda kärnvapen när NATO ex blockerar Östersjön, Finland och Sverige kommer säkert som NATOmedlemmar att atombombas. Cry me a river för Ukraina, sedan 2014 bombas Ryska städer i östra Ukraina som historiskt är Ryskt.

Permalänk
Medlem

Ska du "doompreppa på allvar" så är det läge att skaffa sig kunskaper om hur man överlever, inte köpa prylar för att kunna titta på medans du sitter i skogen och dör

Nu är det fortfarande ganska osannolikt med krig i Sverige, men det är såklart högre sannolikhet än det var för några månader sen.
Är du orolig så är det betydligt bättre att se över pass och ha en flyktplan än att försöka lista hur du överlever på kottar.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Avstängd

Ryssland har 0 % chans mot NATO i WW3 om de inte ska använda kärnvapen på allt och alla.

Är det icke-kärnvapenkrig blir vi inkallade att slåss, då behöver vi inte bry oss om att ha massa mat hemma.
Blir det kärnvapenkrig i hela Europa orkar jag inte riktigt bry mig om att försöka överleva om jag ska vara helt ärlig.

Det är så jag resonerar i alla fall.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Förra gången vi hade Ukraina-tråd här så blev den stängd, får se hur länge vi klarar oss här.

Personligen ser jag inget fel i att preppa så att man klarar sig några dagar, upp till en vecka. Det innebär då i princip rent vatten och möjlighet att ta emot kommunikationer - typ batteriradio eller så. Jag hade inte preppat mer än så.

Vad gäller Putin och kärnvapen… Vad Putin håller på med är ”eskalera för att de-eskalera”, en gammal sovjetisk taktik. Om allt fortsätter som det gör så kommer Ryssland inte att vinna. De kan säkert hålla vad de gör, men de kommer inte att nå något som kan räknas som en seger internt. Alltså måste han uppnå någon form av förhandlad fred där han får ut något, exempelvis erkännande av Krim och Donbas. Det är varken Ukraina eller NATO intresserade av, alltså försöker han att hota med att eskalera för att de skall backa och låta honom få något. Putins problem är att han har försökt med detta redan innan, och inte har så mycket kvar att hota med, mer än kärnvapen.

Rent tekniskt kan han blåsa av taktiska kärnvapen med kort räckvidd som inte gör mer skada än de termobariska bomber han redan har skjutit av några. Då är effekten rent psykologisk - ”Titta vad jag kan tänka mig att göra!” - och innebär inte att vi hamnar i något nytt världskrig. Börjar han vifta med ICBMer så är det en annan sak, men det har han inte gjort än.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

*TRÅD LÅST*

@AplAy

Vi tillåter inte att man öppnar upp alternativa trådar när trådar som behandlat ämnet redan stängts.

/Moderator

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin