Reportage: Xpeng vill ta bilen till nya höjder

Permalänk
Melding Plague

Reportage: Xpeng vill ta bilen till nya höjder

SweClockers landar på elbilsmässan för att spana in X2 – en drönarlik bil som i Xpengs högtflygande drömmar är framtidens transportmedel.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

Jo det är ju fint att de framför att man slipper nuvarande infrastruktursunderhåll. Tog de inte upp behovet av nya infrastruktur som ska finnas parallellt med den nuvarande? Det kanske är en del av framtiden, jag vet inte.

Just nu är det ju tveksamt om det verkligen blir smidigare och bättre till ett rimligt pris inom överskådlig framtid, det är ju det grundläggande kraven för att dessa ska få vingar.

Permalänk
Medlem

Cool grej men det är inte framtiden inom transport. Åtminstone inte för vanligt folk.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Jag har inte än börjat sett på videon, men jag säger tidigt wow.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk

När kom första flygande bilen? Svår fråga som berör på vilka krav man har för det ska få räknas som en sådan. Curtis Autoplane från 1917 skulle man kunna kalla för en.

Nå grundproblemet är att det kostar för mycket energi att flyga med dem. De blir då inte intressanta för marknaden.
Det är framförallt detta som har hindrat alla satsningar att komma vidare.
Jag ser ingen lösning på problemet den närmsta tiden. Dagens batteridrivna motorer har dessutom ett problem med vikt på batterier förutom att de slösar energi.

Jag ser hur mycket ny teknik som helst som skulle kunna komma om de bara löste problemet med att billigare skapa energi och kunna lagra energi mer kompakt med mindre vikt.
Smartphones som typ alla ratade och sa att de aldrig någonsin skulle skaffa en mobil med mindre 2 veckor standby, så gjorde funktionerna att folk ändrade sig. Men det var bara ändra ens beteende. Men att betala mer energi så handlar det om att kraftigt öka ens utgifter.

Permalänk
Medlem

Skulle va bra att ha sida från Kalle Anka som uppfinnar jocke slutet på alla bilköer där det slutar med att alla sitter fast i flygande bilköer.

Men från det jag har sett om kinesiska bilar (och des användare) så tror jag att många lär bli ofrivilliga kamikazi-piloter.

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte hur det skulle funka i praktiken, antar nån form av flygcertifikat krävs, man får väll inte heller flyga fritt i detta land, inte äns med vanliga små drönare då det kan störa radar och flygtrafik. Oskyddade propellrar, och vart ska man landa utanför ICA?

Permalänk
Medlem

Tror stenhårt på detta koncept i framtiden, även om jag tvivlar på massproduktion 2024. Men det lär inte vara för privatpersoner på samma sätt som personbilen, åtminstone inte än, utan såna här drönarbilar lär främst användas inom turism, räddningstjänst och liknande verksamheter där det finns något att vinna. Det kan exempelvis vara att transportera turister till svåråtkomliga platser, polisen att rycka ut till en brottsplats med bättre möjligheter att kunna landa än en stor helikopter, eller för en ambulans att kunna nå fram till en olycksplats mycket snabbare.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Inaktiv

Något liknande var väl på tapeten för 10år sedan, minns inte vad bolaget hette, nä, det där kommer inte att ske i min livstid iaf.

Permalänk
Medlem

Jag skulle nog snarare kalla det för en helikopter än en bil.
Kul grej, men troligen inte så praktisk för gemene man.
Skulle dessa ta fart och bli många, så kommer det bli trångt i luftrummet, vilket kommer kräva att dem svävar upp till allt högre höjder och då ökar färdvägen rejält.
Den närmsta vägen mellan 2 platser är fortfarande en rät linje även i 3D.

Att ta sig mellan skyskrapor funkar säkert fint iofs.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Det ligger långt in i framtiden innan tekniken är på plats och ännu längre framåt innan infrastruktur lagar etc är fastställda.
Tänk på hur trafiken ser ut idag med alla sinnesslöa idioter som utan hänsyn till andra till varje pris ska fram. Folk klarar inte att följa den enklaste trafikregel utan förvandlas till en Superhero så fort de hamnar bakom ratten, hur ska det bli om de ska tillåtas flyga runt fritt i ett mordvapen? Visst, självgående.... Men ngn har ju ansvar för fordonet och möjlighet att påverka dess framfart och om inte förr så lär olyckerna hända då.
Nollvision?? Antalet döda i trafiken kommer att öka enormt då det får betydligt större konsekvenser att falla några hundra mete ner i ett plåtskal än i en "vanlig" trafikolycka.
Trafikövervakning lär ju få ske enligt samma regler som flyget, vilket kräver enormt många fler utbildade flygledare, som det redan i dag är stor brist på.
Sen har vi alla klåfingriga politiker som ska in och styra, noll kunskap men stort behov av att visa sin makt.
Kostnaden för att ställa om hela infrastrkturen, var skulle de pengarna komma ifrån? Sverige har ju inte ens råd att underhålla väg/järnvägsnätet i dag, ännu mindre att nyinvestera.
Drönare var också framtiden, men med alla regleringar de fick på sig så är det ju inget som allmänheten har nytta av idag.
Till sist, det är trångt nog som det är i luftrummet redan i dag, hur ska det gå om det ska tillföras 100-tals miljoner bilar också, och hur ska regleringen av dem genomföras för att säkerheten ska kunna garanteras?

Nej, flygande bilar lär förbli en snackeprodukt i många decennium till.

Permalänk
Snusfri

Vore grymt som pendlarfordon till jobbet för mig.

Lägger beställning direkt.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Xpeng = x pengar = okänt antal njurar

Permalänk
Medlem

Hela poängen med dessa är ju att DU inte ska flyga den själv, utan att det är "självkörande drönare" så att säga, dvs en väg mot en helt automatiserad fordonsflotta där det saknas förare och alla är passagerare.

Hur sannolikt eller när det kommer återstår att se, men självkörande pendlingsfordon är ju onekligen det allt pekar åt där det redan finns implementerat i vissa städer med taxi/public transport.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/sjalvkorande-taxi-ar-nu-verklighet-i-usa-svt-har-testat

Hela transportsektorn går ju åt detta håll, skall bli intressant att se hur det hanteras ur ett "jobb-perspektiv" att en så stor sektor kanske helt (eller stor del) ersätter människan.

Här i Sverige har vi ju "minibussar" helt utan förare som går i Barkarbystaden, det kändes något surrealistiskt att se en för inte allt för länge sedan utan någon människa i alls
Autonom Kollektiv Trafik Barkarby

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

Om den inte flyger blir det NoPeng!

Permalänk
Medlem

Jag hade kunna göra nästan allt för att slippa spendera 30-60min per år, till och skifta däck.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av GooGeL:

Jag hade kunna göra nästan allt för att slippa spendera 30-60min per år, till och skifta däck.

Istället skulle det krävas enormt höga krav på service

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Istället skulle det krävas enormt höga krav på service

Blir flygande fän det allmänna transportmedlet, så lär nog inte jag personligen behöva äga en denna. Det blir nog en beställningsbar service.

Permalänk
Medlem

Kommer aldrig fungera med dagens teknik. miljöpåverkan blir gigantisk. att flyga fram kräver rejält med mycket mer energi än att rulla fram.
Under en lång tid framöver kommer detta vara en nisch produkt för de med en del pengar och kommer klassas som vanligt flygplan, alltså istället för tex en cessna eller motsvarande.
När dom kommer på antigravitations teknik så kan vi snacka.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av Gender Bender:

Tror stenhårt på detta koncept i framtiden, även om jag tvivlar på massproduktion 2024. Men det lär inte vara för privatpersoner på samma sätt som personbilen, åtminstone inte än, utan såna här drönarbilar lär främst användas inom turism, räddningstjänst och liknande verksamheter där det finns något att vinna. Det kan exempelvis vara att transportera turister till svåråtkomliga platser, polisen att rycka ut till en brottsplats med bättre möjligheter att kunna landa än en stor helikopter, eller för en ambulans att kunna nå fram till en olycksplats mycket snabbare.

Just som fordon för räddningstjänst var det jag spontant tyckte kändes potentiellt väldigt vettigt, särskilt sett till att få snabbare utryckning eller bättre kunna hantera typ skärgårdsmiljö, hala/slingriga vägar osv. Nuvarande design är dock inte superlämpad för det sett till den invändiga designen, men det går ju säkert att tweaka.

Men då gäller det ju också att det går att ställa in rutter sjukt bra om man inte kan styra dem själv öht. Kul om den ger en onödigt lång väg när någon håller på att dö. Känns också som att flygtiden behöver bli betydligt bättre för att den ska få något praktiskt användningsområde utan för tätbebyggda områden också, där 35min i luften sannolikt inte räcker superlångt. Blir sjukt intressant att se om det får någon spridning när de väl börjar massproduceras.

Permalänk
Medlem

Jo tack det lättar på trycket på vägarna men vart f*n ska man lyckas landa den? Kommer ta upp 5gg mer parkeringsutrymme med tanke på att man behöver stora marginaler om flera såna ska landa och parkera bredvid en annan.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aka_The_Barf:

Kommer aldrig fungera med dagens teknik. miljöpåverkan blir gigantisk. att flyga fram kräver rejält med mycket mer energi än att rulla fram.

Liksom så mycket annat i världen så har det ingen betydelse då de utsläppen säkert kommer att hamna på något annat "konto" och då kan de Gretiska skolkarna fortsätta lura sig själva.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BMac:

Liksom så mycket annat i världen så har det ingen betydelse då de utsläppen säkert kommer att hamna på något annat "konto" och då kan de Gretiska skolkarna fortsätta lura sig själva.

Så kan det vara men det finns även andra stora aspekter, annars skulle alla redan flyga mini helikoptrar varje dag.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GooGeL:

Jag hade kunna göra nästan allt för att slippa spendera 30-60min per år, till och skifta däck.

Du kan, tja vad vet jag, lämna in bilen på verkstad?

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem

En "köra in bil i folkmassa"-terrorists våta dröm, den har ju inbyggd mixer!

Visa signatur

Main: 5800X3D | Arctic Freezer III 360 | ROG STRIX B550-I | 32 GB DDR4@3600 MHz | Asus RTX 4080 Super TUF | Corsair RM850e | Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem

Känns som om flygande fordon för allmänheten skulle funka ordentligt först när de lyckas uppfinna antigravitationsmotorn!

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

Just som fordon för räddningstjänst var det jag spontant tyckte kändes potentiellt väldigt vettigt, särskilt sett till att få snabbare utryckning eller bättre kunna hantera typ skärgårdsmiljö, hala/slingriga vägar osv. Nuvarande design är dock inte superlämpad för det sett till den invändiga designen, men det går ju säkert att tweaka.

Men då gäller det ju också att det går att ställa in rutter sjukt bra om man inte kan styra dem själv öht. Kul om den ger en onödigt lång väg när någon håller på att dö. Känns också som att flygtiden behöver bli betydligt bättre för att den ska få något praktiskt användningsområde utan för tätbebyggda områden också, där 35min i luften sannolikt inte räcker superlångt. Blir sjukt intressant att se om det får någon spridning när de väl börjar massproduceras.

Är väl enklare att nyttja redan etablerad väl fungerande teknik, typ helikoptrar som dessutom klarar att lyfta bra med vikt för behandling under transport?

Visserligen en låg kostnad jämförelsevis med en persontransportsdrönare kontra helikopter. Men med tanke på räckvidden och lastkapaciteten så spelar det ändå i princip ingen roll förutom i väldigt nischade situationer föreställer jag mig. Ska du öka bärkapacitet så krävs större batterier, vilket fordrar starkare motorer osv, plötsligt är den troligen inte avsevärt långt från en helikopter i pris om du ska få samma funktion.

Som personligt transportmedel så skulle jag säga att det är en rent idiotisk ide pga hur mycket energi som fordras kontra markburna fordon. Detta är en lyxleksak för miljonärer och kommer alltid vara så av denna enkla anledning som stavas energi, om det nu inte inträffar ett tekniskt genombrott som löser det problemet.

Vi behöver satsa på att komma IFRÅN luftburen persontransport till favör snabbtåg osv.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thor:

Är väl enklare att nyttja redan etablerad väl fungerande teknik, typ helikoptrar som dessutom klarar att lyfta bra med vikt för behandling under transport?

Visserligen en låg kostnad jämförelsevis med en persontransportsdrönare kontra helikopter. Men med tanke på räckvidden och lastkapaciteten så spelar det ändå i princip ingen roll förutom i väldigt nischade situationer föreställer jag mig. Ska du öka bärkapacitet så krävs större batterier, vilket fordrar starkare motorer osv, plötsligt är den troligen inte avsevärt långt från en helikopter i pris om du ska få samma funktion.

Som personligt transportmedel så skulle jag säga att det är en rent idiotisk ide pga hur mycket energi som fordras kontra markburna fordon. Detta är en lyxleksak för miljonärer och kommer alltid vara så av denna enkla anledning som stavas energi, om det nu inte inträffar ett tekniskt genombrott som löser det problemet.

Vi behöver satsa på att komma IFRÅN luftburen persontransport till favör snabbtåg osv.

Om möjligt att göra flygtrafiken allmän, billig och miljömässigt hållbar, så tycker jag vi bör satsa på att återställa landskapet från fula farleder där det går.

Att flyga kräver inte räl, växlar, betongslipers, luftledningar, broar, plankorsningar, ljudsignaler, ljussignaler, enorma anspråk på mark osv. Men det där blir nog en svårighet att lösa, när järnmalmen önskas nå fram till hamnarna för vidare transport t ex.

Samtidigt så undrar jag vad som hände med idén runt rymdhissen. Det lät ändå som en skapligt häftigt projekt.

Skrivet av Thor:

Du kan, tja vad vet jag, lämna in bilen på verkstad?

Äh, belönar inte min egen lathet. Det blir iaf annat småmek när man skiftar däck. Typ byte av bromsvätska och en mindre översyn.

Permalänk
Skrivet av Gender Bender:

Tror stenhårt på detta koncept i framtiden, även om jag tvivlar på massproduktion 2024. Men det lär inte vara för privatpersoner på samma sätt som personbilen, åtminstone inte än, utan såna här drönarbilar lär främst användas inom turism, räddningstjänst och liknande verksamheter där det finns något att vinna. Det kan exempelvis vara att transportera turister till svåråtkomliga platser, polisen att rycka ut till en brottsplats med bättre möjligheter att kunna landa än en stor helikopter, eller för en ambulans att kunna nå fram till en olycksplats mycket snabbare.

Kommer det en med hyfsat pris finns det säkert många öresundspendlare som kan tänka sig testa. Hade lätt åkt sån istället för att betala bron varje dag…

Permalänk
Medlem

Väntat på detta sedan år 2000.

Visa signatur

12900K | 32GB 6000 DDR5 | 3090 FE | PG259QN | Z790 Gaming X AX | SF750 | O11 Mini