Permalänk
Medlem

Sändningen inför race startade 13.50. Kvalet brukade hållas mellan kl 13-14.

Edit: testar nu mitt minne.

Kanske kvalet var 14-15, race från 15. Det verkar slå sig hit och dit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

Var inte kvalet 14 och race 13? Eller var det tvärt om? Jag har följt f1 hela livet, söndagar har alltid varit heliga dagar… men det jag vet är att 15 är fel.

Iofs känns det nuvarande kvalformatet fortfarande nytt…

Minns det väl som tvärtom då men törs inte svära på det. Hittar inget när jag söker snabbt heller, så viktigt tycker jag inte det är att jag lägger ner så mycket energi på det.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

Såg att nästa lopp i Miami ska starta 21.30 en söndagkväll.
Lite väl mycket amerikanisering nu känns det som.

Minst timme tidigare hade varit klart mer lämpligt för är det någon rödflagga eller liknande så ska man sitta halva söndagnatten...
Lär ju bli klart färre som ser ett sådant race. Dessutom alla som ser highlightsen vanligtvis söndagkväll får vänta ett helt dygn antar jag.

Börjar sändningen 21:30? Eller går starten 21:30? Sent i vilket fall.

Men detta stör mig långt mer, en fejkad hamn. "Varför" är min första tanke.

https://twitter.com/wtf1official/status/1520499372806615047?r...

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

Såg att nästa lopp i Miami ska starta 21.30 en söndagkväll.
Lite väl mycket amerikanisering nu känns det som.

Minst timme tidigare hade varit klart mer lämpligt för är det någon rödflagga eller liknande så ska man sitta halva söndagnatten...
Lär ju bli klart färre som ser ett sådant race. Dessutom alla som ser highlightsen vanligtvis söndagkväll får vänta ett helt dygn antar jag.

Tiden passar utmärkt för syd och nordamerika. Det bor liksom nästan 1 miljard personer där. De kommer nog ha tittare så det räcker. 21:30 är inte direkt sent heller, avklarat till midnatt.

Visa signatur

Intel Core i7 6850K 3,6 GHz 15MB @ 4,7GHz kyld med Noctua NH-U9S på MSI X99A Raider
Corsair Vengence LPX 64GB (8x8GB) DDR4 3000MHz @ 3200 MHz
2x MSI GeForce GTX 1080 8GB Aero OC i SLI
HyperX Predator 480GB M.2 och 4x Samsung 750-Series 250Gb i raid 0
Oculus Cv1. Win10 pro

Permalänk
Medlem

Det görs redan skämt om det : )
https://twitter.com/mattamys/status/1521082921217667074

Permalänk
Medlem

Litet intressant jämförelse mellan Ferrari, Red Bull och Mercedes:

Permalänk
Medlem
Citat:

Det sistnämnda gällde dock mer då Bernie Ecclestone, som basade över F1 i nästan fyra årtionden, styrde. Efter det att amerikanska Liberty Media tagit över 2016, fick Ecclestone frågan vad han trodde om sportens framtid under de nya ägarna:

-Vi har styrt F1 som en femstjärnig Michelinkrog, inte som ett hamburgerhak. Men kanske blir den här restaurangen mer tillgänglig. Kanske kommer den till och med att smaka bättre, sade Ecclestone.

https://www.svt.se/sport/motorsport/f1-6 - Gamla väldet uttalar sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GooGeL:

Mmmm... vad den gubben säger och katta skit stoppar jag i samma påse.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem

Finns väl snarare en poäng om när man hör de ansvariga förklara den nya banan:

Citat:

"The idea is that this is going to turn into an almost Disneyland map,” says Tom Garfinkel, chief executive officer of the Dolphins, pointing at a blueprint of the track at his office. “It’s kind of like, ‘Do you want to go to Space Mountain? Do you want to go to Pirateland?

Disneyland, fejkad hamn, realityserie och cowboyutstyrsel känns väldigt amerikanskt. Påminner om påståendet att Glazers försökte locka Jürgen Klopp till Man Utd med "ett Disneyland för vuxna".

Permalänk
Medlem
Skrivet av ducedo:

Finns väl snarare en poäng om när man hör de ansvariga förklara den nya banan:

Disneyland, fejkad hamn, realityserie och cowboyutstyrsel känns väldigt amerikanskt. Påminner om påståendet att Glazers försökte locka Jürgen Klopp till Man Utd med "ett Disneyland för vuxna".

Jao, Miami GP känns hitintills som ett absolut typvärde för amerikansk underhållning. Allt är så obegåvat förutsägbart.

Helgen kan bli rolig ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GooGeL:

Jao, Miami GP känns hitintills som ett absolut typvärde för amerikansk underhållning. Allt är så obegåvat förutsägbart.

Helgen kan bli rolig ändå.

Obegåvat och förutsägbart låter verkligen inte roligt.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av GooGeL:

Jao, Miami GP känns hitintills som ett absolut typvärde för amerikansk underhållning. Allt är så obegåvat förutsägbart.

Helgen kan bli rolig ändå.

'Muricans gonna 'Murica

Jag börjar tröttna på stadsbanor. De är för många! Även om racingen fortfarande är hård känns det alltid liiite mer tafatt än på en dedikerad bana.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chmat76:

'Muricans gonna 'Murica

Jag börjar tröttna på stadsbanor. De är för många! Även om racingen fortfarande är hård känns det alltid liiite mer tafatt än på en dedikerad bana.

Det håller jag generellt helt med om.

Miami var ju från början tänkt att få en dedikerad racingbana, men det gick inte att få till politiskt/miljömässigt.

Ett bra undantag tycker jag dock Baku är. Den är en riktigt trevlig stadsbana som jag tycker ofta levererar bra!

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Moderator
Forumledare

*tråd rensad*

Jag tog bort ett politiskt sidospår. Vi snackar F1, dvs bilar, banor, förare etc. Politiska åsikter och uttalande finns det gott om plats för på internet men inte här 👍🏻

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

https://twitter.com/AlbertFabrega/status/1522300553744822277
Det är rätt patetiskt hur Mercedes kommer belysa sin sidoshop och NFT-försäljning i detta event. Aja, det går att dribbla med allting idag mot det värsta. NFT:s är dock i nuläget internets legobit, som vi ofrivilligt behöver trampa på. Aja, intäkterna behövs säkerligen från detta, för att täcka upp eventuella förluster när mästerskapet går sååådär.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GooGeL:

https://twitter.com/AlbertFabrega/status/1522300553744822277
Det är rätt patetiskt hur Mercedes kommer belysa sin sidoshop och NFT-försäljning i detta event. Aja, det går att dribbla med allting idag mot det värsta. NFT:s är dock i nuläget internets legobit, som vi ofrivilligt behöver trampa på. Aja, intäkterna behövs säkerligen från detta, för att täcka upp eventuella förluster när mästerskapet går sååådär.

Har inte själv fattat grejen med NFT. Men så länge det säljer; more power to them. Oavsett om det är Tishor, kepsar eller NFT så behöver nog Mercedes intäkterna.

Tråkigt att de tappat bort sig, och tror detta året är nog förlorat för de. Förhoppningsvis kan de ge RedBull och Ferrari lite mer konkurrens längre fram, men blir nog tidigast från nästa år (om man skall vara realistisk).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

För min del får gärna merca ha ett par dåliga år, de har dominerat lite för mycket för att det skall vara bra för sporten och utan drive to survive så tror jag F1 hade tappat en hel del på mercas dominans, nu skapade serien mer intresse och framförallt bland de andra teamen. Jag tror dock merca behöver en annan förare än Hamilton för att de skall ha två bilar i topp igen. Tycker det är uppenbart att Russel inte är där för att spela andrafiol till Hamilton och att han skulle funka som wingman till Russel är inte troligt.

Däremot får gärna ett tredje och även ett fjärde team blanda sig i den absoluta toppen, helst Alpine och McLaren imho. Sen hade jag gärna sett Bottas få lite tur med safety/depåstopp så han får en topplacering i nått lopp.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Har inte själv fattat grejen med NFT. Men så länge det säljer; more power to them. Oavsett om det är Tishor, kepsar eller NFT så behöver nog Mercedes intäkterna.

Tråkigt att de tappat bort sig, och tror detta året är nog förlorat för de. Förhoppningsvis kan de ge RedBull och Ferrari lite mer konkurrens längre fram, men blir nog tidigast från nästa år (om man skall vara realistisk).

Jag törs då inte räkna ut Mercedes riktigt än. Det beror på hur det ser ut efter uppehållet under sommaren.

Sainz behöver sig en bastu och några kalla Bayerskt tre-femmor. Stackare där får inte till det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GooGeL:

Jag törs då inte räkna ut Mercedes riktigt än. Det beror på hur det ser ut efter uppehållet under sommaren.

Sainz behöver sig en bastu och några kalla Bayerskt tre-femmor. Stackare där får inte till det.

Jo, skulle vara kul om Carlos kunde blir mer konkurrenskraftig mot Charles, men precis som du påpekar så gör han tyvärr allt för många missbedömningar. Man kan inte låta bli att känna medlidande med honom, även om ansvaret ligger på honom att blir lite mer fokuserad och kontrollerad. Är ju knappast slump eller otur när det händer Carlos så mycket så många gånger. Hoppas att han kan få ordning på det hela.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av GooGeL:

Jag törs då inte räkna ut Mercedes riktigt än. Det beror på hur det ser ut efter uppehållet under sommaren.

Sainz behöver sig en bastu och några kalla Bayerskt tre-femmor. Stackare där får inte till det.

Mercedes är borta denna säsong. De är för långt efter för att ha en rimlig chans hämta upp och vinna såväl konstruktör- som förarmästerskap. Det inte sagt att de inte kan komma tillbaka innan slutet av säsongen och kanske ta en ledande position i nästa igen men detta år är förlorat för dem.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Skrivet av maniac:

Börjar sändningen 21:30? Eller går starten 21:30? Sent i vilket fall.

Men detta stör mig långt mer, en fejkad hamn. "Varför" är min första tanke.
https://technotrenz.com/wp-content/uploads/2022/04/2_FRL4r4MWUAEzU38-780x470.jpg
https://twitter.com/wtf1official/status/1520499372806615047?r...

Varför? Därför .

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Mercedes är borta denna säsong. De är för långt efter för att ha en rimlig chans hämta upp och vinna såväl konstruktör- som förarmästerskap. Det inte sagt att de inte kan komma tillbaka innan slutet av säsongen och kanske ta en ledande position i nästa igen men detta år är förlorat för dem.

Tror du har absolut helt rätt i din analys där (tyvärr).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Hur många röda flaggor tror ni hissas under kvalet idag..? Jag tror på 2+Sainz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GooGeL:

Hur många röda flaggor tror ni hissas under kvalet idag..? Jag tror på 2+Sainz.

Tror (och hoppas) att Sainz klarar sig igenom kvalet. Det har nog gått så långt att Binotto säger till honom att hålla igen till dess att han har kontroll på bilen igen. Om han skulle krascha i kvalet tycker jag att Ferrari gör bäst i att riva kontraktet med honom. Så där kan man inte hålla på som han gjort de senaste race-helgerna när han sitter i snabbaste/näst snabbaste bilen.

Permalänk
Medlem

Alltså vafan hände där på slutet med filmandet? Varför fick vi inte följa Sainz på slutet osv? Full förvirring.

Vill gärna veta vad som hände när han tappade sitt monsterlopp på slutet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GooGeL:

Alltså vafan hände där på slutet med filmandet? Varför fick vi inte följa Sainz på slutet osv? Full förvirring.

Vill gärna veta vad som hände när han tappade sitt monsterlopp på slutet.

Jo, det var märkligt. Skulle velat följt Carlos bättre där. Men trots det ändå respektabel tid och placering för honom med tanke på hans tidigare missar.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Tittade på hans sista kvalvarv nu. Det hände inget speciellt, han var helt enkelt inte snabb nog.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Tittade på hans sista kvalvarv nu. Det hände inget speciellt, han var helt enkelt inte snabb nog.

Ahh. Tänkte också kika (har F1 TV Pro också), men då vet vi. Ändå bra resultat för Carlos!

Den största missen i kvalet stod nog ändå Max för. Hade han inte gjort missen så tror jag han hade plockat #1 startposition. Han och RBR har ju varit överlägsna hela helgen. Det var helt klart han som tappade kvalet alldeles på slutet.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Den största missen i kvalet stod nog ändå Max för. Hade han inte gjort missen så tror jag han hade plockat #1 startposition. Han och RBR har ju varit överlägsna hela helgen. Det var helt klart han som tappade kvalet alldeles på slutet.

Jag tänkte flera gånger under kvalet "det här tar RBR lätt" när de gjorde snabba varv enkelt. Men varje gång så lyckades Ferrari förbättra sig med flera tiondelar så jag tror Ferrari var snabbare helt enkelt. LEC förlorade 0.2s på Sainz i S1 efter ett par släpp bak och 0.1s mot sin tidigare bästa tid i S3 så han kunde antagligen kört 0.2-0.3s snabbare. Jag tror VER kunde tagit sig in mellan Sainz och LEC men inte till pole om vi snackar teoretiska bästa-varv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jesper.P:

Jag tänkte flera gånger under kvalet "det här tar RBR lätt" när de gjorde snabba varv enkelt. Men varje gång så lyckades Ferrari förbättra sig med flera tiondelar så jag tror Ferrari var snabbare helt enkelt. LEC förlorade 0.2s på Sainz i S1 efter ett par släpp bak och 0.1s mot sin tidigare bästa tid i S3 så han kunde antagligen kört 0.2-0.3s snabbare. Jag tror VER kunde tagit sig in mellan Sainz och LEC men inte till pole om vi snackar teoretiska bästa-varv.

Vet inte. Det är små marginaler, men har tycket att RBR sett ut att ha ett starkare paket på Miami-banan hela helgen. Var kurva 5 som Max gjorde en miss. Om inte så såg det ut som han hade haft chans att gå upp och ta #1 som väntat.

Personligen så tycker jag att det är jättekul att se Ferrari som #1 och #2, så klagar inte på något sett, men känns ändå som det var lite av något som de fick till skänks tack vare Max miss.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/