Frågor kring nybygge med bla, I9 12900KF, Gigabyte Z690 DDR5 Aorus pro, mm, mm...

Permalänk
Medlem

Frågor kring nybygge med bla, I9 12900KF, Gigabyte Z690 DDR5 Aorus pro, mm, mm...

Hej! Tacksam för snabba svar då jag ha öppet köp ett par dagar till.

Det som inköpt är:
MB. Gigabyte DDr5, Z690 AORUS PRO
DDR5. G.SKILL. 16Gx2 6000. (F5-6000J3636F16GX2-TZ5RK)
Cpu I9-12900kf (kommer sänka volt, mm tills mer behövs pga. värmen) Men köpte när det skilde 800kr mellan i7 och i9.
1st 2T Samsung 980 PCI 4.0 MVMe M.2
1st 1T Samsung 980 PCI 4.0 MVMe M.2
Har ca: 20T SATA 6G SSD/HDD För lagring
Kylning H150i ELITE LCD ---(Tar ni av original pastan och kör egen?)---
PSU EVGA 1000w G2 80 Plus Gold.
Ett gammalt Gigabyte 1080 Ti 12Gb får sitta tills priserna på Gpu går ner.
Allt detta hamnar i ett Vit (Glas) Meshify 2 Chassi.

Mina frågor:
Har bara byggt med ASUS MB, och dom senaste byggena har varit ROG Formula. Men 8k för ett MB ger jag inte.
Är van vid ASUS Bios, ni som provat båda vad tycker ni? Vet att Gigabyte har snyggat till sitt med mer funktioner, snyggare gränssnitt, osv.

På MB, var hade ni satt PCI 2T resp 1T Tänkte köra Win 11 Pro?
--------Någon som vet var man hittar en Key till ett rimligt pris? Hade det varit Retail hade det varit ännu bättre.
Datorn kommer bli en Allt i allo dator. Allt från dom senaste spelen, till att jag gör gamla filmer digitala, räddar HDD, SSD, SD mm. Till att bara ta emot mejl, surf, FB, osv.

Någon med samma prylar MB, ddr, kylare mm... Samt deras M.2 plats i MB för bästa prestanda...
Samt vet jag att Z690 lider av 4st DDr5 inte stöder X.P.M över 4800
Något ni märkt på detta MB?

Mycket frågor, men tacksam för all input ang. mina prylar.

Ps-- Var hittar jag en SE Win 11 Pro (Retail)......

Tack på förhand /Jonas
Ps. Borde kanske delat upp frågorna i olika Trådar. Ds.

Rubrik justerad. // MOD
Permalänk

Tror de flesta butiker som säljer datordelar säljer även operativsystem.

Brukar väl ligga mellan 1000 till 2500:- typ beroende på version.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

@Mr100 Köp denna. Ladda ner OS från Microsoft och kör igång installationen från ett USB. Därefter kan du uppgradera till Win 11 PRO.

https://cdkey.se/microsoft-windows-10-pro-retail

Visa signatur

Playstation 5 | Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV | Razer Blade Laptop / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Tror de flesta butiker som säljer datordelar säljer även operativsystem.

Brukar väl ligga mellan 1000 till 2500:- typ beroende på version.

Tack för svaret!
Men att det gick och köpa förstod jag!?.
Men har hört om att samma "Key" kan kosta allt från 100kr till 3000kr.
Så min fråga var ju så klart, var man hittar en "Genuin" nyckel så billigt som möjligt.
Tack ändå! Mvh Mr100

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nucky:

@Mr100 Köp denna. Ladda ner OS från Microsoft och kör igång installationen från ett USB. Därefter kan du uppgradera till Win 11 PRO.

https://cdkey.se/microsoft-windows-10-pro-retail

Hej Nucky!
Tack för svaret och att du förstod frågan
Har du eller någon du känner köpt denna?
Svara gärna via "Meddelande"
Viktigt att jag inte installerar något som blir "Svart" när alla program är installerade.
Mvh Mr100

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr100:

Hej Nucky!
Tack för svaret och att du förstod frågan
Har du eller någon du känner köpt denna?
Svara gärna via "Meddelande"
Viktigt att jag inte installerar något som blir "Svart" när alla program är installerade.
Mvh Mr100

Jag har köpt många keys från dom, även Microsoft produkter utan att ha stött på några som helst problem

Det är ett legit svenskt företag bakom shopen.

Visa signatur

Playstation 5 | Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV | Razer Blade Laptop / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Nucky:

Jag har köpt många keys från dom, även Microsoft produkter utan att ha stött på några som helst problem

Det är ett legit svenskt företag bakom shopen.

Legit att sälja grånycklar med märklig prissättning?
Vad är detta exempelvis? https://cdkey.se/microsoft-365-personal

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Legit att sälja grånycklar med märklig prissättning?
Vad är detta exempelvis? https://cdkey.se/microsoft-365-personal

Finns inga ”nycklar” till M365. Så om dom gör något fel eller inte kan jag inte svara på för den artikeln.

Återigen. Jag har köpt från dom och känner ett par andra som gjort det ett flertal gånger. Inga problem har dykt upp.

Det är ett legit svenskt AB som står bakom sidan. Det var detta jag åsyftade på och inget annat.

Visa signatur

Playstation 5 | Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV | Razer Blade Laptop / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Nucky:

Finns inga ”nycklar” till M365. Så om dom gör något fel eller inte kan jag inte svara på för den artikeln.

Återigen. Jag har köpt från dom och känner ett par andra som gjort det ett flertal gånger. Inga problem har dykt upp.

Det är ett legit svenskt AB som står bakom sidan. Det var detta jag åsyftade på och inget annat.

Grånycklar som säljs är inte vidare legit.
Har aldrig hört talas om Poko AB innan heller, förvisso funnits i några år och säkert stabilt i grunden.
Kan aktiveras mot KMS

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Grånycklar som säljs är inte vidare legit.
Har aldrig hört talas om Poko AB innan heller, förvisso funnits i några år och säkert stabilt i grunden.
Kan aktiveras mot KMS

Det beror på hur den som säljer dessa kommit över dom. Att kalla ”grånycklar” icke legit är fel…

Visa signatur

Playstation 5 | Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV | Razer Blade Laptop / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Medlem

Tackar Grabbar.
Men blev inte mycket "smartare" av detta
Kan tillägga att jag på den tiden Win 7 var nytt köpte den värsta versionen som fanns! Hette typ Windows 7 Ultimat, mega, super-duper RETAIL.
Ville inte snåla på en enda pryl på detta bygge. Blev en Megadator med allt X-tra.
Tyvärr märkte jag efter ett par dagar att mitt MB inte friskt, så jag var tvungen och byta.
Bytte till ett exakt samma MB.
När jag sen startade upp datorn igen fick jag att "Det här Windows exemplaret är en äkta" Ringde Microsoft och efter en timme i kö fick jag höra att licensen körs på mer än en maskin. Jag förklarade att det gör den inte, det är samma maskin fast MB är bytt och min licens tillåter att jag tex. uppgraderar mitt MB. Men efter ett av dom dummast samtal jag någonsin haft med ett seriöst företag kom dom fram till att jag MÅSTE ringa dom VARJE gång jag flyttade licensen... Å (OCH)... ÄVEN om jag bara skulle formatera och installera på samma maskin var jag tvungen att ringa dom för att få en (SPECIELL) kod?! En timme i kö.... Om dom väl hade öppet
Detta trots att jag gav nästan 3000kr för en licens som jag skulle kunde flytta till nästa bygge, och även en annan dator. Bara inte dom inte var i bruk samtidigt.
Sedan dess "betalar" jag inte fullt pris för något från Microsoft... Dom är fortfarande skyldiga mig 3000kr enligt min mening!!
Oj.. Blev lite långt, men kände blodtrycket öka ju mer jag skrev..
Hehe..