Permalänk

Fiber i lägenhet

Hej

Har fått fiberkonverteren uppsatt i lägenheten, i en garderob och tänkte byggda in detta i ett mediaskåp. Dock blev mediaskåpet jag beställde lite litet så endast fiberkonverteraren får plats med eluttag. Tänkte även ha routern i mediaskåpet.

Routern står idag brevid tvn och kört i comhem/tele2s uttag.

Frågan är hur gör jag detta smidigast kommer vilja köra iptv och wifi router. Homeplugs? Är det bäst att ha routern i mediaskåpet?

Vill absolut inte ha.. eller rättare sagt jag får inte dra kablar😁

Visa signatur

Asrock steel legend B550M, Ryzen 5800X, ROG RYUO 240, G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 2x16GB, ASUS GeForce RTX 3080 10GB, Samsung 980 M.2 NVMe 3.0 Black 1TB, Kingdian 480gb ssd, Corsair RM550X, Skärm: LG 27gl83a-b

Permalänk
Medlem

Du får garanterat bättre mottagning på wifi om du kör routern vid TVn än instoppat i en garderob i en plåtlåda.

Så homeplug från fiberkonvertern till TV:n men kör routern där

(men du kan ju såklart testa köra den i garderoben)

Permalänk
Skrivet av Megamannens:

Du får garanterat bättre mottagning på wifi om du kör routern vid TVn än instoppat i en garderob i en plåtlåda.

Så homeplug från fiberkonvertern till TV:n men kör routern där

Måste jag ha separata homeplugs för tv och router eller går det köra på samma?

Visa signatur

Asrock steel legend B550M, Ryzen 5800X, ROG RYUO 240, G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 2x16GB, ASUS GeForce RTX 3080 10GB, Samsung 980 M.2 NVMe 3.0 Black 1TB, Kingdian 480gb ssd, Corsair RM550X, Skärm: LG 27gl83a-b

Permalänk
Medlem

Jag gissar att du har en bättre hälft som bestämt sig för att allt som är teknik är fult och måste gömmas undan, men allt måste också funka. Halvmessyrer som homeplug, speciellt två stycken i varje ände kommer inte bli bra. Dessutom kommer alla kablar och burkar som detta medför kommer bli mycket värre än en kabel i en kanal. Antingen får funktionen eller personen ge sig

Permalänk
Rekordmedlem

Vad ska du ha för tv lösning (vilka operatörer för data och tv ?) när du går över till ett fibernät för du kör väl via kabeltvnätet just nu ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joalin:

Jag gissar att du har en bättre hälft som bestämt sig för att allt som är teknik är fult och måste gömmas undan, men allt måste också funka. Halvmessyrer som homeplug, speciellt två stycken i varje ände kommer inte bli bra. Dessutom kommer alla kablar och burkar som detta medför kommer bli mycket värre än en kabel i en kanal. Antingen får funktionen eller personen ge sig

Brukar oftast fungera jättefint ifall man presenterar en kabelkanal som lösning för att dölja skitet, smälter fint in på de flesta (vita) väggar och gömmer undan mer än tillräckligt

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Vad ska du ha för tv lösning (vilka operatörer för data och tv ?) när du går över till ett fibernät för du kör väl via kabeltvnätet just nu ?

Vet ej, föreningen håller på att fixa gruppavtal, prat om bredband2. Kör via hederlig kabeltv nu

Visa signatur

Asrock steel legend B550M, Ryzen 5800X, ROG RYUO 240, G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 2x16GB, ASUS GeForce RTX 3080 10GB, Samsung 980 M.2 NVMe 3.0 Black 1TB, Kingdian 480gb ssd, Corsair RM550X, Skärm: LG 27gl83a-b

Permalänk
Medlem

Homeplugs fungerar väl generellt askasst sådär i lägenheter?
Kanske är en gammal skröna...

Personligen hade jag kört trådlöst, om du verkligen inte kan dra kabel ..
Röstar helt klart på att dra kabel i taket eller någon gammal ränna (Kolla med fastighetsskötaren, finns alltid något gömt...)

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Skrivet av joalin:

Jag gissar att du har en bättre hälft som bestämt sig för att allt som är teknik är fult och måste gömmas undan, men allt måste också funka. Halvmessyrer som homeplug, speciellt två stycken i varje ände kommer inte bli bra. Dessutom kommer alla kablar och burkar som detta medför kommer bli mycket värre än en kabel i en kanal. Antingen får funktionen eller personen ge sig

Skrivet av Mithras:

Brukar oftast fungera jättefint ifall man presenterar en kabelkanal som lösning för att dölja skitet, smälter fint in på de flesta (vita) väggar och gömmer undan mer än tillräckligt

https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRXB7aKRVJj7fQnLHhVvdQap0atu_SgytdTNA&usqp=CAU

"Problemet" är att planlösningen inte är den bästa och skulle jag dra kabelkanaler så blir det väldigt mycket stök. Visst hade ju kunnat borra och spårat i väggarna, men har sedan i höstat precis blivit klar med totalrenovering av lägenheten så är inte så sugen på att göra mer xD Trodde inte fiber installationen skulle gå så fort som det gjort, för isåfall hade jag gjort grett från början :/

Visa signatur

Asrock steel legend B550M, Ryzen 5800X, ROG RYUO 240, G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 2x16GB, ASUS GeForce RTX 3080 10GB, Samsung 980 M.2 NVMe 3.0 Black 1TB, Kingdian 480gb ssd, Corsair RM550X, Skärm: LG 27gl83a-b

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Tjockberg:

Vet ej, föreningen håller på att fixa gruppavtal, prat om bredband2. Kör via hederlig kabeltv nu

Om du inte vet vilken tvlösning du kommer att få är det kanske dumt att bygga nått annat än för datatrafiken just nu för det kanske räcker med internetanslutning till tvboxen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte, har inte TVn Wifi? Varför kan du inte ha Routern ståendes där ethernetuttaget är och köra Wifi över resten av lägenheten? Behövs väll inte kablar och stök för det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tjockberg:

Vet ej, föreningen håller på att fixa gruppavtal, prat om bredband2. Kör via hederlig kabeltv nu

Ah, innan dess är det ju svårt. Iofs funkar de flesta tjänster via wifi numera. Tom Telias boxar klarar wifi, och behöver inte egen port/Vlan längre. Vet dock inte vilka TV-leverantörer som ryms inom Bredband2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xSean145:

Jag förstår inte, har inte TVn Wifi? Varför kan du inte ha Routern ståendes där ethernetuttaget är och köra Wifi över resten av lägenheten? Behövs väll inte kablar och stök för det?

En del vill köra gammal "ång-tv" och då kan det bli lite bökigt utan kabel, men som sagt numera är det görbart även detta.

Permalänk
Medlem

Ett snabbt tips!

Eller varför inte!

Kanske

Lite mer slitstarkt men lim/dubbelhäftande tejp/skruv/spik/etc får man ju lösa själv här

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!