Byta ut trasig HDD i Raid5 NAS?

Permalänk
Medlem

Byta ut trasig HDD i Raid5 NAS?

En disk av 3 har lagt av i min Synology DS413j efter 65.000 timmar. Disken är en WD20EFRX-68AX9N0. Hur går jag tillväga för att ersätta den? Är det bara att slänga i en ny? Måste det vara en exakt likadan som de andra två fungerande diskarna? Kan jag räkna med att de andra är på gång de också? 65k timmar är ju ganska mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gredd:

En disk av 3 har lagt av i min Synology DS413j efter 65.000 timmar. Disken är en WD20EFRX-68AX9N0. Hur går jag tillväga för att ersätta den? Är det bara att slänga i en ny? Måste det vara en exakt likadan som de andra två fungerande diskarna? Kan jag räkna med att de andra är på gång de också? 65k timmar är ju ganska mycket.

Ganska typiskt Raid 5. Men jag föredrar denna utöver de andra.
Det brukar vara standard att byta ut fler diskar om de gått lika länge.

Saxat från wiki:
"Ett problem som ibland drabbar RAID 5 är att alla diskar i RAID:en ofta är lika gamla. Det gör att när en disk går sönder och ersätts med en ny så är även de andra diskarna nära slutet av sin livslängd. Den intensiva datatrafik som uppkommer när datan från den trasiga disken återskapas på den nya kan därför få ytterligare en disk att fallera."

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Advice would be to try to copy the important data somewhere else before replacing the drive. Due to age of drives, there is a big chance that something else will happen during the rebuild process. For example, there is a chance that there already is a bad block somewhere, but RAID doesn't know about it. But once you start the rebuild, there is a chance that it will "find" it and that will break it.

Visa signatur

If it's not broken, don't fix it.

Permalänk
Medlem

1: kolla att du har fungerande backup.

2: byt ut alla diskar

De har gått över 7år 24/7. Låt de få bli pensionerade.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gredd:

En disk av 3 har lagt av i min Synology DS413j efter 65.000 timmar. Disken är en WD20EFRX-68AX9N0. Hur går jag tillväga för att ersätta den? Är det bara att slänga i en ny? Måste det vara en exakt likadan som de andra två fungerande diskarna? Kan jag räkna med att de andra är på gång de också? 65k timmar är ju ganska mycket.

Byt och be.
Om möjligt, kopiera över informationen innan bytet. Kan fungera som en extra temporär säkerhet men kan lika gärna dra med sig en annan disk i samband med kopieringen. Dock samma sannolikhet att ytterligare en enhet rasar vid återuppbyggnad om enheterna är lika gamla och utav samma typ och serie.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem

Ok jag ska skyndsamt göra en ny backup och sedan byta disken. Om det är så att jag byter alla 3 är det dumt att välja Raid5 igen? Det har ju trots allt funkar felfritt i 8 år. Om jag bara byter den trasiga, vad är kraven för att det ska funka? Går det med vilken 2TB som helst? Eller en liknande WD red?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gredd:

Ok jag ska skyndsamt göra en ny backup och sedan byta disken. Om det är så att jag byter alla 3 är det dumt att välja Raid5 igen? Det har ju trots allt funkar felfritt i 8 år. Om jag bara byter den trasiga, vad är kraven för att det ska funka? Går det med vilken 2TB som helst? Eller en liknande WD red?

Vet inte hur mycket data det är. Jag hade tagit en backup innan jag bytt disk. Vi har haft problem på jobbet att när vi bytt en disk (raid5) så har en annan gått sönder vid återläsning precis som tidigare inlägg skriver.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gredd:

Ok jag ska skyndsamt göra en ny backup och sedan byta disken. Om det är så att jag byter alla 3 är det dumt att välja Raid5 igen? Det har ju trots allt funkar felfritt i 8 år. Om jag bara byter den trasiga, vad är kraven för att det ska funka? Går det med vilken 2TB som helst? Eller en liknande WD red?

I en optimal RAID-uppsättning skall lagringsenheterna vara utav exakt samma modell(gärna även samma firmware). Men här hemma har jag blandat helvilt i vissa maskiner och i andra följt strikt det optimala.

Med det sagt så gäller det att den nya hårddisken är minst utav samma storlek som den gamla. RAID5 är bara dumt om man överstiger med för stor lagring eller för många lagringsenheter. I ditt fall så är det inte dumt.

Har Du plats för fler enheter så är det en fördel att skaffa ytterligare en till hårddisk och migrera(om möjligt) till en RAID6. RAID6 tillåter 2 trasiga/saknade enheter.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem

Även med RAID skall man ha en hyffsat uppdaterad backup - med tex. Rsync så gör man en synkning av RAID med backuppen _innan_ man byter den trasiga disken då om den är hyffsat synkad så är det relativt få filer som behöver läsas i din RAID och förhoppningsvis inte går på en 'mina' med två diskar i RAID 1/5 samtidigt som är trasig på samma sektor, till detta är disklasten vid synkning rätt låg och triggar inte latenta fel i drive på samma sätt som en full resynkning senare när du byter disk och den börja sektorkopiera över alla diskar parallellt.

Permalänk
Medlem

In companies, when they are building RAID it is common to order same hard drive model but from different vendors. Reason for this is to try to mix different series of hard drives, to ensure that if there is a problem with particular batch, not every drive dies at the same time. With different vendors (or same vendor who does this for you) you are ensuring a better spread of manufacturing dates and batches.

As for RAID 5, it is not recommended to have RAID 5 with drives bigger than 1TB due to high chance of URE (Unrecoverable Read Error). If you search internet, you will find different opinions, because URE is a statistical value specified by drive manufactures, which may or may not happen. But that doesn't mean that RAID 5 is not without risk. I've had multiple RAID 5 array's failing in enterprise environment where clients didn't follow best practices (replacing drives after few years, running RAID scrubbing, checking SMART, etc.). In 1 year I had 10 array's die (6 different clients) with drives from 320GB to 4TB in size and they all died during rebuild process. All clients were newly acquired clients from previous MSPs who simply didn't care. In few cases we were able to restore because we had backups, but not for all.

RAID 10 and 6 were much better for this, since both allowed for more drive's to die. I have yet to be in a situation where two drives die which hold same data (which would lead to loss). In general, I've used RAID 6 in arrays with 10+ drives, with size ranging from 6TB to 20TB without much issues.

For your use case, I would recommend RAID 6. You have 4 bays in your NAS so you can have same amount of storage just by adding 1 more drive. As others have said, RAID is not a backup. If you delete a file or get a crypto virus, RAID will not save you. So backup important files. For some clients (who wanted offsite backups on USB drives) we would configure backup tasks on Synology to copy the files to USB. Then the only "weak link" is you, because you need to remember to plug in the USB drive and do the backup. Otherwise there are cloud storages and Synology has apps/add-ins with which it can regularly backup your files to cloud of your choice.

Visa signatur

If it's not broken, don't fix it.

Permalänk
Medlem

Vilka tokigheter det står ovan.
Sätt i valfri 2TB eller större.
Klart.

Edit: kör gärna scrubbing emellanåt för att inte få data rot

Permalänk
Medlem

Couple of articles related to the topic:
https://www.digistor.com.au/the-latest/Whether-RAID-5-is-stil...
http://psonlinehelp.dell.com/en/V7.0/Content/Topics/1_GUI_Pan...
https://www.ibm.com/support/pages/re-evaluating-raid-5-and-ra...

Dell doesn't recommend RAID 5 at all since 2014. IBM says that a chance for a hard drive failure during rebuild with 8x6TB drives is 4.12%. Note that IBM's calculation used 1e-16 for URE value. So values in that table from digistor site for -15 and -14 (enterprise and consumer) are valid as well.

There are much more sites that explain this, I feel that these should be enough. That doesn't mean it happens all the time, because the manufactures have to specify a "safe" value and its also a game of chance... You can throw a dice 12 times and get 6 all 12 times but you can also throw every number twice. So there is a chance that someone who supports 10 RAID 5 arrays will see 5 or more of them die while someone else with 10 similar arrays will not have failures at all.

So please @spiffman be so kind to elaborate (and document) what part of what I said was wrong or nonsense. If I understand wrong or I learned from bad documentation, please help me improve my knowledge.

Edit:
@Gredd - check what is a difference between SMR and CMR drives before actually buying a replacement drive. In RAID use cases SMR drives can be a bit problematic. One of the tests - https://www.servethehome.com/wd-red-smr-vs-cmr-tested-avoid-r...

Visa signatur

If it's not broken, don't fix it.

Permalänk
Medlem

För att det är en Synology NAS och han kör den som tillverkaren ämnat.
Har rebuildat mer raids än någon önskat i mitt yrke och siffran 4.12 vill jag påstå är direkt felaktig eller så borde min tur gällt Lotto istället.

Permalänk
Medlem

Ha backup, ta ut trasig disk, peta i ny disk.
Se bara till att den nya inte är SMR utan CMR.
Ta gärna en disk ämnad för 24/7 drift.
WD Red (med CMR) Seagate Ironwolf etc...

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

Ok då är det en WD red PLUS 2TB jag ska ha då om jag vill hålla mig till WD? Kan man lita på att plus är CMR?

Permalänk
Medlem

If I remember correctly, WD should have a list on their website stating which drives are CMR and which are SMR.

This is one of the lists I found - https://blog.westerndigital.com/wd-red-nas-drives/

Visa signatur

If it's not broken, don't fix it.