AMD vinner marknadsandelar trots svagt kvartal för x86-processorer

Permalänk
Melding Plague

AMD vinner marknadsandelar trots svagt kvartal för x86-processorer

Problem med överskottslager slår mot processorer till stationära datorer. Trots det tar AMD hem rekord igen med marknadsandel om 27,7 procent.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Behövligt och stort grattis för fint arbete AMD!

Visa signatur

Dell S2721DGFA ■ 5800X3D (Noctua NH-U12P) ■ RTX 3070 AORUS Master ■ 16x2 3200 CL16 ■ MSI B450M Mortar Max ■ Samsung EVO 970 1 TB ■ Fractal Design North + Switch OLED

Old: Pentium 4 -> Core 2 Duo E6750 -> i7 2600k -> R7 3700X

Permalänk
Medlem

Inte för att jag kört AMD på länge men industrin behöver naturligtvis sund konkurrens mellan olika aktörer så att utveckling, tillgång och priser kommer konsumenterna till godo, gärna någon till vore också bra.

Optiska processorer står dock i startgroparna och öppna upp för nytt race då betydande framsteg har nåtts inom utvecklingen, talas om 1000 gånger snabbare datorer jämfört med i dag.

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem

Välförtjänt av AMD, på bärbara har TSMC 7nm varit en stor fördel för AMD med lägre energiförbrukning än Intel och på stationära att man har lyckats behålla samma sockel från Zen till Zen 3 och att moderkortstillverkarna har släppt ett stort utbud även av budgetmoderkort och att överklockning har varit olåst överlag också på budget.

Intel har under samma period kämpat med att krympa noder och varit varma och effekthungriga, moderkorten har överlag varit dyrare och budgetversionerna har varit kraftigt nedlåsta för överklockning.

Om marknaden inte är helt dum i huvudet borde AMD ha ökat med dom förutsättningarna, vilket dom har.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Jag missar säkert något uppenbart, men hur kan de ha 27.7% av marknaden när alla delar av marknaden ligger långt under den andelen? Vilken del av marknaden har de 40% eller mer på? Räknas spelkonsolerna in i totalen eller något?

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag missar säkert något uppenbart, men hur kan de ha 27.7% av marknaden när alla delar av marknaden ligger långt under den andelen? Vilken del av marknaden har de 40% eller mer på? Räknas spelkonsolerna in i totalen eller något?

"Sett till marknadsandelar för samtliga x86-processorer, inklusive systemkretsar, spelkonsoler och Internet of Things (IOT) ökar AMD med 2,1 procentenheter."

Intel har väl egentligen ingenting nämnvärt i dessa kategorier förutom möjligtvis IoT medan AMD gärna designar systemkretsar till andra, så det väger över till AMDs fördel om man inkluderar alla x86-processorer och inte bara PC.

Permalänk
Moderator
Testpilot

Att AMD äter marknadsandelar är ju klart positivt och gör ju att vi får till en bättre konkurrens på marknaden, vilket i alla fall i teorin skall leda till bättre produkter till bättre priser. Det kan ju fortfarande hållas för sant inom x86-processorer i alla fall.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Go AMD!
Nu ser vi bara fram emot kommande AM5 och Ryzen (6000?, helt missat nr på kommande cpu:er).

Nvm, hittade svaret själv.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av oceanic:

Optiska processorer står dock i startgroparna och öppna upp för nytt race då betydande framsteg har nåtts inom utvecklingen, talas om 1000 gånger snabbare datorer jämfört med i dag.

Här har vi en prenumerant av Illustrerad Vetenskap förstår jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oceanic:

Inte för att jag kört AMD på länge men industrin behöver naturligtvis sund konkurrens mellan olika aktörer så att utveckling, tillgång och priser kommer konsumenterna till godo, gärna någon till vore också bra.

Optiska processorer står dock i startgroparna och öppna upp för nytt race då betydande framsteg har nåtts inom utvecklingen, talas om 1000 gånger snabbare datorer jämfört med i dag.

Dom har dom pratat länge om Optiska processorer men det är en svår teknik som kommer att ta tid.
Det är inte lätt att styra ljuset kan tänka mig att dom första fotfästen dom kommer att ta är i rymden där brukar det finnas pengar .
Men jag håller med det är en intressant utveckling som kommer

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jygge:

Dom har dom pratat länge om Optiska processorer men det är en svår teknik som kommer att ta tid.
Det är inte lätt att styra ljuset kan tänka mig att dom första fotfästen dom kommer att ta är i rymden där brukar det finnas pengar .
Men jag håller med det är en intressant utveckling som kommer

Jag har lite svårt att förstå hur det ska fungera.
Jag förstår att optiskt kan vara bra för exempelvis nätverk, där vi har enstaka förbindelser på längre avstånd.

Men internt inne i en processor är det väldigt korta avstånd och en etta eller nolla från en transistor till en annan, det blir massa förbindelser på litet område.
Vi måste väl fortfarande ha något som sänder ljus och tar emot ljus och tolkar det?

Men visst låter det bra om man kan sätta in en magisk optisk skiva i datorn och så lyser man en ficklampa på datorn och sen går den i 100 GHz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Men visst låter det bra om man kan sätta in en magisk optisk skiva i datorn och så lyser man en ficklampa på datorn och sen går den i 100 GHz.

Teknologin som sannolikt kommer ta över efter kisel-halvledare är spintronics snarare än något opto-mumbojumbo.

Permalänk

Jag förstår inte... Dessa problem har väl Intel också haft? Så varför skulle det vara så konstigt att AMD tar marknadsandelar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Jag har lite svårt att förstå hur det ska fungera.
Jag förstår att optiskt kan vara bra för exempelvis nätverk, där vi har enstaka förbindelser på längre avstånd.

Men internt inne i en processor är det väldigt korta avstånd och en etta eller nolla från en transistor till en annan, det blir massa förbindelser på litet område.
Vi måste väl fortfarande ha något som sänder ljus och tar emot ljus och tolkar det?

Men visst låter det bra om man kan sätta in en magisk optisk skiva i datorn och så lyser man en ficklampa på datorn och sen går den i 100 GHz.

är att ljus är snabbare än elektroner men problemet är att snabbt bromsa ljuset där ligger superledare framme som hjälp men den behöver kyla så rymden ligger nog bra till där. vi får se vad framtiden visar

sånt här är i framkant av teknik mycket spekulationer sen får vi se.

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz