AMD vinner marknadsandelar trots svagt kvartal för x86-processorer

Permalänk
Melding Plague

AMD vinner marknadsandelar trots svagt kvartal för x86-processorer

Problem med överskottslager slår mot processorer till stationära datorer. Trots det tar AMD hem rekord igen med marknadsandel om 27,7 procent.

Läs hela artikeln här

Permalänk
Medlem

Behövligt och stort grattis för fint arbete AMD!

Permalänk
Medlem

Inte för att jag kört AMD på länge men industrin behöver naturligtvis sund konkurrens mellan olika aktörer så att utveckling, tillgång och priser kommer konsumenterna till godo, gärna någon till vore också bra.

Optiska processorer står dock i startgroparna och öppna upp för nytt race då betydande framsteg har nåtts inom utvecklingen, talas om 1000 gånger snabbare datorer jämfört med i dag.

Permalänk
Medlem

Välförtjänt av AMD, på bärbara har TSMC 7nm varit en stor fördel för AMD med lägre energiförbrukning än Intel och på stationära att man har lyckats behålla samma sockel från Zen till Zen 3 och att moderkortstillverkarna har släppt ett stort utbud även av budgetmoderkort och att överklockning har varit olåst överlag också på budget.

Intel har under samma period kämpat med att krympa noder och varit varma och effekthungriga, moderkorten har överlag varit dyrare och budgetversionerna har varit kraftigt nedlåsta för överklockning.

Om marknaden inte är helt dum i huvudet borde AMD ha ökat med dom förutsättningarna, vilket dom har.

Permalänk
Medlem

Jag missar säkert något uppenbart, men hur kan de ha 27.7% av marknaden när alla delar av marknaden ligger långt under den andelen? Vilken del av marknaden har de 40% eller mer på? Räknas spelkonsolerna in i totalen eller något?

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag missar säkert något uppenbart, men hur kan de ha 27.7% av marknaden när alla delar av marknaden ligger långt under den andelen? Vilken del av marknaden har de 40% eller mer på? Räknas spelkonsolerna in i totalen eller något?

"Sett till marknadsandelar för samtliga x86-processorer, inklusive systemkretsar, spelkonsoler och Internet of Things (IOT) ökar AMD med 2,1 procentenheter."

Intel har väl egentligen ingenting nämnvärt i dessa kategorier förutom möjligtvis IoT medan AMD gärna designar systemkretsar till andra, så det väger över till AMDs fördel om man inkluderar alla x86-processorer och inte bara PC.

Permalänk
Moderator, Testpilot

Att AMD äter marknadsandelar är ju klart positivt och gör ju att vi får till en bättre konkurrens på marknaden, vilket i alla fall i teorin skall leda till bättre produkter till bättre priser. Det kan ju fortfarande hållas för sant inom x86-processorer i alla fall.

Permalänk
Medlem

Go AMD!
Nu ser vi bara fram emot kommande AM5 och Ryzen (6000?, helt missat nr på kommande cpu:er).

Nvm, hittade svaret själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oceanic:

Optiska processorer står dock i startgroparna och öppna upp för nytt race då betydande framsteg har nåtts inom utvecklingen, talas om 1000 gånger snabbare datorer jämfört med i dag.

Här har vi en prenumerant av Illustrerad Vetenskap förstår jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oceanic:

Inte för att jag kört AMD på länge men industrin behöver naturligtvis sund konkurrens mellan olika aktörer så att utveckling, tillgång och priser kommer konsumenterna till godo, gärna någon till vore också bra.

Dom har dom pratat länge om Optiska processorer men det är en svår teknik som kommer att ta tid.
Det är inte lätt att styra ljuset kan tänka mig att dom första fotfästen dom kommer att ta är i rymden där brukar det finnas pengar .
Men jag håller med det är en intressant utveckling som kommer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jygge:

Dom har dom pratat länge om Optiska processorer men det är en svår teknik som kommer att ta tid.
Det är inte lätt att styra ljuset kan tänka mig att dom första fotfästen dom kommer att ta är i rymden där brukar det finnas pengar .
Men jag håller med det är en intressant utveckling som kommer

Jag har lite svårt att förstå hur det ska fungera.
Jag förstår att optiskt kan vara bra för exempelvis nätverk, där vi har enstaka förbindelser på längre avstånd.

Men internt inne i en processor är det väldigt korta avstånd och en etta eller nolla från en transistor till en annan, det blir massa förbindelser på litet område.
Vi måste väl fortfarande ha något som sänder ljus och tar emot ljus och tolkar det?

Men visst låter det bra om man kan sätta in en magisk optisk skiva i datorn och så lyser man en ficklampa på datorn och sen går den i 100 GHz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Men visst låter det bra om man kan sätta in en magisk optisk skiva i datorn och så lyser man en ficklampa på datorn och sen går den i 100 GHz.

Teknologin som sannolikt kommer ta över efter kisel-halvledare är spintronics snarare än något opto-mumbojumbo.

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte... Dessa problem har väl Intel också haft? Så varför skulle det vara så konstigt att AMD tar marknadsandelar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Jag har lite svårt att förstå hur det ska fungera.
Jag förstår att optiskt kan vara bra för exempelvis nätverk, där vi har enstaka förbindelser på längre avstånd.

Men internt inne i en processor är det väldigt korta avstånd och en etta eller nolla från en transistor till en annan, det blir massa förbindelser på litet område.
Vi måste väl fortfarande ha något som sänder ljus och tar emot ljus och tolkar det?

är att ljus är snabbare än elektroner men problemet är att snabbt bromsa ljuset där ligger superledare framme som hjälp men den behöver kyla så rymden ligger nog bra till där. vi får se vad framtiden visar

sånt här är i framkant av teknik mycket spekulationer sen får vi se.