Selfhost av Google Photo motsvarighet

Permalänk
Medlem

Selfhost av Google Photo motsvarighet

Hej!

Jag försöker köra så mycket Selfhostat som möjligt.

Men jag har problem att hitta en bra ersättare till Google Photo.

Kör bla Nextcloud för backup. Men för bildhantering är den lite krånglig. Speciellt om man vill bygga gemensamma album med andra.

Har hittat några andra rena Photo program, photoprism och photoview. Men där är det endast en användare eller så får man bygga album i mappstrukturen utanför programmet.

Vad använder ni?

Mvh

Permalänk
Snusfri

Finns några stycka, Coppermine är en "klassiker", annars så har du en mer moderna i LibrePhotos, Chevereto bla.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Jag ser också gärna en egenhostad ersättare till Google Photos. Folk säger att det finns många alternativ men de jag har provat har varit väldigt osmidiga jämfört med GP. Jag behöver ju kunna övertyga min fru att byta app också och krångligt gränssnitt kommer inte att accepteras där.

Krav:
Två användare.
Synka foton från två mobiler över wifi.
Gemensamt fotoalbum som båda kan kolla i och casta till Chromecast/TVn.
Enkelt grafiskt gränssnitt.
Billigt (typ max 200 kr) men gärna gratis.
Jag är ingen noob på serversidan men alltså, jag pallar inte med föråldrade kommandoprompter, scriptkodande i nåt språk eller sk "enkla" Kom-igång-tutorials på 50 sidor... Been there, done that, sen har skiten knappt funkat ändå.

Jag kan väl inte vara så ensam om önskemålen ovan? Chevereto ovan har jag inte provat men senaste versionen verkar kosta 800 spänn, lite väl mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frux:

Jag kan väl inte vara så ensam om önskemålen ovan? Chevereto ovan har jag inte provat men senaste versionen verkar kosta 800 spänn, lite väl mycket.

Vad tror du om OwnPhotos?

Ska ju vara en klon så det bör fungera liknande

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Följer!
Har med kollat just på detta. Synkar med Nextcloud nu som du säger men det är ju oroligt dåligt och segt att bläddra i ens galleri genom dess app.

Chevereto verkar ju vara det bästa med ja, det kostar en del.
Just multi-user verkar vara där det tar stopp på många olika program. De tycker att man ska köra en instans av programmet för varje användare, det är ju klydd som bara den. Inte skalbart om man vill hålla det till familjen/föräldrar.

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk
Medlem

Har kollat in Immich och det ser verkligen oerhört lovande ut! Samma design och samma funktioner som Google Foto. Tyvärr är det väldigt tidigt i utvecklingstadiet, så de varnar en att inte använda Immich i produktion. Har inte testat det än på grund av just den anledningen. Vill inte fresta mig för mycket, haha!

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem

Ska se om man kan spinna upp en Immich och prova lite.

Men jag håller med @Frux om krav listan.
Multiuser, familjevänligt samt app.

IOS Live Photos verkar också vara ett problem, en del läser in dom men gör dom till nerskalad JPG. Andra delar på stillbild och live.

Permalänk
Medlem

Jag skummade igenom hela tråden en gång till och såg att ingen hade tipsat om PhotoPrism. Designen är "förjävlig", men funktionerna är i nästa samma nivå som Google Foto. Du kan testa PhotoPrism utan att installera tjänsten via deras demosida.

De har en tredjepartsapp för tjänsten som heter PhotoSync. Tyvärr har den funktioner som är till synes exklusiva till iPhone/iPad, som till exempel Autotransfer (dessa kostar pengar att skaffa). Vet ej om Android-versionen har dessa funktioner för 0 kr.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Jag skummade igenom hela tråden en gång till och såg att ingen hade tipsat om PhotoPrism. Designen är "förjävlig", men funktionerna är i nästa samma nivå som Google Foto. Du kan testa PhotoPrism utan att installera tjänsten via deras demosida.

De har en tredjepartsapp för tjänsten som heter PhotoSync. Tyvärr har den funktioner som är till synes exklusiva till iPhone/iPad, som till exempel Autotransfer (dessa kostar pengar att skaffa). Vet ej om Android-versionen har dessa funktioner för 0 kr.

Första inlägget

Nackdel med PhotoPrism är dock single user endast, blir klydd om man ska ha för hela familjen.

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweex:

Första inlägget

Nackdel med PhotoPrism är dock single user endast, blir klydd om man ska ha för hela familjen.

Det har jag inte tänkt på. Tack för att du berättade det för oss

Klydd. Det ordet var nytt för mig. Är det ett dialektord, och vad betyder det? Min vilda gissningen är att det betyder "rörigt".

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Det har jag inte tänkt på. Tack för att du berättade det för oss

Klydd. Det ordet var nytt för mig. Är det ett dialektord, och vad betyder det? Min vilda gissningen är att det betyder "rörigt".

Det går att spinna upp flera dockers, en för varje användare. Men då har man olika databaser och svårt att få översikt på användning och sånt. Det blir rörigt, klydd.

Det är skånsk dialekt, ibland tänker man inte på att alla inte förstår samma ord som en själv. ^^

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk

Själv använder jag Synology Photos då en Synology-NAS snurrar i garderoben här hemma.
https://www.synology.com/en-global/DSM70/SynologyPhotos

Det är Synologys native-app för foton och stödjer flera användare, uppladdning från mobilen, album och delning med andra. Rätt trevlig och funkar ok.

Permalänk

Jag är också intresserad av nått lättanvänt att köra på min Synology NAS. (Nej Synology Photos är en rejäl nedgradering mot gamla PhotoStation tycker jag). Jag efterlyser även funktionalitet som geotaggning.

Visa signatur

Dator: MB: Gigabyte Z390 M GAMING mATX | CPU: Intel Core i9 9900K 3.6 GHz (Haswell) | RAM: Corsair 16GB (KIT) 3200Mhz Vengeance LPX | Grafikkort: ASUS GeForce RTX 3060 12GB PHOENIX V2 (LHR) | Chassi: Fractal Design Mini | PSU: Corsair RM750X 750W v2 | Optisk: ASUS BW-12B1ST Blu-Ray/DVD brännare | CPU-kylare: Noctua NH-U12S | Operativ: Windows 11 | Scanner: Canon Canoscan 9000F
Övrigt: Nintendo Switch, NES Mini, SNES Mini, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, Famicom Disk System, PS3, PS5, AppleTV 4K, Synology NAS DS923+ (32GB), iPhone 14 Pro 128GB, LG OLED 55C2,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweex:

Det går att spinna upp flera dockers, en för varje användare. Men då har man olika databaser och svårt att få översikt på användning och sånt. Det blir rörigt, klydd.

Det är skånsk dialekt, ibland tänker man inte på att alla inte förstår samma ord som en själv. ^^

Det kan man i och för sig göra Dock inte optimalt som du även skrev.

Ja, men sedär. Då tänkte jag rätt Om dialektordet ligger i en mening (som klydd i ditt förra inlägg) så är det lugnt för min del. Alla dialektord är dock inte lätta att förstå, tyvärr.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem

Jag har plöjt igenom alla open source projekt som finns där ute (håller stenkoll på https://www.reddit.com/r/selfhosted/). Men ingen av dem håller riktigt måttet så här långt. Det enda som kan jämföra sig är Synology:s Photo-appen i DSM 7.x.

Till de funktioner som jag saknar är förstås det faktum att bilderna inte längre går att lägga till som bakgrundsgalleri på Google Chromecast:ar såsom man kan göra smidigt med Google Photo, men man kan ju utnyttja de 15GB gratislagringen fortfarande enbart för att spegla ett album eller två över dit vilket jag också gör.

Nästa utmaning är att lära nära och kära att logga in och kolla på bilderna om man delar ut albumen knutet mot inloggningskonton, eller om man väljer att skapa publika länkar till albumen och sen skickar ut det till de som man vill ska ha åtkomst till albumen. De kommer förstås inte få smidiga popup-notifikationer när du lägger upp nya bilder såsom Google Photos och det går inte heller att skriva kommentarer a'la Instagram Lite som med Google Photos.

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pitr-:

Jag har plöjt igenom alla open source projekt som finns där ute (håller stenkoll på https://www.reddit.com/r/selfhosted/). Men ingen av dem håller riktigt måttet så här långt. Det enda som kan jämföra sig är Synology:s Photo-appen i DSM 7.x.

Till de funktioner som jag saknar är förstås det faktum att bilderna inte längre går att lägga till som bakgrundsgalleri på Google Chromecast:ar såsom man kan göra smidigt med Google Photo, men man kan ju utnyttja de 15GB gratislagringen fortfarande enbart för att spegla ett album eller två över dit vilket jag också gör.

Nästa utmaning är att lära nära och kära att logga in och kolla på bilderna om man delar ut albumen knutet mot inloggningskonton, eller om man väljer att skapa publika länkar till albumen och sen skickar ut det till de som man vill ska ha åtkomst till albumen. De kommer förstås inte få smidiga popup-notifikationer när du lägger upp nya bilder såsom Google Photos och det går inte heller att skriva kommentarer a'la Instagram Lite som med Google Photos.

Men om du måste välja och Synologys Photo ej är ett alternativ, vad skulle du valt så?

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweex:

Men om du måste välja och Synologys Photo ej är ett alternativ, vad skulle du valt så?

Då skulle jag nog bli tvungen att betala för Google One, åtminstone tills det att alternativen börjat mogna på sig mer.

Edit: Snubblade precis över ytterligare ett försök till Google Photos ersättare, Immich. Inte redo för produktion som utvecklaren själv skriver i beskrivningen, och webb-appen ser inte ut att ha alla funktion som du har via mobilappen ännu. Men den skulle kunna bli en värdig kandidat längre fram, dvs för de som inte har en Synology-NAS då men du behöver ju förstås ändå ha en QNAP, annan NAS med docker-stöd eller en PC som du gör om till NAS.

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se

Permalänk
Medlem

En liten bump. ser att https://github.com/immich-app/immich fått en hel del uppdateringar sedan denna pratades om sist.

Är det någon som provat denna vidare eller lyckats hitta någon annan bra kandidat?

Tänkte ge den nya versionen ett försöka när jag får lite tid över att labba