AMD, Nvidia och Microsoft på Computex 2022

Permalänk
Melding Plague

AMD, Nvidia och Microsoft på Computex 2022

Måndagen den 23 maj tjuvstartar AMD och Microsoft med keynotes för att sedan avlösas av Nvidia i ottan dagen därpå. Intel saknas helt från uppställningen.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Kommer ni vara där :)?

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef
Skrivet av Swedman18:

Kommer ni vara där :)?

Tyvärr inte!

Permalänk
Medlem

nu får vi se vad nvidia kommer säga om 4080 TAJ

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Skrivet av Selmalagerlöf:

nu får vi se vad nvidia kommer säga om 4080 TAJ

11999kr svenska instegspriset för RTX 4080.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Selmalagerlöf:

nu får vi se vad nvidia kommer säga om 4080 TAJ

"How much will it cost?"

"Yes"

Permalänk
Medlem

Det finns ju faktiskt en chans att Nvidia säger något om RTX 40-serien, tror dock bara det blir väldigt summariskt i så fall och att de lägger ett "special event" för lansering några veckor framåt i tiden.

Permalänk
Medlem

Att Nvidia äntligen släpper kort med helt upplåst spänning och strömbudget.

Självklart ska det vara låst till rimliga nivåer för de som vill köra stock. Men att det ska behöva lödas för att komma åt prestanda som alltid lämnas på bordet år 2022 känns rätt omodernt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Skulle inte förvåna mig om de möjligen "teasar" 40-serien lite

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Att Nvidia äntligen släpper kort med helt upplåst spänning och strömbudget.

Självklart ska det vara låst till rimliga nivåer för de som vill köra stock. Men att det ska behöva lödas för att komma åt prestanda som alltid lämnas på bordet år 2022 känns rätt omodernt.

Är det inte snarare modernt att det sätts spärrar på saker?

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, be quiet! pure rock 2, RTX 4070 Ti Super, Corsair 32GB 6000MHz CL36, Corsair TX850M

Permalänk
Medlem

Extremt tråkigt att ni inte är med live på mässan hur svår kan det vara och lösa biljetter med kort varsel. (kan förstå att boendet blir en utmaning men inte omöjligt)

Hoppas det finns någon medlem som är där och kan ge lite bilder och info

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Att Nvidia äntligen släpper kort med helt upplåst spänning och strömbudget.

Självklart ska det vara låst till rimliga nivåer för de som vill köra stock. Men att det ska behöva lödas för att komma åt prestanda som alltid lämnas på bordet år 2022 känns rätt omodernt.

Kan tänka mig att de undviker några tusen reklamationsärenden med hjälp av en enkel lödning

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

- Panos Panay ... 'en ny era för PC".

Plötsligt känner jag mig en smula orolig.

Permalänk
Skrivet av mkk:

- Panos Panay ... 'en ny era för PC".

Plötsligt känner jag mig en smula orolig.

Det är garanterat Windows 365 Molnbaserad dator
Med Windows 365 Molnbaserad dator går vi in i en ny era med hybriddatorer
https://www.microsoft.com/sv-se/microsoft-365/blog/2021/07/14...

Förenklat datorer har gått till ett verktyg som så många använder överallt. Förr i tiden när man satt med en dator så kunde man ha allt på den. Framtiden går emot att ens dator mer blir en terminal. Jag vet inte vad jag ska säga om Microsoft satsning, jag tycker webben har löst detta för de flesta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kladdpapper:

Är det inte snarare modernt att det sätts spärrar på saker?

Skrivet av talonmas:

Kan tänka mig att de undviker några tusen reklamationsärenden med hjälp av en enkel lödning

Mjae? AMD och Intel tillåter ju både att man frångår TDP och att moderkorten får ha inställningar som gör att man kan skicka mördarspänning till sin processor, och där är det ju inga drivor av RMA-ärenden direkt.så Nvidia skulle inte förlora några större summor på det hela.

Dessutom vet ju knappt de flesta vad överklockning är idag, och många av dem som vet vad det är tycker inte det är värt det "För att chippen redan är pressade till max från fabrik"

Så nej, det skulle inte kosta Nvidia några nämnvärda summor att låta oss som vill leka göra det utan krångel.

Vi pratar trots allt om ett företag som utan att blinka betalade miljardbelopp för nöjet att försöka köpa ARM, så ur det perspektivet går det liksom inte använda pengar som en ursäkt även om det skulle leda till fler RMA-ärenden.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Att Nvidia äntligen släpper kort med helt upplåst spänning och strömbudget.

Kort utan artificiella begränsningar? Låter lite olikt dig.
Korten är ju inte ämnade för högre prestanda än den nivå de säljs och marknadsförs för och då ska ju inte Nvidia tillåta sådant trams där slutanvändaren får göra lite som de vill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BMac:

Kort utan artificiella begränsningar? Låter lite olikt dig.
Korten är ju inte ämnade för högre prestanda än den nivå de säljs och marknadsförs för och då ska ju inte Nvidia tillåta sådant trams där slutanvändaren får göra lite som de vill.

Helt rätt att de får artificiella begränsningar, det är inte gamers som behöver det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BMac:

Kort utan artificiella begränsningar? Låter lite olikt dig.
Korten är ju inte ämnade för högre prestanda än den nivå de säljs och marknadsförs för och då ska ju inte Nvidia tillåta sådant trams där slutanvändaren får göra lite som de vill.

Skrivet av pine-orange:

Helt rätt att de får artificiella begränsningar, det är inte gamers som behöver det.

Skulle inte gamers ha nytta av högre prestanda på sina kort de köpt för gaming, eller vad menar ni?

De begränsningar jag förespråkar har ju handlat om att försöka göra korten oattraktiva för miners, inte för gamers. Så det argumentet faller platt.

Med det sagt så "Får man väl göra vad man vill ändå". Jag säger inte att jag inte ska få modda UP9511 eller löda dit ett till motstånd, eller att en miner som köpt ett gamerkort inte ska få försöka knäcka Nvidias spärrar. Men default på ett Geforce-kort borde enligt mig vara bästa möjliga förutsättningar för gamers, och sämsta möjliga för miners, men har man väl köpt kortet, oavsett hur man tänkt använda det, så är det ens egendom och i det läger har inte Nvidia att göra med vad man sedan gör med kortet. För mig är det vattentäta skot mellan de sakerna.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av sesese:

Extremt tråkigt att ni inte är med live på mässan hur svår kan det vara och lösa biljetter med kort varsel. (kan förstå att boendet blir en utmaning men inte omöjligt)

Hoppas det finns någon medlem som är där och kan ge lite bilder och info

Det är inte riktigt så enkelt. Taiwan har fortfarande strikta restriktioner för internationella besökare på grund av covid-19. Även om man lyckas ordna fram ett särskilt tillstånd för affärsresande som ger passage in i landet så måste man sitta i obligatorisk karantän i 7 dagar.

Permalänk
Hedersmedlem

Pratar AMD bokstavligt talat om High-performance computing eller är det bara en liten ordlek för att deras nya prylar är snabba? Lite udda benämning om det är det sistnämnda, speciellt när NVIDIA verkar följa upp med (bland annat) faktisk HPC efteråt.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Pratar AMD bokstavligt talat om High-performance computing eller är det bara en liten ordlek för att deras nya prylar är snabba? Lite udda benämning om det är det sistnämnda, speciellt när NVIDIA verkar följa upp med (bland annat) faktisk HPC efteråt.

Det hade förvånat mig om AMD försöker omdefiniera HPC, det är ett väldigt lönsamt fokusområde för dem.