Permalänk
Medlem

Tips, hjälp, köp av tv?

Min TV börjar strula så nu blir det bara att köpa ny för mig. Jag kollar på Samsung, kollar på två, QN90A & QN95A (båda 2021), men skillnaden jag ser är att QN95A har en "box" där man kopplar allt medan QN90A så kopplar man allt direkt i TVn.

Men någon som har någon av dessa? har båda? jobbar (typ Elgiganten, Media, Netoonnet, HiFi etc.) och känner till dessa bra? eller vad som helst som kanske kan tipsa mig om vilken det är bättre att köpa, och kanske varför?

Sen pris exempel :
QN90A : Elgiganten 16k, Samsung 17k, Power 15600, Netonnet 16k, Hifi 16k
QN95A : Elgiganten 13k, Samsung 20k, Power 15300, Netonnet 20k, Hifi 20k

QN90A : QN90A på Samsung.se
QN95A : QN95A på Samsung.se

Tacksam för svar!

Permalänk
Medlem

Sweclockers TV-guide går igenom skillnaden mellan dessa modeller lite, det kanske är till någon hjälp. Vill du ha mer hjälp att välja så är det nog bra om du i alla fall talar om vad du ska använda TVn till

Permalänk
Medlem

Tror det blir lättare att svara om du beskriver hur du har tv’n och vad du använder den till.
Har du den på en tv-möbel eller upphängd?
Använder du smarta funktioner eller cromecast/atv?
Har du spelkonsol så du spelar spel på den?
Har du en förstärkare kopplad till tv’n för ljudet?
Har du mycket fönster i rummet och svårt att mörklägga?
Med mera..

Boxen till 95’an är för att bara ha en sladd upp till tv’n. Smidigt om man inte vill ha en massa kablar upp till tv’n. Men du behöver ha någon möbel att stoppa den i, om du vill gömma den.

Är det någon speciell anledning till varför du vill ha samsung?

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Sweclockers TV-guide går igenom skillnaden mellan dessa modeller lite, det kanske är till någon hjälp. Vill du ha mer hjälp att välja så är det nog bra om du i alla fall talar om vad du ska använda TVn till

Skrivet av sledde:

Tror det blir lättare att svara om du beskriver hur du har tv’n och vad du använder den till.
Har du den på en tv-möbel eller upphängd?
Använder du smarta funktioner eller cromecast/atv?
Har du spelkonsol så du spelar spel på den?
Har du en förstärkare kopplad till tv’n för ljudet?
Har du mycket fönster i rummet och svårt att mörklägga?
Med mera..

Boxen till 95’an är för att bara ha en sladd upp till tv’n. Smidigt om man inte vill ha en massa kablar upp till tv’n. Men du behöver ha någon möbel att stoppa den i, om du vill gömma den.

Är det någon speciell anledning till varför du vill ha samsung?

Tackar!
Sorry skrev lite snabbt, fick psyk på min TV hehe.
Men inge spel, surfande eller liknande, använder den bara för att kolla på TV. Exempel igår kollade jag bara på nå serie i max 2 timmar, sen på kvällen var det bara film (The Departed) på 6an (och när det kommer till filmer då vill man ha bästa bild hehe).
Idag söndag blir det bara Ink Master sen F1, sen under veckorna så används inte TV till så mycket pga. jobb, bara på eftermiddag & kvällen om något finns på TV (nån serie eller kanske film).

Så kort: används bara till att kolla på TV (serie, film).

Permalänk
Medlem

Du får en OLED65B1 för 11 990 annars vilket jag tycker låter mycket mer värt för ditt kvällstittande. Har du långt avstånd till teven kan det dock vara värt att köpa en ännu större TV.

https://www.netonnet.se/art/tv/56-70tum/lg-oled65b1/1018847.9...

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem
Skrivet av adotb:

Tackar!
Men inge spel, surfande eller liknande, använder den bara för att kolla på TV. Exempel igår kollade jag bara på nå serie i max 2 timmar, sen på kvällen var det bara film (The Departed) på 6an (och när det kommer till filmer då vill man ha bästa bild hehe).
Idag söndag blir det bara Ink Master sen F1, sen under veckorna så används inte TV till så mycket pga. jobb, bara på eftermiddag & kvällen om något finns på TV (nån serie eller kanske film).

Men om du vill se på film så är det ju inte via tv du ska kolla då... Blir ju aldrig bra bild då... Strömmande 4k ska det va.

Permalänk
Medlem
Skrivet av adotb:

Min TV börjar strula så nu blir det bara att köpa ny för mig. Jag kollar på Samsung, kollar på två, QN90A & QN95A (båda 2021), men skillnaden jag ser är att QN95A har en "box" där man kopplar allt medan QN90A så kopplar man allt direkt i TVn.

Men någon som har någon av dessa? har båda? jobbar (typ Elgiganten, Media, Netoonnet, HiFi etc.) och känner till dessa bra? eller vad som helst som kanske kan tipsa mig om vilken det är bättre att köpa, och kanske varför?

Sen pris exempel :
QN90A : Elgiganten 16k, Samsung 17k, Power 15600, Netonnet 16k, Hifi 16k
QN95A : Elgiganten 13k, Samsung 20k, Power 15300, Netonnet 20k, Hifi 20k

QN90A : QN90A på Samsung.se
QN95A : QN95A på Samsung.se

Tacksam för svar!

Jag tror att skillnaden på dessa är att Samsung är lite fula. QN95A är = QN90A i USA + jag tror QN95 har Samsungs samlingslåda för sladdar, men annars samma panel som har fått bra recensioner. https://www.rtings.com/tv/reviews/samsung/qn90a-qled Den använder exempelvis en VA panel. Men QN90A i Europa är en annan panel som ska vara IPS, så kan också vara massa andra ändringar. Fula fiskar som dribblar med namn för att skapa förvirring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av adotb:

Tackar!

Jag skaffade ny tv nyligen och den som jag har hittat som har riktigt bra bild, OLED, stödjer de senaste standarderna (dolby atmos & vision, HDR, eARC m.m.) och är i ungefär samma prisklass är LG C1. (Jag antog att du skulle ha en 55’ IOM att länkarna öppnade med den storleken)
Svärtan i OLED är makalös och gör mycket för upplevelsen.
Men sen tänker jag på hur du gör med ljudet. Använder du högtalarna i tv’n så funkar LG C1 bäst om den får stå på en tv-möbel så stativet riktar ljuset mot tittaren. Om du har annat externt ljud så spelar det inte så stor roll. Om du får chansen att kolla i butik så kolla in OLED också.

Jämförelse mellan en LG C1 och en Samsung qled:
https://m.youtube.com/watch?v=wL9EqYA1APM