Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flutters:

Testa med någon form av läderbalsam/läderfett.
Men det ska nämnas att nytt läder kan ha lite ljud för sig innan det mjuknar till naturligt.

Intressant, ska kika på nån sån lösning. Tack!

Visa signatur

Europeisk marknadschef för Pimax Technology.
SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/
PC: Palit RTX 4090 Gamerock OC - AMD 5950x - 32GB DDR4 3600MHz - HX1000i
Go-to VR headset: Pimax 8KX & Pimax Crystal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel75:

Kul att höra efter den långa väntan så grattis ännu en gång.
Bilen är rätt snygg måste jag säga gällande många detaljer och det var nära att även jag tog en. Hade den gått att få fram snabbare än till Aug när jag beställde så hade grabben fått en sådan istället för DS3 E-Tense då MGn är mer "full size" så att säga och till bra pris. Men kanske lite för snabb som första bil då även jag upplevde den rätt pigg upp till 90-100 (som jag bara kunde prova när jag provkörde) så det kanske var bra så ändå för hans skull.

Efter lackbehandlingen på min bil:

https://i.ibb.co/C8XYQwz/Side-2.jpg
https://i.ibb.co/R0CDfqd/back.jpg
https://i.ibb.co/t2n6hvG/front-2.jpg

Vad körde du för lackbehandling?

Visa signatur

Polaris Sportsman 570 X2 Nordic Pro, ja just ja, och en medioker dator har jag också 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av SiD:

Vad körde du för lackbehandling?

Ditec Ultra 2 lager inkl skinn/textil, fram-/sidorutor vattenavvisande och fälgar/däcksida.

Permalänk
Medlem

Eftersom många här går och väntar på leverans av elbil:

Finns det någon prisvärd lösning på att hyra en bil 1-6 månader?

Min MG5 kommer någon gång i Q4 detta året eller Q1 nästa år, men leasingbilen ska tillbaka 1 september.

VW vill inte förlänga leasingen eftersom jag inte valt en ny VW/VAG bil.

Att köpa och sälja en bil för en sådan relativt kort period är görbart men undviks ju helst.

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk / AMD 7800X3D / 2x16 GB Kingston Fury 6000Mhz DDR5 / ASUS TUF RTX5070ti 16GB / Corsair RM850x Shift / Samsung G80SD 4K 240Hz OLED

Permalänk
Medlem

@Vlademil: Care by Volvo eller vad det heter? Det är ju inte så billigt, men billigare än hyrbil.
Tror de hade lagerbilar tidigare i alla fall.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Vlademil:

Min MG5 kommer någon gång i Q4 detta året eller Q1 nästa år, men leasingbilen ska tillbaka 1 september.

Att köpa och sälja en bil för en sådan relativt kort period är görbart men undviks ju helst.

Lynk & Co har månadsvis avtal på sina Lynk 01 (i stort sätt en Volvo XC40 med annan kaross och inredning). Det är nog det mest prisvärda man kan hitta med den flexibiliteten skulle jag säga (bortsett från att köpa/sälja en billig bil då).

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5700X3D RAM Corsair Vengance 32GB @ 36000 MHZ
GPU Gigabyte 4070 Super Gaming OC Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Lynk & Co har månadsvis avtal på sina Lynk 01 (i stort sätt en Volvo XC40 med annan kaross och inredning). Det är nog det mest prisvärda man kan hitta med den flexibiliteten skulle jag säga (bortsett från att köpa/sälja en billig bil då).

Beroende på vart man bor så finns även Kinto där man kan hyra bilar månadsvis, men det kostar en del.

https://www.kinto-mobility.se/kinto-flex

Permalänk
Medlem

Jag behöver tips om laddning på Gotland. Vi gör några resor varje år och efter vårt första besök på ön med elbil, så är jag lite konfunderad.

Enligt Chargefinder finns det tre snabbladdare (50kW) runt Visby. Jag testade två av de, flygplatsen och McDonalds. Det kostade 2:90 respektive 5:90 kWh. På den senare kan man dock göra ärenden och äta medan bilen laddar, så jag ställde mig och laddade. En dryg timme tog det från 20 till 90%. Jag har tidigare endast testat Ionity och var väl inte så imponerad av dessa "snabbladdare".

Nästa besök blir i sommar, tillsammans med alla andra turister. Hur ska det gå ihop?

I Oskarshamn finns det visserligen ett gäng Ionity och en bit från Nynäshamn hittar man också några, så det går ju att fylla på snabbt innan och efter båtresan.

Någon som har koll på Gotland? Jag vill gärna inte spendera semestern i köer till laddare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel75:

Ditec Ultra 2 lager inkl skinn/textil, fram-/sidorutor vattenavvisande och fälgar/däcksida.

Har sneglat på Ditec då jag har de här i Södertälje. Men det står 7495kr som baskostnad för en bil i storleken VW Polo. Vad fick du betala för att få Ultra på din Mach-E? Får man nån rabatt för att bilen är helt ny, som hos vissa andra? Och hur lång tid tog det innan den va klar att hämta?

Visa signatur

Europeisk marknadschef för Pimax Technology.
SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/
PC: Palit RTX 4090 Gamerock OC - AMD 5950x - 32GB DDR4 3600MHz - HX1000i
Go-to VR headset: Pimax 8KX & Pimax Crystal

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Ja håller med, känns som att de har löst mycket under tiden, men kanske mest produktionstekniska bitarna (lack, passning av paneler, limning osv). Fast det är väl också naturligt att kvalitet på småkomponenter förbättrats med tiden.

Andra biltillverkare (och deras underleverantörer) lär ha blivit tagna på sängen.
Tesla tog stora kliv när det gäller infotainment och andra tekniska system.
Jag minns att jag var på en ICT-konferens på Lindholmen runt 2011, med olika leverantörer i bilbranschen. Det var en tid då det började bli ganska tydligt att Android och iOS skulle dominera.

Pratade då med en ganska högt uppsatt på Volvo Cars, de hade vid den tiden ett infotainmentsystem som såg ut ungefär såhär och styrdes med ett rullhjul: https://i.imgur.com/kiPLC6m.png samtidigt kom digitalt instrumentkluster.
Han tyckte det var riktig cutting-edge och det blev nästan lite dålig stämning när jag påtalade att det inte kändes supermodernt om man jämför med nya smartphones.

Ja Tesla verkar generellt komma på en hel del nya lösningar på saker men tyvärr lirar det inte riktigt i produktionen från start, riktigt bra om man får till det men de verkar behöva ett antal iterationer innan det blir bra.

När jag letade bil i slutet på 2017 så verkade de tyska tillverkarnas återförsäljare tycka att deras infotainmentsystem var riktigt moderna och heta också. Visst var de ändå okej på den tiden men så gick jag och provkörde en Model S och det var något helt annat. Det var väl infotainment som vann över mig faktiskt då jag tycker det är en väldigt viktig del i bilen. Så tror nog helt klart att de inte var riktigt redo för hur det skulle ändras till stora touchskärmar. Tycker det är svårt för mig att gå ifrån Teslas infotainmentsystem idag faktiskt just för att det är så pass likt hur jag använder mobiltelefonen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beamy:

Jag behöver tips om laddning på Gotland. Vi gör några resor varje år och efter vårt första besök på ön med elbil, så är jag lite konfunderad.

Enligt Chargefinder finns det tre snabbladdare (50kW) runt Visby. Jag testade två av de, flygplatsen och McDonalds. Det kostade 2:90 respektive 5:90 kWh. På den senare kan man dock göra ärenden och äta medan bilen laddar, så jag ställde mig och laddade. En dryg timme tog det från 20 till 90%. Jag har tidigare endast testat Ionity och var väl inte så imponerad av dessa "snabbladdare".

Nästa besök blir i sommar, tillsammans med alla andra turister. Hur ska det gå ihop?

I Oskarshamn finns det visserligen ett gäng Ionity och en bit från Nynäshamn hittar man också några, så det går ju att fylla på snabbt innan och efter båtresan.

Någon som har koll på Gotland? Jag vill gärna inte spendera semestern i köer till laddare.

Kan du köra typ2-laddning och låta det stå över natten? Köpa en schuko-laddare och koppla in i huset där du bor?
Annars blir det nog till att köa.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lidodido:

Bra jämförelse med Apple. Lite som jag var inne på tidigare så krävs det inte så många grundläggande funktioner för att en mobiltelefon ska fungera bra. När iPhone först kom så behövde den typ kunna ringa, skicka SMS, ha en kamera som gick att använda och dessa funktioner var inte så svåra att uppnå. Allt annat de klistrade på som dessutom hade ett bra UI gjorde att de helt enkelt utklassade konkurrensen.

Jo, samtidigt saknade ju första Iphone en del saker som redan då var ganska standard, som 3G exempelvis, eller app-installationer. Men de kom ju ikapp på dessa områden fort, och fördelarna de hade gentemot konkurrenterna var ju desto större. Tesla hade ju lite samma läge när de kom, och de har jobbat på att komma ikapp men de har inte riktigt nått fram än. Bilar är nog mer komplexa än telefoner men Tesla började också från noll medan Apple hade ganska mycket erfarenhet av att bygga konsumentelektronik.

Citat:

En bil kräver dock mer än bara 2-3 basfunktioner för att vara komplett och fungera bra i alla situationer, utan det ska fungera för rätt mycket. Tesla har gjort infotainment-delen helt överlägset bra, och jag önskar jag kunde få det i en annan bil. Men bara för den sakens skull är inte alla designmissar undantagna. Javisst bakre passagerarna kan använda automatik eller en app för att justera sätesvärmen, men jag kan inte fantisera ihop ett enda argument till varför det skulle vara bättre än en vanlig hederlig knapp. Än om det går jobba runt problemet så är det en försämring. Det finns många såna försämringar i en Tesla. Man kan argumentera för att försämringarna inte väger tyngre än förbättringarna de har gjort, men det betyder inte att försämringarna inte finns eller på nåt magiskt vis automatiskt blir förbättringar istället. Jag är ingen Tesla-hatare, inte alls, men jag stör mig på den blinda tron att allt dom gör är perfekt. För mig finns det inget vitalt som en Tesla kan göra bättre än en bil från VAG, förutom laddningsnätverk och ruttplanering, och att lastutrymmet i Model Y är riktigt bra.

Jo. Biltillverkarna behöver ju lösa UI-problemet på något sätt, funktionaliteten blir mer omfattande så det går inte att ha knappar för allt eller ens ett simpelt menysystem utan det behövs mer. Hur långt man tar det bygger ju på någon form av filosofi antar jag, men att Tesla kanske tog det lite väl långt med Model 3/Y är nog ingen ovanlig åsikt, och det verkar som de går längre med nästa Model S som inte ens har ett fysiskt reglage för växling. Samtidigt handlar det ju mycket om vana, efter några dagar så har man lärt sig det viktigaste, men det löser ju inte problemet att en touch-skärm inte är särskilt bra för precision och förstås att en bil som rör sig inte är en bra miljö att använda en touch-skärm i.

Personligen har jag inte så höga krav på Infotainment. Jag klarade mig länge med en AUX-ingång liksom, bara att koppla in en BT-mottagare och sen kunde man lyssna på musik, prata i telefon och navigera med telefonen. En surfplatta med en passande hållare så hade det slagit de flesta integrerade system för det som jag efterfrågar. Däremot gillar jag kontrollen i min bil då den fungerar bra och låter mig göra saker utan att behöva titta på skärmen, men till och med BMW verkar ju gå bort från det nu och gå mot helt touch-baserat.

Citat:

Ett rullhjul ungefär som BMW har? Alltså man scrollar upp och ner och trycker på saker? Helt fantastiskt bra ju, behöver inte sträcka sig fram och trycka fel och ha ögonen på skärmen konstant för att se vad man touchar på. Däremot enormt begränsat i att alla funktioner i infotainmentsystemet måste vara anpassat för den inmatningsmetoden, dvs det skulle ju inte funka med Android Auto direkt. Skulle nästan vilja ha en touchpad eller en IBM Clitmouse-variant (om man nu får kalla den så) för att kunna styra runt en pekare på skärmen de gånger man ska knappa runt, eller i alla fall möjlighet att scrolla/tabba runt bland alla fält på skärmen som går att trycka på. Vissa gånger funkar det helt enkelt inte med touch.

Touchpoint funkar inte superbra i rörelse enligt min uppfattning. Som sagt gillar jag "pucken" i min bil, den har ett antal genvägsknappar runtom för media, kartor och så, och en bak-knapp, och sen kan man vrida och tilta för att navigera runt och ändra värden. Den har också en touchplatta på själva pucken som man kan använda för textinmatning till navigatorn exempelvis, och även om den är snabbare än att "rulla sig fram" till rätt bokstäver så är det inte direkt en jättesmidig lösning. Men för sånt känns röststyrning ganska passande, bara den är bra nog.

Citat:

Lite som när jag är ute på en löprunda med joggingvagnen och har min telefon fastsatt på handtaget. Mobilen i sig har fantastiskt bra UI men när jag hoppar runt och armen skumpar upp och ner och jag ska hålla ögonen framåt så jag inte trampar snett eller skär in i en trottoarkant så blir den helt omöjlig att använda, alltså har den lösningen (touchskärm på ett styre på en joggingvagn) som helhet dålig UX.

Där ska Tesla i alla fall ha creds som har skärmen placerad så den går använda med armen på ett armstöd, blir mycket lättare då om vägen är ojämn.

Yes, många biltillverkare verkar ha tänkt till lite kring det här. Exempelvis funkar VAG's elbilsskärm ganska bra att styra med tummen medan handen vilar ovanpå liksom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

@Vlademil: Care by Volvo eller vad det heter? Det är ju inte så billigt, men billigare än hyrbil.
Tror de hade lagerbilar tidigare i alla fall.

Skrivet av Xyborg:

Skrivet av mecc:

Beroende på vart man bor så finns även Kinto där man kan hyra bilar månadsvis, men det kostar en del.

https://www.kinto-mobility.se/kinto-flex

Tack för svar. Ska kolla upp. Har ni några erfarenheter av dem själva? Bra/dåligt?

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk / AMD 7800X3D / 2x16 GB Kingston Fury 6000Mhz DDR5 / ASUS TUF RTX5070ti 16GB / Corsair RM850x Shift / Samsung G80SD 4K 240Hz OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vlademil:

Tack för svar. Ska kolla upp. Har ni några erfarenheter av dem själva? Bra/dåligt?

Har använt kinto en del men endast för kortare dagar, men det har fungerat bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vlademil:

Har just nu en XC40 på flexibel leasing i 3 månader. Stårr på verkstad 1,5 av dessa men fick lånebil. Lite strul med vem som skulle betala så fick göra ett litet utlägg på 300kr men det fick jag tillbaka fråm CbV. Dom verksr ha en rörig organisation som inte är helt satt än vilket skapat en del problem. Men klart smidigt sätt att ha en tillfällig bil på, önskar fler märken hade konceptet.

Vet också att Avis och Europcar erbjuder Minilease.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Beamy:

Jag satte upp två 11kW (16A trefas till varje+lastbalanserare) laddare där och säkrade upp till 25A i stugan (östra Gotland). Annars är det typ Visby som gäller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweViver:

Har sneglat på Ditec då jag har de här i Södertälje. Men det står 7495kr som baskostnad för en bil i storleken VW Polo. Vad fick du betala för att få Ultra på din Mach-E? Får man nån rabatt för att bilen är helt ny, som hos vissa andra? Och hur lång tid tog det innan den va klar att hämta?

12500 för ultra+premium. De hade den totalt 3 dagar och jag fick lite rabatt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vlademil:

Jag köpte en Saab 9-5 för småpengar som får rulla tills min ZS dyker upp i oktober/november, nu när jag sålde min lite dyrare bil..
Blir nog billigare än att hyra nästan, om man nu inte har otur och något havererar.
Jag tänkte dock behålla Saaben även efter elbilen kommit då jag tänkte använda den som dragbil för släpvagnen eller när man behöver göra annat som man inte vill göra med elbilen.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

Har en Niro EV bokad till November. Men nu verkar bilhandlarn hittat mig en EV6 gt-line för preliminär leverans i December. Får mer info imorgon. Galet taggad för den bilen.

Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair H170i Elite Capellix Push/Pull 140x6 MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36
MONITOR 1: Samsung 32" Odyssey Neo G8 4K 240Hz "MONITOR 2": 4K 55” LG G4 OLED TV
PSU: Asus ROG Strix 1000W HDD: 2st WD Black SN850 M.2 1tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo, samtidigt saknade ju första Iphone en del saker som redan då var ganska standard, som 3G exempelvis, eller app-installationer. Men de kom ju ikapp på dessa områden fort, och fördelarna de hade gentemot konkurrenterna var ju desto större. Tesla hade ju lite samma läge när de kom, och de har jobbat på att komma ikapp men de har inte riktigt nått fram än. Bilar är nog mer komplexa än telefoner men Tesla började också från noll medan Apple hade ganska mycket erfarenhet av att bygga konsumentelektronik.

Jovars, Bluetooth också. Men hela konceptet var så omvälvande att folk kunde leva utan 3G och Bluetooth, på samma sätt som att folk kan leva utan vissa saker i en elbil för att få ta del av ett enormt teknikskifte. Men det hände för rätt många år sen, och man borde ha fixat till allt, och konkurrenterna har kommit ikapp och dragit ifrån på många punkter. Apple hade räddat upp sina brister innan det fanns någon konkurrent att tala om. Men som du säger hade dom ju ett försprång jämfört med Tesla, men Tesla verkar köra på spåret att vara för stolta över sitt egna koncept för att lära sig av kritik.

Citat:

Jo. Biltillverkarna behöver ju lösa UI-problemet på något sätt, funktionaliteten blir mer omfattande så det går inte att ha knappar för allt eller ens ett simpelt menysystem utan det behövs mer. Hur långt man tar det bygger ju på någon form av filosofi antar jag, men att Tesla kanske tog det lite väl långt med Model 3/Y är nog ingen ovanlig åsikt, och det verkar som de går längre med nästa Model S som inte ens har ett fysiskt reglage för växling. Samtidigt handlar det ju mycket om vana, efter några dagar så har man lärt sig det viktigaste, men det löser ju inte problemet att en touch-skärm inte är särskilt bra för precision och förstås att en bil som rör sig inte är en bra miljö att använda en touch-skärm i.

Personligen har jag inte så höga krav på Infotainment. Jag klarade mig länge med en AUX-ingång liksom, bara att koppla in en BT-mottagare och sen kunde man lyssna på musik, prata i telefon och navigera med telefonen. En surfplatta med en passande hållare så hade det slagit de flesta integrerade system för det som jag efterfrågar. Däremot gillar jag kontrollen i min bil då den fungerar bra och låter mig göra saker utan att behöva titta på skärmen, men till och med BMW verkar ju gå bort från det nu och gå mot helt touch-baserat.

Så är det ju, men där tänker jag att man ändå behöver skilja på primära funktioner för att köra bilen och sekundära funktioner för att göra resan trevligare. Tänker ändå att temperatur/klimat, volym, justering av speglar/stolar/ratt, belysning som kan hjälpa alternativt störa föraren, torkare/spolare och aktivering/deaktivering/viss justering av delar av olika förarassistenter borde gå att göra med reglage som är anpassade för att kunna göras under färd, helst då med fysiska reglage men om inte annat så kanske några av dom genom väldigt stora knappar på touchskärm efter att ha aktiverats med en fysisk knapp eller enorm genväg på touchskärmen.

Skoda verkar ha löst klimat och sätesvärme med en hyfsad placering på skärmen som man lätt hittar till bara man slänger ögat lite snabbt dit. Rattvärme finns dessutom på ratten vilket är briljant. Många assistenter sköter man på ratten och farthållaren har en egen spak som är väldigt intuitiv. Däremot har Audi gått ännu längre vilket ser riktigt användarvänligt ut. ID4 kom jag inte alls överens med men man vänjer sig väl.

Navigation och Spotify och ringa telefonsamtal och sånt tycker jag funkar att ha på touchskärm och då är ju Tesla helt fenomenala. Å andra sidan kan man göra det mesta genom Google-assistenten om man istället har en bil med Android Auto. Störde mig aldrig på de funktionerna i ID4:an jag lånade eftersom jag bara använde den röststyrningen.

Citat:

Touchpoint funkar inte superbra i rörelse enligt min uppfattning. Som sagt gillar jag "pucken" i min bil, den har ett antal genvägsknappar runtom för media, kartor och så, och en bak-knapp, och sen kan man vrida och tilta för att navigera runt och ändra värden. Den har också en touchplatta på själva pucken som man kan använda för textinmatning till navigatorn exempelvis, och även om den är snabbare än att "rulla sig fram" till rätt bokstäver så är det inte direkt en jättesmidig lösning. Men för sånt känns röststyrning ganska passande, bara den är bra nog.

Yes, många biltillverkare verkar ha tänkt till lite kring det här. Exempelvis funkar VAG's elbilsskärm ganska bra att styra med tummen medan handen vilar ovanpå liksom.

Nä blir väl för skallrigt också. Ratt känns bra men som sagt kanske inte tillräckligt universellt när man börjar använda Android Auto och annat, men för inställningar kopplade till själva bilen som är lite för komplexa för att ha fysiska reglage för men som ändå kan behöva göras under färd vore det ju helt utmärkt. Bäst lämpat kanske för endimensionella listor och inte stora rutnät/ytor med knappar utspridda här och där, men listor ska man inte underskatta bara för att det kanske är tråkigt. Det ska vara funktionellt, inte coolt i teorin.

Fördelen med ett sånt system är att man kan memorera hur många klick som behövs för funktioner man ofta justerar och göra det utan att ens titta på displayen. För andra grejor slänger man bara en blick mot skärmen för att se att man valt rätt.

Man skulle ju t.om kunna ha ett styrkors med bra taktil känsla så kan man navigera mer tvådimensionella menysystem. Men det blir väl inte nog snyggt för katalogen nu när vi går mot att man knappt ska provköra än mindre leva med bilen utan bara beställa den i blindo.

Permalänk
Medlem

Hur var det nu, man fick ingen bekräftelse från transportstyrelsen att dom mottagit ens försäkran om miljöbonusen utan man behövde kolla det själv?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Hur var det nu, man fick ingen bekräftelse från transportstyrelsen att dom mottagit ens försäkran om miljöbonusen utan man behövde kolla det själv?

Stämmer

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Gainsgoblin:

Stämmer bra, jag minns inte vart exakt - men jag mailade dem och fick en skriftlig bekräftelse tillbaka.

Hela upplägget är ju egentligen väldigt dumt och ineffektivt.
*Nu blir man som elbilsköpare beroende av att ett papper kommer fram m.h.a. Postnord.
*Man får ingen som helst bekräftelse på att det kommit in
*Man får ingen påminnelse om att det behöver skickas in, om det nu inte kommit fram
*Att hantera brevmängden - och att sen besvara alla mail och telefonsamtal från oroliga köpare - borde ju ta rejält med administrativ tid.

Det hade varit 1000 gånger bättre om man kunde logga in och verifiera/signera sin ansökan om bonus med Bank-ID på Transportstyrelsens hemsida istället.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5700X3D RAM Corsair Vengance 32GB @ 36000 MHZ
GPU Gigabyte 4070 Super Gaming OC Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Stämmer bra, jag minns inte vart exakt - men jag mailade dem och fick en skriftlig bekräftelse tillbaka.

Hela upplägget är ju egentligen väldigt dumt och ineffektivt.
*Nu blir man som elbilsköpare beroende av att ett papper kommer fram m.h.a. Postnord.
*Man får ingen som helst bekräftelse på att det kommit in
*Man får ingen påminnelse om att det behöver skickas in, om det nu inte kommit fram
*Att hantera brevmängden - och att sen besvara alla mail och telefonsamtal från oroliga köpare - borde ju ta rejält med administrativ tid.

Det hade varit 1000 gånger bättre om man kunde logga in och verifiera/signera sin ansökan om bonus med Bank-ID på Transportstyrelsens hemsida istället.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lidodido:

Jovars, Bluetooth också. Men hela konceptet var så omvälvande att folk kunde leva utan 3G och Bluetooth, på samma sätt som att folk kan leva utan vissa saker i en elbil för att få ta del av ett enormt teknikskifte. Men det hände för rätt många år sen, och man borde ha fixat till allt, och konkurrenterna har kommit ikapp och dragit ifrån på många punkter. Apple hade räddat upp sina brister innan det fanns någon konkurrent att tala om. Men som du säger hade dom ju ett försprång jämfört med Tesla, men Tesla verkar köra på spåret att vara för stolta över sitt egna koncept för att lära sig av kritik.

Så är det ju, men där tänker jag att man ändå behöver skilja på primära funktioner för att köra bilen och sekundära funktioner för att göra resan trevligare. Tänker ändå att temperatur/klimat, volym, justering av speglar/stolar/ratt, belysning som kan hjälpa alternativt störa föraren, torkare/spolare och aktivering/deaktivering/viss justering av delar av olika förarassistenter borde gå att göra med reglage som är anpassade för att kunna göras under färd, helst då med fysiska reglage men om inte annat så kanske några av dom genom väldigt stora knappar på touchskärm efter att ha aktiverats med en fysisk knapp eller enorm genväg på touchskärmen.

Jo precis. Klimatanläggningen exempelvis kan ligga i touchskärmen om man kommer dit snabbt och enkelt, gärna med en fysisk knapp eller om de alltid är synliga som på Volvo. Men det är ju ändå en försämring, ur ett användningsperspektiv, jämfört med att ha fysiska vred och knappar förstås.

Citat:

Skoda verkar ha löst klimat och sätesvärme med en hyfsad placering på skärmen som man lätt hittar till bara man slänger ögat lite snabbt dit. Rattvärme finns dessutom på ratten vilket är briljant. Många assistenter sköter man på ratten och farthållaren har en egen spak som är väldigt intuitiv. Däremot har Audi gått ännu längre vilket ser riktigt användarvänligt ut. ID4 kom jag inte alls överens med men man vänjer sig väl.

Navigation och Spotify och ringa telefonsamtal och sånt tycker jag funkar att ha på touchskärm och då är ju Tesla helt fenomenala. Å andra sidan kan man göra det mesta genom Google-assistenten om man istället har en bil med Android Auto. Störde mig aldrig på de funktionerna i ID4:an jag lånade eftersom jag bara använde den röststyrningen.

Jo Tesla är absolut bra. Till skillnad från de flesta system är ju deras responsivt vilket gör stor skillnad, och den stora skärmen hjälper ju också till förstås. Men som sagt slå ju valfri Ipad alla sådana här system system när det gäller känsla och så, eller en Android-platta om man lägger sig på samma prisnivå som en Ipad. Jag vet inte hur bra Ipad är på att navigera med rösten exempelvis, men Android är ju riktigt bra på det.

Citat:

Nä blir väl för skallrigt också. Ratt känns bra men som sagt kanske inte tillräckligt universellt när man börjar använda Android Auto och annat, men för inställningar kopplade till själva bilen som är lite för komplexa för att ha fysiska reglage för men som ändå kan behöva göras under färd vore det ju helt utmärkt. Bäst lämpat kanske för endimensionella listor och inte stora rutnät/ytor med knappar utspridda här och där, men listor ska man inte underskatta bara för att det kanske är tråkigt. Det ska vara funktionellt, inte coolt i teorin.

Fördelen med ett sånt system är att man kan memorera hur många klick som behövs för funktioner man ofta justerar och göra det utan att ens titta på displayen. För andra grejor slänger man bara en blick mot skärmen för att se att man valt rätt.

Jo precis. Man kan kasta ett öga då och då och se att man är på rätt ställe i systemet, men man behöver inte ha någon större precision för kontrollen hanterar det.

Det hade ju varit trevligt om Android Auto och kanske CarPlay också, hade möjlighet att styras med någon form av styrkors eller så. Jag hade en väldigt tidig Android-telefon som hade ett styrkors (Galaxy Spica) och man kunde ju använda det för att navigera runt i systemet rätt bra, men det är klart att de inte har fokuserat på det för telefoner då de ju inte har haft några navigeringsknappar på länge. Men det är ju inte ovanligt i bilar att ha någon form av styrmöjlighet, även om de verkar plockas bort nu. BMW har ju sitt system exempelvis, Mazda har något liknande men inte lika bra enligt många, Audi har haft ett par olika lösningar men har gått helt på touch de senaste åren vad jag förstår, MB hade sin touchplatta och om jag minns rätt så hade även Lexus en sådan ett tag.

Citat:

Man skulle ju t.om kunna ha ett styrkors med bra taktil känsla så kan man navigera mer tvådimensionella menysystem. Men det blir väl inte nog snyggt för katalogen nu när vi går mot att man knappt ska provköra än mindre leva med bilen utan bara beställa den i blindo.

Jo. Det har funnits många försök genom åren. På Volvo exempelvis styrde man ju navigatorn med ett styrkors som satt på baksidan av ratten rätt länge, det var inte direkt det smidigaste men det funkade.

Jag hade gärna sett någon ny typ av enhet, typ en "3D-mus" som man använder för CAD och sånt, men gärna lite billigare förstås för de är sjukt dyra. Den behöver ju inte vara så avancerad eller stor som de egentligen. Alltså typ en puck som man kan vrida och tilta och trycka på, gärna med ett gäng genvägsknappar runtom, kopplad med BT och sladdlös så att man kan placera den fritt, kanske med en sugpropp i botten, kardborre eller liknande. Sen behöver förstås systemen ha stöd för det också, vilket inte borde vara så komplicerat med typ Android oavsett om det är Auto eller Automotive, men andra system kanske är mer komplicerade förstås. Samtidigt har ju de flesta system stöd för någon form av input utöver touch, även om det inte används.

Bygger man det lite generellt så kunde det bli en ny marknad för tredjepartskontrollers. En del kanske vill ha ett par genvägsknappar till bara, andra kanske vill ha ett litet styrkors någonstans, andra kanske vill ha en stor puck vid armstödet som jag, en del kanske bara vill ha ett volymvred med tryck för att stänga av/mute. Jag menar, hemma kan jag ju köpa diverse knappar för att styra mitt "smarta hem", de går på batteri och håller i åratal, och kostar inte många kronor liksom. Tänker man ett steg till kanske stöd för mindre displayer hade varit kul också förstås. Det kom exempelvis en väldigt slimmad display ganska nyligen, alltså väldigt smal och lång typ, den hade man kunnat sätta bakom ratten på en Model 3 och på så sätt fått en hastighetsmätare och kanske pilar för navigering eller så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jag håller med lite här.

Tesla har ett duktigt team med funktioner och mjukvara.

Dock känns det mest som att en Tesla är teknologi på hjul snarare än en gedigen standard bil.

Samtidigt känns de vanliga billtillverkarna som att de har att jobba med funktioner och mjukvara.

Tesla lär sig mer och mer att bygga bilar och vanliga bilmärkena fixar med funktioner och mjukvara så möts de båda i mitten och allt blir bra

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av megaman01:

Har en Niro EV bokad till November. Men nu verkar bilhandlarn hittat mig en EV6 gt-line för preliminär leverans i December. Får mer info imorgon. Galet taggad för den bilen.

Haha lite roligt för det var exakt så det blev för mig.

Väntade sen mer än ett år sedan på att nya Kia Niro skulle komma och tänkte köra på nya modellens EV version.

Dock hann EV6 släppas innan det under tiden och jag tyckte den verkade så nice med helt ren elbil från grunden och allt den erbjuder.

Velade länge mellan olika märken och modeller och tänkte helt på att vänta ut nya Niro EV men slutade vela och beställde en EV6 istället i januari.

Den blev ca 600-700 kr dyrare per månad men känns ändå rätt värt det. Får EV6 i sommar med och Niro EV skulle bli tidigast hösten tror jag.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem

Någon som vet om man kan styra bilfunktioner via Google Assist och Android Auto? Jag försökte starta rattvärmen i min tjejs Cupra Born men det var fan hopplöst vad jag än sa. Funkar tydligen bra med Apple Carplay. Jag får snart min egna Cupra och hade gillat om det gick att styra en del saker via rösten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svantesson666:

Någon som vet om man kan styra bilfunktioner via Google Assist och Android Auto? Jag försökte starta rattvärmen i min tjejs Cupra Born men det var fan hopplöst vad jag än sa. Funkar tydligen bra med Apple Carplay. Jag får snart min egna Cupra och hade gillat om det gick att styra en del saker via rösten.

Den har väl redan någon sorts egen röststyrning? Eller du kanske menar att den är så hopplös att den inte förstår vad du säger alls, även fast den är aktiverad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Den har väl redan någon sorts egen röststyrning? Eller du kanske menar att den är så hopplös att den inte förstår vad du säger alls, även fast den är aktiverad?

Ja kanske. Kanske höll in knappen för röststyrning för länge så den slog över till Google Assist. Om man trycker kort och snabbt kanske det är bilen som lyssnar. Förmodligen bara jag som var korkad.