Skrivet av Lidodido:
Jovars, Bluetooth också. Men hela konceptet var så omvälvande att folk kunde leva utan 3G och Bluetooth, på samma sätt som att folk kan leva utan vissa saker i en elbil för att få ta del av ett enormt teknikskifte. Men det hände för rätt många år sen, och man borde ha fixat till allt, och konkurrenterna har kommit ikapp och dragit ifrån på många punkter. Apple hade räddat upp sina brister innan det fanns någon konkurrent att tala om. Men som du säger hade dom ju ett försprång jämfört med Tesla, men Tesla verkar köra på spåret att vara för stolta över sitt egna koncept för att lära sig av kritik.
Så är det ju, men där tänker jag att man ändå behöver skilja på primära funktioner för att köra bilen och sekundära funktioner för att göra resan trevligare. Tänker ändå att temperatur/klimat, volym, justering av speglar/stolar/ratt, belysning som kan hjälpa alternativt störa föraren, torkare/spolare och aktivering/deaktivering/viss justering av delar av olika förarassistenter borde gå att göra med reglage som är anpassade för att kunna göras under färd, helst då med fysiska reglage men om inte annat så kanske några av dom genom väldigt stora knappar på touchskärm efter att ha aktiverats med en fysisk knapp eller enorm genväg på touchskärmen.
Jo precis. Klimatanläggningen exempelvis kan ligga i touchskärmen om man kommer dit snabbt och enkelt, gärna med en fysisk knapp eller om de alltid är synliga som på Volvo. Men det är ju ändå en försämring, ur ett användningsperspektiv, jämfört med att ha fysiska vred och knappar förstås.
Citat:
Skoda verkar ha löst klimat och sätesvärme med en hyfsad placering på skärmen som man lätt hittar till bara man slänger ögat lite snabbt dit. Rattvärme finns dessutom på ratten vilket är briljant. Många assistenter sköter man på ratten och farthållaren har en egen spak som är väldigt intuitiv. Däremot har Audi gått ännu längre vilket ser riktigt användarvänligt ut. ID4 kom jag inte alls överens med men man vänjer sig väl.
Navigation och Spotify och ringa telefonsamtal och sånt tycker jag funkar att ha på touchskärm och då är ju Tesla helt fenomenala. Å andra sidan kan man göra det mesta genom Google-assistenten om man istället har en bil med Android Auto. Störde mig aldrig på de funktionerna i ID4:an jag lånade eftersom jag bara använde den röststyrningen.
Jo Tesla är absolut bra. Till skillnad från de flesta system är ju deras responsivt vilket gör stor skillnad, och den stora skärmen hjälper ju också till förstås. Men som sagt slå ju valfri Ipad alla sådana här system system när det gäller känsla och så, eller en Android-platta om man lägger sig på samma prisnivå som en Ipad. Jag vet inte hur bra Ipad är på att navigera med rösten exempelvis, men Android är ju riktigt bra på det.
Citat:
Nä blir väl för skallrigt också. Ratt känns bra men som sagt kanske inte tillräckligt universellt när man börjar använda Android Auto och annat, men för inställningar kopplade till själva bilen som är lite för komplexa för att ha fysiska reglage för men som ändå kan behöva göras under färd vore det ju helt utmärkt. Bäst lämpat kanske för endimensionella listor och inte stora rutnät/ytor med knappar utspridda här och där, men listor ska man inte underskatta bara för att det kanske är tråkigt. Det ska vara funktionellt, inte coolt i teorin.
Fördelen med ett sånt system är att man kan memorera hur många klick som behövs för funktioner man ofta justerar och göra det utan att ens titta på displayen. För andra grejor slänger man bara en blick mot skärmen för att se att man valt rätt.
Jo precis. Man kan kasta ett öga då och då och se att man är på rätt ställe i systemet, men man behöver inte ha någon större precision för kontrollen hanterar det.
Det hade ju varit trevligt om Android Auto och kanske CarPlay också, hade möjlighet att styras med någon form av styrkors eller så. Jag hade en väldigt tidig Android-telefon som hade ett styrkors (Galaxy Spica) och man kunde ju använda det för att navigera runt i systemet rätt bra, men det är klart att de inte har fokuserat på det för telefoner då de ju inte har haft några navigeringsknappar på länge. Men det är ju inte ovanligt i bilar att ha någon form av styrmöjlighet, även om de verkar plockas bort nu. BMW har ju sitt system exempelvis, Mazda har något liknande men inte lika bra enligt många, Audi har haft ett par olika lösningar men har gått helt på touch de senaste åren vad jag förstår, MB hade sin touchplatta och om jag minns rätt så hade även Lexus en sådan ett tag.
Citat:
Man skulle ju t.om kunna ha ett styrkors med bra taktil känsla så kan man navigera mer tvådimensionella menysystem. Men det blir väl inte nog snyggt för katalogen nu när vi går mot att man knappt ska provköra än mindre leva med bilen utan bara beställa den i blindo.
Jo. Det har funnits många försök genom åren. På Volvo exempelvis styrde man ju navigatorn med ett styrkors som satt på baksidan av ratten rätt länge, det var inte direkt det smidigaste men det funkade.
Jag hade gärna sett någon ny typ av enhet, typ en "3D-mus" som man använder för CAD och sånt, men gärna lite billigare förstås för de är sjukt dyra. Den behöver ju inte vara så avancerad eller stor som de egentligen. Alltså typ en puck som man kan vrida och tilta och trycka på, gärna med ett gäng genvägsknappar runtom, kopplad med BT och sladdlös så att man kan placera den fritt, kanske med en sugpropp i botten, kardborre eller liknande. Sen behöver förstås systemen ha stöd för det också, vilket inte borde vara så komplicerat med typ Android oavsett om det är Auto eller Automotive, men andra system kanske är mer komplicerade förstås. Samtidigt har ju de flesta system stöd för någon form av input utöver touch, även om det inte används.
Bygger man det lite generellt så kunde det bli en ny marknad för tredjepartskontrollers. En del kanske vill ha ett par genvägsknappar till bara, andra kanske vill ha ett litet styrkors någonstans, andra kanske vill ha en stor puck vid armstödet som jag, en del kanske bara vill ha ett volymvred med tryck för att stänga av/mute. Jag menar, hemma kan jag ju köpa diverse knappar för att styra mitt "smarta hem", de går på batteri och håller i åratal, och kostar inte många kronor liksom. Tänker man ett steg till kanske stöd för mindre displayer hade varit kul också förstås. Det kom exempelvis en väldigt slimmad display ganska nyligen, alltså väldigt smal och lång typ, den hade man kunnat sätta bakom ratten på en Model 3 och på så sätt fått en hastighetsmätare och kanske pilar för navigering eller så.