Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Daniel75:

Absolut, men det är väl crossovers ? Min Mach E är t ex en crossover och inte en SUV om du frågar mig. Men jag tror den säljs som en SUV.

Skrivet av Dizzö:

Skulle säga att X1 är en SUV.

Däremot ser jag X2 som en CUV.

Tror det generellt hadlar om när bilarna är lite mer "fyrkantiga" och mer högre över marken (CUVs är också det men kanske inte lika mycket) som de räknas som SUV.

Samma med X3 = SUV och X4 = CUV.

SUV/CUV/SAV/whatever är bara olika namn på samma sak, bilar som är högre än vanliga bilar med vissa "terräng-attribut". Distinktionen är inte så viktig för det finns inga klara avgränsningar.

Min personliga definition är ju just detta, så en XC90 är en SUV exempelvis, likaså X1 och X2, eller X7, Q8 etc. Däremot skulle jag inte säga att XC70, Audi Allroad, V90 CC, Passat Alltrack eller liknande är SUV:ar. De är ju helt vanliga bilar som man har klistrat på minimalt med traditionella SUV-attribut för att kunna ta ett högre pris och kanske få en lite annan målgrupp. Medan då exempelvis Tiguan eller XC60 bygger på en "bil-plattform" men är ändå egna modeller liksom, så de är (kompakta) SUV:ar.

Likväl finns det ju bilar som är svåra att passa in i även min förenklade modell. Till exempel Subaru Outback. Den bygger på en vanlig bil men har ju fått mer av "SUV-attributen" än XC70 och liknande.

Elbilar ställer ju till det lite också då de ofta är lite högre för att få plats med batterierna, men de kanske inte har några andra "SUV-attribut". Mach-E är stor och hög exempelvis, med stora hjul och så, men den försöker ju inte ge sken av någon terrängkapacitet alls typ. Så jag vet inte vart man ska få in den riktigt. Eller Polestar 2. Rätt liten och kompakt, ingen "kombi-baklucka", men ändå lite höjd och den har ju skärmbreddare i plast och så, som i alla fall tidigare var ett tecken på SUV-ambitioner, och de kallar väl den typ CUV eller så.

Permalänk
Medlem

När jag tänker "SUV" så ser jag framför mig de groteska familjebilarna som rullar i USA. Där snackar vi SUV. Helt stört överdimensionerade. Våra små elbilar vi kallar SUVar skulle se ut som VW Polos bredvid Typ nåt sånt eller större:

Visa signatur

Europeisk marknadschef för Pimax Technology.
SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/
PC: Palit RTX 4090 Gamerock OC - AMD 5950x - 32GB DDR4 3600MHz - HX1000i
Go-to VR headset: Pimax 8KX & Pimax Crystal

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SweViver:

När jag tänker "SUV" så ser jag framför mig de groteska familjebilarna som rullar i USA. Där snackar vi SUV. Helt stört överdimensionerade. Våra små elbilar vi kallar SUVar skulle se ut som VW Polos bredvid Typ nåt sånt eller större:

http://www.autoconception.com/wp-content/uploads/2013/09/Chevrolet-GMC-SUV-Car-Design-Tahoe-Suburban-Yukon-Yukon-XL.jpg

Jo amerikanarna gillar stora bilar, vare sig vi pratar SUV eller annat. Kollar man på de första SUV:arna, de som kom innan begreppet fanns, så är de inte riktigt så stora. Alltså typ Jeep Wagoneer och förstås Range Rover. Sen gick det ju mot allt större SUV:ar ett tag, framför allt i USA, tills man började bygga många av dem på bilplattformar snarare än gamla ram-chassin från pickuper och då blev de mindre och bättre anpassade efter de som faktiskt köpte dem. Dagens kompakta SUV:ar, kalla dem CUV om ni vill, är ju några steg till i den riktningen. Jag kan ju se fördelen med exempelvis en Yaris Cross över en vanlig Yaris, inte för att jag hade valt någon av dem, men det är ju trevligt att komma upp lite och plasten runtom skyddar ju mot dörruppslag och så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweViver:

http://www.autoconception.com/wp-content/uploads/2013/09/Chevrolet-GMC-SUV-Car-Design-Tahoe-Suburban-Yukon-Yukon-XL.jpg

Precis en sådan hyrde jag när jag åkte runt i Florida. Den är stört stor som du säger. Jag är 179cm och tror inte jag såg över taket på den ens. Sedan klev man upp som i en grävmaskin kändes det som. Men gått om utrymme i alla 7-8 säten !

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel75:

Precis en sådan hyrde jag när jag åkte runt i Florida. Den är stört stor som du säger. Jag är 179cm och tror inte jag såg över taket på den ens. Sedan klev man upp som i en grävmaskin kändes det som. Men gått om utrymme i alla 7-8 säten !

Haha jepp, och markfrigång på typ 25 cm 🤣

Florida är för övrigt en härlig stat att köra runt i. Så annorlunda på vägarna än det vi är vana att se i Sverige. Och alla dessa kostiga (och enorma) bilar... man känner sig som en dvärg om man kör runt i en vanlig Passat, vilket jag gjorde en gång från Orlando till Miami.

Sen är det tyvärr anmärkningsvärt få elbilar på vägarna där. En och annan Tesla kan man hitta, men känns som det va i Sverige för 7 år sen när det gäller utbudet av elbilar.

Visa signatur

Europeisk marknadschef för Pimax Technology.
SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/
PC: Palit RTX 4090 Gamerock OC - AMD 5950x - 32GB DDR4 3600MHz - HX1000i
Go-to VR headset: Pimax 8KX & Pimax Crystal

Permalänk
Medlem

För den som vill följa det norska räckviddstestet på svenska så rapporterar Vi Bilägare här: https://www.vibilagare.se/nyheter/hang-med-pa-rackviddsrace-m...

Bilarna har passerat 20 mil nu, så borde börja hända lite grejer om någon timme eller så.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

För den som vill följa det norska räckviddstestet på svenska så rapporterar Vi Bilägare här: https://www.vibilagare.se/nyheter/hang-med-pa-rackviddsrace-m...

Bilarna har passerat 20 mil nu, så borde börja hända lite grejer om någon timme eller så.

Det där kommer EQS att ta hem. Stort batteri och banan-formad för att minska luftmotståndet.

EQS 450 som de kör tycks inte längre gå att beställa. Nu är EQS 580 instegsvarianten med en nätt prislapp på över 1,6 mkr. Innan man lagt på utrustning alltså.

Permalänk
Medlem

Var ju lite diskussion om huruvida tyskbyggda MYP skulle ha mer bekväm fjädring än kinesiska MYLR efter att nåt första test sade det. Följde räckviddstestet på motor.no och råkade snubbla in på en artikel som snarare sa tvärtom: "Den tynnere og fastere gummien, i kombinasjon med et senket understell, gjør at selv en velbrukt porsjonssnus merkes i korsryggen.", och för ni som inte är så vassa på norska menar dom att det känns i korsryggen om man kör över en portionssnus tack vare sänkt chassi och 21" däck. https://www.motor.no/elbil/kina-tesla-mot-tyskland-tesla/2247...

Synd, hade ju varit en bra indikation om den tyska MYP var mer bekväm, då kanske tyska MYLR hade varit acceptabel om den nu börjar tillverkas där. Ännu mer synd då man ser hur jäkla effektiv bilen är i räckviddstestet...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel75:

Är en iX1 verkligen en SUV ? En SUV är stor, man kan sitta 5 kanske 7 fullvuxna i den och det är gott om plats och lastutrymme.

För mig är en SUV audi q7, bmw x5, volvo xc90 etc. Eller är det bara jag som har den vyn ? Jag känner till definitionen men för mig är en X1 t ex bara en förhöjd 1-serie på sätt och vis.

iX1 som sådan ser fräck och snygg ut , absolut !

Som flera redan har sagt: det är väldigt mycket som passerar som "SUV" idag. Sedan är kompakta SUV: ar en grej sedan länge. Första BMW X1 kom 2009, första BMW-suven X5 kom redan 1999(!) och alla BMV X-någonting-bilar är SUV:ar (eller SAV: ar). Tycka vad man vill om fenomenet: dom säljer riktigt bra! Inom 6-12 månader kommer vi nog att sitta här igen och nagelfara nya iX2: an

Intressant att BMW kunde klämma in en motor fram och bak på den här mindre bilen, men inte i iX3:an.

X3-4 är f.ö. storleksmässigt helt rätt (enligt mig). X5 och större börjar bli jobbigt i en normal svensk stad.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Var ju lite diskussion om huruvida tyskbyggda MYP skulle ha mer bekväm fjädring än kinesiska MYLR efter att nåt första test sade det. Följde räckviddstestet på motor.no och råkade snubbla in på en artikel som snarare sa tvärtom: "Den tynnere og fastere gummien, i kombinasjon med et senket understell, gjør at selv en velbrukt porsjonssnus merkes i korsryggen.", och för ni som inte är så vassa på norska menar dom att det känns i korsryggen om man kör över en portionssnus tack vare sänkt chassi och 21" däck. https://www.motor.no/elbil/kina-tesla-mot-tyskland-tesla/2247...

Synd, hade ju varit en bra indikation om den tyska MYP var mer bekväm, då kanske tyska MYLR hade varit acceptabel om den nu börjar tillverkas där. Ännu mer synd då man ser hur jäkla effektiv bilen är i räckviddstestet...

Det känns i korsryggen när man kör över en portionssnus, är det Aftonbladet-Colin som extraknäcker i en norsk tidning? 😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Det känns i korsryggen när man kör över en portionssnus, är det Aftonbladet-Colin som har extraknäcker i en norsk tidning? 😂

Säg det, gillar I alla fall formuleringen 😂

Resultaten på räckviddstestet är då klart, mycket bra resultat för MYLR på nästan 55 mil, och 45 mil för Enyaq IV80x. Dock ska nämnas att båda Skoda och VW hade 21" däck mot 19" för Tesla, men skillnaden är nog marginell.

Däremot är testbanans profil lite missvisande då det är väldigt mycket uppförs, till en viss punkt. Tar man sig över den punkten så har man väldigt mycket utförs och får rätt långa mil "gratis". Skillnaden mellan de som tagit sig 45 mil och 50+ mil är alltså inte nödvändigtvis lika stor om man jämför på platt väg, men med det sagt är Teslas effektivitet imponerande om man ser förbrukningen även på de stigande partierna. Besvikelse att ingen bil tog sig 70 mil dock.

Permalänk
Medlem

Här kommer testresultaten från det norska räckviddstestet. Sorterat efter uppmätt räckvidd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av alpha:

Här kommer testresultaten från det norska räckviddstestet. Sorterat efter uppmätt räckvidd.

<Uppladdad bildlänk>

Bra där!
BMW I4 hade ju ruggigt bra förbrukning. Trodde inte den var så effektiv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Bra där!
BMW I4 hade ju ruggigt bra förbrukning. Trodde inte den var så effektiv.

Framförallt den bakhjulsdriva BMW i4 har fin effektivitet, men båda i4:orna hade överraskande bra räckvidd i testet. Även Model Y har en imponerande effektivitet och den är dessutom AWD.

EQS tog som väntat hem testet men räckvidden imponerade ändå inte givet förväntningarna. EQE ser också ut att ha presterat sämre än väntat.

Det som blir lite missvisande är att vissa bilar testas i en konfiguration med större fälgar än instegsmodellen, något som påverkar räckvidden negativt. Att gå från 19 till 21" kan minska räckvidden med ~10%, även om det självklart också beror på hur aerodynamiskt utformad fälgen är.

Permalänk
Medlem

De finns några värden som verkligen förbryllar, som att Cupra Born kommer fem mil kortare än WLTP trots att förbrukningen är lägre än WLTP. Hur fan hänger det ihop?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svantesson666:

De finns några värden som verkligen förbryllar, som att Cupra Born kommer fem mil kortare än WLTP trots att förbrukningen är lägre än WLTP. Hur fan hänger det ihop?

De har väl schabblat till det som vanligt? Q4 ser också konstigt ut och Megane?
Edit: många som har märkliga siffror, man måste nog läsa testet och få en förklaring?

Permalänk
Medlem

Hur har bilarna körts ? Vilka drive modes användes, maximal bromskraftsåtervinning etc ? Kupe temp ? Eller användes e-heat stolar/ratt enbart för de bilar som har denna styrning etc ?

När en del drar mindre än WLTP så börjar jag ana ugglor i mossen, känns inte troligt. Så tillverkaren sätter sämre siffror än det är i verkligheten som de får genom att de körs så optimalt det bara går i WLTP (då alla tävlar i just effektivitet och räckvidd). Detta för att den ska sälja bättre då den går längre och snålare än i deras test när man kör själv .. ?

Dessutom i en tur med mycket uppför, småregn och vad var det, 14 grader ? Mot WLTP som är hyfsat rak i 22-23 grader om jag minns rätt. Som sagt, litar inte ett dugg på det här testet.

Edit: Som exempel, de i en bil som saknar värmepump är frusna av sig och vill ha 25grader i kupen medan de i bil med värmepump har en tjock tröja och känner att 20 grader är skönare. Det gör en hel del på räckvidd och snedvrider hela testet.

Permalänk
Medlem

Skrivet av Dunde:

De har väl schabblat till det som vanligt? Q4 ser också konstigt ut och Megane?
Edit: många som har märkliga siffror, man måste nog läsa testet och få en förklaring?

Skrivet av Daniel75:

Hur har bilarna körts ? Vilka drive modes användes, maximal bromskraftsåtervinning etc ? Kupe temp ? Eller användes e-heat stolar/ratt enbart för de bilar som har denna styrning etc ?

När en del drar mindre än WLTP så börjar jag ana ugglor i mossen, känns inte troligt. Så tillverkaren sätter sämre siffror än det är i verkligheten som de får genom att de körs så optimalt det bara går i WLTP (då alla tävlar i just effektivitet och räckvidd). Detta för att den ska sälja bättre då den går längre och snålare än i deras test när man kör själv .. ?

Dessutom i en tur med mycket uppför, småregn och vad var det, 14 grader ? Mot WLTP som är hyfsat rak i 22 eller 25 grader om jag minns rätt. Som sagt, litar inte ett dugg på det testet.

Lyssnade på elbilspodden som pratade om vintertestet, och de kör bilarna i deras eco-lägen och kör i princip som vanligt. Minns inte om de använde farthållare eller körde manuellt, men det var vana elbilsförare som kunde köra ekonomiskt.

Min gissning är att de noterat förbrukning enligt färddatorn och att dess snitt helt enkelt inte stämmer med verkligheten, men ja det känns mysko att så många bilar visar skeva siffror (lägre förbrukningen men ändå lägre räckvidd). Vet inte om vissa bolag visar endast förbrukning från motorerna och ignorerar förbrukning från klimatanläggning i färddatorn? Vore ju skevt också isåfall.

Det jag vet är dock att dom sa att körsträckan är missvisande (som jag skrev om förr). Tar man sig förbi en viss punkt får man många mil med väldigt låg förbrukning, så man ska ta testet med en nypa salt sa de själva.

Tyckte t.ex det var intressant att jämföra Enyaq med Enyaq Coupe. De följdes rätt långt och skiljde bara nån mil eller två i stort sett hela vägen, men i slutet skiljde det 5 mil. Förmodligen dog Enyaq av just innan ett krön medan Coupe klarade sig och kunde plocka 3 mil extra med de få kWh den hade kvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Lyssnade på elbilspodden som pratade om vintertestet, och de kör bilarna i deras eco-lägen och kör i princip som vanligt. Minns inte om de använde farthållare eller körde manuellt, men det var vana elbilsförare som kunde köra ekonomiskt.

Min gissning är att de noterat förbrukning enligt färddatorn och att dess snitt helt enkelt inte stämmer med verkligheten, men ja det känns mysko att så många bilar visar skeva siffror (lägre förbrukningen men ändå lägre räckvidd). Vet inte om vissa bolag visar endast förbrukning från motorerna och ignorerar förbrukning från klimatanläggning i färddatorn? Vore ju skevt också isåfall.

Det jag vet är dock att dom sa att körsträckan är missvisande (som jag skrev om förr). Tar man sig förbi en viss punkt får man många mil med väldigt låg förbrukning, så man ska ta testet med en nypa salt sa de själva.

Tyckte t.ex det var intressant att jämföra Enyaq med Enyaq Coupe. De följdes rätt långt och skiljde bara nån mil eller två i stort sett hela vägen, men i slutet skiljde det 5 mil. Förmodligen dog Enyaq av just innan ett krön medan Coupe klarade sig och kunde plocka 3 mil extra med de få kWh den hade kvar.

Jag försökte hitta något om kupé temperatur i WLTP men har inte hittat något ännu, bara körcykeln och att den görs i 23 grader utetemp. Därför kanske det är som du säger att de bara anger motorns förbrukning. Det är en intressant detalj vi upptäckt i så fall och på sätt och vis är det bra för att jämföra äpplen med äpplen men ändå inte då man inte visar ev vinst med t ex värmepump eller andra lösningar för just kupé klimatet.

Edit: MEN det förklarar ändå inte varför förbrukningen är lägre i detta test i snitt för många av bilarna med en utetemp väsentligt lägre än WLTP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel75:

Jag försökte hitta något om kupé temperatur i WLTP men har inte hittat något ännu, bara körcykeln och att den görs i 23 grader utetemp. Därför kanske det är som du säger att de bara anger motorns förbrukning. Det är en intressant detalj vi upptäckt i så fall och på sätt och vis är det bra för att jämföra äpplen med äpplen men ändå inte då man inte visar ev vinst med t ex värmepump eller andra lösningar för just kupé klimatet.

Edit: MEN det förklarar ändå inte varför förbrukningen är lägre i detta test i snitt för många av bilarna med en utetemp väsentligt lägre än WLTP.

Tror dom kör på 21 grader i alla bilar, är då samma för alla. Som sagt tror jag förbrukningen är vad bilen anger, inte nåt som dom räknat fram själva eller mätt på nåt vis. Märkligt är det då. Kan man inte lita sin färddator?

Får hålla koll på om man kan ställa frågor nånstans. Undrar om vag hade version 3.0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

De flesta siffror är missvisande eftersom de vill visa sig från sin bästa sida. Gäller även bensin och diesel. Bäst är att köra tills tom tank. Min kompis gör alltid det med sina nya bilar och ingen har stämt bra med verkligheten.

Därför är dessa tester där dom kör bilen tills den stannar rätt bra. Då får man en mer verklig bild och inte en bild där dom hissat upp bilen i luften och sedan kör på optimalt varvtal och sedan tar det som sanning.

Var ju en kille som fick rätt när han ville lämna tillbaka en bil som var långt ifrån det som stod att den skulle klara. Han ville enbart tanka en gång tur/retur från jobbet och valde bilen för att den skulle klara det men det gjorde den inte trots att den skulle det enligt tillverkaren med god marginal.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Bäst är att köra tills tom tank. Min kompis gör alltid det med sina nya bilar

Bra sätt att sabba bensinpump och katalysator på.

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

De flesta siffror är missvisande eftersom de vill visa sig från sin bästa sida. Gäller även bensin och diesel. Bäst är att köra tills tom tank. Min kompis gör alltid det med sina nya bilar och ingen har stämt bra med verkligheten.

Därför är dessa tester där dom kör bilen tills den stannar rätt bra. Då får man en mer verklig bild och inte en bild där dom hissat upp bilen i luften och sedan kör på optimalt varvtal och sedan tar det som sanning.

Var ju en kille som fick rätt när han ville lämna tillbaka en bil som var långt ifrån det som stod att den skulle klara. Han ville enbart tanka en gång tur/retur från jobbet och valde bilen för att den skulle klara det men det gjorde den inte trots att den skulle det enligt tillverkaren med god marginal.

Fast det märkliga är ju inte att räckvidd inte stämmer, utan att förbrukningen är lägre än specifikation än fast dom kom kortare sträcka än specifikation.

Tror dock jag vet varför. Angiven förbrukning är en siffra enligt en körstil som inte stämmer med wltp. Måste vara så. Enyaqs förbrukning på 18,2 skulle behöva ett batteri på 87kwh för att nå angiven räckvidd i testets tabell. Förbrukningen kanske är angiven för landsvägskörning men räckvidden för blandad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Fast det märkliga är ju inte att räckvidd inte stämmer, utan att förbrukningen är lägre än specifikation än fast dom kom kortare sträcka än specifikation.

Tror dock jag vet varför. Angiven förbrukning är en siffra enligt en körstil som inte stämmer med wltp. Måste vara så. Enyaqs förbrukning på 18,2 skulle behöva ett batteri på 87kwh för att nå angiven räckvidd i testets tabell. Förbrukningen kanske är angiven för landsvägskörning men räckvidden för blandad?

Ja kanske....eller så har de räknat hela galet. Kanske kommer en uppdaterad tabell vad det lider. Helt säkert är bara att en del siffror är riktigt skumma. Tror inte datorn i bilen ger ut värden som inte är i närheten av att vara sanna iallafall. Om ex. Cupra hade gjort det hade det varit känt genom iD3 för evigheter sedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Det är ganska standard. min brors nuvarande diesel visar en förbrukning men han kommer mycket kortare fast han borde komma längre.
hade själv en saab som visade riktiga fantasi siffror gällande förbrukning. Var ett par gånger man mer eller mindre fri rullade in på mackarna och tänkte va i he@£$@€.

Läser man många manualer så står det även att alla dessa mätsystem är rätt opålitliga. I frugans lilla IQ's handbok står det att under halv tank så är mätaren extremt opålitlig.
Även min lilla peugeot lider av samma bekymmer. Den kan säga halv tank när jag kört 60 mil och jag VET att jag har max 10 mil kvar tills den är tom. i instruktions böckerna som INGEN läser brukar det stå väldigt konstiga saker.
min brors fru hade en suzuki swift som mer eller mindre kördes torr på olja och i manualen står det att oljan ska man ha koll på eftersom oljelampan inte alltid tänds vid låg nivå hahaha.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem

Ja kanske....eller så har de räknat hela galet. Kanske kommer en uppdaterad tabell vad det lider. Helt säkert är bara att en del siffror är riktigt skumma. Tror inte datorn i bilen ger ut värden som inte är i närheten av att vara sanna iallafall. Om ex. Cupra hade gjort det hade det varit känt genom iD3 för evigheter sedan.

Sant. Verkar som att datorn stämmer i alla fall. Enyaqs siffror (som testarna uppmätt) blir ett 75kwh-batteri (4,46*16,8), medans de officiella siffrorna i tabellen skulle kräva ett 87kwh-batteri. Så nåt är helt klart fel med de specificerade siffrorna, båda är inte siffror för samma wltp-cykel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Sant. Verkar som att datorn stämmer i alla fall. Enyaqs siffror (som testarna uppmätt) blir ett 75kwh-batteri (4,46*16,8), medans de officiella siffrorna i tabellen skulle kräva ett 87kwh-batteri. Så nåt är helt klart fel med de specificerade siffrorna, båda är inte siffror för samma wltp-cykel.

Jag såg i någon kommentar till de siffror som presenterades att de i vissa fall presenterade den specificerade förbrukningen som ett medelvärde baserat på tillverkarens siffror.

Vissa tillverkare kan exempelvis skriva att förbrukningen är 15.5 - 19.5 och i samband med detta test kommer de lista den specificerade förbrukningen som 17.5. Sedan kanske testets körsträcka hade lägre förbrukning eller att det var i kombinationen av utrustning och däck för testbilen som gör att dess verkliga förbrukning avviker från medelvärdet.

Man kan ju tycka att dessa siffror borde hänga ihop med just det WLTP värde som presenteras, men även för WLTP anger vissa tillverkare ett interval men i praktiken marknadsför man bara det högsta WLTP värdet. Någonstans där blev det väl rörigt.

Den uppmätta räckvidden i testet som varje bil når får väl ändå anses vara en bra indikation på hur bra räckvidden är i praktiken. Även om det kan skilja någon mil beroende på om man kom över berget eller ej så är väl inte testresultatet särskilt långt ifrån vad Björn Nylands tester indikerar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av alpha:

Jag såg i någon kommentar till de siffror som presenterades att de i vissa fall presenterade den specificerade förbrukningen som ett medelvärde baserat på tillverkarens siffror.

Vissa tillverkare kan exempelvis skriva att förbrukningen är 15.5 - 19.5 och i samband med detta test kommer de lista den specificerade förbrukningen som 17.5. Sedan kanske testets körsträcka hade lägre förbrukning eller att det var i kombinationen av utrustning och däck för testbilen som gör att dess verkliga förbrukning avviker från medelvärdet.

Man kan ju tycka att dessa siffror borde hänga ihop med just det WLTP värde som presenteras, men även för WLTP anger vissa tillverkare ett interval men i praktiken marknadsför man bara det högsta WLTP värdet. Någonstans där blev det väl rörigt.

Den uppmätta räckvidden i testet som varje bil når får väl ändå anses vara en bra indikation på hur bra räckvidden är i praktiken. Även om det kan skilja någon mil beroende på om man kom över berget eller ej så är väl inte testresultatet särskilt långt ifrån vad Björn Nylands tester indikerar?

Jo så är det nog. Förbrukningen som anges är väl momentanförbrukning i stad eller på landsväg, medan WLTP är en kombination av alla möjliga förhållanden. Att säga att bilen har en förbrukning enligt WLTP blir väl överflödigt.

Lite som att säga att ett hus drar 1000kwh i värme och 12000kwh per år. Årssiffran är ju sann men den momenta förbrukningen över året kan ju vara från 0-3000, så därför anger man bara årsförbrukning (WLTP-räckvidd) och en ungefärlig förbrukning i ett par olika situationer (förbrukning från-till).

Det man gjort I testet enligt min liknelse är alltså att säga att huset drar 1500kwh för värme, vilket blir missvisande. Det är alltså specificerade förbrukningen som inte har nån bäring för testet.

Men ja jag håller med om att det är ett bra test. Det speglar ju rätt normala förhållanden, om inte rentav rätt tuffa förhållanden. Att en bil tar sig 45 mil med så många stigande höjdmeter är intr alls illa än om det skiljer från WLTP.

Tesla imponerade ju stort, men då ska man komma ihåg att teslas WLTP är angiven med 20" däck. Med 19" som I testet anger dom ju 566 eller nåt sånt (dock ej WLTP men dom har säkert inte gjort ett certifierat test med de däcken) så då stämmer deras räckvidd bra med det uppskattade. Ungefär lika stor avvikelse som Enyaq Coupe, vilket skulle styrka att banans profil gynnade de som tog sig över en viss gräns.

Kanske låter som att jag försöker peka på brister för just Tesla och försöker försvara just Enyaq, men det är just de bilarna jag har kvar som alternativ så därför synar jag just dom extra noga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Tesla imponerade ju stort, men då ska man komma ihåg att teslas WLTP är angiven med 20" däck. Med 19" som I testet anger dom ju 566 eller nåt sånt (dock ej WLTP men dom har säkert inte gjort ett certifierat test med de däcken) så då stämmer deras räckvidd bra med det uppskattade. Ungefär lika stor avvikelse som Enyaq Coupe, vilket skulle styrka att banans profil gynnade de som tog sig över en viss gräns.

Kanske låter som att jag försöker peka på brister för just Tesla och försöker försvara just Enyaq, men det är just de bilarna jag har kvar som alternativ så därför synar jag just dom extra noga.

WLTP siffran de anger för Tesla (507km) är för årsmodell 2021 och för 20". För alla bilar som har levererats i år är WLTP siffran ~53 mil för 20" och ~56 mil för 19". Min gissning är därför att de körde en 2021 och att den motsvarande WLTP siffran då är ~53 mil för 19".

Av någon anledning har Tesla endast WLTP-testat med 20" och noterar de att den WLTP-uppskattade (observera att det är uppskattat, ej uppmätt) räckvidden för 19" ligger ~3 mil högre.

Återigen lite rörigt.

Skoda Enyaq Coupe RS hade sannolikt kommit lika långt (eller nästan lika långt) som Model Y om den hade haft mindre fälgar än de där 21". Om det nu går att få.

Permalänk
Medlem
Skrivet av alpha:

WLTP siffran de anger för Tesla (507km) är för årsmodell 2021 och för 20". För alla bilar som har levererats i år är WLTP siffran ~53 mil för 20" och ~56 mil för 19". Min gissning är därför att de körde en 2021 och att den motsvarande WLTP siffran då är ~53 mil för 19".

Av någon anledning har Tesla endast WLTP-testat med 20" och noterar de att den WLTP-uppskattade (observera att det är uppskattat, ej uppmätt) räckvidden för 19" ligger ~3 mil högre.

Återigen lite rörigt.

Ja just det, skiljer på årsmodeller också. Vore som sagt intressant att veta om VAG-bilarna fått 3.0 eller 3.1-mjukvarorna som skulle förbättra räckvidden (genom att justera batterivärmningen, vet ej om de hade fler åtgärder). Finns många frågetecken. Men ett bra test som visar att många bilar tar sig mer än tillräckligt långt.