Absolut, men det är väl crossovers ? Min Mach E är t ex en crossover och inte en SUV om du frågar mig. Men jag tror den säljs som en SUV.
Skulle säga att X1 är en SUV.
Däremot ser jag X2 som en CUV.
Tror det generellt hadlar om när bilarna är lite mer "fyrkantiga" och mer högre över marken (CUVs är också det men kanske inte lika mycket) som de räknas som SUV.
Samma med X3 = SUV och X4 = CUV.
SUV/CUV/SAV/whatever är bara olika namn på samma sak, bilar som är högre än vanliga bilar med vissa "terräng-attribut". Distinktionen är inte så viktig för det finns inga klara avgränsningar.
Min personliga definition är ju just detta, så en XC90 är en SUV exempelvis, likaså X1 och X2, eller X7, Q8 etc. Däremot skulle jag inte säga att XC70, Audi Allroad, V90 CC, Passat Alltrack eller liknande är SUV:ar. De är ju helt vanliga bilar som man har klistrat på minimalt med traditionella SUV-attribut för att kunna ta ett högre pris och kanske få en lite annan målgrupp. Medan då exempelvis Tiguan eller XC60 bygger på en "bil-plattform" men är ändå egna modeller liksom, så de är (kompakta) SUV:ar.
Likväl finns det ju bilar som är svåra att passa in i även min förenklade modell. Till exempel Subaru Outback. Den bygger på en vanlig bil men har ju fått mer av "SUV-attributen" än XC70 och liknande.
Elbilar ställer ju till det lite också då de ofta är lite högre för att få plats med batterierna, men de kanske inte har några andra "SUV-attribut". Mach-E är stor och hög exempelvis, med stora hjul och så, men den försöker ju inte ge sken av någon terrängkapacitet alls typ. Så jag vet inte vart man ska få in den riktigt. Eller Polestar 2. Rätt liten och kompakt, ingen "kombi-baklucka", men ändå lite höjd och den har ju skärmbreddare i plast och så, som i alla fall tidigare var ett tecken på SUV-ambitioner, och de kallar väl den typ CUV eller så.