Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av egon2003:

Även Porsche Taycan

Permalänk
Medlem

Äntligen var det min tur att hämta hem kärran. En Enyaq 60 med drag, taklucka och lite annat smått och gott. Inte provkört sedan september då jag beställde den. Självklart ösregn hela vägen hem.

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Medlem
Skrivet av tJev:

Äntligen var det min tur att hämta hem kärran. En Enyaq 60 med drag, taklucka och lite annat smått och gott. Inte provkört sedan september då jag beställde den. Självklart ösregn hela vägen hem.

<Uppladdad bildlänk>

Intressant med det mindre batteriet.
Sen var just 60 versionen väldigt avskalad mot 80 när jag läste faktabladet.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Men jag vill inte byta bil efter 5 år, jag måste ha den betydligt längre för att räkna hem den. Annars betalar jag ju för billån resten av mitt liv.

Nu läste du nog inte allt jag skrev.
Ponera att du köper en bil för 500 000kr, med 50% restvärde över fem år.

• Kostnad 500 000

• Restvärde 250 000

• 60 månader

Kostnad per månad 4 166kr

Att jämföra med

• Kostnad 500 000

• Restvärde 0

• 60 månader

Kostnad per månad 8 333kr

Om du nu gör som jag rekommenderar - så sparar du 4 166kr per månad också på något bilkonto. Om fem år har du nu 250 000kr på detta konto.
Du tar dessa 250 000kr, köper en ny bil för 500 000 men utan restvärde

• Kostnad 500 000

• Kontantinsats 250 000

• 60 månader

Du fortsätter nu att spara lika mycket själv i ytterligare fem år, sammanlagt har du nu sparat 500 000kr över perioden av tio år. Du går till bilhandlaren, hittar en bil, lägger 500 000kr och har inga lån (plus antagligen 200 000kr över för att bilen du nu sålde har ett värde).

Ovan är förenklat men det är så det blir i praktiken.

Om du gör som du tänker så skulle det se ut som följande:

• Kostnad 500 000

• Restvärde 0

• 120 månader

• Tillgång 100 000kr (om vi förutsätter att bilen är värd 100 000kr om tio år)

Du hamnar nu i skuld igen när du köper ny bil om tio år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

• Kostnad 500 000

• Restvärde 250 000

• 60 månader

Att jämföra med

• Kostnad 500 000

• Restvärde 0

• 60 månader

Om du nu gör som jag rekommenderar - så sparar du 4 166kr per månad också på något bilkonto. Om fem år har du nu 250 000kr på detta konto.

• Kostnad 500 000

• Kontantinsats 250 000

• 60 månader

Du fortsätter nu att spara lika mycket själv i ytterligare fem år, sammanlagt har du nu sparat 500 000kr över perioden av tio år. Du går till bilhandlaren, hittar en bil, lägger 500 000kr och har inga lån (plus antagligen 200 000kr över för att bilen du nu sålde har ett värde).

• Kostnad 500 000

• Restvärde 0

• 120 månader

Får inte ihop det där riktigt.

De där 250 000 kr kr som jag sparade åt sidan i 5 år går ju till kontantinsatsen för nya bilen, alltså har ju det kontot 0kr när jag väl lagt kontantinsatsen. Sen fortsätter jag spara 4 166kr i månaden i 5 år (alltså 250 000kr) som tillsammans med den nya bilens restvärde gör att jag kan köpa en ny bil kontant med 0kr över. Inga pengar över alltså.

Dessutom ska jag ju under hela den tiden om 10 år betala 4166kr i månaden till banken, OCH 4166kr i månaden till ett eget konto bara för att kunna köpa bilar, alltså betalar jag 8133kr i månaden i 10 år.

Min tanke var att med dina exempel-belopp betala 4166kr till banken och 4166kr till mitt egna konto, lösa restskulden efter perioden är slut och sen vara klar, inga skulder, jag äger min bil och den kostar bara lite el, lite däck, skatt försäkring service och besiktning.

Tanken med min idé istället för att betala 8333kr till banken var att räntan skulle beräknas på 250 000kr istället för 500 000kr. Enligt vissa sidor (zmarta t.ex) funkar det så, men jag kan inte tolka det som att det skulle funka så utifrån t.ex Volkswagen Finans villkor så jag tror helt enkelt inte det upplägget funkar. Det där med ränta endast på beloppet utan restskulden kanske bara gäller i avtal där man inte får lösa ut bilen i slutet av perioden, eller när man leasar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

• Kostnad 500 000

• Restvärde 250 000

• 60 månader

Att jämföra med

• Kostnad 500 000

• Restvärde 0

• 60 månader

• Kostnad 500 000

• Kontantinsats 250 000

• 60 månader

Du fortsätter nu att spara lika mycket själv i ytterligare fem år, sammanlagt har du nu sparat 500 000kr över perioden av tio år. Du går till bilhandlaren, hittar en bil, lägger 500 000kr och har inga lån.

• Kostnad 500 000

• Restvärde 0

• 120 månader

Jag tycker du får räkna efter, för ditt alternativ innebär att förutom att amortera av 500 000 kr på tio år (oavsett vilken bil som är säkerhet) så ska det sparas 500 000 kr på konto. Alltså totalt dubbelt så mycket som om första bilen behålls i tio år, vare sig den betalas av på fem eller tio år. Är du förvånad över att du har mer pengar i slutet då?

Detta sagt helt utan diskutera frågan om räntekostnad kontra alternativavkastning.

råkade bli tkr istället för kr
Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Intressant med det mindre batteriet.
Sen var just 60 versionen väldigt avskalad mot 80 när jag läste faktabladet.

Ja det är en del som är standard på 80 som man fick lägga till. Convenience paket bland annat men jag tyckte vid ordertillfället att det kändes mer prisvärt med 60an med just de tillvalen vi gjorde. Betalade 540kkr nu inkl vinterdäck på fälg. 520kkr för bilen utan vinterdäck. Noterade idag att även jag lyckades gå vilse i tillvalsdjungeln och har bara parkeringssensorer istället för back kamera ingen deal-breaker men såklart en besvikelse.

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Får inte ihop det där riktigt.

De där 250 000 kr kr som jag sparade åt sidan i 5 år går ju till kontantinsatsen för nya bilen, alltså har ju det kontot 0kr när jag väl lagt kontantinsatsen. Sen fortsätter jag spara 4 166kr i månaden i 5 år (alltså 250 000kr) som tillsammans med den nya bilens restvärde gör att jag kan köpa en ny bil kontant med 0kr över. Inga pengar över alltså.

Dessutom ska jag ju under hela den tiden om 10 år betala 4166kr i månaden till banken, OCH 4166kr i månaden till ett eget konto bara för att kunna köpa bilar, alltså betalar jag 8133kr i månaden i 10 år.

Min tanke var att med dina exempel-belopp betala 4166kr till banken och 4166kr till mitt egna konto, lösa restskulden efter perioden är slut och sen vara klar, inga skulder, jag äger min bil och den kostar bara lite el, lite däck, skatt försäkring service och besiktning.

Tanken med min idé istället för att betala 8333kr till banken var att räntan skulle beräknas på 250 000kr istället för 500 000kr. Enligt vissa sidor (zmarta t.ex) funkar det så, men jag kan inte tolka det som att det skulle funka så utifrån t.ex Volkswagen Finans villkor så jag tror helt enkelt inte det upplägget funkar. Det där med ränta endast på beloppet utan restskulden kanske bara gäller i avtal där man inte får lösa ut bilen i slutet av perioden, eller när man leasar.

Du betalar alltid ränta på kapitalbeloppet. Är skulden 500 000kr är det ränta på 500 000kr. Restvärde är ett värde som bilhandlaren garanterar att de köper in bilen för, förutsatt att den är hel och enbart har normalt slitage, kanske ett visst antal mil osv. Räntan i sammanhanget kan väl inte vara särskilt avgörande, det handlar om några hundralappar. Säg att du har 4% ränta - det är bara i början det är kännbart och då handlar det om 1 666kr per månad. Ju mer du amorterar, ju lägre ränta får du.

Jag skulle säga att du måste tänka längre eller större. Vad ska du göra om tio år, åka buss? Du behöver ha ett kapital då för att köpa nästa bil, men du kan inte sitta på en bil för länge för värdet på bilen sjunker. I början mycket, sedan mindre.

Det stämmer att du har noll på kontot (igen) efter fem år. Du sparar då ytterligare fem år - säljer bilen för 250 000kr och du har 250 000kr. Du kan nu köpa en bil för 500 000kr utan lån. Från år tio och framåt behöver du spara lika mycket som bilen minskar i värde för att fortsätta kunna hålla dig på samma nivå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Men jag vill inte byta bil efter 5 år, jag måste ha den betydligt längre för att räkna hem den. Annars betalar jag ju för billån resten av mitt liv.

Jag hade förra bilen med restskuld och det som händer när avtalet går ut (om man fortsatt vill behålla bilen) är att du kan välja mellan att lösa restvärdet kontant eller lägga om restvärdet med ny avbetalning, iaf var det så jag fick det.
Givetvis kan man även välja att byta in bilen och lösa restskulden med del av inbytespriset.

Själv har jag lagt Q4:an på 84 månader med drygt 20% restvärde för att hålla nere den fasta kostnaden, sen kan jag lösa lånet i sin helhet när jag vill under perioden vilket gör att jag kan lägga undan pengar och putta in i lånet när jag själv önskar.
På detta sättet får jag en låg fast kostnad som måste betalas, men samtidigt kan jag lösa lånet snabbare om jag vill.

Skulle dock inte gjort liknande lösning om jag inte kunnat lösa lånet när jag så önskar eller lägga in mer pengar om jag nu vill det för att korta ner lånet.

Behåller man lånet som det är i 84 månader, ja då har man betalt mer i ränta än om man lägger det under kortare tid, men det är ju upp till var och en vilket som passar bäst.

edit: skall dock också tilläggas att jag försöker alltid att lägga ca 30% i handpenning när jag köper en bil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Jag tycker du får räkna efter, för ditt alternativ innebär att förutom att amortera av 500 000 kr på tio år (oavsett vilken bil som är säkerhet) så ska det sparas 500 000 kr på konto. Alltså totalt dubbelt så mycket som om första bilen behålls i tio år, vare sig den betalas av på fem eller tio år. Är du förvånad över att du har mer pengar i slutet då?

Detta sagt helt utan diskutera frågan om räntekostnad kontra alternativavkastning.

Det är bara utifrån frågeställningens utgångspunkt där man uttryckligen funderade i dessa banor. Jag är inte förvånad det minsta, det är avsiktligt för att man ska kunna köpa nästa bil i perioden år elva-femton och sedan ännu en bil mellan sexton-tjugo. Säger bara att en bil som är tio år har gjort av med sitt stora värde, det kanske bara är 20-30% kvar och det är när man håller fast vid saker för länge man gör en dålig affär.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Du betalar alltid ränta på kapitalbeloppet. Är skulden 500 000kr är det ränta på 500 000kr. Restvärde är ett värde som bilhandlaren garanterar att de köper in bilen för, förutsatt att den är hel och enbart har normalt slitage, kanske ett visst antal mil osv. Räntan i sammanhanget kan väl inte vara särskilt avgörande, det handlar om några hundralappar. Säg att du har 4% ränta - det är bara i början det är kännbart och då handlar det om 1 666kr per månad. Ju mer du amorterar, ju lägre ränta får du.

Jag skulle säga att du måste tänka längre eller större. Vad ska du göra om tio år, åka buss? Du behöver ha ett kapital då för att köpa nästa bil, men du kan inte sitta på en bil för länge för värdet på bilen sjunker. I början mycket, sedan mindre.

Det stämmer att du har noll på kontot (igen) efter fem år. Du sparar då ytterligare fem år - säljer bilen för 250 000kr och du har 250 000kr. Du kan nu köpa en bil för 500 000kr utan lån. Från år tio och framåt behöver du spara lika mycket som bilen minskar i värde för att fortsätta kunna hålla dig på samma nivå.

I slutändan, oavsett finansiering, är det ju värdeminskningen man betalar för. Än om bilen är värd väldigt lite om 10 år så blir ju snittvärdeminskningen per år lägre eftersom den precis som du säger avtar. Visst, man får en nyare bil år 6-10 men billigare blir det inte.

Normalt sett hade jag dock köpt en begagnad bil men sen marknaden är ju absurd just nu. Det sannolika är att vi om 10-12 år löper en 3-5 år gammal bil som tappat kanske 40% av sitt värde.

En annan variant är ju att betala av hela beloppet, alltså 8333kr per månad i 5 år, och sen använda den som inlösen i nya lånet. Är den värd 250k så blir ju förutsättningarna exakt samma som att ta lån med restvärde och spara 4166kr själv som i sitt exempel. Antingen har man pengarna i bilen eller på kontot. Ser alltså inte varför det inte skulle vara värt att amortera hela beloppet då principen blir densamma, förutom att kreditskulden minskar snabbare (och därmed räntan).

Ska tillägga att jag är helt införstådd i att jag missförstod (eller snarare blev vilseledd) hur räntan beräknas vid restskuld, och var just därför jag tyckte den varianten blev för bra för att vara sann 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

• Kostnad 500 000

• Restvärde 250 000

• 60 månader

Att jämföra med

• Kostnad 500 000

• Restvärde 0

• 60 månader

• Kostnad 500 000

• Kontantinsats 250 000

• 60 månader

• Kostnad 500 000

• Restvärde 0

• 120 månader

Glöm inte att räkna på nuvärdet av restvärdet. Om 5 år har pengarna ett annat värde.
Då får ett mer korrekt månadsvärde om du sedan använder dig av anuitets metoden. Sen kan man alltd pruta och dela med leasing eller lån avtalet.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

I slutändan, oavsett finansiering, är det ju värdeminskningen man betalar för. Än om bilen är värd väldigt lite om 10 år så blir ju snittvärdeminskningen per år lägre eftersom den precis som du säger avtar. Visst, man får en nyare bil år 6-10 men billigare blir det inte.

Normalt sett hade jag dock köpt en begagnad bil men sen marknaden är ju absurd just nu. Det sannolika är att vi om 10-12 år löper en 3-5 år gammal bil som tappat kanske 40% av sitt värde.

En annan variant är ju att betala av hela beloppet, alltså 8333kr per månad i 5 år, och sen använda den som inlösen i nya lånet. Är den värd 250k så blir ju förutsättningarna exakt samma som att ta lån med restvärde och spara 4166kr själv som i sitt exempel. Antingen har man pengarna i bilen eller på kontot. Ser alltså inte varför det inte skulle vara värt att amortera hela beloppet då principen blir densamma, förutom att kreditskulden minskar snabbare (och därmed räntan).

Ska tillägga att jag är helt införstådd i att jag missförstod (eller snarare blev vilseledd) hur räntan beräknas vid restskuld, och var just därför jag tyckte den varianten blev för bra för att vara sann 🙂

Det jag kan tycka är dumt eller fel är att binda kapital i en bil som man kanske hade kunnat använt på andra ställen, oavsett om det är en kontantinsats till ett hus eller den där nya värmepumpen för 150 000kr. Det är ganska kapitalintensiva saker trots allt.

Skrivet av Aka_The_Barf:

Glöm inte att räkna på nuvärdet av restvärdet. Om 5 år har pengarna ett annat värde.
Då får ett mer korrekt månadsvärde om du sedan använder dig av anuitets metoden. Sen kan man alltd pruta och dela med leasing eller lån avtalet.

Absolut men det är kanske att krångla till det för mycket i detta läge, i synnerhet med tanke på efterdyningarna av Covid och det pågående kriget så vet vi inte alls hur tillgången ser ut eller hur inflationen påverkar oss långsiktigt. Jag skulle säga att den största prutmånen finns på bilen, några punkter på lånet gör vare sig till eller från men 20% på bilen märks (det är vad jag har hos Volvo, enbart min egna referens)

Permalänk
Medlem

Tänkte beställa en MG5 luxury i helgen då min BMW i3s som var på 1års leasing tar slut i januari.

Någon som har en hemma och kan komma med lite feedback kanske?

En väldigt stor avgörande anledning till att det blir just den bilen är att man gärna vill ha den registrerad innan årsskiftet pga miljöbilspremien som eventuellt försvinner som jag förstått det. Detta medför att samtliga bilar från alla tillverkare blir ganska exakt 1000kr per månad dyrare att leasea/köpa

Samtliga andra märken såg leverans innan årsskiftet som mycket osannolikt. Jag har inte tittat på bilar över 6000kr per månad då det inte är rimligt så lite som jag kör.

utökande av inlägg.
Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Det jag kan tycka är dumt eller fel är att binda kapital i en bil som man kanske hade kunnat använt på andra ställen, oavsett om det är en kontantinsats till ett hus eller den där nya värmepumpen för 150 000kr. Det är ganska kapitalintensiva saker trots allt.

Absolut men det är kanske att krångla till det för mycket i detta läge, i synnerhet med tanke på efterdyningarna av Covid och det pågående kriget så vet vi inte alls hur tillgången ser ut eller hur inflationen påverkar oss långsiktigt. Jag skulle säga att den största prutmånen finns på bilen, några punkter på lånet gör vare sig till eller från men 20% på bilen märks (det är vad jag har hos Volvo, enbart min egna referens)

Jo det är sant, men jag ska ju ändå låsa pengarna på ett sparkonto. Hugger jag dom pengarna så har jag ju inget till nästa bil enligt din modell, eller inte råd att lösa restskulden. Men ja, antingen amorterar man av för att hålla räntan låg eller så lägger man på nåt där pengarna kan växa och sedan betalar restskulden, men då hålls ju räntan högre en längre tid. Kanske är hugget som stucket.

Hade jag kunnat få 20% rabatt på 700000kr hade jag ju inte tvekat. Har fått en offert med ca 40000kr i rabatt, och med en kontantinsats på 300k och 3% ränta får jag ca 30000kr i räntekostnader om jag inte gjort nåt fel i Excel (utan restvärde då). Kunde man hitta nåt sätt att halvera den kostnaden så gör det sitt, en uppsättning däck om inte annat.

Permalänk
Medlem

@Chippen2188 jag tecknade Elli abonnemanget för 129kr idag. Inte fått laddkortet än men försökte ladda på ReCharge McDonalds i Handen genom att använda Elli appen (skulle bli 3.9kr/kWh istället för 5.5kr). Tyvärr vägrade den starta laddningen via appen, verkar som att Elli laddkort behövs där. Surt haha, fick bli att köra Fortum appen för 5.5kr/kWh. Men ska testa ikväll eller imorgon på Ionity om det funkar bättre där.

Har du laddat nåt med Elli laddkortet eller kör du bara via appen?

Visa signatur

Europeisk marknadschef för Pimax Technology.
SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/
PC: Palit RTX 4090 Gamerock OC - AMD 5950x - 32GB DDR4 3600MHz - HX1000i
Go-to VR headset: Pimax 8KX & Pimax Crystal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Jo det är sant, men jag ska ju ändå låsa pengarna på ett sparkonto. Hugger jag dom pengarna så har jag ju inget till nästa bil enligt din modell, eller inte råd att lösa restskulden. Men ja, antingen amorterar man av för att hålla räntan låg eller så lägger man på nåt där pengarna kan växa och sedan betalar restskulden, men då hålls ju räntan högre en längre tid. Kanske är hugget som stucket.

Hade jag kunnat få 20% rabatt på 700000kr hade jag ju inte tvekat. Har fått en offert med ca 40000kr i rabatt, och med en kontantinsats på 300k och 3% ränta får jag ca 30000kr i räntekostnader om jag inte gjort nåt fel i Excel (utan restvärde då). Kunde man hitta nåt sätt att halvera den kostnaden så gör det sitt, en uppsättning däck om inte annat.

Så är det men man vet aldrig vad som händer. Nån kan bli sjuk eller något annat dyker upp som man vill göra eller behöver. Och som någon skrev tidigare så kan du alltid förlänga en period om du vill behålla samma bil ett tag till. Amorteringen från 250 000 till 125 000 på fem år är nog ganska behaglig och är kanske ett rimligt restvärde på bilen efter sammanlagt tio år. Kanske ska göra en egen tråd om det här så denna tråd inte spårar ur.

Permalänk
Medlem
Skrivet av difi:

Tänkte beställa en MG5 luxury i helgen då min BMW i3s som var på 1års leasing tar slut i januari.

En väldigt stor avgörande anledning till att det blir just den bilen är att man gärna vill ha den registrerad innan årsskiftet pga miljöbilspremien som eventuellt försvinner som jag förstått det. Detta medför att samtliga bilar från alla tillverkare blir ganska exakt 1000kr per månad dyrare att leasea/köpa

Samtliga andra märken såg leverans innan årsskiftet som mycket osannolikt. Jag har inte tittat på bilar över 6000kr per månad då det inte är rimligt så lite som jag kör.

Vad jag har läst anger återförsäljare att beställningar av MG5 som görs nu levereras tidigast i jan 2023 :/
MG har haft stora leveransproblem för vissa färger/modeller så hade inte litat på datumet man får. Många som var lovade Q1 i år som nu fått besked om Q3 för sina ZS EV. Dessutom har återförsäljarna ingen aning om när bilarna kommer, de vet först när bilen är på båten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leyer:

Vad jag har läst anger återförsäljare att beställningar av MG5 som görs nu levereras tidigast i jan 2023 :/
MG har haft stora leveransproblem för vissa färger/modeller så hade inte litat på datumet man får. Många som var lovade Q1 i år som nu fått besked om Q3 för sina ZS EV. Dessutom har återförsäljarna ingen aning om när bilarna kommer, de vet först när bilen är på båten.

Säljaren var så säker på leverans att de erbjöd klausul om att ifall den inte levereras 2022 så kan man häva avtalet. Problemet är väl att då står man utan bil och måste panik-köpa något annat. Han nämde även att MG5 är den med lägst intresse och att ZS och R i princip var kört att försöka få innan Q1 -23

Permalänk
Medlem
Skrivet av difi:

Ingen som har den hemma då den inte levererats än, men du kan provköra hos Hedin bil exempelvis. Den kan också mycket väl bli försenad till efter årsskiftet. Leveranstid när jag beställde i april uppgavs till 6-9 månader om jag inte minns fel.

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk / AMD 7800X3D / 2x16 GB Kingston Fury 6000Mhz DDR5 / ASUS TUF RTX5070ti 16GB / Corsair RM850x Shift / Samsung G80SD 4K 240Hz OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vlademil:

Ingen som har den hemma då den inte levererats än, men du kan provköra hos Hedin bil exempelvis. Den kan också mycket väl bli försenad till efter årsskiftet. Leveranstid när jag beställde i april uppgavs till 6-9 månader om jag inte minns fel.

tack för svar Bokade in testkörning tills på söndag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vlademil:

Det finns faktiskt en del MG5:or som blivit levererade till kunder

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leyer:

Det finns faktiskt en del MG5:or som blivit levererade till kunder

Dra på trissor, du verkar ha rätt. Är du en av dem? Jag ser 61 registreringar i maj månad, men jag vet inte om det är likställt med levererad. Vilken handlare beställde dessa ifrån egentligen om Hedin säger minimum 6 mån från att man ens kunde beställa dem.

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk / AMD 7800X3D / 2x16 GB Kingston Fury 6000Mhz DDR5 / ASUS TUF RTX5070ti 16GB / Corsair RM850x Shift / Samsung G80SD 4K 240Hz OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vlademil:

Dra på trissor, du verkar ha rätt. Är du en av dem? Jag ser 61 registreringar i maj månad, men jag vet inte om det är likställt med levererad. Vilken handlare beställde dessa ifrån egentligen om Hedin säger minimum 6 mån från att man ens kunde beställa dem.

Vissa återförsäljare köpte in en massa "demobilar" sedan behöll de bara en och sålde resten. Jag var intresserad av MG5:an men skippade den tillslut då de sköt upp lanseringen om och om igen. Finns en grupp på Facebook "MG5 elbil Sverige" där flera personer visar upp sina MG5:or de lyckades få direkt.

Bilarna kommer från olika Hedin och har även läst Holmgrens.

Väntar själv på min Opel Mokka-E som inte levererades när den skulle. Blev lovad i maj och 3 veckor sedan ringde de och bekräftade att den skulle tillverkas under maj. Men inget än...

Permalänk
Medlem

Testade för andra gången att ladda min Marvel med nya abonnemanget på Elli, denna gång på IONITY. Funkade bra att starta laddning med appen (till skillnad från strulet med ReCharge tidigare idag). Synd bara att batteriet va kallt och det gick ruskigt långsamt att ladda idag, speciellt efter 80%.

Men priset stämde bra. 3.15kr/kWh är rena kapet på IONITY. Så jag kan härmed också bekräfta att abonnemanget "Elli Highway" för 129kr i månaden funkar med vilken elbil som helst. Nu återstår att se om laddkortet som kommer nästa vecka fixar strulet med ReCharge-laddare.

Visa signatur

SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Jag anser att det är viktigare än någonsin att räkna rätt. Ju mer ekonomin svänger ju bättre. Finns listor att gå efter om man inte vill räkna själv ut allt själv. Allt gör skillnad många bäckar små kan bli en störtflod.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweViver:

@Chippen2188 jag tecknade Elli abonnemanget för 129kr idag. Inte fått laddkortet än men försökte ladda på ReCharge McDonalds i Handen genom att använda Elli appen (skulle bli 3.9kr/kWh istället för 5.5kr). Tyvärr vägrade den starta laddningen via appen, verkar som att Elli laddkort behövs där. Surt haha, fick bli att köra Fortum appen för 5.5kr/kWh. Men ska testa ikväll eller imorgon på Ionity om det funkar bättre där.

Har du laddat nåt med Elli laddkortet eller kör du bara via appen?

Tycker ReCharge är allmänt dåliga, ofta strul med dom upplever jag. Tråkigt att det inte fungerade

Inte använt det mycket alls, mest för lite tester, då via appen. Inte använt kortet alls faktiskt, ska göra det imorgon för en grej jag ska spela in

Min Mustang har äntligen kommit till Sverige!!! Kanske den dyker upp hemma hos mig snart också då, man kan ju hoppas

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Tycker ReCharge är allmänt dåliga, ofta strul med dom upplever jag. Tråkigt att det inte fungerade

Inte använt det mycket alls, mest för lite tester, då via appen. Inte använt kortet alls faktiskt, ska göra det imorgon för en grej jag ska spela in

Min Mustang har äntligen kommit till Sverige!!! Kanske den dyker upp hemma hos mig snart också då, man kan ju hoppas

Hmm ok, faktiskt första gången jag använde ReCharge. Men via Fortum appen startade laddningen ganska så direkt iaf, hade kanske tur ändå haha, låg på typ 20% batteri så hade inte mycket att välja på i närheten när jag ändå skulle bortåt Sorunda direkt efter. Dock känns 5.5kr/kWh lite i överkant..

Ah va nice, kul å höra om Mustangen! Då borde det inte dröja länge till 😀

På tal om leveranser.. Sambon väntar fortfarande på sin Aiways U5. Hör å häpna, den är redan framme hos försäljaren sen 31a maj och redo att levereras MEN de har av nån anledning inte fått regskyltarna (!!!). Bilen har varit reggad i över 2 veckor nu men skyltarna är borta. Ingen vet vart de tagit vägen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Här kommer ett tips för billigare Ionity-laddning, taget från en Ev6-grupp på FB, så all cred till användaren där, vet inte hur det funkar med att posta om referals för credits osv, observera att det nedan är inte mitt så ni får avgöra själva om ni vill skriva in referenskoden.

Ett tips för er som vill ladda billigare hos Ionity men vill inte betala årsabonnemang!
Appen Bonnet (finns på Apple/Android) låter dig ladda på Ionity i Sverige och resten av Europa (och många fler laddare i framförallt UK, Belgien och Nederländerna) för £0,35 (ungefär 4,3 SEK) per kWh utan något krav på abonnemang eller fast månadskostnad.
Jämfört med att betala 8,7 SEK/kWh utan abonnemang eller 3,5 SEK/kWh med ett abonnemang för 190kr/månad och 12 månaders bindningstid är ju appen superbra, speciellt om man har ett bilmärke som inte har samarbetet med Ionity eller den billiga första året går ut.
Bonnet erbjuder även abonnemang med ännu lägre pris, men för att just slippa abonnemang men ändå kunna snabbladda för rimlig peng som är den stora uppsidan!

Hur gör man?
Appen hittar du i App Store för iPhone och hos Google Play för Android. Efter att du laddat hem appen registrerar du ett användarkonto.

Nästa steg är sedan att välja en prisplan (Settings -> My Pricing -> See Refills). Här väljer du krysset längst ner till vänster - ”Pay as You Go”-alternativet som inte innebär någon månadskostnad och att du laddar för 4,30 kr/kWh (0,35 GBP). Använd appen vid Ionity för att starta laddningen. Självklart ska man registrera sin betalkort i appen med
Just nu bjuder de även på första laddningen med koden ”FIRSTCHARGE2”.
Hoppas det kan hjälpa någon att spara de drygt 2000 kronor som det kostar att binda upp sig ett år med Ionity.

Raderat ref-kod (§3.4)
Permalänk
Medlem
Skrivet av difi:

Miljöbilspremien försvinner inte 2023. Den blir dock mindre, laddhybrider drabbas mest, för rena elbilar så ändras den från 70 000 till 50 000, samt förändringen från i sommar (1 juni 2022) att du får inte bonus för bilar som kostar mer än 700 000.

https://www.regeringen.se/49a048/contentassets/c7667d18a15f48...

Korrekta mig gärna om jag har fel här då det påverkar vårt köp ... (Eller farten och val av vår bilstrategi!)