Edge passerar Firefox som tredje mest populära webbläsare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daark:

Kunde Mozilla göra samma skulle de. Företag är inte din kompis

Det har jag full koll på, med det sagt finns det absolut ingen anledning att göda ett monopol. Tittar man rent historiskt värnar Mozilla betydligt mer om öppna webstandarder än vad Google gör, det är dessutom ganska uppenbart att de "förbättringar" Google vill införa på webben uteslutande gynnar deras egenintresse och monopol på webben.

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC

Permalänk
Medlem

Chrome där inte Netscape 3.04 fungerar

Visa signatur

NZXT H6 Flow | Intel i7 14700KF | ASUS PRIME Z790 | 32GB 6000MHz Fury |
Seasonic Prime GX 1300W | 27" LG 27GN750-B

Permalänk
Medlem

Firefox och har nästan alltid gjort på datorn.
Brave om jag behöver köra en Chromiumbaserad webläsare för vissa system
Chrome följer ju inte alltid standarder och det märks ibland när vissa saker bara testas i Chrome och sen lanseras och inte fungerar i IE elle FF. Nu är det ovanligare då IE blivit Edge och Crhomium (sort of)

På telefon så är det Samsung Internet som gäller

Har adguard, ublock origin, privacy badger etc för att bli av med den del "skit"

Visa signatur

Desktop: Moderkort: ASUS STRIX B350-I Gaming | CPU: AMD R7 3700X | RAM: 2x16GB Corsair 3600MHz CL16 | GFX: Radeon RX 6950 XT Red Devil | OS: Windows 11 Pro x64 | Monitor: ASUS PG279Q & ASUS PB278Q

Notebook: ASUS UX482EG i7-1165G7 / 32 GB / 1 TB
Nintendo Switch/New 3DS XL - 1006-2151-2466

Permalänk
Medlem

Jag har använt olika webbläsare sedan 1996, men för första gången har jag nu en som inte fungerar och det är "Microsoft Edge". Nu kör jag istället Firefox.

Visa signatur

"I do not fear computers. I fear the lack of them."

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Teorin som lades fram var väl just att det har att göra med hur de gjort byte av webbläsare jobbigare i Windows 11:

"Compared to last year’s statistics, Microsoft Edge overtook Firefox for the third most popular browser with over 212 million users. Since the release of Windows 11, Microsoft set it as the default browser on all devices and made it difficult for users to change to their preferred option. Therefore, Edge received a significant increase in its userbase."

Konstigt att EU inte reagerat igen.
https://www.bbc.com/news/technology-21684329

Men pyttemjuk kanske har betalat bra denna gången för att slippa detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wibbe44:

Datorn: Edge
Mobilen: Edge

Same!

Skrivet av Kapazo:

Jag har använt olika webbläsare sedan 1996, men för första gången har jag nu en som inte fungerar och det är "Microsoft Edge". Nu kör jag istället Firefox.

Hur gör man för att få Edge (eller nästan vilken webbläsare som helst) att "inte fungera"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av xdrive:

Konstigt att EU inte reagerat igen.
https://www.bbc.com/news/technology-21684329

Men pyttemjuk kanske har betalat bra denna gången för att slippa detta.

Samma artikel:

"The case dates back to 2007 when Opera - a Norwegian web-browser maker - complained Microsoft was stifling competition on PCs by bundling Internet Explorer with its operating system.

Microsoft initially argued that the move benefited users, but after the European Commission issued a preliminary report suggesting the firm had abused its position, the company agreed to offer a choice of browser until at least 2014 to avoid risking a fine."

Så specifikt den uppgörelsen där kravet på att presentera detta val av webbläsare var ju tydligen tidsbegränsad till 2014.

Sedan finns ju den större frågan kvar oavsett, men då handlar det väl isf just om att driva den mer komplicerade frågan att de igen/fortfarande missbrukar sin position, inte den enklare frågan att de inte presenterar det här valet som hade avtalats.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Har kört Firefox i evigheter och har inga planer på att sluta. Vore riktigt uselt om den gick i graven, så jag fortsätter donera till Mozilla Foundation då och då (även för Thunderbird).

Vad gäller alla miljoner Chromiumkloner så är Vivaldi den bästa hittils.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Mobil: Duck Duck Go
Dator: Firefox

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D • ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi • Noctua NH-D15
XFX Radeon RX 6950 XT Speedster MERC 319 • MSI Optix MAG271CQR • Dell UltraSharp U2515H
G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 • WD Black SN750 NVMe SSD 1 TB • Crucial P3 Plus NVMe SSD 1 TB
Phanteks P600S • ASUS TUF Gaming 850W Gold • Logitech Craft Keyboard • Logitech MX Master 3

Permalänk
  1. Opera

  2. Firefox

  3. Chrome

Jag har dessa 3 installerade på min dator och min telefon.

Opera är för proffssurfare. Idag är det en vanlig Chromium-webbläsare, men den är mig veterligen fortfarande bäst på att spara surf på mobil och krossa konkurrenterna på bandbredd för Power Users. Eftersom jag stött den sedan starten är jag mycket ivrig att rapportera buggar, som kommer några gånger om året, och fina funktioner som de deprekerat som t.ex. bokmärkesgrupper/surfsessioner (som alla webbläsare borde ha men inte har...)

Firefox har bäst integritet och stödjer utmärkta icke-Chromiumplugin som behövs av proffssurfare, utvecklare, och alla. Tyvärr har de deprekerat hårdvaruacceleration, vilket försämrar prestanda, annars #1.

Chrome mest bara för att få utvecklingsverktyg som testar samtliga Chromium-webbläsare. Därför funkar den ju bra, liksom Opera och Firefox.

Safari döljer URL och har ett hyfsat utvecklingsläge men är ju inlåst i Apple-produkter, så den kan inte räknas då den är inbyggd. När den kommer tillbaka till Windows och släpps för Linux kan den räknas som Desktopwebbläsare, även om den aldrig lär släppas på mobila enheter då mer än 90% av siffrorna kommer därifrån.

Inbyggda webbläsare är bajsprodukter eftersom de har nåt begränsat sandboxläge där man inte kan gå vidare och surfa. De bör inte räknas mot de andra.

Edge Chromium är som Chrome - kan lekmannen tycka. Men även om man ändrar defaulit webbläsare, blir varje sökning i varje del av Windows som Microsoft vidrört === inbyggd webbläsare, vilket gör att Microsoft (ända sedan 1995) fortfarande inte respekterar användarnas val. :/ På så vis har de alltså lyckats få till att inte ens Edge genom allt arbete att göra den Chromium, ens platsar utan är reducerad till "whatever shit was already on my Device™" - även på Desktop. "Samsung Internet", vad det nu är för app och vad den gör, är exakt likvärdig med Edge.

Det finns webbläsare som kämpar om konsumenternas gunst - jag har hört goda ord om Brave och Vivaldi - men de kan inte bli stora drakar tills konsumenter tillåts göra aktiva val. Det är det som de inbyggda webbläsarna förlitar sig på, och därför bör de inte vara med på listan - de har inte förtjänat sina användare.

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.

Permalänk
Medlem

Firefox i både mobil och på datorn.

Permalänk
Medlem

Ni på redaktionen, vad säger informationen om oss inloggade användare? Tråden verkar ju vara typ 50% firefox, och jag minns den där snabbkollen på framsidan som sade något liknande...

Är det verkligen fortfarande så stor del som kör räven?

Permalänk
Medlem

Brukar hoppa en del, kört Brave på alla enheter ett tag men hoppade över till LibreWolf på stationär och bärbar nyligen. På telefonen blir det för det mesta Safari.

Visa signatur

🎮 ⇢ R7 5800X3D • MSI B450 Gaming Pro Carbon • G.Skill Flare X • Zotac RTX 3080 12gb
🖥 ⇢ Acer Predator XB271HU
⌨️ ⇢ Mekanisk Fjell & Frog Mini
🖱 ⇢ MX Master 3S • Xlite V2
🔈 ⇢ DT 1990 Pro • DT 700 Pro X • Schiit stack

Permalänk
Medlem
Skrivet av Weiman:

Same!

Hur gör man för att få Edge (eller nästan vilken webbläsare som helst) att "inte fungera"?

Edge öppnas bara en hundradels sekund sen stängs webbläsaren (Det blinkar till). Men jag har inte forskat speciellt mycket för att lösa problemet eftersom det inte är akut.

Visa signatur

"I do not fear computers. I fear the lack of them."

Permalänk
Medlem

Blir Opera för de mesta. Även om det funkar sämre på vissa sätt sedan de baseras på chromium/blink eller vad det heter. Har kollat på Vivaldi och Brave men inte fastnat för dem. Brave har jag alltid tyckt instinktivt illa om.

Kör dock Firefox som andra webbläsare på datorer och mobil. Undviker chrome om det går, inte av ideologiska skäl främst.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

Skulle aldrig i livet köra något annat än Google Chrome på dator och mobil.
Kör Google på nästan allt då jag är otroligt nöjd med allt dom gör.

- Google Chrome
- Google Sök
- Youtube
- Google Maps
- Google Bilder
- Google Books
- Gmail
- Google Docs/Sheets (Mest live Excel)
- Google Drive
- Google Translate
- Google Chromecast
- Google DNS server

Finns säkert något jag missat.

Google har alltid i mina ögon vart värdens bästa företag och jag bidrar gärna till att dom får samla in mer användardata och statistik för att göra sin tjänster än bättre för oss användare. Google har avsevärt förbättrat vår livskvalitet, vare sig man erkänner det eller inte. Och det som alltid förvånat mig är att nästan alla är helt gratis. Oavsett om vissa säger att Firefox är bättre än Chrome så kommer jag alltid stödja Google.

Hade betalat 1000kr i månaden utan att blinka för att tillgång till allt Google erbjuder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belgaar:

Hade betalat 1000kr i månaden utan att blinka för att tillgång till allt Google erbjuder.

Du sätter ju lite fingret på problemet som många har med Googles tjänster där.
Det går inte att betala sig lös från deras insamling av data.

Visa signatur

| CPU: AMD Ryzen 5600x | RAM: G.Skill 16GB 3200 MHz Ripjaws V | GPU: Powercolor RX 6800 | Mobo:ASUS ROG STRIX B550-F Gaming | SSD: Kingston SSD V300 240GB | Nätagg: Fractal Design Ion+ Platinum 660W | Kylare: Arctic Liquid Freezer II 120mm | Chassi: Cooltek W2 | OS: Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belgaar:

Skulle aldrig i livet köra något annat än Google Chrome på dator och mobil.
Kör Google på nästan allt då jag är otroligt nöjd med allt dom gör.

- Google Chrome
- Google Sök
- Youtube
- Google Maps
- Google Bilder
- Google Books
- Gmail
- Google Docs/Sheets (Mest live Excel)
- Google Drive
- Google Translate
- Google Chromecast
- Google DNS server

Finns säkert något jag missat.

Google har alltid i mina ögon vart värdens bästa företag och jag bidrar gärna till att dom får samla in mer användardata och statistik för att göra sin tjänster än bättre för oss användare. Google har avsevärt förbättrat vår livskvalitet, vare sig man erkänner det eller inte. Och det som alltid förvånat mig är att nästan alla är helt gratis. Oavsett om vissa säger att Firefox är bättre än Chrome så kommer jag alltid stödja Google.

Hade betalat 1000kr i månaden utan att blinka för att tillgång till allt Google erbjuder.

Problemet är just det du säger om gratis då det faktiskt egentligen är raka motsatsen.
Google lever på dina uppgifter och datainsamling om dig. Denna data översätts till pengar.
Är du beredd att dela din personlighet och rörelsemönster med ett företag så visst, då kan det vara ett drömföretag.
För de personer som värnar om sin integritet är det raka motsatsen.
Det är anledningen till att många inte gillar Google och Apple som är störst på just detta.