Samlingstråd LG OLED 2022 (A2/B2/C2/G2/...)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sinery:

LG C1 är så mycket billigare, så du kan köpa större.
Eller för desktop så väntar jag själv på 4k OLED 240Hz monitor med QD eller liknande.
Läss på TV, har en CX.

Kommer nog gå max 65" så suktar inte efter 77+ utan är mer intresserad av det högre trycket i färgerna som QD verkar ha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Levandebild:

Kommer nog gå max 65" så suktar inte efter 77+ utan är mer intresserad av det högre trycket i färgerna som QD verkar ha.

Om nu 65" QD pris är acceptabelt har du ditt svar.

Permalänk
Medlem

Finns det någon chans att BFI för 120Hz kommer via någon firmware-uppdatering i framtiden? Känns som LG tappade bollen där genom att inte inkludera det. En hyfsad LCD med strobing har ju i praktiken mycket mindre rörelseoskärpa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Finns det någon chans att BFI för 120Hz kommer via någon firmware-uppdatering i framtiden? Känns som LG tappade bollen där genom att inte inkludera det. En hyfsad LCD med strobing har ju i praktiken mycket mindre rörelseoskärpa.

Oklart. Panasonic, som använder samma panel som i LG:s C2:or, har också inte inkluderat BFI i 120 Hz i år, endast 60 Hz. Möjligen är det ett beslut som tagits centralt av paneltillverkaren LG Displays.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X (Arctic Liquid Freezer II 280) | MSI RTX 4090 Gaming Trio | 32 GB G.Skill Trident Z5 RGB DDR5-6400 C32 | ASRock B650E PG-ITX WiFi | Asus Loki 850 W | Cooler Master NR200P (Galleri)

Permalänk
Medlem

Beställde en 42" C2 nu med -30% via Benify. Helt kul också då man får 1000 SEK caschback. Så totalt blir det kring 9600 sek, vilket känns rätt bra. Behöver en mindre skärm då jag planerat byta till ett mindre bord.

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || Macbook Pro 16" M1 Max 1TB 32GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE

Permalänk
Bildexpert 📺

Jag spekulerar/gissar/funderar högt om inte denna avsaknad av 120 Hz BFI är en funktion av att LG Display förändrat hur panelerna fungerar kring temporala halvtoner. För det är något de också gått ut med att de har förbättrat för 2022 där 2021-modellerna – särskilt på Evo-panelerna – har rätt tydliga statiska halvtoner som inte ska vara fallet längre.

Enkelt uttryckt att man offrat den i sammanhanget nischade och alldeles marginella kapaciteten till 120 Hz BFI till att istället betona den allmännt mer uppskattade funktionen att nå en högre bildkvalitet och bättre färgprecision genom att tillämpa den temporala upplösningens dimensioner effektivare än vad man tidigare implementerat.

Eller ja, det var ju inte enkelt uttryckt, så jag försöker igen: tidsperioden som tidigare användes för 120 Hz BFI används nu för att skapa fler färgnyanser. Get it?

Sam skrivet: min egen spekulation baserat på vad jag ser i mina (och andras) tester och hör på presentationer. Inget officiellt.

Men det skulle inte förvåna mig om det framöver dyker upp ett WOLED-utbud mer nischat mot just användning som bildskärm där det finns sådant som 120 Hz BFI, Displayport och minskade ABL eller ASBL-beteenden för att det matchar den målgruppens önskemål. Dvs den typiska Swec-användaren. Medan B2, C2, G2 och framtida modeller tydligare förblir just TV-apparater.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toss3:

Beställde en 42" C2 nu med -30% via Benify. Helt kul också då man får 1000 SEK caschback. Så totalt blir det kring 9600 sek, vilket känns rätt bra. Behöver en mindre skärm då jag planerat byta till ett mindre bord.

Same! Såg att Benify firade 5år och misstänkte direkt att de hade en LG-rabatt med där vilket också var fallet.
Helt sjuk rabatt egentligen. Detta är ju Black Friday priser som man får i Juni.

Såg också att Sony's 42:a OLED är uppe för pre-order nu, för 20990:-.
Så med rabatten är LG's alltså mindre än halva priset av Sonys! WTF.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Jag spekulerar/gissar/funderar högt om inte denna avsaknad av 120 Hz BFI är en funktion av att LG Display förändrat hur panelerna fungerar kring temporala halvtoner. För det är något de också gått ut med att de har förbättrat för 2022 där 2021-modellerna – särskilt på Evo-panelerna – har rätt tydliga statiska halvtoner som inte ska vara fallet längre.

Enkelt uttryckt att man offrat den i sammanhanget nischade och alldeles marginella kapaciteten till 120 Hz BFI till att istället betona den allmännt mer uppskattade funktionen att nå en högre bildkvalitet och bättre färgprecision genom att tillämpa den temporala upplösningens dimensioner effektivare än vad man tidigare implementerat.

Eller ja, det var ju inte enkelt uttryckt, så jag försöker igen: tidsperioden som tidigare användes för 120 Hz BFI används nu för att skapa fler färgnyanser. Get it?

Sam skrivet: min egen spekulation baserat på vad jag ser i mina (och andras) tester och hör på presentationer. Inget officiellt.

Men det skulle inte förvåna mig om det framöver dyker upp ett WOLED-utbud mer nischat mot just användning som bildskärm där det finns sådant som 120 Hz BFI, Displayport och minskade ABL eller ASBL-beteenden för att det matchar den målgruppens önskemål. Dvs den typiska Swec-användaren. Medan B2, C2, G2 och framtida modeller tydligare förblir just TV-apparater.

Fast borde man inte kunna välja antingen eller? Spelar jag någon tävlingsinriktad shooter är kanske inte temporala halvtoner högsta prioritet, men däremot är det klart trevligt att minska rörekseoskärpa.

Jämförelse mellan olika tester ger att rörelseoskärpan på LG C2 i 120Hz är ungefär som min 170Hz IPS-panel. Klart godkänt men det finns definitivt utrymme för förbättringar.

På min skärm har jag sedan möjlighet att köra med strobing. I shooters där jag har hög FPS funkar det grymt bra (trots att det inte är bästa implentationen av strobing).

När jag planerar kommande skärmuppgradering blir ju det här en viktig punkt. Rörelseoskärpa på LCD-nivå utan strobing känns ju lite tråkigt faktiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peachzor:

Same! Såg att Benify firade 5år och misstänkte direkt att de hade en LG-rabatt med där vilket också var fallet.
Helt sjuk rabatt egentligen. Detta är ju Black Friday priser som man får i Juni.

Såg också att Sony's 42:a OLED är uppe för pre-order nu, för 20990:-.
Så med rabatten är LG's alltså mindre än halva priset av Sonys! WTF.

Jag som först hade tänkt införskaffa Sonys modell, men för 21k så nej tack. För det priset får man ju nästan en 77" C1 nu.

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || Macbook Pro 16" M1 Max 1TB 32GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE

Permalänk
Skrivet av Toss3:

Beställde en 42" C2 nu med -30% via Benify. Helt kul också då man får 1000 SEK caschback. Så totalt blir det kring 9600 sek, vilket känns rätt bra. Behöver en mindre skärm då jag planerat byta till ett mindre bord.

Kul för dig som hann! Men nu går det varken att beställa 42 eller 48". Så frågan är vad fan det är för mening att ha en kampanj under flera veckor när allt intressant tog slut första dagen och det går inte att boka en kommande leverans i förväg :(((

Permalänk
Medlem
Skrivet av Torpedvägg:

Kul för dig som hann! Men nu går det varken att beställa 42 eller 48". Så frågan är vad fan det är för mening att ha en kampanj under flera veckor när allt intressant tog slut första dagen och det går inte att boka en kommande leverans i förväg :(((

Finns i lager nu. Skynda dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toss3:

Beställde en 42" C2 nu med -30% via Benify. Helt kul också då man får 1000 SEK caschback. Så totalt blir det kring 9600 sek, vilket känns rätt bra. Behöver en mindre skärm då jag planerat byta till ett mindre bord.

Men den rabatten gäller bara LG’s Oled apparater från i år? Är i begrepp att köpa en C1 nämligen varför jag frågar.

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | NZXT C650 | MSI B550-A PRO | Ryzen 5800X + Noctua NH-D15 | 16GB Gigabyte Aorus RGB Memory (3733 MHz) | Adata SX8200 PRO 500GB + Crucial BX100 240GB | EVGA GTX980 Ti | Benq G2420HDBL + LG CX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Izak80:

Men den rabatten gäller bara LG’s Oled apparater från i år? Är i begrepp att köpa en C1 nämligen varför jag frågar.

Vilkoren gäller LG OLED C2 och LG UltraGear 27GP83B, 32GP850, 34GP950

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || Macbook Pro 16" M1 Max 1TB 32GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Izak80:

Men den rabatten gäller bara LG’s Oled apparater från i år? Är i begrepp att köpa en C1 nämligen varför jag frågar.

Skulle nog köra på en C2 just nu med tanke på den rabatten

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Skulle nog köra på en C2 just nu med tanke på den rabatten

Beror väl lite på då du kan köpa en 65" C1 för 13990 och C2 65" med rabatt skulle kosta 18578.

För 77 C1 vs C2 är skillnaderna inte lika stora och där skulle jag 100% välja C2 (dock finns inte 77" C2 på lager): 26990 och 25310.

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || Macbook Pro 16" M1 Max 1TB 32GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Skulle nog köra på en C2 just nu med tanke på den rabatten

Jag gillar att köra 120HZ med Black Frame Insertion på vår LG CX så tyvärr är C2 inte ett alternativ.

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | NZXT C650 | MSI B550-A PRO | Ryzen 5800X + Noctua NH-D15 | 16GB Gigabyte Aorus RGB Memory (3733 MHz) | Adata SX8200 PRO 500GB + Crucial BX100 240GB | EVGA GTX980 Ti | Benq G2420HDBL + LG CX |

Permalänk
Medlem

Nu fick jag SMS från LG att TVn var skickad! Dock inte fått något spårningsnummer ännu, men förhoppningsvis hinner den fram innan helgen.

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || Macbook Pro 16" M1 Max 1TB 32GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Izak80:

Jag gillar att köra 120HZ med Black Frame Insertion på vår LG CX så tyvärr är C2 inte ett alternativ.

Absolut, då är det kört!

Permalänk
Medlem

Hur är det med LGs OLED och inbränning nuförtiden? Inte tagit steget in... än :')

Permalänk
Medlem
Skrivet av CooingPendulum:

Hur är det med LGs OLED och inbränning nuförtiden? Inte tagit steget in... än :')

Har ingen inbränning på min 5 år gamla. (På plasma var det skugga av undertexterna efter lika lång tid.)
Mesta handlar dock om vilka inställningar man kör.
De finns ju de som får inbränning av att titta på Nyhetsmorgon av någon anledning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Har ingen inbränning på min 5 år gamla. (På plasma var det skugga av undertexterna efter lika lång tid.)
Mesta handlar dock om vilka inställningar man kör.
De finns ju de som får inbränning av att titta på Nyhetsmorgon av någon anledning.

Det är för att de har en gul sol som logga som visas konstant

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Det är för att de har en gul sol som logga som visas konstant

Sveriges kanske dyraste logga :(?

Permalänk
Medlem

Ni som beställt från LG's site vilket fraktbolag använder dem för leverans? Har fått sändningsnummer men ingen aning var man slår upp det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peachzor:

Ni som beställt från LG's site vilket fraktbolag använder dem för leverans? Har fått sändningsnummer men ingen aning var man slår upp det.

Hade samma problem, hade ingen aning och det drog ut på tiden. Men dagen innan leverans ringde de från Dachser och ville boka en tid.

Permalänk
Medlem

Är det någon som har en c2 42 på skrivbordet och skulle kunna visa upp hur det ser ut ? Söker lite inspiration. Någon som kommer använda sin MacBook via skärmen?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Hasson39:

Är det någon som har en c2 42 på skrivbordet och skulle kunna visa upp hur det ser ut ? Söker lite inspiration. Någon som kommer använda sin MacBook via skärmen?

Jag håller på med en artikel om 42C2 som bildskärm och den artikeln växer till en mastodont. Publiceras förhoppningsvis tidigt nästa vecka.

Tänk på att MacOS bara kör max 4K/60 mot HDMI-enheter även om man går omvägen via DP/TB-omvandlare. Det finns heller inga riktigt bra verktyg för att hantera WOLED/RWBG-supixelstrukturen i Mac OS och man behöver i princip skala bort problemet. Vilket inte hjälper ifall man behöver en skärm för fot, video och grafik där man är beroende på presentationen på pixelnivå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasson39:

Är det någon som har en c2 42 på skrivbordet och skulle kunna visa upp hur det ser ut ? Söker lite inspiration. Någon som kommer använda sin MacBook via skärmen?

Saxat från "Bilder på ditt senaste inköp (2022)"-tråden, så här ser den ut stående på mitt skrivbord.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X (Arctic Liquid Freezer II 280) | MSI RTX 4090 Gaming Trio | 32 GB G.Skill Trident Z5 RGB DDR5-6400 C32 | ASRock B650E PG-ITX WiFi | Asus Loki 850 W | Cooler Master NR200P (Galleri)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quenya:

Saxat från "Bilder på ditt senaste inköp (2022)"-tråden, så här ser den ut stående på mitt skrivbord.

https://i.imgur.com/bmBqFSf.jpeg

Använder du skärmen för PC gaming också? Om så, hur ställer sig skärmen mot ditt grafikkort, dvs klarar du av att driva alla spel ?

Permalänk
Medlem

3080 har inga problem med 4k gaming. Ofta får man avvara raytracing då det i de flesta lir orsakar stutter deluxe och är inte värt prestandatappet men har inte haft några problem alls att få lir att köras bra i 4k. I värsta fall får du köra resolution scaling som jag gjorde på 2080ti. 75% av 4K ser fortfarande bra ut så det finns headroom för sämre grafikkort.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasson39:

Använder du skärmen för PC gaming också? Om så, hur ställer sig skärmen mot ditt grafikkort, dvs klarar du av att driva alla spel ?

Nu frågade du specifikt inte mig. Men det fungerar väldigt bra för mig. Hög upplösning så det är tungdrivet såklart, men skärmen är helt fantastisk för spel. Har inte ännu stött på eller stört mig på VRR-flicker som vissa Oled-användare rapporterat.

Körs med en RX 6800XT.