Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Überklass:

220 går det att ladda med på landet, även om det tar extremt lång tid.
Nej, du har såklart rätt. Iskallt, vinterväglag etc kommer ju förändra allt.

220/230 räcker ju ganska bra i sådana situationer ändå. 17 mil tur och retur och en bil som kanske bara klarar säg 15 på en kall vinterdag, och om några år kanske 12. Men även om du bara laddar med säg 1,3 kWh över en natt så får du ju så att det räcker liksom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

220/230 räcker ju ganska bra i sådana situationer ändå. 17 mil tur och retur och en bil som kanske bara klarar säg 15 på en kall vinterdag, och om några år kanske 12. Men även om du bara laddar med säg 1,3 kWh över en natt så får du ju så att det räcker liksom.

Yes jag kommer ladda min bil med 10 A och 230 V.
Laddar man 10 timmar så får man ju ändå 23 kWh och det översatt till räckvidd är mycket mer än vad jag behöver dagligen.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triffid:

Det är dock inget man kan beräkna på. Och i så fall får man 'ta med i beräkningen' att det är ofantligt mycket snabbare och smidigare att tanka än att ladda om man är på resande fot...

sen kan jag garantera att det finns många som gillar växlande och motorljud osv, från rätt motor

tycker man skall hålla beräkningar till det objektiva som faktiskt går att räkna på. Håller med om att elbil blir mer och mer attraktivt ekonomiskt, för normalfallen är det nog ofta billigare TCO än nya bensinbilar.

Varnar för långt och egentligen helt onödigt inlägg, började skriva och spårade ur i tankarna Svarar på ditt inlägg men det är mer lite kommentarer som en följd av diskussionen, inte riktat bara mot dig med andra ord.

Det där med att beräkna på subjektiva punkter är lite intressant. Har varit med på ett hörn inom offentlig upphandling ett par gånger, och då finns det ju olika modeller för att utvärdera kvalitet och pris. Det är inte alltid bara billigaste anbudet som vinner som många tror, utan man kan även poängsätta kvalitet.

Det gäller dock att ha tydliga, mätbara krav som man sätter poäng på, och att man kan visa hur man har bedömt det. Skulle jag genomföra mitt bilköp och utvärdera det som om det vore en upphandling så hade jag lagt ganska hög vikt vid pris eftersom jag vill hålla mig inom en ganska tight prisklass, och sen hade jag satt höga viktpoäng på ljudnivå, fjädringskomfort, komfort i allmänhet och lastutrymme.

Går ju ha lite olika modeller där man t.ex ger 30 poäng till billigaste bilen under 10 år inklusive driftskostnader och sen drar av poäng ju fler procent dyrare än det priset man är. Sen ger man poäng på dessa kriterier och avdrag ju längre ifrån önskad kvalitet man kommer, totalt kanske 20 kvalitetspoäng. Den perfekta bilen får alltså 20 poäng, men om baksätet är lite knöligt så drar vi av 0,5 poäng, och om den är bullrig drar vi av 2 poäng osv osv. En värdelös bil som är billig får alltså 30 poäng men en bil som är x antal procent dyrare men är helt perfekt kanske får 7 prispoäng men 20 kvalitetspoäng.

Eller så kör man additionsvärde, alltså att man räknar på bilens pris och sätter en peng på kvalitetskraven. Jag tycker kanske bullernivå är värd 40000kr, och jag ska sätta 0-4 poäng på det. En 4-poängare som är knäpptyst får 0kr prispåslag, medans en lite bullrigare bil bara får 3 poäng, alltså 1 poäng-avdrag som då blir värt 1/4 av 40000kr, alltså 10000kr. En jättebullrig bil (detta måste man ju så klart mäta på ett oklanderligt sätt) får 0 poäng och ett prispåslag på 40000kr. En knäpptyst bil för 650000kr vinner då över en skrammeldosa som kostar 620000kr eftersom skrammeldosan får ett prispåslag på 40k och därför kostar 660k i slutresultatet.

Vad vill jag då komma fram till?
Egentligen bara prata av mig för att jag tycker det här med mätbar kvalitet kontra pris är intressant, men man kan nog ändå säga att det GÅR att mäta kvalitet för att jämföra bilar, men hur mycket den kvalitén är värd är helt upp till den som ska poängsätta de kraven. Även mätbara kriterier som bagagevolym och acceleration blir ju upp till var och en då man ska prissätta dom. Bil B är 20k dyrare än bil A men har 100 liter större bagageutrymme. Vilken bil är det bästa valet, rent objektivt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Jag kommenterade att du påstod att "Svensson" har en Tesla, och ett sådant hushåll har en nettoinkomst runt 40-45k kr/månad så de flesta är nog inte benägna att dra 25% av det (eller mer) på en bil, men sen har vi de här som belånat sina hus p.g.a. orimliga värdestegringar i dagens fastighetsbubbla.
Oklart var du tolkar in rädsla som en komponent för att avstå från elbil. Jag skrev däremot ett annat inlägg på förstasidan i en tråd om huruvida SweC-medlemmar har en elbil att det är omotiverat dyrt och opraktiskt i förhållande till vad man får med en bättre begagnad bensinbil. De allra flesta har en bil för att ta sig från A till B på kortare tid än andra tillgängliga färdmedel, sen finns det de här andra psykologiska aspekterna som har väldigt lite med bilägande att göra, typ behovet av att ha "rätt bil" på uppfarten för att signalera framgång i livet.
Skillnaden i drivmedelskostnad är nog inte tillräckligt stor för att kompensera för merkostnaden att köpa en hyfsat funktionellt likvärdig elbil, särskilt inte med de elpriser som är idag och som inte kommer vända neråt för överskådlig framtid med tanke på den katastrofala energipolitik som förs.

En sketen VW iD3 kostar 500k, en VW Polo som är bensinekvivalenten kostade 190k.

Hur länge tankar du bensin för 310k?

Där slog du huvudet på spiken!
Bil kommer alltid vara en "framgångsfaktor" och den sämsta affären du gör i livet. Är glad jag la 60.000 på min senaste bilen i kontanter.

Som du skriver får man väldigt mycket bensin för "bara"
100.000 kronor.
Tror inte jag tankar mer än 15-20 ggr per år x 900 kr

Permalänk
Medlem

såg intressant ut!

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem
Skrivet av Remus87:

Som du skriver får man väldigt mycket bensin för "bara"
100.000 kronor.
Tror inte jag tankar mer än 15-20 ggr per år x 900 kr

För min/vår egen del hade 100.000 kronor inte ens räckt i 2 år för vår "förstabil". Känns ändå som att man bör jämföra Äpplen och Äpplen, finns det några begagnade elbilar som motsvarar ålder och biltyp mot bilen du har? Det är en tidsfråga när det börjar löna sig med elbil, du kör uppenbarligen inte så mycket och då kanske det inte är värt ett skifte till elbil ännu då begmarknaden är rätt begränsad. Om du istället hade haft personliga krav som hade krävt att du letar fossilbilar i en mycket högre prisklass så kommer tröskeln till el troligen vara mycket lägre, speciellt om du kör mycket.

Jag ville inte "mellanlanda" i någon form av hybrid eller fossil när jag bytte bil då jag inte vet när jag kommer byta igen nästa gång, det är jobbigt att byta bil. Det känns som att el kommer vara framtiden i det här landet så det fick bli så. Vår andrabil har vi nu haft i 9 år och inga planer på att byta ut den än då den körs för lite och har fungerat felfritt, och den tankas med bensin. Men det är fortfarande lika tråkigt att tanka den även om det görs sällan

Permalänk
Medlem

Volvo vill ha fotorealistisk grafik i (el)bilarna - använder Unreal Engine 5

https://www.fz.se/nyhet/290290-volvo-vill-ha-fotorealistisk-g...

Den första bilen med det nya grafiksystemet avtäcks senare i år, och det kommer vara en helelektrisk toppmodell skriver företaget.

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Überklass:

Tack! Jag tycker att den verkar vettig för deras behov. Åka T/R till landet är cirka 17 mil. Skall åka och prata med ÅF nästa vecka. Är det något vi bör ha i åtanken tycker du? Just nu kan dem bara ladda med 220, är det något särskilt som krävs för deras del då?

220 tar tid men funkar ju så klart. Jag fick med en 220 adapter med bilen så bara o köra på det.
Hemma har jag 25A laddbox så går snabbt.

Nu får ju även MX30 3-fas laddning, den gamla har bara 1-fas så köper man nu se till att få den nya med 3-fas det gör livet ännu enklare om man skaffar laddbox sen.

På vintern kommer man ca 12 mil på motorväg (110-120km/h) och på sommarn 16-17 mil med motsvarande hastighet. Snålkör man i 80km/h kommer man uttalade 20-21 mil på sommarn.
Snittförbrukning för oss ligger på 21kwh/mil över året, 99% är motorvägspendling i 110-130km/h.

Visa signatur

Tar gärna emot tips på roliga couch co-op PS5 spel!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Yes jag kommer ladda min bil med 10 A och 230 V.
Laddar man 10 timmar så får man ju ändå 23 kWh och det översatt till räckvidd är mycket mer än vad jag behöver dagligen.

Nu citerar jag dig men kör en lite mer generell fråga. Fick med en 1,4 kW kabel till min schukoladdare och funderar lite på om det är värt att köpa en 2,3 kW kabel, det är ju ganska rejäl skillnad i hastighet men gör det också klart lättare att skjuta säkringar.
Å andra sidan är kostnaden ganska liten och man kan ju alltid ställa ner. Ni som har möjlighet till 2,3-2,3 kW schuko tycker ni det går bra utan att skjuta säkringar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Nu citerar jag dig men kör en lite mer generell fråga. Fick med en 1,4 kW kabel till min schukoladdare och funderar lite på om det är värt att köpa en 2,3 kW kabel, det är ju ganska rejäl skillnad i hastighet men gör det också klart lättare att skjuta säkringar.
Å andra sidan är kostnaden ganska liten och man kan ju alltid ställa ner. Ni som har möjlighet till 2,3-2,3 kW schuko tycker ni det går bra utan att skjuta säkringar?

Du installerar en 16A säkring i elskåpet och drar till eget uttag som du laddar bilen med. Du får då teoretiska 3.68kW. Denna insats kostar inte mycket och ökar sinneslugnet om man inte tycker en 3-fas laddare för 6-7000 är värt pengarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Jag skjöt säkring i början men kör bara 10 A alltid nu vid schuko och inte en enda säkring har gått på ett halvår.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo

Permalänk
Medlem
Skrivet av difi:

Du installerar en 16A säkring i elskåpet och drar till eget uttag som du laddar bilen med. Du får då teoretiska 3.68kW. Denna insats kostar inte mycket och ökar sinneslugnet om man inte tycker en 3-fas laddare för 6-7000 är värt pengarna.

Jag tror han menar huvudsäkringen, den måste man ha lastbalansering för eller sinnes närvaro och veta om när man kan ladda max

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Jag laddar med 10A schuko och tycker det funkar ganska bra.
Har 3x16A i huset och har bara dragit säkringen när frun får för sig att starta allt i köket när bilen laddar

Ska dra fram 3-fas så man kan ladda med max 3x16A (11kW) i framtiden. Vill få lite bättre skjuts vissa nätter då det tar lång tid att ladda med 1-fas om man kör mycket.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Nobara KDE

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lembritt:

Ska dra fram 3-fas så man kan ladda med max 3x16A (11kW) i framtiden. Vill få lite bättre skjuts vissa nätter då det tar lång tid att ladda med 1-fas om man kör mycket.

Gott! 3-fas är generellt verkligen att rekommendera.

Inte bara för snabbare laddning när det är billigt och låg last på nätterna, men även för att man får en mycket jämnare belastning över de olika faserna (mindre risk att skjuta huvudsäkringar).

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av difi:

Det är inte för en permanent plats. Det är mer när man är på resande fot och vid någon stuga någon gång, mer nyfiken på hur andra upplevde det och hur mycket man vågade kräma på men 10A är ju fortfarande klart mycket mer än de 6A min kabel tillåter nu så det blir ett inköp och sen får man begränsa ner om man märker det blir problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Det är inte för en permanent plats. Det är mer när man är på resande fot och vid någon stuga någon gång, mer nyfiken på hur andra upplevde det och hur mycket man vågade kräma på men 10A är ju fortfarande klart mycket mer än de 6A min kabel tillåter nu så det blir ett inköp och sen får man begränsa ner om man märker det blir problem.

Det är att dra 10A via ett vanligt inomhusuttag som ger stor chans till brand, speciellt när det är i tex en sommarstuga med äldre kablar mm.

Det är i exakt ditt exempel som 16A extrasäkring är en bra sak. Där man anser att en snabbladdare är onödigt. Inga normala inomhuskontakter är designade för att klara en kontinuerlig maxlast över lång tid. Då får man gå upp någon nivå i klassificering.

Jag har dock laddat med 10A själv och om du inte gör annat på den gruppen kommer du aldrig dra någon säkring. En last på 10A kommer aldrig någonsin kunna dra huvudsäkringen i ett hus sålänge du inte kopplar in bilen i köksgruppen, kör vattenkokaren och ugnen samtidigt ihop med laddningen av bilen.

För att dra huvudsäkringen måste du lasta en individuell fas med 20A (man kan beställa högre) över en lite längre stund då de flesta huvudsäkringar är tröga. Detta är bilen i 10A + Vattenkokaren i ca 8-10A samt tex mikro eller ugn. Då går huvudsäkringen till sist, troligare är att säkringen till köket går först.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Vill du har en portabel EVSE som klarar 3-fas (vilket är grymt trevligt för att inte skjuta säkringar lika lätt som när man drar all laddning på en enda fas) så rekommenderar jag dessa (har två stycken, och en som alltid är i frunken på elbilen):

https://eauto.si/metron-shop/product/type2cee-3x16a-3-phase/

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ny Bonus-malus kommer eventuellt att beslutas om av regeringen i morgon på deras torsdagsmöte (7/6 kl.08.00) - https://www.regeringen.se/49a048/contentassets/c7667d18a15f48...

Men nu verkar det som de backar om hela beslutet (begränsning till 700 000 och sänkning av bonus för hybrider), och kommer vilja göra om hela systemet.

Bla. så verkar det som alla leasingbilar, både privat och företag, blir utan bonus enligt ett nytt troligt förslag:
https://teknikensvarld.expressen.se/nyheter/konsument/bonus-s...

(Lite svårt att vara elbilsköpare, med alla dessa sena beslut och ändringar, tycker jag personligen.)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

.

Bla. så verkar det som alla leasingbilar, både privat och företag, blir utan bonus enligt ett nytt troligt förslag:

(Lite svårt att vara elbilsköpare, med alla dessa sena beslut och ändringar, tycker jag personligen.)

Jobbigt läge om det inte blir en bonus för leasingbilar, va det inte 75-85% som utgörs av leasing av elbilar. Blir en aning dyrare månadskostnad om det nu blir så, bestäms väl imorgon.

Visa signatur

Bara för idag

Permalänk
Medlem

Toyotas nya elbil har fått en prislapp, börjar på 557 900kr: https://www.vibilagare.se/nyheter/svenska-priser-pa-toyota-bz...

Skrivet av martinot:

Ny Bonus-malus kommer eventuellt att beslutas om av regeringen i morgon på deras torsdagsmöte (7/6 kl.08.00) - https://www.regeringen.se/49a048/contentassets/c7667d18a15f48...

Men nu verkar det som de backar om hela beslutet (begränsning till 700 000 och sänkning av bonus för hybrider), och kommer vilja göra om hela systemet.

Det här är ju helt sjukt. Tas bonusen bort helt för privatleasade bilar tror jag en hel del kommer avbeställa sina bokningar dom har ligger. Dom här svängningarna i regler är helt sjukt, omöjligt att försöka göra ett bra val. Man har ingen aning om vad som kommer gälla när man hämtar ut sin bil.

Jag tycker inte bonus-malus är optimal men dessa ändringar måste hanteras bättre och snabbare…

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Nja vet inte riktigt var du läser att dom ska backa på förslaget. Det är remissinstanser som kommit in med synpunkter, det står inget efter dessa synpunkter om ändring av förslaget.

Det är inte heller regeringen som enhälligt beslutar om detta utan det är ett riksdagsbeslut och det ligger inte ens något på agendan. Reseavdraget kommer imorgon däremot.

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/uttag/pla...

Det intressanta är väl artikeln från teknikens värld där dom spekulerar lite fritt men man bör väl vara kritisk till att informationen kommer från tjänstebilsfakta som vill trycka emot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Det är inte heller regeringen som enhälligt beslutar om detta utan det är ett riksdagsbeslut och det ligger inte ens något på agendan. Reseavdraget kommer imorgon däremot.

Som jag har förstått det så är detta inte en lagändring, utan enbart en förordning, och då är det en sak som regeringen kan fatta helt själva utan rikdagsbeslut.

Från miljöministerns mejllogg 4/6:

Eftersom klimatbonusen styrs av en förordning (2017:1334) så är det regeringen som fattar beslut om ändringar i förordningen, inte riksdagen. Beslut måste tas på ett regeringssammanträde, vilka normalt ligger torsdag varje vecka. Dagordning för sammanträdet kommer eftermiddagen innan (borde komma i dag om beslut skall fattas imorgon).

I vårändringsbudgeten finns det inga poster som rör ett pristak, utan bara tillskjutandet av mer medel för utbetalningarna.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tror den är lite koncept fortfarande men Cupra Urban Rebel kan ses i denna video. Syskon till kommande VW ID.2. Kul att det är på gång lite nya småbilar i Polo-klassen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Det här är ju helt sjukt. Tas bonusen bort helt för privatleasade bilar tror jag en hel del kommer avbeställa sina bokningar dom har ligger. Dom här svängningarna i regler är helt sjukt, omöjligt att försöka göra ett bra val. Man har ingen aning om vad som kommer gälla när man hämtar ut sin bil.

Jag tycker inte bonus-malus är optimal men dessa ändringar måste hanteras bättre och snabbare…

Jo, det är lite rörigt och högst oförutsägbart håller jag med om. Svårt att planera sina elbilsinköp när beslut ofta fattas av våra politiker med väldigt kort framförhållning. Ibland bara 4-5 veckor innan beslutet träder i kraft.

Nu tappar man även en stor del av nyttan med bidragen; de som inte har råd att skaffa elbil utan bidrag vågar då oftast inte skaffa det med den här stora osäkerheten och fortsätter då troligen istället att köra fossilt. De som ändå skaffar elbil oavsett osäkerheten med bidraget ser ju i efterhand bidraget bara som en extra bonus. Då gör det ju inte så står nytta då de ändå skulle skaffat elbilen även utan bidraget.

Måste säga att här har ju länder som både Norge och Tyskland varit mycket mer konsekventa och arbetat mer långsiktigt mot sina medborgare och bilisterna med miljösubventionerna. Där vet befolkningen vad som gäller och kan planera efter det.

Detta har inte skötts helt bra av svenska politiker.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Som jag har förstått det så är detta inte en lagändring, utan enbart en förordning, och då är det en sak som regeringen kan fatta helt själva utan rikdagsbeslut.

Från miljöministerns mejllogg 4/6:

https://teslaclubsweden.se/forum/download/file.php?id=34900

Eftersom klimatbonusen styrs av en förordning (2017:1334) så är det regeringen som fattar beslut om ändringar i förordningen, inte riksdagen. Beslut måste tas på ett regeringssammanträde, vilka normalt ligger torsdag varje vecka. Dagordning för sammanträdet kommer eftermiddagen innan (borde komma i dag om beslut skall fattas imorgon).

I vårändringsbudgeten finns det inga poster som rör ett pristak, utan bara tillskjutandet av mer medel för utbetalningarna.

Där ser man , visste faktiskt inte att bonus malus bara var en förordning.
Min fråga kvarstår dock var det står något om ändrade planer i det du länkade först, det är bara en sammanställning av remissvaren med bakgrund. Inget förslag till beslut eller en enda rad om ändring på planerna från regeringens sida.

Att det är otroligt oklart kan vi alla enas om i alla fall, en stor anledning att jag tog en som jag kunde få praktiskt taget direkt var för att slippa politikernas tramsande med reglerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Tänk också på att det är mycket förluster i laddningen med låg effekt när det är kallt ute. Det är att föredra att ha en "riktig laddare".

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Jo, det är lite rörigt och högst oförutsägbart håller jag med om. Svårt att planera sina elbilsinköp när beslut ofta fattas av våra politiker med väldigt kort framförhållning. Ibland bara 4-5 veckor innan beslutet träder i kraft.

Nu tappar man även en stor del av nyttan med bidragen; de som inte har råd att skaffa elbil utan bidrag vågar då oftast inte skaffa det med den här stora osäkerheten och fortsätter då troligen istället att köra fossilt. De som ändå skaffar elbil oavsett osäkerheten med bidraget ser ju i efterhand bidraget bara som en extra bonus. Då gör det ju inte så står nytta då de ändå skulle skaffat elbilen även utan bidraget.

Måste säga att här har ju länder som både Norge och Tyskland varit mycket mer konsekventa och arbetat mer långsiktigt mot sina medborgare och bilisterna med miljösubventionerna. Där vet befolkningen vad som gäller och kan planera efter det.

Detta har inte skötts helt bra av svenska politiker.

Men att köpa en elbil och vara beroende av bonusen är ju ingen bra affär, då lever man verkligen på gränsen och bör kanske titta på ett billigare alternativ.
Sen tycker jag inte heller det är säkert att folk köpt elbil i alla fall bara öfr man inte är beroende av bonusen, den blir ett incitament till att välja el istället för ICE.

Skrivet av Gainsgoblin:

Där ser man , visste faktiskt inte att bonus malus bara var en förordning.
Min fråga kvarstår dock var det står något om ändrade planer i det du länkade först, det är bara en sammanställning av remissvaren med bakgrund. Inget förslag till beslut eller en enda rad om ändring på planerna från regeringens sida.

Att det är otroligt oklart kan vi alla enas om i alla fall, en stor anledning att jag tog en som jag kunde få praktiskt taget direkt var för att slippa politikernas tramsande med reglerna.

Tror han menade vad som står i andra länken även om det bara är rykten, där skrivs det ju om ändrade planer.

Permalänk
Medlem

Har checkat dagens publicerade dagordningar hos regeringen och det verkar som det blir beslut imorgon (9/6) på regeringssammanträdet om en förändring av miljöbonusen:
https://www.regeringen.se/49c961/contentassets/bc03a3b8fa9145...

Ärendeförteckning
regeringssammanträde
2022-06-09
Underprotokoll A
Nr 22

Föredragande:
statsrådet Strandhäll

3
Förordningar
a) förordning om ändring i förordningen
(2017:1334) om klimatbonusbilar
b) förordning om ändring i förordningen
(2017:1334) om klimatbonusbilar
M2022/00498
M2022/

Förslag till beslut:
Förordningar beslutas

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Bra om de backar på beslutet.

Jag trodde det var klubbat redan

Det som avtalet kommer avgöra om jag fullföljer min beställning hos lucid motors.