Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av sandos:

Tråkigt, i min mennig, med så låg dragvikt. En bil som _väger_ 2400kg borde de lyckas kunna få dra kanske 1500-2000 kg i alla fall! På Dieslar verkar ju regeln snarare vara "runt totalvikten" som på vår Passat tex. vilket är en väldig skillnad mot denna bil. Får väl hoppas på att Kia EV9 blir billigare än BMW iX.

Tyvärr var det ganska väntat, finns ingen annan anledning till varför de skulle vänta ända in i det sista med att publicera just den uppgiften. Allt annat "läckte" i februari-mars och man får känslan av att VW verkligen inte vill tala om Buzz som en dragbil, alls. Den längre versionen kanske får lite mer av allt men några 2 ton lär vi inte se...

Visa signatur

- Om du är osäker, skriv dom! :)

Permalänk
Medlem

Någon som läst något om bonustaket på 700k och hur dom bestämmer priset, dvs om det är typ listpris eller fullkonfigurerad bil?
Dagens bestämmelser utgår ju från listpriset som sedan skatteverket sammanställer i en egen lista, så frågan är om detta fortsätter eller dom tänker ändra även här?

Permalänk
Medlem

Leasingbilar kan bli utan bonus – på grund av EU
https://www.mestmotor.se/recharge/artiklar/nyheter/20220608/b...

Kommentar: Dödsstöten för privatleasing?
https://www.mestmotor.se/recharge/artiklar/nyheter/20220609/k...

Har inte hört något om dagens regeringsbeslut (besluten kommer nog att publiceras imorgon morgon på regeringens sida), men om man är på gång med att leasa en elbil så kan det vara smart att kanske försöka plocka ut de innan den 15/6. Vi får se hur det beslutades i dag under morgondagen, men kan vara bra för er att förbereda er redan nu på att eventuellt agera snabbt.

Alla som plockar ut sina elbilar innan den 15/7 borde vara rätt säkra på att få bonusen, även om bilen kostar över 700 KSEK och/eller om det är privat/företags-leasing.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Leasingbilar kan bli utan bonus – på grund av EU
https://www.mestmotor.se/recharge/artiklar/nyheter/20220608/b...

Kommentar: Dödsstöten för privatleasing?
https://www.mestmotor.se/recharge/artiklar/nyheter/20220609/k...

Det kan inte vara så att bonusarna trissar upp priserna på bilarna? Det är ju en konstgjord andning för Svensson att kunna köpa en bil för 700 lax, som annars aldrig funnits i ens världsbild. Utan den konstgjorda andningen skulle bilarna kanske kunna vara "normalt" prissatta? Jag jobbar inom fordonsbranschen, och andra branschkolleger säger utan omsvep att man nu endast bygger bilar med höga marginaler (läs: dyra) för att spara på dom komponenter man har, samtidigt som man bibehåller lönsamheten men med färre sålda bilar.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Det kan inte vara så att bonusarna trissar upp priserna på bilarna? Det är ju en konstgjord andning för Svensson att kunna köpa en bil för 700 lax, som annars aldrig funnits i ens världsbild. Utan den konstgjorda andningen skulle bilarna kanske kunna vara "normalt" prissatta? Jag jobbar inom fordonsbranschen, och andra branschkolleger säger utan omsvep att man nu endast bygger bilar med höga marginaler (läs: dyra) för att spara på dom komponenter man har, samtidigt som man bibehåller lönsamheten men med färre sålda bilar.

Med den batteribrist, komponentbrist, halvledarbrist, Covid i Kina och krig i Ukraina så är efterfrågan på elbilar generellt bra mycket större än de elbilar som kan produceras. Jag tror därför inte på några prissänkningar från fordonsindustrin, även om miljöbonusen pausas eller starkt begränsas (eller tom. skulle försvinna helt).

Finns ingen anledning för biltillverkarna att sänka priserna när de ändå säljer allt de kan leverera. Tror snarare på ytterligare lätt ökade priser under det närmaste året.

Tror även en hel del normala rabatter kommer försvinna. I Norge och Sverige kommer tex. BMW strunta i tidigare avtalsrabatter, och gå över på riktpriser som fastpriser för deras elbilar (i praktiken en 10% prishöjning för många avtalskunder). Tror fler tillverkare kommer följa BMW (Tesla, Polestar och Volvo elbilar är redan där med fastpris).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av megaman01:

Har man skrivit på sitt avtal med bankid med finansbolaget och bilfirman är det priset vid uthämtningen som gäller. Dom kan ju inte lägga på dom pengarna efteråt på ett påskrivet avtal. Det priset per månad i ex 3 åren gäller ju. Dom som inte hämtat ut sin bil däremot är det en annan femma.

Iaf mitt avtal med Kia är glasklart.

Fast i många avtal så står det att kostnaden kan ändras vid utebliven bonus, och skriver man på det så är det så klart bara acceptera en höjning. Jag har skrivit på avtal i mars och bilen kommer i augusti. I mitt avtal står ingenting om bonusen så vet inte hur de kommer agera om den uteblir.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Leasingbilar kan bli utan bonus – på grund av EU
https://www.mestmotor.se/recharge/artiklar/nyheter/20220608/b...

Kommentar: Dödsstöten för privatleasing?
https://www.mestmotor.se/recharge/artiklar/nyheter/20220609/k...

Har inte hört något om dagens regeringsbeslut (besluten kommer nog att publiceras imorgon morgon på regeringens sida), men om man är på gång med att leasa en elbil så kan det vara smart att kanske försöka plocka ut de innan den 15/6. Vi får se hur det beslutades i dag under morgondagen, men kan vara bra för er att förbereda er redan nu på att eventuellt agera snabbt.

Alla som plockar ut sina elbilar innan den 15/7 borde vara rätt säkra på att få bonusen, även om bilen kostar över 700 KSEK och/eller om det är privat/företags-leasing.

Problemet är väl också att det inte bara är att gå och och "plocka ut" en bil i dagsläget då det är enorma väntetider på dom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Med den batteribrist, komponentbrist, halvledarbrist, Covid i Kina och krig i Ukraina så är efterfrågan på elbilar generellt bra mycket större än de elbilar som kan produceras. Jag tror därför inte på några prissänkningar från fordonsindustrin, även om miljöbonusen pausas eller starkt begränsas (eller tom. skulle försvinna helt).

Finns ingen anledning för biltillverkarna att sänka priserna när de ändå säljer allt de kan leverera. Tror snarare på ytterligare lätt ökade priser under det närmaste året.

Tror även en hel del normala rabatter kommer försvinna. I Norge och Sverige kommer tex. BMW strunta i tidigare avtalsrabatter, och gå över på riktpriser som fastpriser för deras elbilar (i praktiken en 10% prishöjning för många avtalskunder). Tror fler tillverkare kommer följa BMW (Tesla, Polestar och Volvo elbilar är redan där med fastpris).

Jag hållet med helt. Tror inte på några sänkningar kommande månader även utan bonus. Det är inte bonusen som gör stt priserna går upp. Tror däremot på en sjunkande försäljning då priserna blir för stora för många och därmed också minskade skatteintäkter.

Även VW har gått ut med att dom ska köra med fasta priser, kom tidigare i veckan

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Så då sänkts det från 70k till 50k vid årsskiftet. Kommer detta gälla bilar som registreras efter årsskiftet eller bonusar som betalas ut efter årsskiftet?

Permalänk
Medlem

Inget om leasning. Är det bekräftat att leasning fortsätter få bonus så länge den registreras 2022 (bilens pris under 700k)? Eller man vet fortfarande inte?

Visa signatur

CPU AMD 3900X GPU Zotac RTX 3080 12GB
Moderkort Asus x570-E Gaming Nätagg Corsair RM850x
Minne Corsair Vengeance RGB Pro 32 GB Kylning Corsair Hydro H115i PRO
Chassi Corsair Obsidian 500D SE Skärm Samsung Odyssey G9 NEO
SSD Samsung 970 1TB HDD Western Digital Blue 2TB Laptop Dell XPS 13 9300 i7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fetskaft:

Så då sänkts det från 70k till 50k vid årsskiftet. Kommer detta gälla bilar som registreras efter årsskiftet eller bonusar som betalas ut efter årsskiftet?

Det gäller när bilen registreras i trafik, alltså bilar som tas i bruk efter 1/1 2023.

Skrivet av Leyer:

Inget om leasning. Är det bekräftat att leasning fortsätter få bonus så länge den registreras 2022 (bilens pris under 700k)? Eller man vet fortfarande inte?

Jag har inte hittat något än, så man vet nog inte. Borde ha funnits med i uttalandet annars som länkades ovan.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Fetskaft:

Så då sänkts det från 70k till 50k vid årsskiftet. Kommer detta gälla bilar som registreras efter årsskiftet eller bonusar som betalas ut efter årsskiftet?

Undrar jag med då jag sitter i samma sits. Beställt leasing med förväntad lev i aug/sep.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curik:

Kollade på en EV6:a häromdagen. Är det någon som vet ifall det syntetiska ljudet i högtalarna inne i bilen går att stänga av permanent? Att behöva stänga av det varje gång man startar bilen är inte tillräckligt.

Hör i princip aldrig ens något syntetiskt ljud hos mig. Bara om jag gasar snabbt som fan så hör man något spejsat ljud som indikerar acceleration, ytterst lågt och lite gött så har inte brytt mig att kolla.

Permalänk
Medlem

Maxtaket på 700000 räknas utifrån skatteverkets prislista? Dvs det är exkl ev tillval?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leyer:

Inget om leasning. Är det bekräftat att leasning fortsätter få bonus så länge den registreras 2022 (bilens pris under 700k)? Eller man vet fortfarande inte?

Jag läser det som att de tror att de kan trumfa igenom detta, trots att det kanske inte är förenligt med EUs regler. Då skall det fortfarande vara OK för leasing (trots EUs protester).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Vad kostar din beställda bil?

77400 dollar i grunden, sen med ev tillval så är man nog uppe i runt 80.000

Permalänk
Medlem
Skrivet av MALmen:

Maxtaket på 700000 räknas utifrån skatteverkets prislista? Dvs det är exkl ev tillval?

Ja så var förslaget utformat och det verkar ju ha klubbats igenom utan någon direkt förändring.

Ifrågasätter nog mest varför man sätter datumgränsen utifrån inregistrerad bil när dom vet att bilarna har så lång leveranstid. Dessutom har ju bilarna redan höjts med 20-30k bara den senaste tiden, och nu får man räkna på 20k för sänkta bonusen. Känns lite surt, men å andra sidan inte helt avgörande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Ja så var förslaget utformat och det verkar ju ha klubbats igenom utan någon direkt förändring.

Ifrågasätter nog mest varför man sätter datumgränsen utifrån inregistrerad bil när dom vet att bilarna har så lång leveranstid. Dessutom har ju bilarna redan höjts med 20-30k bara den senaste tiden, och nu får man räkna på 20k för sänkta bonusen. Känns lite surt, men å andra sidan inte helt avgörande.

Mjo, men det har väl alltid varit inregistrerat datum som gäller för bonus? Dvs alla som registreras in 2022 får 70k och alla 2023 får 50k även om utbetalningen sker efter respektive årsskifte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Ja så var förslaget utformat och det verkar ju ha klubbats igenom utan någon direkt förändring.

Ifrågasätter nog mest varför man sätter datumgränsen utifrån inregistrerad bil när dom vet att bilarna har så lång leveranstid. Dessutom har ju bilarna redan höjts med 20-30k bara den senaste tiden, och nu får man räkna på 20k för sänkta bonusen. Känns lite surt, men å andra sidan inte helt avgörande.

Hoppas det stämmer, jag har lagt in utrustning för drygt 130k vilket gör att min hamnar över 700k och hade ju inte sagt nej till lite bonus även om det inte är avgörande.
I värsta fall får man väl kolla om det är värt att plocka bort något för att få 50k tillbaka, men risken är att man ångrar sig efteråt om det inte går att eftermontera.

Permalänk
Medlem

Nu sitter man lugn i båten med sin nya Kia E-niro, tyst som bara den och kommer lätt 400 KM på en laddning och man fick hela bonusen i Mars 2022

Visa signatur

Sweclockers: "Parti X gör följande chockerande uttalande om vagt datorrelaterad sak Y, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Påminnelse att det är inte tillåtet att diskutera politik :)"

Sweclockers: "Piratkopiering ökar, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Det är förbjudet att diskutera såväl piratkopiering som svenskt laglig privatkopiering :)"

Permalänk
Medlem

STCC skippar bensinbilarna

Redan nästa år blir STCC världens första helelektriska nationella mästerskap som bland annat ska bjuda på stadsrace. Ut med bensinbilar och in med de överlägset starkaste och snabbaste bilarna i STCC:s historia.

https://www.mestmotor.se/recharge/artiklar/nyheter/20220609/s...

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av MALmen:

Mjo, men det har väl alltid varit inregistrerat datum som gäller för bonus? Dvs alla som registreras in 2022 får 70k och alla 2023 får 50k även om utbetalningen sker efter respektive årsskifte.

Jo precis, mer bara irritation över att dom faktiskt klubbade igenom förslaget trots marknadsläget, trots att det drog ut så på tiden, och trots alls kritiska remissvar.

Många har nog påbörjat tankarna om elbil i samband med kriget i Ukraina, och redan då var leveranstiderna långa. Sen kom all oklarhet runt bonusen och det faktum att man inte bara går och spontanköper en bil utan att veta exakt vad det kommer kosta.

Men som du säger, det kom ju inte direkt som en total överraskning då förslaget legat ett tag, så det är bara att gilla läget. Man får tacka för att dom bara trappar ner i alla fall, och att priset 700k baseras på grundpris!

Permalänk
Medlem

Ifall någon nu är lite orolig om dom får bonus eller inte, dessa modeller berörs av 700-taket, om bilen tas i trafik efter 8/7.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Chippen2188:

Ifall någon nu är lite orolig om dom får bonus eller inte, dessa modeller berörs av 700-taket, om bilen tas i trafik efter 8/7.

<Uppladdad bildlänk>

Tack för listan. Så om jag har fattat de senaste turerna rätt så betalas bonusen fortfarande ut vid privatleasing om priset (dvs listpriset) för köp är under 700 000 kr vid leverans efter 8/7? Så för mig som väntar på att privatleasa en Ford Mach-e med planerad leverans i mitten av juni som sedan ändrats till juni/juli så blir det en kamp mot klockan. Spännande, kan bli en jäkla dyr försening.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Ifall någon nu är lite orolig om dom får bonus eller inte, dessa modeller berörs av 700-taket, om bilen tas i trafik efter 8/7.

<Uppladdad bildlänk>

Stämmer den listan? Enligt SKV så finns det tex en modell av Mach-E som ligger under 700k. Samma med e-tron Q4.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MALmen:

Stämmer den listan? Enligt SKV så finns det tex en modell av Mach-E som ligger under 700k. Samma med e-tron Q4.

Listan kommer från Vi bilägare. Tänkte också på den billigare Mustangen, borde inte ingå, men kanske bäst att kolla med sin säljare om man beställt en sån.

Audi e-tron Q4 är inte med på listan.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Chippen2188:

Jag hållet med helt. Tror inte på några sänkningar kommande månader även utan bonus. Det är inte bonusen som gör stt priserna går upp. Tror däremot på en sjunkande försäljning då priserna blir för stora för många och därmed också minskade skatteintäkter.

Även VW har gått ut med att dom ska köra med fasta priser, kom tidigare i veckan

Vad jag tror är att de anpassar sig efter detta, i alla fall för bilar som ligger ganska nära 700K. Inte nödvändigtvis en prissänkning rakt av utan mer positionering av modeller och utrustning så att bilar hamnar strax under gränsen. Exempelvis kanske de gör någon standardutrustning till tillval på en bil som kostar säg 720K så att den kommer under, eller tar bort "fri service" och lägger det i ett separat avtal eller så.

Det har ju inte varit ovanligt att anpassa fossilbilar efter olika lagkrav på olika marknader, man kanske "trimmar ner" en motor för att komma under en utsläppsgräns exempelvis, det finns också exempel på marknader som får en "helt egen" motor för att de som finns på andra marknader inte passar utsläppsgränserna eller efterfrågan där, eller så ändrar de simplare grejer som lättrullande däck av samma anledning. Volvos DRIVe-modeller är väl ett tydligt exempel då det konceptet verkar innebära lite olika saker beroende på marknad, och finns inte alls på en del marknader.

Och priserna är ju ändå mer baserade på marknaden än på kostnaderna liksom, har ett land hög skatt på nybilar så sänker biltillverkarna sina priser där för att kompensera en del av detta exempelvis. Så jag misstänker att vi kommer att se en del rena prissänkningar efter förändringarna också, en del för att komma under gränsen men säkert många dyrare också för att kompensera lite för kostnadsökningen som utebliven bonus innebär.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Vad jag tror är att de anpassar sig efter detta, i alla fall för bilar som ligger ganska nära 700K. Inte nödvändigtvis en prissänkning rakt av utan mer positionering av modeller och utrustning så att bilar hamnar strax under gränsen. Exempelvis kanske de gör någon standardutrustning till tillval på en bil som kostar säg 720K så att den kommer under, eller tar bort "fri service" och lägger det i ett separat avtal eller så.

Det har ju inte varit ovanligt att anpassa fossilbilar efter olika lagkrav på olika marknader, man kanske "trimmar ner" en motor för att komma under en utsläppsgräns exempelvis, det finns också exempel på marknader som får en "helt egen" motor för att de som finns på andra marknader inte passar utsläppsgränserna eller efterfrågan där, eller så ändrar de simplare grejer som lättrullande däck av samma anledning. Volvos DRIVe-modeller är väl ett tydligt exempel då det konceptet verkar innebära lite olika saker beroende på marknad, och finns inte alls på en del marknader.

Och priserna är ju ändå mer baserade på marknaden än på kostnaderna liksom, har ett land hög skatt på nybilar så sänker biltillverkarna sina priser där för att kompensera en del av detta exempelvis. Så jag misstänker att vi kommer att se en del rena prissänkningar efter förändringarna också, en del för att komma under gränsen men säkert många dyrare också för att kompensera lite för kostnadsökningen som utebliven bonus innebär.

Så kan det ju vara, men jag tror inte det. Tesla har ju gjort tvärtom, höjt priset men lagt till dragkrok som standard för Model Y Vi får väl helt enkelt se vad som händer.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Listan kommer från Vi bilägare. Tänkte också på den billigare Mustangen, borde inte ingå, men kanske bäst att kolla med sin säljare om man beställt en sån.

Audi e-tron Q4 är inte med på listan.

Tänkte mer på att det stod e-tron ALLA modeller.