Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Remus87:

Ditt första misstag är nog att tro att elbilar gör den stora skillnaden för miljön. Liksom att solceller räddar klimatet.

Riktat mot tråden?
Hur ser kalkylen ut 2022 för en riktigt bränslesnål bil mot en elbil i utsläpp. Elbilar vet vi i regel är kostsamma för miljön att tillverka.

Hur många mil om året och hur långt ska elbilen gå för att det ska vara "bättre" för miljön. Tycker de missade det i tråden nedan hur länge och hur långt elbilen ska gå för att det ska vara "gynnsamt" för miljön.

Tog första bästa artikel.

https://bilbolaget.nu/artiklar/elbilar-renare-an-fossildrivna...

Har du läst artikeln? Den säger ju att det alltid lönar sig för miljön med elbil, trots att den helt ignorerar utsläppen från produktion av bränsle för de fossila bilarna. En elbil med batterier byggda i Sverige som körs på svensk elmix påverkar mindre än en fossilbil efter 1200 mil, inte per år utan bara efter 1200 mil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Men det finns ju begagnade elbilar också om man nu är ute efter begagnat. Man kan få en Zoe eller Leaf för 200-250K som borde hålla sitt värde absolut lika bra som en bensinbil i liknande prisklass, speciellt mot en ny.

Visst, men om jämförelsen var en begagnad bensinare för 300k eftersom den motsvarar en ny elbil för 700k I utrustning (lite tvek på det dock, men det kanske stämmer) så finns inga begagnade elbilar motsvarande den klassen. Ja Tesla då som är mer av premium-bilar, men de kostar ju nästan som nya.

Men som sagt i ett annat inlägg blir det ändå inte en rättvis jämförelse, och för 300k får man absolut ingen ny bil som motsvarar en elbil för 700k i utrustning eller annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Har du läst artikeln? Den säger ju att det alltid lönar sig för miljön med elbil, trots att den helt ignorerar utsläppen från produktion av bränsle för de fossila bilarna. En elbil med batterier byggda i Sverige som körs på svensk elmix påverkar mindre än en fossilbil efter 1200 mil, inte per år utan bara efter 1200 mil.

Det jag saknar är siffror och studie på vilken distans man behöver köra med en bil som inte har batteriet från Sverige.

Hur mycket batterier bygger vi idag.
Northvolt som börjat producera i Skellefteå till Wv. Men vad jag vet har de knappt börjat leverera.

Så klart elbilar ska vara bättre. Men det finns inga siffror på kinesiska teslan som körs 1000 mil om året ex.

Min poäng är 20% mindre utsläpp än fossil.

Men miljöskäl som första,största anledning att köra elbil. Meh.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lidodido:

Visst, men om jämförelsen var en begagnad bensinare för 300k eftersom den motsvarar en ny elbil för 700k I utrustning (lite tvek på det dock, men det kanske stämmer) så finns inga begagnade elbilar motsvarande den klassen. Ja Tesla då som är mer av premium-bilar, men de kostar ju nästan som nya.

Men som sagt i ett annat inlägg blir det ändå inte en rättvis jämförelse, och för 300k får man absolut ingen ny bil som motsvarar en elbil för 700k i utrustning eller annat.

Nej men det blir ju en fånig diskussion liksom. En sparkcykel lär vara billigare än alla bilar så varför inte ta med en sådan i beräkningen liksom? Eller ett årskort till kollektivtrafiken.

Och en sak många missar när det gäller begagnat mot nytt är att försäkringen blir dyrare efter att vagnskadegarantin har gått ut. Beroende på bil kan det bli rätt många tusenlappar om året, framför allt för lite kraftigare bilar.

Permalänk
Skrivet av Remus87:

Ditt första misstag är nog att tro att elbilar gör den stora skillnaden för miljön. Liksom att solceller räddar klimatet.

Riktat mot tråden?
Hur ser kalkylen ut 2022 för en riktigt bränslesnål bil mot en elbil i utsläpp. Elbilar vet vi i regel är kostsamma för miljön att tillverka.

Hur många mil om året och hur långt ska elbilen gå för att det ska vara "bättre" för miljön. Tycker de missade det i tråden nedan hur länge och hur långt elbilen ska gå för att det ska vara "gynnsamt" för miljön.

Tog första bästa artikel.

https://bilbolaget.nu/artiklar/elbilar-renare-an-fossildrivna...

Det har diskuterats flera gånger tidigare i tråden och slutsatsen är att elbilar är otroligt mycket mindre skadligt för miljön redan från start i princip.

Jag tror såklart inte att elbilar kommer rädda klimatet precis som fossilbilar inte ensamma förstör klimatet, men många bäckar små och jag tror till 100% korrekt att vi måste jobba på alla fronter vi kan. Att förvänta oss att biltransporter ska försvinna helt är orealistiskt (även om jag absolut skulle vara för ett totalt bilförbud) så då får man göra vad man kan. Jag förstår inte resonemanget att "inte göra vad man kan för att det inte löser problemet till 100%".

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Remus87:

Det jag saknar är siffror och studie på vilken distans man behöver köra med en bil som inte har batteriet från Sverige.

Northvolt som börjat producera i Skellefteå till Wv. Men vad jag vet har de knappt börjat leverera.

Så klart elbilar ska vara bättre. Men det finns inga siffror på kinesiska teslan som körs 1000 mil om året ex.

Artikeln säger 22 respektive 28 procent för bensin respektive diesel, i det värsta scenariot med kinatillverkat batteri och polsk el som är den värsta i EU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fiskebulle:

Känns som att mängden "lyxbilar" i trafiken kommer stagnera. Alltid förundrat mig över hur fan folk tycker de har råd med allt. Är kanske lite konservativ när det kommer till vad jag anser mig ha råd med, men bilar runt miljonen är så totalt ute ur bilden.

Det är väl det som är hela grejen nu med rädslan att miljöbilspremien ska försvinna. Idag kostar en enklare ID4 545k. En rimlig avbetalning hade väl varit hälften på tre år, dvs 7-8k i månaden. Hoppla, tänker löntagaren. Men med bonusen, och möjligheten till privatleasing (av rent praktiska skäl), blir det bara 5000 kr i månaden. Det var inte så illa, tänker löntagaren.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem

Beställt en Peugeot e-2008 GT nu. Är riktigt trevlig och prisvärd tycker jag. Plockar ut den i slutet på december!

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Nej men det blir ju en fånig diskussion liksom. En sparkcykel lär vara billigare än alla bilar så varför inte ta med en sådan i beräkningen liksom? Eller ett årskort till kollektivtrafiken.

Och en sak många missar när det gäller begagnat mot nytt är att försäkringen blir dyrare efter att vagnskadegarantin har gått ut. Beroende på bil kan det bli rätt många tusenlappar om året, framför allt för lite kraftigare bilar.

Jo, just därför jag tänker att ska man jämföra så måste det i alla fall bara samma segment. För 300k får man endast begagnat som matchar en elbil för 700k, och ja det är en fördel för förbränning att det finns ett större begagnat utbud, om än fördelen är orättvis.

Ska man få räkna TCO med begagnat vs nytt så måste man däremot fundera på hur länge man vill äga bilen och varför. Köper jag en 3 år gammal bil som jag tänkt äga i 7 år så måste jag ju äga elbilen i 10 år för att den ska anses vara så gammal, omodern eller sliten för att jag ska byta ut den. Då blir kostnaden utslaget per år inte lika mycket större heller, och ju längre man äger elbilen ju mer sparar man på den till skillnad från ICE-bilar. Dessutom minskar risken för haverier senare i bilens livslängd med en elbil, och därför kanske man kan äga den lite längre eller så för man lite bättre betalt.

Allt detta blir till fördel för elbilen. Ska man jämföra äpplen mot äpplen är det dock nytt vs nytt, och ska man jämföra äpplen mot päron så måste man ju ta med alla skillnader mellan äpplet och päronet för att det ska bli rättvist 🙂

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lidodido:

Jo, just därför jag tänker att ska man jämföra så måste det i alla fall bara samma segment. För 300k får man endast begagnat som matchar en elbil för 700k, och ja det är en fördel för förbränning att det finns ett större begagnat utbud, om än fördelen är orättvis.

Ska man få räkna TCO med begagnat vs nytt så måste man däremot fundera på hur länge man vill äga bilen och varför. Köper jag en 3 år gammal bil som jag tänkt äga i 7 år så måste jag ju äga elbilen i 10 år för att den ska anses vara så gammal, omodern eller sliten för att jag ska byta ut den. Då blir kostnaden utslaget per år inte lika mycket större heller, och ju längre man äger elbilen ju mer sparar man på den till skillnad från ICE-bilar. Dessutom minskar risken för haverier senare i bilens livslängd med en elbil, och därför kanske man kan äga den lite längre eller så för man lite bättre betalt.

Allt detta blir till fördel för elbilen. Ska man jämföra äpplen mot äpplen är det dock nytt vs nytt, och ska man jämföra äpplen mot päron så måste man ju ta med alla skillnader mellan äpplet och päronet för att det ska bli rättvist 🙂

Jo fast hela grunden till diskussionen är ju två felaktigheter:
1: En elbil kostar 700K.
2. Det finns inga begagnade elbilar.

Båda dessa är enkla att motbevisa med en enkel sökning på blocket.

Permalänk
Medlem

Vi var och hämtade vår Leaf igår. Beställde i december och efter alla fördröjningar blev det en MY22 istället för 21.
Ska bli trevligt att glida fram och tillbaka till jobbet i den.

Sonen fick den stora äran att avtäcka bilen.

Visa signatur

Låda: Phanteks Eclipse P400S White TG | Mobo: Gigabyte B650M PG Lightning | CPU: AMD Ryzen 5 7600X | GPU: Gigabyte Radeon RX 7800 XT GAMING OC | RAM: Crucial Pro RAM 32GB (2x16GB) DDR5 @ 6000 MHz | Corsair RM750x | Lagring: Kingston NV2 1TB | Seagate Barracuda 2TB | Samsung SSD 850 EVO 120GB | Crucial MX300 275GB | WD Caviar Blue 1TB | OS: Windows 111 Professional - https://valid.x86.fr/vy2iva

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo fast hela grunden till diskussionen är ju två felaktigheter:
1: En elbil kostar 700K.
2. Det finns inga begagnade elbilar.

Båda dessa är enkla att motbevisa med en enkel sökning på blocket.

Absolut, håller helt med dig om allt, förutom att om rätt ska vara rätt så kan man jämföra t.ex en Skoda Enyaq med en Skoda Kodiaq med massa utrustning, och då är inte Nissan Leaf med I diskussionen ens, och inget begagnat alternativ I ett vettigt pris finns.

Tror dock att inlägget du svarade på egentligen syftade på nya bilar i lägre prisklasser, och där är det ju inget snack om att 700k för en elbil är räknat alldeles för högt. Som jag sa nånstans, jämför så med en Ioniq 5 I basutförande för 525k minus klimatbonus, och då är skillnaden långt ifrån 400k.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Artikeln säger 22 respektive 28 procent för bensin respektive diesel, i det värsta scenariot med kinatillverkat batteri och polsk el som är den värsta i EU.

Saknar fortfarande vilken distans och hur länge bilen kan drivas. Vi har exempel på ex en renault zoe som bytt motor två gånger innan 20.000 mil. Känns sådär

Så livscykel, 10 år, 15 -20.

Självklart måste distansen och antal mil per år väga in.
Det är inte första gången man slår fast saker och ting i "en" studie där man missat en faktor. Ev den faktor de hoppade över vid tillverkning av bensin och diesel. (Marginellt)

Kolla in bab7 sin är en ivrig förespråkare ändå för sin elbil på Flashback trådar om elbilar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Det har diskuterats flera gånger tidigare i tråden och slutsatsen är att elbilar är otroligt mycket mindre skadligt för miljön redan från start i princip.

Jag tror såklart inte att elbilar kommer rädda klimatet precis som fossilbilar inte ensamma förstör klimatet, men många bäckar små och jag tror till 100% korrekt att vi måste jobba på alla fronter vi kan. Att förvänta oss att biltransporter ska försvinna helt är orealistiskt (även om jag absolut skulle vara för ett totalt bilförbud) så då får man göra vad man kan. Jag förstår inte resonemanget att "inte göra vad man kan för att det inte löser problemet till 100%".

Får man bättre ordning på produktionen. Öppnar lite gruvor här i Sverige, så kan det bli så mycket bättre.

Inte så kul läsning om de förhållanden som finns i afrikanska gruvorna. För att inte nämna barnarbete.

Då är vi överens om totalförbud . Iaf i vissa zoner och storstäder bör det införas

Permalänk
Medlem

Kan någon klargöra vad som egentligen gäller med bonusen på leasing-elbilar som ställs på efter 14e juni? Det hela verkar så sjukt rörigt. Ena dagen alarmeras det om att från 14e juni så ligger alla leasingbilar i fara och kan bli utan bonus, nästa dag verkar allt gå enligt den gamla planen dvs att inget ändras förrän nästa år då bonusen blir 50k. Så vad gäller egentligen? Är något ens spikat?

Varför jag frågar är för att sambon inte får sin Aiways förrän på torsdag nästa vecka 🙄

Visa signatur

Europeisk marknadschef för Pimax Technology.
SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/
PC: Palit RTX 4090 Gamerock OC - AMD 5950x - 32GB DDR4 3600MHz - HX1000i
Go-to VR headset: Pimax 8KX & Pimax Crystal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Remus87:

Saknar fortfarande vilken distans och hur länge bilen kan drivas. Vi har exempel på ex en renault zoe som bytt motor två gånger innan 20.000 mil. Känns sådär

Det är inte första gången man slår fast saker och ting i "en" studie där man missat en faktor. Ev den faktor de hoppade över vid tillverkning av bensin och diesel. (Marginellt)

Kolla in bab7 sin är en ivrig förespråkare ändå för sin elbil på Flashback trådar om elbilar.

Hej,

Problemet med dina argument är att du tar lösryckta anekdoter och använder de som fakta. Du har ett exempel på EN Renault Zoe som behövt byta motor 2 ggr och baserat på det räknar du ut livscykel för alla elbilar?

Läs rapporterna. Det finns ingen rapport som efterfrågar exakt det du vill (för Sverige specifikt) men du har en mängd data som säger precis samma sak. Den mest utförliga jag läst hittar du här: https://theicct.org/publication/a-global-comparison-of-the-li...

Det är brett accepterat (förutom i Motormännens magasin och bland gubbar i bastu) att elbilar är bättre för miljön än bilar med förbränningsmotorer, det här med den teknik vi har tillgänglig idag. Ingen säger att miljöbilar är räddningen för världen, men det är en bit på vägen.

//mvh

Permalänk
Medlem

Ni som kan det här.

Mor ska köpa ny bil, hon rattar i dagsläget en VW Golf 1.2 TSi från 2017 och är sugen på att byta bil, jag propsar för en ren elbil men hon är lite avig till en sådan då hon tycker inköpspris är högt.

Så hur skall jag hjälpa henne att räkna ut vad en elbil kan kosta vs t ex hennes nuvarande bil eller en mildhybrid golf?

Det får gärna vara ett excelark där man bara enkelt fyller i alla omkostnader som man kommer på och får ut en månadssumma

Permalänk
Medlem
Skrivet av Remus87:

Får man bättre ordning på produktionen. Öppnar lite gruvor här i Sverige, så kan det bli så mycket bättre.

Inte så kul läsning om de förhållanden som finns i afrikanska gruvorna. För att inte nämna barnarbete.

Då är vi överens om totalförbud . Iaf i vissa zoner och storstäder bör det införas

Varför försöker du inte söka efter ny info själv istället för att leva på de där seglivade gamla myterna?

Permalänk
Skrivet av Def_Dog:

Ni som kan det här.

Mor ska köpa ny bil, hon rattar i dagsläget en VW Golf 1.2 TSi från 2017 och är sugen på att byta bil, jag propsar för en ren elbil men hon är lite avig till en sådan då hon tycker inköpspris är högt.

Så hur skall jag hjälpa henne att räkna ut vad en elbil kan kosta vs t ex hennes nuvarande bil eller en mildhybrid golf?

Det får gärna vara ett excelark där man bara enkelt fyller i alla omkostnader som man kommer på och får ut en månadssumma

Jag skulle räkna ut vad nuvarande bil kostar ungefär i månaden inkl uppskattad värdeminskning. Förmodligen blir det det lika mycket eller mer än en billigare privatleasad elbil för 2700-3000/månad där man bara behöver halvförsäkring dessutom.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Skrivet av Remus87:

Miljö är mycket mera än CO2, något som många verkar glömma.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lidodido:

Absolut, håller helt med dig om allt, förutom att om rätt ska vara rätt så kan man jämföra t.ex en Skoda Enyaq med en Skoda Kodiaq med massa utrustning, och då är inte Nissan Leaf med I diskussionen ens, och inget begagnat alternativ I ett vettigt pris finns.

Citat:

Tror dock att inlägget du svarade på egentligen syftade på nya bilar i lägre prisklasser, och där är det ju inget snack om att 700k för en elbil är räknat alldeles för högt. Som jag sa nånstans, jämför så med en Ioniq 5 I basutförande för 525k minus klimatbonus, och då är skillnaden långt ifrån 400k.

Men lägre prisklassen och 700K går inte ihop. Köp en Zoe för runt hundra med en batterihyra på 750-1000 liksom, eller en med friköpt batteri för 150.

Skrivet av Remus87:

Är det ett generellt problem för dem eller en anekdot? Jag skrotade en XC90 en gång som inte hade gått fem mil genom en liten fender bender, betyder det att livscykeln på XC90 är typ två dagar? Allt tyder på att elbilar är mer robusta i drivlinan än fossilbilarna, trots väldigt mycket mindre resurser lagda på tekniken under lång tid. Å andra sidan är väl Renault kanske inte de mest hållbara bilarna direkt, men Zoe verkar i alla fall vara bättre än Renault generellt: https://www.carbuyer.co.uk/renault/zoe/reliability

Citat:

Men du efterfrågar information, säger att den saknas, som finns lätt tillgänglig från hur många källor som helst, och alla säger samma sak: Elbilar är bättre för miljön, inget att diskutera, även i Polen eller liknande länder med väldigt smutsig elproduktion och här är det väldigt mycket bättre än så.

Här är en artikel med samma diagram som din länk, men som också har med ett medelscenario: https://www.eways.se/ar-elbilar-miljovanliga/

Felaktigheter i de rapporter som säger motsatsen: https://miljo-utveckling.se/forskare-darfor-ar-elbilen-bast-f...

Lite samma tema men med fler exempel: https://alltomelbil.se/elbilar-mycket-miljovanligare-an-vad-s...

En extremt negativ artikel som ändå kommer fram till att elbilen är bättre, även om det kan dröja till uppemot 20K mil i det värsta fallet med bara el genererad av kolförbränning (som är ett par år gammal och utvecklingen har gått sjukt fort närd et gäller att göra batteritillverkningen mer miljövänlig): https://illvet.se/transport/bilar/elbilen-ligger-laangt-bak-i...

EN artikel från extremt konservativa WSJ med ett amerikanskt perspektiv: https://www.wsj.com/graphics/are-electric-cars-really-better-...

En artikel från RAC, typ brittiska Motormännen: https://www.rac.co.uk/drive/electric-cars/choosing/are-electr...

Australiens motsvarighet: https://www.mynrma.com.au/cars-and-driving/electric-vehicles/...

Sammantaget är elbilar bättre hur man än vänder och vrider på det. Och de kommer att bli allt bättre ju renare energiproduktionen blir. EU och Sverige har ju som mål att ha helt fossilfri elproduktion ganska snart och då blir det förstås bättre, och batteritillverkningens stora påverkan är ju just energin som går åt och således blir ju den bättre på samma sätt.

Permalänk
Skrivet av SuperDuperKillen:

Miljö är mycket mera än CO2, något som många verkar glömma.

Men mänskligheten kommer knappast dö ut pga lokal förgiftningar. Däremot är hela vår existens hotad av CO2.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Def_Dog:

Ni som kan det här.

https://www.teslakalkylen.com

Permalänk
Skrivet av TobiasStockholm:

Men mänskligheten kommer knappast dö ut pga lokal förgiftningar. Däremot är hela vår existens hotad av CO2.

Mänskligheten kommer inte dö ut av koldioxid heller, men förstår många kan tro det pga hur mycket media rapporterar om det.

Personligen hade jag hellre bosatt mig vid en fabrik som spottar ut CO2 än andra föroreningar iallafall...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Men nu räknar du med fördel till elbil också. 1,1 Liter per mil är mycket och 3000 mil är mycket.
Jag känner då ingen som kör så mycket.
Så jag tycker du tar i lite väl mycket.

190HK och AWD är också betydligt mer än vad de flesta behöver. FWD och 120HK räcker bra nog för nästan alla.
Sedan menar jag inte att endast jämföra mot bensin. Det finns diesel också. Kanske bör skriva ICE istället.

Sedan pratar jag inte om EXAKT 300k. Det finns lite spelrum. Även vid 700k.
Peugeot 3008, Tiguan, Passat, BMW 1-serie, Ford Focus, Ford Mondeo, Tucson, Ceed SW, Qashqai, Kamiq, Octavia finns för alldeles strax över 300k och har man tur kan man hitta en Volvo V60 också.
Men förutom att Tesla är eldriven. Vad är det som gör en Model 3 bättre än dessa?

En stor anledning till att jag kommenterar är för att en stor del av diskussionen här på forumet är kostnad. Att det ska vara billigt.
Men många verkar köpa dyra elbilar istället för billigare bilar. Då blir det ju inte billigare.

Självklart är en elbil billigare än en stor Volvo XC60 eller V90 till exempel.

Den bilen du länkade för 300k i blocket annonsen hade utrustningspaketet "radio-ready". Jag vet inte vad det innebär men det säger ganska mycket om den teknologiska utrustningsnivå på den billigaste instegsbilen som går typ att hitta jämfört mot Tesla M3 som är på en helt annan planet rent teknologiskt mot en "Radio-ready" T-roc.

Det finns inte en enda människa som står i valet att köpa en ny Model 3 eller en ny T-roc som alternativ, eller en BMW 116i, eller en Skoda Fabia. Närmsta jämförbara bil kanske är en BMW 330i eller liknade, kanske en Audi A4 45 TFSI, dessa kostar ca 500k med basutrustning.

Många köper dyra elbilar istället för dyra ICE-bilar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Remus87:

Laddstolpar, vilka har ni i tråden installerat ?
Vad har det kostat att installera, vilken leverantör?

Intressant fråga efter novellen om hur onödigt bil är.

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweViver:

Kan någon klargöra vad som egentligen gäller med bonusen på leasing-elbilar som ställs på efter 14e juni? Det hela verkar så sjukt rörigt. Ena dagen alarmeras det om att från 14e juni så ligger alla leasingbilar i fara och kan bli utan bonus, nästa dag verkar allt gå enligt den gamla planen dvs att inget ändras förrän nästa år då bonusen blir 50k. Så vad gäller egentligen? Är något ens spikat?

Varför jag frågar är för att sambon inte får sin Aiways förrän på torsdag nästa vecka 🙄

Igår så tog man ett rykte och blåste upp det, idag kom inte ett beslut så då är det gamla sakerna igen Alltså ingen ändring för privatleasing än så länge

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Igår så tog man ett rykte och blåste upp det, idag kom inte ett beslut så då är det gamla sakerna igen Alltså ingen ändring för privatleasing än så länge

Tack. Då behöver vi alltså inte få panik över sambons elbil.. vore ju sjukt om priset steg typ 2000kr i månaden bara för att man va nån dag sen med leveransen 😆 De har för övrigt äntligen hittat regskyltarna till hennes bil och de kommer fram nästa vecka. Helt otroligt..

Visa signatur

Europeisk marknadschef för Pimax Technology.
SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/
PC: Palit RTX 4090 Gamerock OC - AMD 5950x - 32GB DDR4 3600MHz - HX1000i
Go-to VR headset: Pimax 8KX & Pimax Crystal

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaxieTheHatter:

En bit!
Om man räknar bort bonusen så kostar BEV varianten 477.900, eller 73.900kr mer.
ICE kostar 16,1kr/mil (angiven förbrukning 0.7l/mil * 23kr/l), BEV kostar 3kr/mil (höftat 2kWh/mil med 1.5kr/kWh).

För prisskillnaden kan man köra 73900/(16,1-3) = 5641mil tills det går jämt ut.
7167mil vid 50k bonus och 10984mil vid ingen bonus.

Edit:
Har inte tagit med andra kostnader som blir lägre, service och skatt t.ex.

Edit 2:
Justerar bensinsiffror, fick för mig att bensinen kostar 20kr/l (jag kör diesel i väntan på leverans)

Nu utgår du från att bilarna har exakt samma restvärde efter visst antal mil / tid, det har dom inte. BEV modellen har ett högre kalkylerat restvärde än ICE. Bonusen är en engångsutbetalning direkt till första ägaren, den eliminerar i princip den brantaste delen av värdeminskningen.

Permalänk
Medlem

Imorgon hämtar jag ut en sprillans ny EV6 GT-line. Sjukt taggad och galet flyt att jag fick tag på en utan att ha bokat. Får visserligen ge över 700K och missar därmed 70000 men tar det just nu mot att vänta i 1 år. Hade en Niro EV med leverans i December men den kommer avbokas. Gillar inte utseendet på den alls som EV6 plus snabbladdningen.

Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair H170i Elite Capellix Push/Pull 140x6 MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36
MONITOR 1: Samsung 32" Odyssey Neo G8 4K 240Hz "MONITOR 2": 4K 55” LG G4 OLED TV
PSU: Asus ROG Strix 1000W HDD: 2st WD Black SN850 M.2 1tb