Permalänk
Medlem

Ryzen 5000 på B350 funkar APU?

Hej nån som vet? som har eller kan testa?

vill minnas att jag läste nånstans B350 chipset (som jag har, med ryzen 7 1700) klarar APU till och med 2000 serien, men sen inte ska klara det på 3000 serien av någon anledning?
Alltså CPU typ 2400g funkar med bild ut, men 3200g ska inte kunna mata ut bild.

och nu har ju AMD tillåtit 5000 serien bios upgrades vilket har kommit till min bräda.

Tänkter upgradera till AM5 i höst/vinter men tänkte då en "APU" vore smidigt på mitt gamla b350 kort men funkar till exempel en Ryzen 5 5700g på den med bild ut eller kommer det krävas dedikerad grafik? hittar ingen som testat varken med google eller youtube, på just ett b350 chipset då.

Tacksam för svar!

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem

Tror det beror på om det finns bios som stödjer det. Så kolla upp det på tillverkarens produktsida för just ditt modekort och se om dom har det.

Visa signatur

Ryzen R9 5900X | Dark Rock Pro 4 | Gigabyte Pro 3060 Ti | MSI B450 PRO CARBON AC | 32GB Corsair Vengeance LPX 3600 MHZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av z3poxx:

Tror det beror på om det finns bios som stödjer det. Så kolla upp det på tillverkarens produktsida för just ditt modekort och se om dom har det.

Ja, min mobo tillverkare har släppt BIOS för 5000-seriens CPU till mitt kort. och APU modeller står med under CPU support. (BIOSTAR B350GTN Racing, itx mobo)

men de nämner inget om GPU delen stöds, vilket jag vill minnas var fallet för 3000 serien att det inte gjorde.
Men jag kan minnas fel för nu hittar jag inte ett dyft om det efter 30 minuters googling.

men som jag vill minnas, om du har B350 chipset, och en 2200G (inbyggd gpu) så funkar det, du får bild på mobo hdmi, och kan spela spel
men med en 3200G får du alltså ingen bild (vet inte var jag fått det ifrån nu)

och ingen ny information om detta vad gäller 5000 serien så 5700G? bild, ingen bild?

Det var det som var frågan, för jag vill isåfall slippa diskret grafikkort om jag ska återanvända den som HTPC/emulator burk.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem
Skrivet av GizmoTheGreen:

Ja, min mobo tillverkare har släppt BIOS för 5000-seriens CPU till mitt kort. och APU modeller står med under CPU support. (BIOSTAR B350GTN Racing, itx mobo)

men de nämner inget om GPU delen stöds, vilket jag vill minnas var fallet för 3000 serien att det inte gjorde.
Men jag kan minnas fel för nu hittar jag inte ett dyft om det efter 30 minuters googling.

men som jag vill minnas, om du har B350 chipset, och en 2200G (inbyggd gpu) så funkar det, du får bild på mobo hdmi, och kan spela spel
men med en 3200G får du alltså ingen bild (vet inte var jag fått det ifrån nu)

och ingen ny information om detta vad gäller 5000 serien så 5700G? bild, ingen bild?

Det var det som var frågan, för jag vill isåfall slippa diskret grafikkort om jag ska återanvända den som HTPC/emulator burk.

Har moderkortet HDMI/DP-utgångar? I så fall är moderkortet gjort för APU. Om du postar vilket moderkort du har så får vi en större chans att hjälpa än att sitta och gissa spec på just ditt moderkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Har moderkortet HDMI/DP-utgångar? I så fall är moderkortet gjort för APU. Om du postar vilket moderkort du har så får vi en större chans att hjälpa än att sitta och gissa spec på just ditt moderkort.

Ja, det står just i posten du citerade vilket moderkort det är.
Ja det har HDMI port, men trots det vill jag minnas at B350 chipset bara stödde lägre "APU" och på 3000 serien så av nån anledning har det stått, nånstans, att de stöds inte bild ut längre på dessa modellerna av CPU+gpu.
som sagt, jag kan minnas fel men jag hittar INGA tester med B350 chipset och 3000-serien APU (3X00"G" modeller) där dom inte använder extern GPU. alltid B450 mobo. och heller ingen som testat 5000 serien G modell på B350.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem

@GizmoTheGreen Det står vilka processorer det stöder på deras hemsida.
5000G är med, så då ska det fungera. Om det står att den CPUn funkar så kan den inte stödjas lite grann.

https://www.biostar-europe.com/app/de/mb/introduction.php?S_I...

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lembritt:

@GizmoTheGreen Det står vilka processorer det stöder på deras hemsida.
5000G är med, så då ska det fungera. Om det står att den CPUn funkar så kan den inte stödjas lite grann.

https://www.biostar-europe.com/app/de/mb/introduction.php?S_I...

jo, precis. så långt är jag med och det var inte min fråga. min fråga är om den inbyggda gpu:n kommer fungera då jag vill minnas att jag läst nånstans när 3000 serien introducerades att det inte skulle funka.

så APU fram till 2000 serien typ 2200G = OK
3200G = inte ok, bara CPU.

och nu hittar jag inte den informationen. därför jag frågar om nån testat och vet säkert. eller kan referera till en recension eller liknande där det testats, för jag hittar -ingen- som visar B350 med 3xxxG.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem
Skrivet av GizmoTheGreen:

jo, precis. så långt är jag med och det var inte min fråga. min fråga är om den inbyggda gpu:n kommer fungera då jag vill minnas att jag läst nånstans när 3000 serien introducerades att det inte skulle funka.

så APU fram till 2000 serien typ 2200G = OK
3200G = inte ok, bara CPU.

och nu hittar jag inte den informationen. därför jag frågar om nån testat och vet säkert. eller kan referera till en recension eller liknande där det testats, för jag hittar -ingen- som visar B350 med 3xxxG.

Aldrig hört talas om att endast CPU ska fungera. Visar tillverkaren att den är kompatibel, så ska allt fungera.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Joakim_g:

Verkligen kostigt då jag har ett Gigabyte GA-A320M-H i min htpc, och där snurrar en 3200G utan problem sen det inköptes
för snart två år sedan.

Visa signatur

WS: Asus ROG Strix B550-I Gaming | R5 5600x | NH-L12 Ghost S1 | 32GB | RTX 3060 OC 12GB | Ghost S1 MKIII
NAS: QNAP TS-431 - 3x4TB WD Red
Phone: Xiaomi Redmi Note 11 Pro 5G

Permalänk
Medlem
Skrivet av LINJEinc:

Verkligen kostigt då jag har ett Gigabyte GA-A320M-H i min htpc, och där snurrar en 3200G utan problem sen det inköptes
för snart två år sedan.

Och du använder bildutgången på moderkortet?

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Och du använder bildutgången på moderkortet?

Använder HDMI på moderkortet, då det inte sitter nån gpu alls i den maskingen.

Visa signatur

WS: Asus ROG Strix B550-I Gaming | R5 5600x | NH-L12 Ghost S1 | 32GB | RTX 3060 OC 12GB | Ghost S1 MKIII
NAS: QNAP TS-431 - 3x4TB WD Red
Phone: Xiaomi Redmi Note 11 Pro 5G

Permalänk
Medlem
Skrivet av LINJEinc:

Använder HDMI på moderkortet, då det inte sitter nån gpu alls i den maskingen.

Ja då var ju den myten att 320 inte fungerar med iGPU sönderslagen

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Ja då var ju den myten att 320 inte fungerar med iGPU sönderslagen

sönderslagen?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joakim_g:

Videon säger att 5600G inte fungerar alls på det A320-moderkortet, inte att det bara är iGPUn som inte fungerar vilket är vad TS frågar efter.

Men som sagt, jag har inte heller hört något om att det skulle vara något problem att använda iGPU med Ryzen 5000 på 300-serien.

Permalänk
Medlem

slog till på en 5600G nu under swec bonanza, kan meddela att det fungerar, för framtida referens om någon annan också fick för sig samma som jag och lyckas hitta till denna tråden.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+