Första långa bilresan efter körkort?

Permalänk
Inaktiv

Jag säger bara trial and error, det är så man lär sig i livet

Permalänk
Medlem

Låt inte polarna hetsa dig att göra dumma omkörningar eller liknande

Sen brukar jag dra ner rutan och skicka in lite frisk luft då och då. Annars tycker jag det mesta redan har tagits upp. Ta det lugnt!

Visa signatur

Grubblare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stradale1:

Äsch det är väl ingenting, har kört bil i Moskva och Paris det är en upplevelse kan jag säga dig. Lika bra att han lär sig och inte skjuter på det, annars kommer det alltid vara ett orosmoment i framtiden tills han väl gjort det.

Det hjälper dock inte om det är helt igenkorkat, så kan man så vill man gärna undvika att köra rakt igenom Stockholm och Göteborg i rusningen, vilket man ju tvingas till som vägarna går. Stockholm är ju värst eftersom närmaste alternativa väg är i grunden är 55:an via Enköping - Strängnäs. Någon har placerat en stor sjö mitt i allt, så det är begränsat med förbindelser. Nästa är 56 över Kvicksund.

Sedan kör jag gärna andra vägar än att nöta motorväg, men handlar det om ren transport över en lång sträcka är det ofta alldeles för tidsineffektivt.

Permalänk

Kör en bil med farthållare

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Chromatic:

När jag lärde mig köra bil så fick jag reda på att dom flesta som orsakar olyckor är gubbar som kört bil i över 20 år, inte bara av att dom är gamla då, utan snarare att dom blir överdrivet självsäkra. Så det problemet har ju inte du!

Jag kan själv bli rädd för mig själv när man åkt samma sträcka tusen gånger och inser att man kanske inte hade fokuserat så mycket som man borde.

Det är nog ofta så att åldern spelar roll men då tänker jag på att de ofta har kommit ut i arbetslivet och har fått råd att köpa en dyr BMW (eller annan motsvarande statusbil) som de gärna vill visa upp för alla genom att köra hetsigt och uselt och så kan man även felparkera den dyra bilen på handikapplatser och andra olämpliga ställen där den syns bra nära entréer.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

När jag lärde mig köra bil så fick jag reda på att dom flesta som orsakar olyckor är gubbar som kört bil i över 20 år, inte bara av att dom är gamla då, utan snarare att dom blir överdrivet självsäkra. Så det problemet har ju inte du!

Jag kan själv bli rädd för mig själv när man åkt samma sträcka tusen gånger och inser att man kanske inte hade fokuserat så mycket som man borde.

Eller inte...
https://www.vibilagare.se/nyheter/unga-man-en-risk-i-trafiken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stradale1:

Äsch det är väl ingenting, har kört bil i Moskva och Paris det är en upplevelse kan jag säga dig. Lika bra att han lär sig och inte skjuter på det, annars kommer det alltid vara ett orosmoment i framtiden tills han väl gjort det.

Som nybliven förare är det inget jag rekommenderar, när man fått lite vana blir det inte alls lika oroande.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sher!kan:

Är detta ett skämt? Du måste väl ha övningskört under din tid som du inte hade körkort och kört i timmar ibland?
Det är väl bara att köra och känner du dig trött stannar du en stund sen kör vidare?

Men chilla xD

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

En som kört bil i 20 år vet förmodligen vart gränsen går och vad denne klarar av. En nybliven bilförare har ingen som helst aning om detta eller lärt sig känna av fordonet ännu. Lägg dessutom in grupptryck i det hela så har du i särklass de farligaste i trafiken.

"Så här ser åldersfördelningen ut när det gäller indragande av körkort under 2016. Källa: Transportstyrelsen"
https://www.mestmotor.se/automotorsport/artiklar/nyheter/2017...

All statistik tyder på att unga män utgör störst fara i trafiken. Detta är något som körskolorna trycker extra mycket på under t.ex. riskettan. Det var faktiskt även med som fråga vad jag kan minnas på teoriprovet, att unga män oftast överskattar sin körförmåga.

"Åldersfördelning bland förare som var inblandade i singelolyckor med skador eller dödsfall under 2016."

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/allt-fler-blir-av-med-kork...

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB
LG C2 42" 4K@120Hz AOC Q27G2U 1440P@144Hz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pamudas:

En som kört bil i 20 år vet förmodligen vart gränsen går och vad denne klarar av. En nybliven bilförare har ingen som helst aning om detta eller lärt sig känna av fordonet ännu. Lägg dessutom in grupptryck i det hela så har du i särklass de farligaste i trafiken.
https://cdn1.mestmotor.se/YTo2OntzOjI6ImlkIjtpOjE0NDI2OTM7czoxOiJ3IjtpOjQ4MDtzOjE6ImgiO2k6MzIwMDtzOjE6ImMiO2k6MDtzOjE6InMiO2k6MDtzOjE6ImsiO3M6NDA6ImQ5MjdhNzgyYWMyMjRjODY5MGYwOTk3Y2YwMWRiNzdiN2ZlOWVjYWUiO30=
"Så här ser åldersfördelningen ut när det gäller indragande av körkort under 2016. Källa: Transportstyrelsen"

All statistik tyder på att unga män utgör störst fara i trafiken. Detta är något som körskolorna trycker extra mycket på under t.ex. riskettan. Det var faktiskt även med som fråga vad jag kan minnas på teoriprovet, att unga män oftast överskattar sin körförmåga.
https://cdn1.mestmotor.se/YTo2OntzOjI6ImlkIjtpOjE0NDI2OTQ7czoxOiJ3IjtpOjQ4MDtzOjE6ImgiO2k6MzIwMDtzOjE6ImMiO2k6MDtzOjE6InMiO2k6MDtzOjE6ImsiO3M6NDA6IjQyOTBkMjE1NjZmN2FkODI5YjFjMDhlMzcyOTM5OWMxNDZmMjU4OTAiO30=
"Åldersfördelning bland förare som var inblandade i singelolyckor med skador eller dödsfall under 2016."

Jo, så är det. Samtidigt är det nog inte riktigt så som statistiken visar för äldre kör ju mindre, dels för att de inte arbetar längre och dels för att de inte riktigt fixar det längre. Så att det är färre äldre som dör eller i olyckor betyder inte nödvändigtvis att de är bättre förare eller att de orsakar färre olyckor per körd sträcka. Nu är skillnaden väldigt stor så jag tror inte det väger över så att de är värst eller något, men de är inte så fruktansvärt bra som statistiken visar.

Jag minns att en körskolelärare tog upp just detta, att han var en bättre förare än alla oss på teorilektionen just för att han var 70 år gammal och haft körkort i över 50 år. För att bevisa detta höll han fram handen och sa typ: "Stadig som en klippa!" fast den darrade rejält.

Men att unga och oerfarna är mest olyckdrabbade av alla oavsett körsträcka är definitivt klarlagt. Säkerligen inte bara på grund av brist på erfarenhet utan också våghalsighet och så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av urban22:

(då övriga medresande saknar körkort)

Detta måste du tänka dig för väldigt noga. De har inte körkort så de vet inte att man lätt blir distraherad, framförallt när du precis tagit körkort.

Jag hade en kollega som var mästarens mästare på att distrahera, han var ändå över 30 år, men hade inget körkort, så han var totalt omedveten om att du måste faktiskt fokusera på vad du gör i trafiken. Titta inte bort på något bara för att en kompis säger att du ska göra det. Kolla inte på någons kompis mobiltelefons skärm på något skoj och tänk "det är lugnt jag hinner". Informera om att du måste fokusera på din körning.

Det är SÅN, skillnad, på att åka med folk som har körtkort vs folk som inte har. Folk som inte har har ingen uppfattning om när det krävs uppmärksamhet av dig i trafiken etc, vad du måste hålla koll på hela tiden. Bilar bakom dig, bilar framför dig, dåligt väder, dåligt sikt. Någon bil som kommer i 200km/h på en motorväg och du totalt missar bilen för att du blev distraherad av din kompis i några sekunder och ska precis köra om framförvarande, etc etc.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 32GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | LG Ultragear 27GP850 | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem
Skrivet av urban22:

Hej!

Förra veckan tog jag äntligen körkort efter flera års prokrastinering, hurra! Jag har redan ett tillfälle inplanerat tidigt höst där jag kommer behöva köra cirka 60 mil helt själv (då övriga medresande saknar körkort).

Nu undrar jag vad ni har för tips till en nybliven förare så jag känner mig förberedd för att köra långt, vad ska jag tänka på? Jag planerar att köra så mycket jag bara kan under sommaren, men nästan alla dessa resor är av det kortare slaget.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/G1xBA6/korde-150-mil-med...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

https://cdn1.mestmotor.se/YTo2OntzOjI6ImlkIjtpOjE0NDI2OTM7czoxOiJ3IjtpOjQ4MDtzOjE6ImgiO2k6MzIwMDtzOjE6ImMiO2k6MDtzOjE6InMiO2k6MDtzOjE6ImsiO3M6NDA6ImQ5MjdhNzgyYWMyMjRjODY5MGYwOTk3Y2YwMWRiNzdiN2ZlOWVjYWUiO30=

https://cdn1.mestmotor.se/YTo2OntzOjI6ImlkIjtpOjE0NDI2OTQ7czoxOiJ3IjtpOjQ4MDtzOjE6ImgiO2k6MzIwMDtzOjE6ImMiO2k6MDtzOjE6InMiO2k6MDtzOjE6ImsiO3M6NDA6IjQyOTBkMjE1NjZmN2FkODI5YjFjMDhlMzcyOTM5OWMxNDZmMjU4OTAiO30=

Gud vad tråkig läsning, som överhuvudtaget inte hjälper TS.

TS visar sin mognad här (vilket din ranta glömmer) genom att öppet fråga efter tips, vad man bör tänka på inför bilresandet. Unga människor är som unga människor. Vi äldre gick också igenom den där perioden, och fällde oss själva gång på gång, genom att begå en massa misstag. Det är en hybris tid.

Spalten 24 år och mot det oändliga, där finns det en stor andel som borde förhålla sig till enklare trampbilar.

Att vara en god förare har mycket med din egna attityd att göra, planera körningen och var förlåtande när andra gör misstag. Och det gör inget att kalla folk för idi*ter i sin lilla kupé.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GooGeL:

TS visar sin mognad här (vilket din ranta glömmer) genom att öppet fråga efter tips, vad man bör tänka på inför bilresandet. Unga människor är som unga människor. Vi äldre gick också igenom den där perioden, och fällde oss själva gång på gång, genom att begå en massa misstag. Det är en hybris tid.

Spalten 24 år och mot det oändliga, där finns det en stor andel som borde förhålla sig till enklare trampbilar.

Att vara en god förare har mycket med din egna attityd att göra, planera körningen och var förlåtande när andra gör misstag. Och det gör inget att kalla folk för idi*ter i sin lilla kupé.

Mitt inlägg var riktat till den person jag svarade, inte TS. Jag vet inte hur gammal TS är, allt vi vet är att denne väntat ett antal år för att äntligen ta körkortet.

Skrivet av snajk:

Jo, så är det. Samtidigt är det nog inte riktigt så som statistiken visar för äldre kör ju mindre, dels för att de inte arbetar längre och dels för att de inte riktigt fixar det längre. Så att det är färre äldre som dör eller i olyckor betyder inte nödvändigtvis att de är bättre förare eller att de orsakar färre olyckor per körd sträcka. Nu är skillnaden väldigt stor så jag tror inte det väger över så att de är värst eller något, men de är inte så fruktansvärt bra som statistiken visar.

Jag minns att en körskolelärare tog upp just detta, att han var en bättre förare än alla oss på teorilektionen just för att han var 70 år gammal och haft körkort i över 50 år. För att bevisa detta höll han fram handen och sa typ: "Stadig som en klippa!" fast den darrade rejält.

Men att unga och oerfarna är mest olyckdrabbade av alla oavsett körsträcka är definitivt klarlagt. Säkerligen inte bara på grund av brist på erfarenhet utan också våghalsighet och så.

Absolut, vilket var varför jag tog upp grupptrycket också

Håller med om pensionärer. Det borde verkligen vara krav på att göra om körprovet när man blir äldre då många helt klart inte borde framföra ett fordon.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB
LG C2 42" 4K@120Hz AOC Q27G2U 1440P@144Hz

Permalänk
Medlem

Många bra råd men även en del stolpskott i kommentarerna. OP du märker själv vilka som är vilka.

Om du ska låna bilen av någon kolla verkligen detta med försäkring.
Det kan vara så att ägaren till bilen valde att "ingen under 24 år" ska göra bilen när försäkringen tecknades och har glömt bort det nu flera år senare.
Det blir tråkigt dyrt om en olycka skulle ske.

Om du inte "känner" bilen fråga ägaren om det är några konstigheter med den.

Jag hade tagit med mig en 2 liters flaska med vatten och en bunke hushållspapper för att kunna tvätta bort fågelskit från lacken.
Har jag lånat bilen så vill jag ta hand om den så bra jag kan och fågelskit är inte bra för lacken (av egen erfarenhet när jag inte tog bort den tillräckligt snart).

Detta med farthållare har redan många prata om i kommentarerna.
Det är det bästa som uppfunnits (förutom "lane assist"), om det är modellen adaptiv farthållare så är det ännu bättre.
Lär dig hur den funkar i början av resan, använd sedan + och - på farthållaren för att stega upp / ner hastigheten.
Detta är särskilt smidigt på VW där ett tryck är 10 km/h, så när du kommer från en 70 till 90 väg så trycker du två gånger på + och så är du uppe i rätt hastighet. (har hört att vissa bilmärken inte har steg om 10 km/ utan istället 5 km/h vilket inte är lika smidigt)
(Finns bilar som tittar på vägskyltar och GPS kartor och ändrar hastigheten automatiskt, och det är ännu smidigare).

En annan personlig erfarenhet - ta en paus när du blir trött.
Är själv i livet pga bilens säkerhetssystem som varnar och styr in i körfältet när bilen är på väg ut i bushen. Så därför det enskilt viktigaste jag kan tillföra är ... ta pauser.

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GooGeL:

Det du helt missar är att det inlägg som citeras innehåller vad som nog får betraktas som desinformation. Att påpeka det är inte kritik mot frågeställaren, utan mot det felaktiga påståendet att de farligaste i trafiken skulle vara medelålders män (vilket det ju blir om du lägger +20 efter taget körkort). Sedan finns det en del av dem som kör erbarmligt dåligt, men som grupp är unga män uslast. Det visar sig varenda gång man gör statistik. Och med tanke på hur en del jag kände på den tiden körde, så är det inte så konstigt. Något litet fel här och där kan man komma undan med, men den som kör som en total blådåre fastnar förr eller senare i polisens nät, om de inte lyckas orsaka en olycka.

Blev för övrigt omkörd av två rallykallar, där det inte är så svårt att gissa åldern, på 276:an in mot Åkersberga för inte så länge sedan. De hade rimligen hamnat inför skranket om polisen råkat vara där, för det gick minst sagt inte långsamt. Det handlar inte om att köra med "moms", utan snarare något mer i stil med pomperipossaskatt (för den som känner till Astrid Lindgrens klassiska debattinlägg).

Permalänk
Medlem

Tack alla för många bra tips, jag kan nog inte svara på alla!

Imorgon ska jag ut och köra bil

Permalänk
Medlem

Det är många förnuftiga råd om att ta med sig det ena och det andra och att köra lugnt. Allt vettigt och bra!

Jag skulle bara vilja säga: Chilla.
Gör det inte till en stor grej, 60mil är inte någon superlång resa med kompisar i bilen och något stopp eller två för att sträcka på benen. Så stressa inte upp dig! Du kommer säkert göra många sådana resor och i höst har du nog många mil i bagaget

Permalänk
Medlem
Skrivet av urban22:

Tack alla för många bra tips, jag kan nog inte svara på alla!

Imorgon ska jag ut och köra bil

Kör inte in i Göteborg bara då hittar du inte ut:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Skrivet av ztenlund:

Det du helt missar är att det inlägg som citeras innehåller vad som nog får betraktas som desinformation. Att påpeka det är inte kritik mot frågeställaren, utan mot det felaktiga påståendet att de farligaste i trafiken skulle vara medelålders män (vilket det ju blir om du lägger +20 efter taget körkort). Sedan finns det en del av dem som kör erbarmligt dåligt, men som grupp är unga män uslast. Det visar sig varenda gång man gör statistik. Och med tanke på hur en del jag kände på den tiden körde, så är det inte så konstigt. Något litet fel här och där kan man komma undan med, men den som kör som en total blådåre fastnar förr eller senare i polisens nät, om de inte lyckas orsaka en olycka.

Får be om ursäkt om jag spred desinformation! Menar absolut inte att barnen idag kör bil särskilt bra heller. Men jag menade det i största välmening, för jag tycker det är ansvarsfullt av TS att be om råd och mitt meddelande skulle ge en "gubbar kör också dumt ibland!" feeling.

Permalänk
Medlem

Du har fått många bra svar redan, men det finns nog inget bättre sätt att förbereda sig annat än att vänja sig vid långa resor genom att just genomföra långa resor.

Jag hade ett jobb där jag kunde köra 60 mil för att sedan jobba 4-5 timmar och sedan köra 40 mil dagen därpå osv veckan ut. Efter ett tag vande man sig. Då kunde jag stanna en gång på 60 mil för att pissa och köpa kaffe och ändå komma fram pigg och alert.

Men som alla säger bör du stanna och sträcka på benen hyfsat ofta även om du inte känner dig trött. Tänk dig hur det känns när du ställer dig upp efter att ha suttit ner och druckit öl i några timmar, då jävlar slår det till.

Visa signatur

i7 3770K @4.5 Ghz | MSI Z77-S01 | Radeon HD 6850 | Sandisk 120GB SSD | 8GB 1866Mhz Corsair Vengeance

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pamudas:

Mitt inlägg var riktat till den person jag svarade, inte TS. Jag vet inte hur gammal TS är, allt vi vet är att denne väntat ett antal år för att äntligen ta körkortet.

Absolut, vilket var varför jag tog upp grupptrycket också

Håller med om pensionärer. Det borde verkligen vara krav på att göra om körprovet när man blir äldre då många helt klart inte borde framföra ett fordon.

Ett problem är ju att många inte inser själva när det är dags att "lägga bilhandskarna på hyllan", och att många läkare har svårt att säga ifrån till sina patienter i den frågan. Min tjejs morsa fixar inte riktigt att köra bil längre, och hon insåg det själv men inte förrän hon hade varit med om en del saker. Som att hon skrapade hela sidan på deras bil rejält utan att ens märka det, alltså en lång buckla/repa längs hela sidan, ett par cm djup, och ingen aning om när eller vart det hände.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Det stämmer ju inte, och har aldrig varit korrekt.

Vad som lärs ut nu:
"Olika åldersgrupper
18–19 år: Löper 5–6 gånger större risk att råka ut för en trafikolycka.
45–54 år: Har bäst reaktionstid och är inblandade i minst antal olyckor.
65–74 år: Är erfarna och anpassar körningen efter sina begränsningar (de undviker till exempel mörker och tät trafik).
75+ år: Löper 5–6 gånger större risk att råka ut för en trafikolycka."

Vilket även stöds av statistiken.
Tycker även att det är viktigt att påpeka att män står för ungefär 3/4 av dödsolyckorna.
D.v.s. tjejer kör bättre än killar.
Vilket 20 minuters studie av vilken korsning som hellst enkelt bekräftar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Vad som lärs ut nu:
"Olika åldersgrupper
65–74 år: Är erfarna och anpassar körningen efter sina begränsningar (de undviker till exempel mörker och tät trafik).

Tycker även att det är viktigt att påpeka att män står för ungefär 3/4 av dödsolyckorna.

Japp helt fel av mig, gick bara vad dom sa till mig på riskettan. Givetvis borde jag ha varit källkritisk och kollat upp statistiken själv.

Ber om ursäkt för detta! Det var icke avsiktligt.

Permalänk
Medlem

Jag brukar försöka undvika godis vid långa resor tills sista biten eller inget alls.

Kör du på inlandsvägarna är det ingen idé att köra om. Väldigt ofta kör jag ikapp bilar som tidigare susat förbi med hög fart enbart för att senare fastna bakom en långtradare. Skulle du fastna bakom en långtradare under en längre tid så stanna och ta en rast istället.

Känn inte dig tvingad till att flytta på dig bara för att en slickar på dig och vill köra om omedelbart. Stå kvar där du är men släpp av lite från framförvarande bil så du underlättar för dig själv när någon kör om och blir tvungen att köra in framför dig. Då har du en bra bit att hinna bromsa på.

Stress i trafiken = åldras snabbare, rynkor, tappar hår, dålig humör och kostar bränsle. Njut av bilresan.

Visa signatur

🖥️ En snabb dator
📱 - Samsung S20
🧩 - Prusa MK3S MMU2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Vad som lärs ut nu:
"Olika åldersgrupper

Mina empiriska studier visar att det är fler män som kör bil än kvinnor, vilket talar mot att det är vanligare att män är inblandade i olyckor. Med hänsyn till fördelningen av män/kvinnor som kör bil bör fördelningen vara närmre 50/50 än om man inte tar hänsyn till könsfördelningen i trafiken.

Har studierna som visar att män är inblandade i fler olyckor tagit hänsyn till könsfördelningen i trafiken? Jag tycker inte att det låter orimligt att män är farligare i trafiken, men 3/4-delar låter överdrivet.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bakgrund:

Mina empiriska studier visar att det är fler män som kör bil än kvinnor, vilket talar mot att det är vanligare att män är inblandade i olyckor. Med hänsyn till fördelningen av män/kvinnor som kör bil bör fördelningen vara närmre 50/50 än om man inte tar hänsyn till könsfördelningen i trafiken.

Har studierna som visar att män är inblandade i fler olyckor tagit hänsyn till könsfördelningen i trafiken? Jag tycker inte att det låter orimligt att män är farligare i trafiken, men 3/4-delar låter överdrivet.

En sak jag tycker mig ha observerat är att män kör mer våghalsigt, vilket är osäkert förstås, medan kvinnor mer kör lugnare. Samtidigt är kvinnor ofta mindre fokuserade på trafiken eller körningen än män.

Jag har sett många män köra mot rött för att de liksom chansar när det blir gult exempelvis, vilket jag knappt sett någon kvinna göra, däremot har jag sett flera kvinnor blåsa rätt igenom en korsning till synes utan att observera att det är rött, att det kommer korsande trafik eller ens att det över huvud taget är en korsning. Inte alls lika ofta som männens chansningar dock, men risken när det väl händer är nog värre.

Permalänk
Medlem

För att ta upp några saker som inte sagts:
• tuggummi. Tuggandet pumpar upp blod i huvudet och är bra nödlösning när man får en liten dipp precis efter en avfart och det är ett par mil till nästa.
• drick mycket vatten, för det gör att du behöver stanna och pinka. När du ändå gör det (eller efteråt kanske för alla andras trevnad) så hoppa runt lite och stretcha osv.
• planera var ni ska stanna. Skriv ner avfartsnumren på en lapp (inte i telefonen som du måste låsa upp och ha dig). Värnamo har rätt bra utbud (inte bara donken) och Mjölby likaså. Brahehus kan va ett bra ställe att ta en kaffe och titta på utsikten för att få en liten promenad.
• kolla upp vägbyggen på trafikverkets hemsida och kika om det finns en möjlighet att ta en anna väg förbi dem. Kan vara skönt med en berg-och-dalbana till 70-väg en stund när man harvat 20 mil E4. Bygget vid Ljungby är dock rätt ok Men kan va lurigt om det är mörkt för det är så jävla många reflexskyltar.
• blir du riktigt trött innan middagen så skicka in resten på matstället och ta en tupplur medan de äter. Kasta sen en burgare i ansiktet innan ni kör vidare.
• se till att skita innan du kör…

Permalänk
Medlem

Kör du på vägar med viltstängsel så ser jag inga problem. Däremot om du inte gör det så kommer du snabbt få tunnelseende. (missar saker vid sidan av vägen.) Så han som sitter i framsätet ska titta på vägen och varna om han ser något. När han säger bromsa då bromsar du.

Att köra 60mil ser jag inte som något problem så länge som du följer samma hastighet som bilarna som kör på vägen.

Själv blir det resor på 125mil/dag 2-4 ggr/år som privatperson är det ok med dagen regler. (provade ett år att "ligga på" vann ca 1.5h men var helt slut dagen efter då man hela tiden måste jaga bilen framför inte något jag rekommenderar.

Brukar bli minnesvärda resor de först kompis resorna. Så kör på och ha det så kul

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
AKA AudioBamse

Mitt tips är att inte lita för blint på trafikregler, använd sunt förnuft och var uppmärksam på vad som händer i trafiken runt dig, visa hänsyn och samarbeta i trafiken även om någon annan bryter mot en regel, alla kan göra misstag