Internetsladden i hårddisken kostar 10 miljoner i straffavgifter

Permalänk
Melding Plague

Internetsladden i hårddisken kostar 10 miljoner i straffavgifter

Miljontals ljudfiler från 1177 Vårdguiden låg fram till 2019 öppet tillgängliga på webben och nu presenterar förvaltningsrätten straffavgifter som de ansvariga ska betala.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Herregud,är det bara jag som tycker att det är alldeles för lågt belopp?

Permalänk
Medlem
Skrivet av The_beast*:

Herregud,är det bara jag som tycker att det är alldeles för lågt belopp?

Personligen hade jag velat se hårda fängelsestraff för dom som har varit ansvariga.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 2700 3.2 GHz | ASUS ROG STRIX B450-I GAMING
Corsair SF600 | 2x8GB G.Skill 16GB DDR4 3200MHz Trident Z RGB
MSI GeForce GTX 980 Ti | Samsung 970 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 500GB M.2 | Noctua NH-L9a-AM4 | DAN Cases A4-SFX v2 | Winows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av BengaBang:

Personligen hade jag velat se hårda fängelsestraff för dom som har varit ansvariga.

Så att ingen någonsin kommer vilja bygga digitala tjänster för offentliga inrättningar?

Permalänk
Medlem

Jag undrar hur många gånger utvecklarna påpekade det men ansvarig ledning struntat i det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BengaBang:

Personligen hade jag velat se hårda fängelsestraff för dom som har varit ansvariga.

Men det krävdes ju en speciell handrörelse, inte något varje person klarar

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Så att ingen någonsin kommer vilja bygga digitala tjänster för offentliga inrättningar?

Varför skulle det inte gå att utföra om du har ett större ansvar för produkten eller tjänsten du levererar?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 2700 3.2 GHz | ASUS ROG STRIX B450-I GAMING
Corsair SF600 | 2x8GB G.Skill 16GB DDR4 3200MHz Trident Z RGB
MSI GeForce GTX 980 Ti | Samsung 970 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 500GB M.2 | Noctua NH-L9a-AM4 | DAN Cases A4-SFX v2 | Winows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Så att ingen någonsin kommer vilja bygga digitala tjänster för offentliga inrättningar?

Exakt. På samma sätt som ingen längre ville driva industri efter början på 1900-talet när de blev ansvariga för dödsfall. Det är helt omöjligt att införa grundläggande datasäkerhet, och att hålla personer ansvariga för skadan som sker hade bara varit orättvist.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av DasIch:

Så att ingen någonsin kommer vilja bygga digitala tjänster för offentliga inrättningar?

Det vore jättebra om man inte sålde ut sånt utan löste det själv, ju mindre man blandar in företag med vinstintressen desto bättre.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av DasIch:

Så att ingen någonsin kommer vilja bygga digitala tjänster för offentliga inrättningar?

Man får väl se till att inte slarva bort säkerheten kanske?

Permalänk
Medlem
Skrivet av The_beast*:

Herregud,är det bara jag som tycker att det är alldeles för lågt belopp?

Tur att det inte låg några filmkopior på den där disken för då hade nog antalet miljoner blivit bra många fler. Men känsliga uppgifter om några tusen personer ska man nog vara glad att de inte kom undan med en klapp på axeln. Domen känns som ett skämt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BengaBang:

Varför skulle det inte gå att utföra om du har ett större ansvar för produkten eller tjänsten du levererar?

Jag skulle aldrig ta i ett projekt med tång om jag personligen riskerade fängelse om nån på firman råkar göra en säkerhetsmiss. Åtminstone inte utan att ta hutlöst betalt.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av The_beast*:

Herregud,är det bara jag som tycker att det är alldeles för lågt belopp?

Hoppas att deras överklagan bara leder till högre summor.
Eller varför inte rent av mer personliga brottsstraff?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Jag undrar hur många gånger utvecklarna påpekade det men ansvarig ledning struntat i det.

Heh, jag gissar att alla utvecklare sett problemet. Några har försiktigt påtalat det. En arg och bitter jäkel med mäktigt Unix-skägg höjde rösten och förklarade att ledningen är dum i huvudet. Han saknar sedan länge karriärmöjligheter. Majoriteten prydde dock sig själva i brunt läppstift.

Ungefär så skulle jag tippa på att det såg ut. Ingen kommer tacka dig för att lyfta allvarliga problem så det flesta låter helt enkelt bli.

Skrivet av BengaBang:

Varför skulle det inte gå att utföra om du har ett större ansvar för produkten eller tjänsten du levererar?

Därför att skit går fel och det finns risk för sabotage. Vem vill vara ansvarig för ett projekt där man riskerar fängelse när skit går fel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av The_beast*:

Herregud,är det bara jag som tycker att det är alldeles för lågt belopp?

Det är ganska typiskt, i många fall så gör de större företagen enorma vinster på att göra tvivelaktiga saker.
När de väl åker dit så får de böter som inte hamnar i närheten av det extra de tjänade in under perioden. Ett exempel är Intel som fick böter av EU pga missbruk av deras position på marknaden, de överklagade det i många år och sen slapp de att betala.
Brott lönar sig tydligen? 🤔

Skrivet av DasIch:

Så att ingen någonsin kommer vilja bygga digitala tjänster för offentliga inrättningar?

De får se till att göra det på rätt sätt om de tar åt sig uppdraget. Det ska inte vara snabba pengar för sämsta möjliga arbetet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Jag skulle aldrig ta i ett projekt med tång om jag personligen riskerade fängelse om nån på firman råkar göra en säkerhetsmiss. Åtminstone inte utan att ta hutlöst betalt.

Skrivet av DasIch:

Därför att skit går fel och det finns risk för sabotage. Vem vill vara ansvarig för ett projekt där man riskerar fängelse när skit går fel?

Det är därför det finns protokoll och säkerhetsrutiner i byggbranschen bland annat för att undvika olyckor. Men tyvärr händer det olyckor i alla fall och en utredning visar om rutiner har följt eller ej och straff därefter.

Händelsen med 1177 måste handla om inkompetens eller nonchalans som enkelt borde kunnat ha upptäckts med enkla rutiner.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 2700 3.2 GHz | ASUS ROG STRIX B450-I GAMING
Corsair SF600 | 2x8GB G.Skill 16GB DDR4 3200MHz Trident Z RGB
MSI GeForce GTX 980 Ti | Samsung 970 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 500GB M.2 | Noctua NH-L9a-AM4 | DAN Cases A4-SFX v2 | Winows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det vore jättebra om man inte sålde ut sånt utan löste det själv, ju mindre man blandar in företag med vinstintressen desto bättre.

IT-utveckling är inte något offentlig sektor lyckats briljera med hittills.

Skrivet av pg0n:

De får se till att göra det på rätt sätt om de tar åt sig uppdraget. Det ska inte vara snabba pengar för sämsta möjliga arbetet.

Eller så skiter de i det - vilket är precis vad som skulle hända. Det är inte som att de som ansvarar för projektet kommer granska all kod (om de ens har den kompetensen), och även i det fallet kan problem missas.

Permalänk

Varför ges ens sådana uppgifter till privata aktörer? Helt sjukt. Det faktum att det ens är lagligt för staten att ge bort sådana uppgifter, oavsett om det är för lagring eller användning, helt utan säkerhet är ju galet.

Visst, främja företagande men nånstans måste man ju fundera över säkerheten och inte bara priset.

Vissa saker är bättre om staten gör själv. Även om det skulle kosta mer eller nåt (x doubt).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Jag skulle aldrig ta i ett projekt med tång om jag personligen riskerade fängelse om nån på firman råkar göra en säkerhetsmiss. Åtminstone inte utan att ta hutlöst betalt.

Problemet är att extremt låga konsekvenser för beslutfattare tenderar att göra att de bara rycker på axlarna när deras vägran att se över säkerheten hos "deras projekt" leder till konsekvenser för oskyldiga människor. Detta är framförallt ett enormt problem inom vården som behandlar väldigt känslig personlig information.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whitepilledoomer:

Varför ges ens sådana uppgifter till privata aktörer? Helt sjukt. Det faktum att det ens är lagligt för staten att ge bort sådana uppgifter, oavsett om det är för lagring eller användning, helt utan säkerhet är ju galet.

Visst, främja företagande men nånstans måste man ju fundera över säkerheten och inte bara priset.

Vissa saker är bättre om staten gör själv. Även om det skulle kosta mer eller nåt (x doubt).

Hade inte varit ett problem om inte offentlig upphandling var ett skämt och man helt skiter i allt vad kvalité heter och bara går på pris.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk

Något att tänka på.

Sedan är jag inte mycket för populistiska åsikter som att offentlig upphandling är skit, privata aktörer ska ej få jobba med vissa saker etc. Visst om man har en gedigen erfarenhet av olika arbetsmetoder så kan man diskutera dem, jag tycker dock inte problemet är så enkelt som vissa vill framföra det.

Orsaken till varför externa aktörer tar in är flera, en är att man inte kan ha inhousepersonal som hänger med i utvecklingen. Dessa inhouse jobbar bara med inhousesystemen och får då inte den bredd som en person som jobbar med mängder med olika system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Exakt. På samma sätt som ingen längre ville driva industri efter början på 1900-talet när de blev ansvariga för dödsfall. Det är helt omöjligt att införa grundläggande datasäkerhet, och att hålla personer ansvariga för skadan som sker hade bara varit orättvist.

Förstår att du tycker det är ok att folk dör på jobbet, jag gör inte det!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bael:

Förstår att du tycker det är ok att folk dör på jobbet, jag gör inte det!

Förstår att du tycker grundläggande förståelse av ironi är onödigt, jag gör inte det.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Förstår att du tycker grundläggande förståelse av ironi är onödigt, jag gör inte det.

Ansvariga kan aldrig frånskrivas ansvar, undrar om avlidna uppskattar din ironi?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Hua. Det är ju bra att det skall svida när det görs sånt här, fast jag kan ju inte undvika att undra hur mycket (annu) sämre vården blir i Värmland nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Jag skulle aldrig ta i ett projekt med tång om jag personligen riskerade fängelse om nån på firman råkar göra en säkerhetsmiss. Åtminstone inte utan att ta hutlöst betalt.

Allvarliga brott mot arbetsmiljölagen kan redan bestraffas med fängelse så dags att stänga ner firman

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Avstängd

Max kunde väl företag få böta 4% av deras omsättning, detta kanske inte är det värsta som kan hända som faller därunder men det borde väl i alla fall nå upp till kanske en procent? Tio miljoner är ju en droppe i havet för dem liksom, så lite att de lika gärna hade kunnat fortsätta att lägga upp allt om det var allt de riskerade, att fixa det lär kosta mer.

Fängelsestraff är svårt när det gäller företag, vem ska bestraffas liksom. Är det utvecklaren som gjorde sitt bästa men som inte hann med eller inte hade tillräcklig kompetens, projektledaren som hetsade på eller ignorerade varningssignaler, beställaren som inte ställde kravet från början eller inte på något sätt kontrollerade att kraven var uppfyllda?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BengaBang:

Personligen hade jag velat se hårda fängelsestraff för dom som har varit ansvariga.

Skrivet av DasIch:

Så att ingen någonsin kommer vilja bygga digitala tjänster för offentliga inrättningar?

Nåja, folk vill ju vara piloter, sjökaptener, taxichaffisar, etc, trots att man kan åka åratal i spjället för ärliga misstag i de yrkena.

Vet dock inte om jag vill se någon inspärrad för en sån här grej. Ja, det kan förstås vara fruktansvärt kränkande, eller i värsta fall försvåra när man söker jobb i vad mån man vill ha en arbetsgivare som snokar rätt på sådant om en på otillbörliga vägar, men straffet måste ändå stå i proportion mot skadan, brottet och uppsåtet. Ingen har dött eller skadats fysiskt, och det gjordes knappast med flit. Saftiga böter räcker bra.

Vad man däremot kan ifrågasätta är varför ingen av de som faktiskt lidit skada någonsin får del av böterna när sådant här händer?

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Får se om "Någon stoppat in en internetsladd i hårddisken" och "Speciell kommandorörelse och slinka in bakvägen" blir lika legendariska citat som "Modermodemet, själva hjärtat i hårddisken"

Visa signatur

Citera för svar

MSI Z490 MAG TOMAHAWK | Intel Core i7 10700K | Corsair 64GB DDR4 3200MHz | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1TB | WD Black 6TB Desktop Drive | Corsair RM750X 750W | Fractal Design Define R6

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Vad man däremot kan ifrågasätta är varför ingen av de som faktiskt lidit skada någonsin får del av böterna när sådant här händer?

Jag tycker den frågeställningen låter mer som att den hör ihop med ett teoretiskt civilrättsligt mål, separat från det som avgjorts här?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304