Lås-pin på nätverksuttag trasigt, hur laga?

Permalänk

Lås-pin på nätverksuttag trasigt, hur laga?

Hej bästa Sweclockare! Hoppas allt är bra med er.

Jag råkade flytta på en monitor som hade en nätverkskabel i sig, lås-pinet eller vad det heter gick sönder trots att jag inte tog i så himla mycket.
Nu går det att trycka in en nätverkskabel men inte få den att sitta kvar med lås-plast-pinet.

Finns det något sätt att lösa detta hemmabyggevis?

Funderar på RJ45-lås som finns, kanske kan man "låsa" fast kabeln? (OBS. lödning i skärmen är uteslutet då jag ej har den kunskapen).

Tacksam för tips och erfarenheter.

Permalänk
Medlem

Går det inte att tejpa fast kabeln?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 2700 3.2 GHz | ASUS ROG STRIX B450-I GAMING
Corsair SF600 | 2x8GB G.Skill 16GB DDR4 3200MHz Trident Z RGB
MSI GeForce GTX 980 Ti | Samsung 970 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 500GB M.2 | Noctua NH-L9a-AM4 | DAN Cases A4-SFX v2 | Winows 10

Permalänk
Medlem

Bästa lagningen är att sätta på en ny kontakt.

Permalänk
Medlem

Jag har pressat i mellan en plast tandpetare när kabeln inte vill stanna kvar i uttaget.

Funkar bra.

Permalänk
Medlem

Klipp av kabeln och kläm dit en ny kontakt, känns bäst och enklast nästan.

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Lian Li O11 Mini
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo Motherboard: Asus ROG Strix X570-i
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8

Permalänk
Medlem

Köp en ny kabel... om det var den som gick sönder?

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

Köp en ny kabel... om det var den som gick sönder?

Ja, asså, har man hett sönder själva kontakten på skärmen har man lyckats bra. Ofta är det ju kabeländen som lägger av.

Permalänk
Medlem

Inte alls svårt att byta kontakten på kabeln. Det du behöver är en kontakt, och en crimp-tång ifrån Biltema. Sedan bara att googla fram i vilken ordning kablarna ska sitta.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem
Skrivet av stefaneriksson123:

Hej bästa Sweclockare! Hoppas allt är bra med er.

Jag råkade flytta på en monitor som hade en nätverkskabel i sig, lås-pinet eller vad det heter gick sönder trots att jag inte tog i så himla mycket.
Nu går det att trycka in en nätverkskabel men inte få den att sitta kvar med lås-plast-pinet.

Finns det något sätt att lösa detta hemmabyggevis?

Funderar på RJ45-lås som finns, kanske kan man "låsa" fast kabeln? (OBS. lödning i skärmen är uteslutet då jag ej har den kunskapen).

Tacksam för tips och erfarenheter.

Vad har du för skärm med nätverksuttag?
Så uttaget gick sönder, inte kontakten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Vad har du för skärm med nätverksuttag?
Så uttaget gick sönder, inte kontakten?

Kanske dator och skärm i ett?

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem

Du menar alltså att kontakten i skärmen gick sönder och det inte är kabeln som trilskas?

Om det är kabeln kan du köpa en sådan här
https://www.kjell.com/se/produkter/natverk/installationsmater...

Om det är skärmen kan du sätta i kabeln och sätta en liten klutt med värmelim utanpå så du enkelt kan ta bort den om du skulle vilja.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Mordekai:

Vad har du för skärm med nätverksuttag?
Så uttaget gick sönder, inte kontakten?

Det är vanligt på arbetsinriktade skärmar, många skärmar fungerar som dockor och man ansluter då även usbenheterna i skärmen och skärmen kan även innehålla en laddare för laptops.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Det är kontakten på skärmen som är trasig.

Jag har försökt trycka i lite buntband för att pressa fast nätverkskabeln, men hade lite oroa över natten att jag kanske aktiverar något POE med skiten jag tryckt in och skapar en brand, haha. Nej, men finns det någon risk?

Värdelöst att det ska vara så känsligt, borde finnas något lås för kablarna så inte allting följer med.

Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av stefaneriksson123:

Det är kontakten på skärmen som är trasig.

Jag har försökt trycka i lite buntband för att pressa fast nätverkskabeln, men hade lite oroa över natten att jag kanske aktiverar något POE med skiten jag tryckt in och skapar en brand, haha. Nej, men finns det någon risk?

Värdelöst att det ska vara så känsligt, borde finnas något lås för kablarna så inte allting följer med.

Tack!

1. Buntband brukar vara gjorda av plast och är ickeledande.
2. Aldrig hört talas om skärmar med POE, eller ens med nätverksuttag.

Permalänk
Medlem

En skärm är ju inte så dyr, men men, funkar inget annat är det väl värt en chansning att, om man nu måste ha nätverkskabeln i (varför behöver du det?), att sätta i kabeln ordentligt, och på MacGyvervis droppa en droppe superlim i skarven mellan uttag och kontakt. Otroligt iofs att man skulle kunna skada uttaget i sig och inte kabeln, men efter denna manövern med superlim är det ju sedan i stort sett kört att byta något i framtiden...

Permalänk

Det är en stor androidbaserad skärm med nätverksuttag.

Jag ska se om det går att leka MacGyver.

Permalänk
Medlem

Smältlim kanske är ännu bättre. Går ju dra bort om det behövs.

Permalänk
Rekordmedlem

Det går kanske att limma på nån gummibit på kabekontakten så att den trycker mot honan i monitorn så det inte glappar så slipper man använda lim på kontakten i monitorn. Det kan också gå att säkra kabeln så den inte drar i kontakten.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Vad är det för märke/modell på skärmen?

Kanske du kan ta en bild på den trasiga kontakten? Kan vara lättare för folk här att komma på en lösning om de har en bättre uppfattning av problemet.

Min första tanke var att använda en kabelklämma (t.ex. en sådan här). Om den monteras nära uttaget, och håller kabeln tajt, så bör inte kontakten ramla ur.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är vanligt på arbetsinriktade skärmar, många skärmar fungerar som dockor och man ansluter då även usbenheterna i skärmen och skärmen kan även innehålla en laddare för laptops.

Jo jag vet, vi har bara såna på jobbet. Men nu frågade jag TS och inte dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stefaneriksson123:

Det är en stor androidbaserad skärm med nätverksuttag.

Jag ska se om det går att leka MacGyver.

Silvertejp helt klart.

Permalänk
Medlem

Lite väl "trust me, I'm an engineer" kanske, men ett buntband runt nätverkskabeln som i sig håller i ett buntband fäst i ett buntbandsankare ovanför RJ45-porten? Går kabeln in i vinkel eller rakt nedifrån?

Permalänk
Medlem

Typ såhär:

Permalänk
Skrivet av Lozz:

Typ såhär:

<Uppladdad bildlänk>

Oj, fick vi svar från Macgyver här

Det där ser riktigt bra ut! Jag ska försöka, stort tack!