Moderkortet lyser rött, efter att ha fungerat

Permalänk
Medlem

Moderkortet lyser rött, efter att ha fungerat

Hej!

Satt ihop min nya pc nu under kvällen och första uppstarten till bios gick galant. Komponenterna hittades och CPU:n låg på stadiga 25 grader.
Enda ändringen jag gjorde i Bios var att aktivera TMP 2.0 för att installera Windows 11.

Hade installationsmedia på ett usb-minne och installationen strulade lite, någon fil i minnet hittades inte osv.
Detta resulterade i en omstart av systemet för att testa lite andra usb portar men också ett helt annat minne med Windows på.

Slutligen ville inte datorn skicka signal till skärmen längre och den röda led-lampan för CPU lyser?

Cpun i fråga är en Ryzen 9 5900X tillsammans med ett MSI MAG X570S.

Någon som har idéer? Är tämligen säker på att allting sitter monterat som det ska eftersom det funkade fint under flera omstarter.

Tack för hjälp

Permalänk
Medlem

Låter ju lite mysko att CPU-LED skulle börja lysa efter att ha startat tidigare. Det kortet verkar ha haft stöd för 5900X sedan ursprungliga BIOS-versionen (7D54v10), det är i alla fall den äldsta som finns för nedladdning.

Att Windows-installationen strular är ju ganska klassiskt tecken på att systemet inte är stabilt annars.

Du har provat clear CMOS med datorn strömlös ett tag? Kollat så att 8-pin EPS12V sitter i ordentligt? Kortet har ju även en 4-pin ATX12V ser det ut som men den lär vara helt överflödig.

Det har ju stöd för BIOS flashback via USB också så det är ju ett alternativ att testa om den inte hoppar igång då. Montera om CPU:n är väl det sista jag skulle prova. Samt plocka bort allt utom en minnessticka.

Visa signatur

5700X3D | ASUS X470-F | 32GB RAM | RTX 5070 Ti

Permalänk
Medlem

Har haft datorn strömlös och haft CMOS(?) batteriet ute en 10 minuter eller så, fortfarande samma fenomen.

Vet inte ifall det har betydelse men sista jag såg i bios var att CPUn låg på 4.1 GHz, vid första uppstarten låg den som den ska på 3.7. Enda ändringen jag gjorde som sagt var att aktivera TMP 2.0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Biffenn:

Har haft datorn strömlös och haft CMOS(?) batteriet ute en 10 minuter eller så, fortfarande samma fenomen.

Vet inte ifall det har betydelse men sista jag såg i bios var att CPUn låg på 4.1 GHz, vid första uppstarten låg den som den ska på 3.7. Enda ändringen jag gjorde som sagt var att aktivera TMP 2.0

Okej. Finns väl en header på moderkortet man brygga också men plocka ur batteriet bör ha samma effekt. Jag skulle dock brygga headern också. Även om du inte ändrat något mer än TPM så är det alltid en basgrej att prova ändå. Kom ihåg att trycka några gånger på strömknappen med datorn strömlös så att kondensatorer i nätaggregatet laddar ur.

Som sagt, rekommenderar att kontrollera 8-pinskontakten om du inte gjort det. Vet inte hur färsk du är, men du har fått ditt alla moderkortsdistanser på rätt plats?

BIOS flashback är som sagt ett alternativ att prova om den fortsatt är död. Vid en snabb googling så verkar du inte vara ensam om det här problemet. Här är t.ex. en Reddit-tråd av en användare som verkar ha haft samma problem och löste det genom att flasha nyare BIOS via BIOS flashback. Gäller dock ett Tomahawk X570 utan S och det hade inte stöd för 5000-serien ur kartong.

Är ju ändå väl värt att testa om du inte får liv i den tycker jag.

Sista anhalt vore väl att montera om CPU och kylare och kontrollera att allt sitter som det ska med rätt tryck osv. Samt koppla bort allt utom en minnessticka i A1 eller A2.

EDIT: Även X570S verkar ha haft stora problem med det här. Vissa verkar ha löst det med BIOS flashback medan andra helt enkelt fått byta ut korten.

Visa signatur

5700X3D | ASUS X470-F | 32GB RAM | RTX 5070 Ti