Mail som fastnat i yttre rymden

Permalänk

Mail som fastnat i yttre rymden

Tjo

Skickade ett mail för några veckor sen som inte gick fram. Jag har Gmail kopplat till en domän.

"Meddelandet levererades inte till blahblahblah@luuku.com eftersom det inte gick att hitta domänen luuku.com. Kontrollera att adressen är rättstavad och inte innehåller några överflödiga blanksteg. Försök sedan igen."

Svaret var:
DNS Error: DNS type 'mx' lookup of luuku.com responded with code NOERROR DNS type 'aaaa' lookup of localhost. responded with code NXDOMAIN DNS type 'a' lookup of localhost. responded with code NXDOMAIN

Jag har loggat in på gmail.com och tagit bort mailet i skickat-mappen...

Men så får man samma skit tillbaka efter en vecka senare...... va fan liksom......

Vad göra? måste jag leva med att få skiten 1 gång i veckan framöver?

Mvh
Lasse

Permalänk
Medlem

Den kommer ge upp till slut. Filters mailen eller bara håll ut.

Permalänk
Skrivet av varget:

Den kommer ge upp till slut. Filters mailen eller bara håll ut.

Okej 👌 det blir bra 👍

Permalänk
Medlem

En snabbkoll utav nämnda domännamnet luuku.com visar att MX-pekaren för den domänen pekar mot "localhost", dvs 127.0.0.1 och din egen dator. Så att det inte gick att skicka mail dit är föga förvånande.
"Priority: 0
Hostname: localhost
IP-adress: {No A Record}
TTL: 60 min"

Intressant nog så finns en SPF-pekare uppsatt för domänen som inte godkänner några e-postservrar för utskick med domännamnet med en hard-fail som avslut.
"v=spf1 -all"

Dessa notiser borde ha upphört att komma vid det här laget, men om det är du själv som äger domännamnet och har satt upp DNS-pekarna så kan det vara värt att korrigera MX och korrigera SPF-pekaren till "v=spf1 mx -all" (alternativt ~all för soft-fail).

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se
XCP-ng Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2690, 272GB, 3TB SSD, Nvidia Tesla P4
XCP-ng Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2697v2, 256GB, 2TB SSD
Xpenology Storage - SuperMicro X10SLL-F/SC825TQ, Xeon E3-1231 v3, 16GB, 90TB HDD
Xpenology Backup - Dell PowerEdge R230, Xeon E3-1220v6, 16GB, 12TB HDD