Permalänk

Sata adapter smälte

Molex till sata adaptern smälte och brann upp. Jag har tagit bort den nu och allt verkar funka. Är det safe? Undrar om det är PSU som gjorde nåt eller kass adapter? Den var inte ens kopplad till nåt, bara låg bakom chassit bland alla kablar. :S

Permalänk
Medlem

Bilder? Troligen är det ju kortslutning, vilket kan lösas bara genom att man flyttar på den eller böjer i en ny vinkel, men kan vara vad som helst

Permalänk

80% av kontakten blev sot

Vad menas med att böja ny vinkel?

Permalänk
Hedersmedlem

Molex to SATA
Lose all your data

Källa: https://www.reddit.com/r/techsupportgore/comments/4eb1e1/our_...

Permalänk

Lol dessa adaptrar borde förbjudas. Aja, den andra adaptern får gå destination papperskorg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av strike_formation:

https://i.imgur.com/yDEBHO7.jpg

80% av kontakten blev sot

Vad menas med att böja ny vinkel?

Jag menade att den kan vara helt okej, men om du petar på den eller drar i en annan kabel så den böjer sig något så kan det bli kortslutning. Det är ett vanligt problem med just dessa adaptrar (de är känsliga och farliga)

Permalänk
Medlem

Det där ser ut att vara en SATA/Molex adapter av den dåliga sorten. Du vill inte ha varianten där plasten är gjuten runtomkring vart kablarna går in, utan du vill ha det öppet där vart dem går in i SATA änden.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk

Jag använder sladd direkt från PSU nu för säkerhets skull.

BTW det är inte den svarta kabeln som smälte. Det är den röd,gul svarta. Den svarta kabeln och en annan sata rök med.

Permalänk
Skrivet av medbor:

Jag menade att den kan vara helt okej, men om du petar på den eller drar i en annan kabel så den böjer sig något så kan det bli kortslutning. Det är ett vanligt problem med just dessa adaptrar (de är känsliga och farliga)

Aha men är det ok att böja sladdar direkt från PSU?

Satakablarna från mitt nätagg är vinklade 90 grader, så det blir inte bra för SSD som sitter på baksidan av chassit där sataanslutningen pekar nedåt. Det var därför jag använde dessa adaptrar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av strike_formation:

Aha men är det ok att böja sladdar direkt från PSU?

Satakablarna från mitt nätagg är vinklade 90 grader, så det blir inte bra för SSD som sitter på baksidan av chassit där sataanslutningen pekar nedåt. Det var därför jag använde dessa adaptrar.

Det ska vara helt okej att böja sladdar, men just billiga dåliga adaptrar som dessa är kända för att vara självmordsbenägna/lättretliga

Permalänk
Medlem

Holy shit

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X