Permalänk

Hjälp angående Nätagg samt RAM

Hejsan! Hoppas jag inte missade att det fanns trådar om detta.. Isåfall ber jag om ursäkt..

Det är så att ca halvår sedan byggde jag ny dator. Och för det första får jag inte upp RAM i 3600Mhz utan dem fastnar på
2133mhz någon som vet varför? kanske finns tråd om det!

Sedan andra bekymret som jag undrar är om jag har för lite ström? Känns inte riktigt att jag kan köra dem flesta spelen på Ultra grafik då det känns som det hamnar lite efter. Kör även 3440x1440 144Hz.

Någon som har något tips eller dylikt? Tacksam för svar!

Komponenter är dessa:
Moderkort: MSI MPG Z590 GAMING CARBON WIFI
Nätagg: ASUS ROG Thor 850w (För snålt?!)
CPU: Intel Core i7-11700K 3,6 Ghz
GPU: ASUS TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB
RAM: Corsair Vengeance RGB PRO SL 32GB (4x8GB) 3600 MHz
2 st M.2 HDD på 1 TB var
1 st SSD på 2 Tb

Permalänk
Medlem

Nej du har inte för lite ström.

Det är ganska binärt, hade du för lite hade datorn mest troligt bara dött.

Vad har du gjort för att få överklockningen på ditt ram?

Bör vara så enkelt som att aktivera XMP i bios.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

2133mhz är DDR4 standard hastighet allt över det är överklockning och 2133mhz är nåt som ALLTID kommer att väljas av ALLA moderkort automatiskt.
För att få snabbare så behöver man som BergEr sa slå på XMP i bios heller manuellt överklocka minnet vilket ej rekomenderas då det är väldigt mycket som man behöver pilla på och testa då.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Skrivet av BergEr:

Nej du har inte för lite ström.

Det är ganska binärt, hade du för lite hade datorn mest troligt bara dött.

Vad har du gjort för att få överklockningen på ditt ram?

Bör vara så enkelt som att aktivera XMP i bios.

Ah okay! Men varför känns det som jag inte får ut det mesta ur grafikkortet då?

Yes! Har provat i Bios, uppdaterat bios, och kört XMP men då när man startar blir det bara felmeddelande ´´overclock fail´´ typ så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

2133mhz är DDR4 standard hastighet allt över det är överklockning och 2133mhz är nåt som ALLTID kommer att väljas av ALLA moderkort automatiskt.

Nja. DDR4 har ett antal standardhastigheter definierade, upp till 3200 MHz. Det har också en specifik arbetsspänning på 1.2V. Om minnet använder en högre spänning, eller är avsett att jobba med en hastighet över 3200 MHz, måste man använda XMP.

För att det ens skall gå att komma in i BIOS måste det finnas en frekvens definierad som inte använder XMP. Detta kan vara 2133 MHz eller 2400 MHz, men det kan också vara så högt som 3200 MHz. Du kan inte bara säga att det är 2133 MHz i alla lägen - det beror helt på vad som finns inlagrat i minneskretsen.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrFreezy55:

Yes! Har provat i Bios, uppdaterat bios, och kört XMP men då när man startar blir det bara felmeddelande ´´overclock fail´´ typ så.

Inte alls säkert att du klarar ditt XMP dvs 3600, då du kör med 4 minnen.
Testa att ställa ner dom lite. Runt 3000-3200 borde iaf fungera.

Permalänk
Medlem

En tanke som slog mig...

I NVidias kontrollpanel finns det ett alternativ som heter energispar eller liknande, satt denna pa "foredrar maximal prestanda"

Sok aven i windows kontrollpanel efter energisparsalternativ, det kan vara att datorn ar satt pa balanserad.

Jag brukar alltid stanga av sant och valja maximal prestanda.

spelar du online sa kan det vara bra att kolla egenskaperna for natverksskortet gallande energispar, sa det inte drar ner heller.

Som andra har skrivit. I BIOS finns det en installning for XMP antingen XMP1 eller XMP2.

Jag har sjalv en i7-1700K med ett ASUS RoG Strix z590 och kor 4x8 DDR4 4000MHz minnen, dock for min del sa klarar inte min minneskontroller mer an 3600 pa Gear1 (ratio 1:1).

Kan vara vart att prova.

Visa signatur

Profectus est bonus introductionem scitis quoniam coepit usquam

Permalänk
Medlem

Välj xmp, minska till 3200mhz och testa.
Eller, dra på xmp och öka volten en aning. Burkar vanligtvis stå på 1.35v på xmp. Testa 1.38v och se om de funkar bättre 👍

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrFreezy55:

Ah okay! Men varför känns det som jag inte får ut det mesta ur grafikkortet då?

Yes! Har provat i Bios, uppdaterat bios, och kört XMP men då när man startar blir det bara felmeddelande ´´overclock fail´´ typ så.

Svårt att gissa vad du känner.

Du kanske har igång något som stör, kanske provar i spel där cpu begränsar osv.

Provat standard tester där du kan jämföra mot andra, t.ex sweclockers?

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Skrivet av Big-jepp:

Välj xmp, minska till 3200mhz och testa.
Eller, dra på xmp och öka volten en aning. Burkar vanligtvis stå på 1.35v på xmp. Testa 1.38v och se om de funkar bättre 👍

Tack så mycket! Det hjälpte, antar att det var auto upp till 3600Mhz inte fungerade, men sänkte och funkar! Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrFreezy55:

Tack så mycket! Det hjälpte, antar att det var auto upp till 3600Mhz inte fungerade, men sänkte och funkar! Tack!

Kul att de hjälpte ✌️