Permalänk
Medlem

CNC-fräs, PrintNC Mini

Då det verkar finns ett relativt stort intresse av CNC-fräsar, se bara på Liffs Lowrider https://www.sweclockers.com/galleri/15597-hembyggd-cnc-lowrid... tänkte jag dela med mig av modellen jag håller på med just nu

Håller på att slänga ihop en maskindesign som inte är riktigt hundra färdig än, ser det som ett Alfa-bygge av en maskin vid namn PrintNC Mini. Det hela började med att jag ska flytta till större, men får ett eget litet hobbyrum som är snäppet mindre, detta tillsammans med att min gamle far vill sälja sitt hus (har min storfräs i hans garage, 3x2m mechmate gav mig suget att bygga något mindre att ha i lägenheten )

Efter mycket sökande hittade jag https://wiki.printnc.info/en/home som gick att få rätt liten, men ändå relativt otymplig, men då visade det sig att killen som gjort denna höll på med en mini-variant och det är denna jag fått cad etc på i förhand för att bygga.

Kortfattat om modellen:
-Arbetsyta på 330x260x80 isch
-Closed loop nema 17 stegmotorer (varför så små förklaras snart)
-1.5kW vattenkyld fräsmotor

Det fina med den är att den kan byggas helt utan tillgång till cnc-fräs etc men iom att jag redan har en så körde jag vissa delar som i ett tidigt stadie var fräsvänligast.
Själva ramen byggs i 50x50x3 samt 50x25x3 fyrkantsrör. Delar som inte egentligen bär eller hålla upp något skrivs ut i PETG. Så stål på de delar som får jobba, plast på övrigt.

Styrningen blir GRBL med en GRBLHAL2000-kontroller som grund, ett kort en eldsjälv i "PrintNC-klubben" designat CAD/CAM låter jag fusion 360 hantera.

Se detta som en start att börja kika på, beskrivningar på detaljer som förtjänar det kommer per bild under arbetets fortsatta gång

Besök galleriet här

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem

Tjusigt. Känner ofta suget efter en CNC fräs, men brist på tid och plats i kombination med viss snålhet lyckas alltid sätta käppar i hjulet.
Men precision i fyrkantsprofilerna är väl lite sisådär, eller? De borde väl nästa planslipas i kontaktytorna?

Permalänk
Medlem

Intressant vad räknar du med att kostnaden landar på?

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Snyggt byggt!
Hur tusan får du tid över till allt detta när du samtidigt, som jag förmodar, är småbarnsförälder? 😅

Permalänk
Medlem

Stiligt!

Var fick du tag i aluminium bordet?

Permalänk
Medlem

Väldigt snyggt!
Fråga dock... är du inte orolig för att stänga in steppermotorerna sådär (brukar ju bli duktigt varma) och dessutom göra mounts av termoplast?

Permalänk
Medlem

Inspirerande!
Jag har själv itererat mig genom några MPCNC:s hemma i garaget. Ett par "Burly" och nu senast en "Primo".
Gick från en billig kina-spindle till en rätt fin AMB.

Den duger gott till att fräsa lite skyltar och reliefer m.m i trä. Har testat att gravera aluminium, men behöver labba lite med feed speed och rpm då materialet blev lite tuggummiaktigt..

Det här bygget ser ju rejält stabilare ut dock! Stora nackdelen med MPCNC är ju att den är mestadels plast, så den är inte så styv som man skulle vilja.
Drömmer om en Xcarve eller Shapeoko, men det är en prisklass i sig. :-/

Gött jobbat!

Permalänk
Medlem

Snyggt jobbat! Jag har själv ett större CNC-projekt på G, men där kommer jag köra sidorna i ganska grov alu och få de skurna. Kommer använda fräsen för allt mellan att fräsa ut playwood-skivor för ett fullsize flipperspel (virtual pinball), samt arcadspel m.m. Men även för RC-baserat som delar till buggy och touring (skala 1/10 och 1/8). Det blir nog också frästa skivor för renovering av trappan till övervåningen och kanske till köksluckorna. Man kan göra mycket med en CNC.

Meen. Den ska byggas först. Projektet är väl ca 90% klart i Fusion 360, det mesta av delarna, elektronik, skenor etc är levererat sen ett år. Ett rejält bord i fyrkantstål är svetsat och klart. Sen tog tiden slut. Omstart kommer.

Permalänk
Medlem

Svarara på allt i ett inlägg börjar med det roliga; hur klarar man det som förstagångspappa med 1åring?
Det går, jag är bara galet effektiv på helgen och kvällarna.

Motorn kommer äta Alu som ingenting, hemligheten är bara att köra Enskäriga verktyg. Har kört delarna i alu på exakt samma sätt, 24k rpm och enskärs-stål, spottar grader som om det vore spån

Designen är en beprövad design av en nisse som kallar sig för hoges på discord, allt är kört i PETG för att klara värmen från motorer etc så det ska klara det och han har även testkört motorerna utan problem i rören.

Tydligen ska det gå finfint att inte planfräsa sålänge man har någorlunda raka rör, mina verkar helt klockrena enligt ögat.

Prismässigt ligger jag på ca 18000kr just nu. Blir iallafall en 5-6000kr till inkapslingen sen med. Har en tidigt rendering på hur det är tänkt, dock ej klar alls, sen helt täckt och ljudisolerad

samt hjul med nedfällbara maskinfötter. Samt lite tankarna bakoma kontrollboxen, minimalt bygge det med

Bordet eller skivan, vad vi nu kallar den kommer från https://www.dold-mechatronik.de/Home
Hyggliga priser etc och de hade planfräst material

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem

Då var bygget uppdaterat med nya bilder och ny status, nu är inkapslingen på G, och iom denna ska jag snart kunna slutföra mer

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz