Permalänk
Medlem
Skrivet av Adnerhill:

Är riktigt sugen på spelet, men hur är de o spela det utan ratt? :/

För mig är ratt ett måste. Man kan bli lika snabb med kontroll men det blir ett helt annat spel med ratt och pedaler. Men har man inte kört dessa spel innan är ju rekommendationen att man testar spelet först och sen om det känns kul så kan man kolla på ratt. Logitech G29 är en bra instegsmodell.
Att tänka på bara om man skaffar ratt är att man bör ha åtminstone en stol som inte rör sig (dvs att man kan låsa hjulen om man har hjul på sin stol) och att man kan förankra pedalerna på nåt sätt.

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Medlem
Skrivet av eFoppa:

För mig är ratt ett måste. Man kan bli lika snabb med kontroll men det blir ett helt annat spel med ratt och pedaler. Men har man inte kört dessa spel innan är ju rekommendationen att man testar spelet först och sen om det känns kul så kan man kolla på ratt. Logitech G29 är en bra instegsmodell.
Att tänka på bara om man skaffar ratt är att man bör ha åtminstone en stol som inte rör sig (dvs att man kan låsa hjulen om man har hjul på sin stol) och att man kan förankra pedalerna på nåt sätt.

lite därför jag drar mig Hade en thrustmaster t300rs för några år sedan men sålde den när jag skulle börja plugga och för att jag aldrig använde den. kostnaden för att börja med "sim" racing känns rätt hög så man måste vara säker på att man gillar det..! xD

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adnerhill:

lite därför jag drar mig Hade en thrustmaster t300rs för några år sedan men sålde den när jag skulle börja plugga och för att jag aldrig använde den. kostnaden för att börja med "sim" racing känns rätt hög så man måste vara säker på att man gillar det..! xD

Väldigt hög. Jag bytte min Logitech till Fanatec och köpte en Next Level Racing budget-cockpit.
Så min rigg har kostat ca 10k och då är den ändå en budget-rigg. Inget man vill visa upp på youtube direkt 😃
Har tänkt byta ut cockpiten till något rejälare men det är liksom 10-15k. Dock har tjejen börjat klaga rejält på att det gnisslar så jag kanske är så illa tvungen 😅

Men ja, man bör ju va säker på att det är nåt man kommer nyttja innan man lägger massa pengar.
Därför säger jag Logitech G29 som tips innan man börjar kolla på mer avancerade grejer.

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Medlem

Jag är en både och så att säga. Jag har inga problem med att spela bilspel med xbox kontroller såsom Forza Horizon 5 men när det kommer till F1 av de olika slagen eller Assetto Corza Competition så är det ratt som gäller för att få den exakta kontrollen man behöver. Jag har kört med min Logitech G920 nu länge och den funkar bra som fan, visst har jag sneglat på Fanatecs utr men då jag även har ett gediget av flygsimulator så läggs det mycket pengar där och next up är roder pedaler innan jag kollar på annat. Skönt man vet vad jag har att lägga pengarna på hahaha

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av eFoppa:

För mig är ratt ett måste. Man kan bli lika snabb med kontroll men det blir ett helt annat spel med ratt och pedaler. Men har man inte kört dessa spel innan är ju rekommendationen att man testar spelet först och sen om det känns kul så kan man kolla på ratt. Logitech G29 är en bra instegsmodell.
Att tänka på bara om man skaffar ratt är att man bör ha åtminstone en stol som inte rör sig (dvs att man kan låsa hjulen om man har hjul på sin stol) och att man kan förankra pedalerna på nåt sätt.

Sjalv har jag en G27 och den fungerar ypperligt.

Stolen ar en hederlig kontorsstol pa hjul, sa om man ar som jag, mattligt lonnfet och har bra friktion i golvet sa glidet det inte nagot speciellt.

Men som sagt, ratten hamnar lite hogt upp pa skrivbordet sa att sitta flera timma ar inte speciellt komfortabelt.

Absolut basta ar som manga andra sagt, en rigg. men alla har varken plats eller planbok for det da det finns alldeles for manga hal att fylla med pengasacken

Visa signatur

Profectus est bonus introductionem scitis quoniam coepit usquam

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adnerhill:

Är riktigt sugen på spelet, men hur är de o spela det utan ratt? :/

Det gar nog alldeles utmarkt att spela med handkontroll, men om man vill ha en mer realistisk spelupplevelse sa ar en ratt att rekommendera.

Man kan alltid prova som andra redan skrivit och sedan investera i nagot enklare.

Ingen mening med att ga All-In och sedan kanske man inte alls tyckte det var sa kul som man hade hoppats pa

Visa signatur

Profectus est bonus introductionem scitis quoniam coepit usquam

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mahkizmo:

Sjalv har jag en G27 och den fungerar ypperligt.

Stolen ar en hederlig kontorsstol pa hjul, sa om man ar som jag, mattligt lonnfet och har bra friktion i golvet sa glidet det inte nagot speciellt.

Men som sagt, ratten hamnar lite hogt upp pa skrivbordet sa att sitta flera timma ar inte speciellt komfortabelt.

Absolut basta ar som manga andra sagt, en rigg. men alla har varken plats eller planbok for det da det finns alldeles for manga hal att fylla med pengasacken

Logitech är ett bra insteg. Sen tycker jag helt klart det är värt med Fanatec-grejerna. Framförallt är bromspedalen den största skillnaden. Logitechen justerar du styrkan genom hur långt du trycker pedalen, med en loadcell justerar du bromsarna med hur hårt du pressar pedalen. Minns inte exakt men tror min pedal kräver 90kg tryck eller nåt för 100 %
Sen finns det ännu värre pedaler på marknaden typ Heusinkveld och liknande.

Men som du säger så kräver ju en rigg sin dedikerade plats både i hemmet och plånboken. Därför jag inte uppgraderat själv ännu, finns liksom oftast andra saker med högre prioritet 😅

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mahkizmo:

Jag provade Saudarabien igar, bana nr 2 i MyTeam karriaren.

forsta uppvarmningen sa korde jag pa 0, fick snabbast varvtid etc.
uppvarmning nr 2, okade till 19, lika illa
sen satte jag upp den till 40 till 3:e uppvarmningen och det var mycket jamnare.

Nar jag sedan korde kvalet, sa slutade jag pa 4:e plats, 0.4 sekunder nanting efter 1:an och min stallkompis landade pa en 17:e plats.

Provade racet, och tappade lite i starten, men det ar betydligt jamnare i loppen, hann tyvarr inte kora fardigt, men lag ganska stadigt pa en 6:e plats.

Dem har betydligt battre acceleration an vad jag har, men jag knappar in pa dem men i kurvorna nar det ar dags att trampa ner pedalen sa drar dem ifran.

Antar att jag ska hamna pa ungefar samma plats som min stallkompis, sa jag kan behova oka svarighetsgraden.

PS. laste nanstans att for varje steg mellan 0-100 i svarighetsgrad sa minskar AI:ns tid med 0.1 sekunder och fran 100-100 med -0.2.

Ni far garna ge mig tips, for det ar bra jamnt nu och jag far kampa lite for att hamna bland top 5 men inte supersvart an sa lange.

Har aven satt skador och slitage med mera pa simulation for att oka realismen ytterligare.

Angående kurvtagningen. Grundregeln är, långsamt in och snabbt ut. Bromsa hellre lite för tidigt än lite för sent. Det gäller att träffa apex rätt också, ju tidigare du kan gå på gasen ut ur kurvan desto bättre. Finns en hel del videos om hur du bäst tar kurvor på youtube.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Angående kurvtagningen. Grundregeln är, långsamt in och snabbt ut. Bromsa hellre lite för tidigt än lite för sent. Det gäller att träffa apex rätt också, ju tidigare du kan gå på gasen ut ur kurvan desto bättre. Finns en hel del videos om hur du bäst tar kurvor på youtube.

Tackar for tipset.

Tror en hel del kommer med hur mycket man spelar och pressar sig sjalv ocksa.

Igar blev det tyvarr inget, varldens askovader i Rom dar vi fick springa ut mitt i natten och ta in allting sa det inte skulle flyga ivag.

Hoppas pa ett par race ikvall. Ska dock prova att dra upp svarihetsgraden ytterligare fran 40 till 80 borde resultera i ca 4 sekunder. Da bor jag ligga +/-1 sekund fran stallkompisen. om skalan ar 0.1 som jag last tidigare.

ska ta och kolla in nagra videos.

Ett problem jag har upptackt med G27 ar att gasen ar superkanslig i borjan och sedan vid halvvags nere sa ger den full spatta.

Sa blir en kalibrering av den senare da detta ar den storsta orsaken till att jag aker ur i kurvorna nar jag gasar pa

Visa signatur

Profectus est bonus introductionem scitis quoniam coepit usquam

Permalänk
Medlem

Långsamt in snabbt ut gäller inte tiktigt för f1. Du får mer grepp ju snabbare du kommer in pga all aerodynamik. Sen finns det ju en gräns naturligtvis tappar ju mycket tid om bakvagnen far.

Installerade f1 22 idag. Fungerar bra i vr men önskar man kunde få bort antennerna. De stör lika mycket som halon. F1 förarna hade så mycket bättre arbetsmiljö förr.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Har kört en hel del F1 22 nu under våren och tycker det är sjukt roligt speciellt co-op career läget. Dock så gillar jag även online racing men som ni alla vet så är det offentliga racen typ omöjligt att köra seriöst på eftersom att det är så sjukt många som kör ut en så fort man gör en omkörning.

Jag har nu upptäckt att det finns något som hete League racing när man kör i ett icke offentliga race mot varandra. Så nu undrar jag om ni som kör F1 22 har några tips på bra och seriösa ligor för icke proffs finns det någon svensk sådan som är aktiv ?

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Skrivet av Felixark:

Har kört en hel del F1 22 nu under våren och tycker det är sjukt roligt speciellt co-op career läget. Dock så gillar jag även online racing men som ni alla vet så är det offentliga racen typ omöjligt att köra seriöst på eftersom att det är så sjukt många som kör ut en så fort man gör en omkörning.

Jag har nu upptäckt att det finns något som hete League racing när man kör i ett icke offentliga race mot varandra. Så nu undrar jag om ni som kör F1 22 har några tips på bra och seriösa ligor för icke proffs finns det någon svensk sådan som är aktiv ?

Vi är ett gäng (ca 7-10 st) som kör varje tisdag och torsdag (21:00 oftast) och är inne på säsong 2 nu, där vi kör igenom samtliga banor. Du får gärna joina om du vill. Vi söker alltid fler förare. Vissa har spelat F1 flera år och vissa några dagar bara, alla är välkomna. Vi använder dock inte den inbyggda ligafunktionen utan för vår egen statistik i excel efter varje race.

Går att se våra race här https://www.youtube.com/@svenracing

Permalänk
Medlem
Skrivet av ngorongoro:

Vi är ett gäng (ca 7-10 st) som kör varje tisdag och torsdag (21:00 oftast) och är inne på säsong 2 nu, där vi kör igenom samtliga banor. Du får gärna joina om du vill. Vi söker alltid fler förare. Vissa har spelat F1 flera år och vissa några dagar bara, alla är välkomna. Vi använder dock inte den inbyggda ligafunktionen utan för vår egen statistik i excel efter varje race.

Går att se våra race här https://www.youtube.com/@svenracing

Skulle vara kul och få joina, eller testa ett par race med er. Gammal gubbe, kör helt okej tror jag, i alla fall fair.
Kör med alla aids off, kanske inget bra och man kör sämre....
https://www.youtube.com/@xSWEDExGaming/videos