Permalänk
Medlem

Minneskort till B450 gaming plus max

Har moderkort som rubriken lyder men är inte vass på överklockningsgrejer.
När det står att moderkortet klarar ddr4 4133mhz(OC), måste man greja i bios för att det skall fungera i maximal hastighet?
Vad går 4133mhz minnen i om jag inte klockar?
Kanske lika bra att köpa 4000mhz eller 3600mhz om det inte presterar oerhört olika. Tänkte satsa på 32gb hur som. Jag undviker helst att klocka.
På Userbenchmark får jag inte fram 4000mhz minnen eller 4133mhz så jag kan inte jämföra prestandan mot 3600mhz.
Sitter just nu på 4x4gb ram (3200mhz tror jag), radeon rx590 och amd 3600 så är ganska mediokra prylar men kan hoppa in ett nytt grafikkort snart då priserna börjar bli humana igen.
Minnesanvändningen skjuter i höjden över 95% så spel hänger sig ibland i dagsläget.
Jag spelar oerhört lite så lägger inga stora pengar på prylar

Permalänk
Moderator
Moderator

Processorn styr mer än moderkortet i det här fallet. Din 3600 vill helst ha minne som även det går i 3600MT/s (att det är samma siffror har här inget samband) eller 3200MT/s om du vill spara in pengar.

Det är dock inte alls säkert att det är minnet som orsakar hängningarna, förutsatt att du har 16GB i dagsläget. Kör du några exceptionellt minneskrävande titlar eller har du en massa grejer som kör i bakgrunden?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Processorn styr mer än moderkortet i det här fallet. Din 3600 vill helst ha minne som även det går i 3600MT/s (att det är samma siffror har här inget samband) eller 3200MT/s om du vill spara in pengar.

Det är dock inte alls säkert att det är minnet som orsakar hängningarna, förutsatt att du har 16GB i dagsläget. Kör du några exceptionellt minneskrävande titlar eller har du en massa grejer som kör i bakgrunden?

Det är Rust som spelas när det låser sig. Har en skärm till och det kan gå en youtubeguide samtidigt ibland. Så det kan vara processorn som gör att minnet ligger på 95% och strax over?
Ja jag har 16gb men det kanske är långsammare än jag skrev, jag är lite osäker

Permalänk
Medlem

Du måste garanterat greja i bios för att få ut maximal hastighet från minnen. De flesta DDR4 minnen kör på 2133MHz annars.

Om du har en Ryzen 5 3500 processor, så rekommenderas inte att köra minnen på högre frekvenser än 3600 MHz. För att få ut prestanda från högre minnesfrekvenser så måste du överklocka IF-klockan inne i processorn - och det går inte alltid så bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ERRORR:

Det är Rust som spelas när det låser sig. Har en skärm till och det kan gå en youtubeguide samtidigt ibland. Så det kan vara processorn som gör att minnet ligger på 95% och strax over?
Ja jag har 16gb men det kanske är långsammare än jag skrev, jag är lite osäker

Saker ska inte låsa sig bara för att du får slut på minne. Systemet borde börja swappa till disk om det händer - vilket kan ge usel prestanda, men ingenting skall låsa sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

Du måste garanterat greja i bios för att få ut maximal hastighet från minnen. De flesta DDR4 minnen kör på 2133MHz annars.

Om du har en Ryzen 5 3500 processor, så rekommenderas inte att köra minnen på högre frekvenser än 3600 MHz. För att få ut prestanda från högre minnesfrekvenser så måste du överklocka IF-klockan inne i processorn - och det går inte alltid så bra.

Ryzen 5 3600 kör jag med nu. Bios talar om vilken hastighet minnet går i antar jag? Så det kan vara helt onödigt att skaffa snabbare minneskort? Jag är allmänt emot att klocka främst för jag är för okunnig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

Saker ska inte låsa sig bara för att du får slut på minne. Systemet borde börja swappa till disk om det händer - vilket kan ge usel prestanda, men ingenting skall låsa sig.

Hur kan man ta reda på vad som orsakar låsningen? Spelet slutar svara så jag får stänga det och sedan starta det igen.

Permalänk
Medlem

2666Mhz jobbar minneskorten i.
Current DRAM Frequency: 2666Mhz
XMP profil 1: DDR4 3600Mhz
XMP profil 2: DDR4 3600Mhz
DIMMA2: A-DATA 8192MB
DIMMB2: A-DATA 8192MB
Betyder detta att det är 3600Mhz på minneskorten men att de jobbar i 2666Mhz?
Jag råkade förväxla med min gamla dator och ber om ursäkt för de. Har 2x8gb inte 4x4gb som jag sa.
Ska jag peta in 2x8gb ytterligare oxh hoppas på det bästa eller är felet troligast något annat?

Permalänk
Medlem

Nu är jag långt ifrån någon minnesexpert här, men jag skulle tro att det är någonting annat som stökar för dig. Visst, minnesöverklockning (att köra dina stickor i XMP-profil) ger lite mer kräm att leka med, men jag tror att ditt problem ligger någon annan stans. Vad har du som ligger och tuggar på datorn förutom Rust? Jag vill också minnas att just Rust är ruttet optimerat, och belastar processorn väldigt, väldigt hårt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FarbrorBarbr0:

Nu är jag långt ifrån någon minnesexpert här, men jag skulle tro att det är någonting annat som stökar för dig. Visst, minnesöverklockning (att köra dina stickor i XMP-profil) ger lite mer kräm att leka med, men jag tror att ditt problem ligger någon annan stans. Vad har du som ligger och tuggar på datorn förutom Rust? Jag vill också minnas att just Rust är ruttet optimerat, och belastar processorn väldigt, väldigt hårt.

Jag vet inte. Kikar jag i aktivitetshanteraren är det Rust som slukar minne, webläsaren drar litegranna, sedan kommer steam som drar väldigt lite och sedan är det bara minimalt efter de. Jag har inte ens haft discord igång.
Jag blir ju brydd att minnesanvändningen är på 95% och strax över. Cpu och gpu ligger runt 40-60%

Permalänk
Medlem
Skrivet av ERRORR:

Jag vet inte. Kikar jag i aktivitetshanteraren är det Rust som slukar minne, webläsaren drar litegranna, sedan kommer steam som drar väldigt lite och sedan är det bara minimalt efter de. Jag har inte ens haft discord igång.
Jag blir ju brydd att minnesanvändningen är på 95% och strax över. Cpu och gpu ligger runt 40-60%

Lite snabbgoogling ger ju att många har problem med att Rust fullständigt slukar minne. Den mest direkta, hands on-lösningen på detta verkar vara att trycka upp konsolen i spelet med f1 och skriva "free". Det verkar spola ut en massa skit som spelet ansamlar, vilket kloggar igen och äter upp minne.

Angående det här med minneshastighet: Det lär som sagt inte hjälpa dig så där särskilt mycket. Minneshastigheten ökar ju inte riktigt minnesmängden, så att säga. Däremot ska du inte dra dig för att överklocka på grund av att du är upplevt okunnig. Du har ju ett moderkort som är tillverkat för att stödja överklockning, och du har minnen som ligger och myskör i ett slags lägstahastighet när de är kapabla att köra snabbare. Du har med andra ord betalat för prestanda som du inte utnyttjar. Minnesöverklockning genom XMP är busenkelt, och det är gjort för såna som du och jag, som inte kan och vill skruva för mycket. Det är ju som sagt ingenting som hjälper dig i första rummet, och det är inga hejdundrade prestandaökningar vi pratar om...men ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FarbrorBarbr0:

Lite snabbgoogling ger ju att många har problem med att Rust fullständigt slukar minne. Den mest direkta, hands on-lösningen på detta verkar vara att trycka upp konsolen i spelet med f1 och skriva "free". Det verkar spola ut en massa skit som spelet ansamlar, vilket kloggar igen och äter upp minne.

Angående det här med minneshastighet: Det lär som sagt inte hjälpa dig så där särskilt mycket. Minneshastigheten ökar ju inte riktigt minnesmängden, så att säga. Däremot ska du inte dra dig för att överklocka på grund av att du är upplevt okunnig. Du har ju ett moderkort som är tillverkat för att stödja överklockning, och du har minnen som ligger och myskör i ett slags lägstahastighet när de är kapabla att köra snabbare. Du har med andra ord betalat för prestanda som du inte utnyttjar. Minnesöverklockning genom XMP är busenkelt, och det är gjort för såna som du och jag, som inte kan och vill skruva för mycket. Det är ju som sagt ingenting som hjälper dig i första rummet, och det är inga hejdundrade prestandaökningar vi pratar om...men ändå.

Okej tackar så mycket! Ska testa detta i spelet men jag beställer nog 2x8gb till så får jag fundera på detta med klockande.
Tack till alla andra tips och idéer!

Permalänk
Medlem

Testade Rust nu. Körde spelet ca 5min, minnet låg på 77% och spelet hänger sig.
Verkar vara något riktigt mysko.
Temperatur utesluten på nystartad sval dator.
Detta fel upplever jag blir värre och värre hela tiden. Hade någon enstaka krasch för länge sedan, sist jag spelade hade jag några stycken, nu direkt efter endast 5 minuter

Permalänk
Medlem
Skrivet av ERRORR:

2666Mhz jobbar minneskorten i.
Current DRAM Frequency: 2666Mhz
XMP profil 1: DDR4 3600Mhz
XMP profil 2: DDR4 3600Mhz
DIMMA2: A-DATA 8192MB
DIMMB2: A-DATA 8192MB
Betyder detta att det är 3600Mhz på minneskorten men att de jobbar i 2666Mhz?
Jag råkade förväxla med min gamla dator och ber om ursäkt för de. Har 2x8gb inte 4x4gb som jag sa.
Ska jag peta in 2x8gb ytterligare oxh hoppas på det bästa eller är felet troligast något annat?

Slå på XMP i bios och se om det funkar, funkar det inte kommer datorn starta om sig själv och eventuellt nollställa bios automatiskt, det kan hända att datorn inte postar alls, då får man nollställa CMOS genom att ta ut batteriet ur moderkortet i en minut, så är du tillbaka på default.

Vill du kan du ploppa i 2 stickor till så försök hitta 2 likadana, det borde gå att få till 3600MHz även då men det kan vara tyngre för processorn så kanske får du köra default hastighet, eller pilla in 3200MHz manuellt. Det kan dock vara enklare att bara skaffa 2x16GB stickor och sälja de gamla 2x8GB stickorna.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Skrivet av ERRORR:

Testade Rust nu. Körde spelet ca 5min, minnet låg på 77% och spelet hänger sig.
Verkar vara något riktigt mysko.
Temperatur utesluten på nystartad sval dator.
Detta fel upplever jag blir värre och värre hela tiden. Hade någon enstaka krasch för länge sedan, sist jag spelade hade jag några stycken, nu direkt efter endast 5 minuter

har du kylningsproblem så pass att något throttlar så är det nog fråga om sekunder vid belastning även från nystartad om problemet är extremt.

min 3900X kan gå upp typ 30-40° bara genom att starta något som belastar den innan fläkten hinner varva upp.

samma med gpu brukar i princip vara instant från typ 40°c till 70-80°c så fort jag startar något riktigt gpu krävande.

så om kylningen fungerar otillräckligt på någon av dem eller bägge är det inte omöjligt att du når throttle temp i princip instant.

att det blivit värre med tiden låter ju ganska troligt som att någon/några fläkt/ar skurit på antingen gpu eller cpu och helt realistiskt iom att fläktar är förbrukningsvara och har ett konstant slitage när den snurrar tills de skär ihop och inte längre orkar snurra.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Jag skaffade 2 minnen till med samma hastighet(3600), dock inte exakt likadana för de hittade jag inte.
Stoppade i minnen och datorn kände av de direkt. Startade upp rust och gjorde lite optimeringar i spelet för att få bra fps enligt en youtubeguide. Jag backade sedan ur grafikinställningarna och skärmarna blev svarta. Fick hålla in knappen och starta om datorn på de viset. Nu hade jag inte längre dubbla skärmar utan bara ena samt att det inte fanns några drivrutiner för grafikkortet. Försökte installera de utan framgång. Pillade ur de nya minneskorten samt stängde av boost och a-xmp, och försökte igen och då funkade det att installera grafikkortsdrivrutiner.
Tanken nu är som följer.
Jag skall testa endast de nya minnena för att se vad som händer. Om jag fattat rätt är det 2 av 4 portar för minnen som är snabbare än de andra, jag har för mig att det stod i bios vid första uppstarten med alla minnen att de jobbade i 3600mhz vilket jag såhär i efterhand är skeptisk till att det funkar.
Alla fläktar snurrar som de ska och utan missljud

Permalänk
Medlem

Om xmp-profilen var aktiv innan du satte i de nya minnena kan du behöva återställa bios-inställningarna till standard och sen starta om datorn och välja xmp på nytt efter omstarten.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Om xmp-profilen var aktiv innan du satte i de nya minnena kan du behöva återställa bios-inställningarna till standard och sen starta om datorn och välja xmp på nytt efter omstarten.

Okej så resetta inställningar till default i bios, in med nya minnen, aktivera xmp igen

Permalänk
Medlem
Skrivet av ERRORR:

Okej så resetta inställningar till default i bios, in med nya minnen, aktivera xmp igen

Precis

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34