Permalänk
Medlem
Skrivet av thadriem:

Jag tyckte OBEnetwork såg intressanta ut tills jag såg att åtminstone ett av deras bra betyg på rating-sidor var av anställda på bolaget - sjukt oseriöst. Så de undviker jag av principskäl.

Om inte Bahnhof helt plötsligt ökar svansföringen i ärendehanteringen något enormt (och såklart löser problemen jag har) så kommer jag nog testa Ownit framöver.

edit: avseende OBEnetwork så gäller det betyger på https://se.trustpilot.com/review/obenetwork.com skrivet den 16 april, han är projektledare på bolaget...

Helt ärligt hade jag inte lagt fem öre på vad som skriv på Trustpilot.

Visa signatur

Intel i5 12600K | 128 GB DDR4 3600 Mhz
ASUS TUF Z690-PLUS D4 | ASUS TUF VG32VQ 32" 1440p
XFX 6900 XT Merc 319 Black Limited
HP ProLiant DL380p Gen8 | HP MicroServer Gen 8 |
Mikrotik 10 GbE Networking

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceKey:

Helt ärligt hade jag inte lagt fem öre på vad som skriv på Trustpilot.

Kan vara intressant att läsa om några haft riktigt dåliga upplevelser av något, även om man får ta allt med en nypa salt (åt båda hållen).

Får mig fortfarande att ifrågaställa bolagets seriositet - även om de säkert har kompetent personal också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thadriem:

Kan vara intressant att läsa om några haft riktigt dåliga upplevelser av något, även om man får ta allt med en nypa salt (åt båda hållen).

Får mig fortfarande att ifrågaställa bolagets seriositet - även om de säkert har kompetent personal också.

Finns representant här på forumet, bara och ställa frågor eller starta tråd/ar.

Ska vi vara ärliga om Trustpilot, så har ju Telia 1.2 poäng där med drygt 3000 omdömen.

Visa signatur

Intel i5 12600K | 128 GB DDR4 3600 Mhz
ASUS TUF Z690-PLUS D4 | ASUS TUF VG32VQ 32" 1440p
XFX 6900 XT Merc 319 Black Limited
HP ProLiant DL380p Gen8 | HP MicroServer Gen 8 |
Mikrotik 10 GbE Networking

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceKey:

Finns representant här på forumet, bara och ställa frågor eller starta tråd/ar.

Lustigt att du nämner deras representant som är AVSTÄNGD från SweC... oklart varför, men det spär på min förutfattade mening.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thadriem:

Lustigt att du nämner deras representant som är AVSTÄNGD från SweC... oklart varför, men det spär på min förutfattade mening.

Spär på vad? Att det skulle vara en dålig operatör? Tveksam till det, då en del välkända tjänster körs hos dem tex VPN.

Nåja, vi kommer ingenstans längre i denna diskussion, du går stenhårt på Trustpilot och jag med från vänskapskretsar. Jag skrev Ownit ELLLR Obenetwork i höst, men Obenetwork finns inte hos Telia förens i höst för den delen.

Visa signatur

Intel i5 12600K | 128 GB DDR4 3600 Mhz
ASUS TUF Z690-PLUS D4 | ASUS TUF VG32VQ 32" 1440p
XFX 6900 XT Merc 319 Black Limited
HP ProLiant DL380p Gen8 | HP MicroServer Gen 8 |
Mikrotik 10 GbE Networking

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceKey:

Spär på vad? Att det skulle vara en dålig operatör? Tveksam till det, då en del välkända tjänster körs hos dem tex VPN.

Nåja, vi kommer ingenstans längre i denna diskussion, du går stenhårt på Trustpilot och jag med från vänskapskretsar. Jag skrev Ownit ELLLR Obenetwork i höst, men Obenetwork finns inte hos Telia förens i höst för den delen.

Asså, vi behöver inte diskutera det alls. Det enda jag försökt framhålla är att utifrån hur de beter sig online (dvs deras social media/marknadsföringsstrategi) så tycker jag de verkar lite skumma. Men det är en försvinnande liten sample size och ett par isolerade incidenter, de kanske levererar en alldeles utmärkt tjänst! Har du vänner som har OBEnetwork och är nöjda så lyssna på dem - inte en surjämte på SweC.

Och jag "går" inte alls på Trustpilot. Jag sade ju det, jag gick på det faktum att en anställd hos dem betygsatt dem positivt på Trustpilot för att de ska se bättre ut i ratingen där. Samma gäller ju att de lyckats bli (eller bett att få bli) avstängda från SweC - betyder inget alls avseende deras fibertjänster, men ser lite konstigt ut.

Vidhåller starkt att jag är inte i opposition mot dig i detta - jag såg bara att du skrev de två valen och delgav vad jag fått för känsla när jag suttit i samma funderingar.

Permalänk
Medlem

Nu har jag kört pingplotter, och som jag misstänkte, är problemet fortfarande kvar. Nu får det stå över natten så jag kan skicka in 24h till support, och vänta 3 månader till på att nåt ska hända.

Permalänk
Medlem

Nu ska jag inte highjacka din tråd men jag har liknande intressant dialog med Bahnhof.

Felanmälde ping/paketförluster under "prime time" (19-24 på kvällen) på en annars fungerande uppkoppling. De har hållit på i en vecka och förhala istället för att gå till botten med problemet.

  • Jag skickade in pingplots (intressant för att se problembilden en gång).

  • Jag har blivit ombedd att fabriksåterställa om min fiberkonverter (orelaterat till problemet, men standardåtgärd antar jag).

  • De har skickat ut tekniker och BYTT UT min fiberkonverter (igen orelaterat till problemet, men den kanske var gammal). Därefter STÄNGDE DE ärendet utan att verifiera att det funkade, vilket det såklart inte gjorde, varvid jag svarade per mail sent på kvällen med en ny pingplot.

  • När jag ringde Bahnhof följande morgon för att påtala ovanstående, och gav stackarn i telefon hela historien, så konfererade han en stund med en kollega och återkom och bad mig... skicka in en pingplot utan router.

Jag har genom hela dialogen varit väldigt tydlig med att uppkopplingen endast fungerar skakigt några timmar på kvällen - övriga tider är den stabil. Hastigheten är bra. Upptiden överlag är bra.

Maken till kombination av dålig slutledningsförmåga och medvetet förhalande av felsökning har jag aldrig stött på. Det är som att IP-only betalar Bahnhof för att medvetet få kunder att ge upp istället för att de ska behöva bedriva aktiv felsökning - OM det inte är så (foliehatt på) att de vet om att de tagit in mer kunder än deras utrustning/länk klarar och medvetet förhalar för att slippa stå till svars för ledtiderna det innebär att uppgradera.

Jag värdesätter ärlighet och kompetens hos mina ISPer, kan säga att jag med 95% säkerhet inte kommer fortsätta vara kund hos Bahnhof efter denna resa. Jag är en nöjd kund sedan många år som de med sitt taffliga sätt (mer än problembilden) skrämmer bort.

Om jag vid första kontakten fått "IP-only har kapacitetsbrist hos er just nu pga övertagandet av stadsnät från Zitius, de behöver beställa ut en ny switch och uppgradera sin stamlänk - detta beräknas ta ~3 veckor" eller nåt som svar så hade jag fan inte gnällt en sekund därefter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thadriem:

Nu ska jag inte highjacka din tråd men jag har liknande intressant dialog med Bahnhof.

Felanmälde ping/paketförluster under "prime time" (19-24 på kvällen) på en annars fungerande uppkoppling. De har hållit på i en vecka och förhala istället för att gå till botten med problemet.

  • Jag skickade in pingplots (intressant för att se problembilden en gång).

  • Jag har blivit ombedd att fabriksåterställa om min fiberkonverter (orelaterat till problemet, men standardåtgärd antar jag).

  • De har skickat ut tekniker och BYTT UT min fiberkonverter (igen orelaterat till problemet, men den kanske var gammal). Därefter STÄNGDE DE ärendet utan att verifiera att det funkade, vilket det såklart inte gjorde, varvid jag svarade per mail sent på kvällen med en ny pingplot.

  • När jag ringde Bahnhof följande morgon för att påtala ovanstående, och gav stackarn i telefon hela historien, så konfererade han en stund med en kollega och återkom och bad mig... skicka in en pingplot utan router.

Jag har genom hela dialogen varit väldigt tydlig med att uppkopplingen endast fungerar skakigt några timmar på kvällen - övriga tider är den stabil. Hastigheten är bra. Upptiden överlag är bra.

Maken till kombination av dålig slutledningsförmåga och medvetet förhalande av felsökning har jag aldrig stött på. Det är som att IP-only betalar Bahnhof för att medvetet få kunder att ge upp istället för att de ska behöva bedriva aktiv felsökning - OM det inte är så (foliehatt på) att de vet om att de tagit in mer kunder än deras utrustning/länk klarar och medvetet förhalar för att slippa stå till svars för ledtiderna det innebär att uppgradera.

Jag värdesätter ärlighet och kompetens hos mina ISPer, kan säga att jag med 95% säkerhet inte kommer fortsätta vara kund hos Bahnhof efter denna resa. Jag är en nöjd kund sedan många år som de med sitt taffliga sätt (mer än problembilden) skrämmer bort.

Om jag vid första kontakten fått "IP-only har kapacitetsbrist hos er just nu pga övertagandet av stadsnät från Zitius, de behöver beställa ut en ny switch och uppgradera sin stamlänk - detta beräknas ta ~3 veckor" eller nåt som svar så hade jag fan inte gnällt en sekund därefter.

Jag har precis samma upplevelse. Nu kör jag Pingplotter utan router för att tillfredställa deras krav. Jag kommer inte fortsätta som kund hos Bahnhof efter det här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaspersky 0_o:

Jag har precis samma upplevelse. Nu kör jag Pingplotter utan router för att tillfredställa deras krav. Jag kommer inte fortsätta som kund hos Bahnhof efter det här.

Pingplotter, en körning som inkluderar både "bra" och "dåliga" perioder, är ett bra felsökningshjälpmedel. Körde en 24timmars med router först. Att köra utan router, en stund, för att påvisa samma bild (dvs både bra och dåliga perioder) är också bra - tar bort routern som felbild. Därför körde jag 5-6 timmar utan router under samma period, och fick en graf som såg exakt likadan ut som med routern.

Förstår att de har växt och behöver en firstline som kanske mer är "dispatchers" än tekniskt kunniga (och tydligen inte vill lägga tid/pengar på att utbilda personalen), men det är lite irriterande när de möter någon över telefon som har mer erfarenhet och ändå propsar på det som står i deras checklista - oavsett relevans.

Slutligen tror jag fortfarande felet ligger hos stadsnätet i mitt fall, inte Bahnhof. Men då jag är kund hos Bahnhof och inte stadsnätet förväntar jag mig att det är i deras intresse att stötta mig i detta, istället för att skydda stadsnätsleverantören. Pinsamt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thadriem:

Pingplotter, en körning som inkluderar både "bra" och "dåliga" perioder, är ett bra felsökningshjälpmedel. Körde en 24timmars med router först. Att köra utan router, en stund, för att påvisa samma bild (dvs både bra och dåliga perioder) är också bra - tar bort routern som felbild. Därför körde jag 5-6 timmar utan router under samma period, och fick en graf som såg exakt likadan ut som med routern.

Förstår att de har växt och behöver en firstline som kanske mer är "dispatchers" än tekniskt kunniga (och tydligen inte vill lägga tid/pengar på att utbilda personalen), men det är lite irriterande när de möter någon över telefon som har mer erfarenhet och ändå propsar på det som står i deras checklista - oavsett relevans.

Slutligen tror jag fortfarande felet ligger hos stadsnätet i mitt fall, inte Bahnhof. Men då jag är kund hos Bahnhof och inte stadsnätet förväntar jag mig att det är i deras intresse att stötta mig i detta, istället för att skydda stadsnätsleverantören. Pinsamt.

Du har rätt. Jag följer deras anvisningar till punkt och pricka för att kunna luta mig mot mina lagstadgade rättigheter, t.ex ersättning för felaktig tjänst.

Felet ligger garanterat hos mitt stadsnät, eftersom jag har paketförlust där, men jag får inte ta kontakt med dom själv, utan de hänvisar all kontakt till Bahnhof.

Jag lämnar in det senaste testet ikväll, så får vi se var det landar.

Permalänk
Medlem

Jag har inga direkta problem här, men det finns dom som har det i området, kopplade till samma NOD. Vissa kan ha skumma problem som ingen uppkoppling, hög ping eller packetloss. Det jag stör mig lite på är alla dessa hopp till destinationen, jag har 13 hopp till ping.sunet.se tex fattar inte varför det ska snurras runt hela Sverige medans en annan operatör routar det direkt upp till Sthlm och Sunet.

Visa signatur

Intel i5 12600K | 128 GB DDR4 3600 Mhz
ASUS TUF Z690-PLUS D4 | ASUS TUF VG32VQ 32" 1440p
XFX 6900 XT Merc 319 Black Limited
HP ProLiant DL380p Gen8 | HP MicroServer Gen 8 |
Mikrotik 10 GbE Networking

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceKey:

Jag har inga direkta problem här, men det finns dom som har det i området, kopplade till samma NOD. Vissa kan ha skumma problem som ingen uppkoppling, hög ping eller packetloss. Det jag stör mig lite på är alla dessa hopp till destinationen, jag har 13 hopp till ping.sunet.se tex fattar inte varför det ska snurras runt hela Sverige medans en annan operatör routar det direkt upp till Sthlm och Sunet.

Riktigt bra poäng! Sen ska det ju inte generera så många ms egentligen. Men min uppkoppling på jobbet har färre hopp och då går den AP/Switch -> ISP -> företagets datahall med proxy/FW -> ISP -> Sunet...

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceKey:

Jag har inga direkta problem här, men det finns dom som har det i området, kopplade till samma NOD. Vissa kan ha skumma problem som ingen uppkoppling, hög ping eller packetloss. Det jag stör mig lite på är alla dessa hopp till destinationen, jag har 13 hopp till ping.sunet.se tex fattar inte varför det ska snurras runt hela Sverige medans en annan operatör routar det direkt upp till Sthlm och Sunet.

Bahnhofs peering inom Sverige har väl försämrats de senaste åren om jag minns rätt. De har väl även haft en del problem med underdimensionerade länkar på vissa platser, med resultatet att de fått fördela ut trafiken på de andra länkarna, med resultat att trafiken routas diverse omvägar.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av thadriem:

Riktigt bra poäng! Sen ska det ju inte generera så många ms egentligen. Men min uppkoppling på jobbet har färre hopp och då går den AP/Switch -> ISP -> företagets datahall med proxy/FW -> ISP -> Sunet...

Så är det för alla känns det som. Telia och Telenor har max 4-5 hopp.

Skrivet av blunden:

Bahnhofs peering inom Sverige har väl försämrats de senaste åren om jag minns rätt. De har väl även haft en del problem med underdimensionerade länkar på vissa platser, med resultatet att de fått fördela ut trafiken på de andra länkarna, med resultat att trafiken routas diverse omvägar.

Det är ju detta som är det tragiska. Bahnhof gick ut med NL och kopplade upp alla stora städer med denna. Men och andra sidan kan det vara KO's som spökar...

Target Name: ping.sunet.se
IP: 192.36.125.18
Date/Time: 2022-07-06 10:46:08 - 2022-07-06 10:56:08

Hop Sent PL% Min Max Avg Host Name / [IP]
1 13 0 0,39 2,13 0,75
2 13 0 0,77 3,02 1,16
3 13 0 1,26 3,19 1,76 h-155-4-90-242.A230.priv.bahnhof.se [155.4.90.242]
4 13 0 3,95 7,37 4,82 93.182.189.36 [93.182.189.36]
5 13 0 4,21 10,52 5,03 93.182.190.57 [93.182.190.57]
6 13 0 4,53 13,89 6,12 viaeuropa-gw-c.bahnhof.net [46.59.117.189]
7 13 0 4,24 5,90 4,59 viaeuropa-gw.bahnhof.net [46.59.117.188]
8 13 0 13,13 13,81 13,42 mmo-cr1.mmo-cr3.bahnhof.net [46.59.113.204]
9 13 0 13,39 18,25 14,39 mmo-cr3.sto-cr4.bahnhof.net [46.59.112.132]
10 13 0 13,18 15,10 13,84 sto-cr4.sto-cr3.bahnhof.net [46.59.112.140]
11 13 0 13,15 17,11 14,23 netnod-ix-ge-b-sth-4470.sunet.se [195.69.119.19]
12 13 0 13,22 24,55 16,61 stockholm-tug-r1.sunet.se [130.242.5.48]
13 13 0 13,16 14,22 13,42 ping.sunet.se [192.36.125.18]

Visa signatur

Intel i5 12600K | 128 GB DDR4 3600 Mhz
ASUS TUF Z690-PLUS D4 | ASUS TUF VG32VQ 32" 1440p
XFX 6900 XT Merc 319 Black Limited
HP ProLiant DL380p Gen8 | HP MicroServer Gen 8 |
Mikrotik 10 GbE Networking

Permalänk
Medlem

Mmm, det där är fascinerande många routinghopp för att nå Sunet. Jag har ett par färre, men i stort sett liknande bild.

Jag har för dålig koll på om det är en reellt problem dock med modern, snabb utrustning. Visst - det finns fler potentiella felkällor - men iaf jag upplever uppkopplingen som rapp, förutom när den inte är det...

Tänkte jag skulle höra med dem om status på mitt ärende (ser bara att det är översänt till stadsnätet igen). Gick in för att chatta med dem, chatten öppen mellan 8-17 står det, får "Chatten stängd" som svar. Mutter mutter.

Permalänk
Medlem

Jag som ändå inte var sugen på att spendera min fritid med lite spel med mina vänner.

Permalänk

Någon som vet om de fått ordning på sin routing? De peerade inte via Netnod Göteborg förut och trafiken gick inte helt optimala vägar.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte B550 Aorus Elite V2 | Processor: AMD Ryzen 5 5600 |
RAM: 32 GB DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX | Grafikkort: Radeon™ RX 6700 XT MECH 2X 12G OC | Chassi: Montech X3 Mesh | PSU: EVGA Supernova G2 750W | Hdd: 1TB WD Blue SN550 NVMe| Speldisk: Kingston NV2 2TB| Monitor: Gigabyte G32QC 32"|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Midvintersorg:

Någon som vet om de fått ordning på sin routing? De peerade inte via Netnod Göteborg förut och trafiken gick inte helt optimala vägar.

Nope, de har fortfarande inte peering hos varken Netnod eller STHIX i Göteborg. Det har däremot blivit lite bättre nu då deras Göteborg-Stockholm förbindelse har blivit ungefär 4ms snabbare.

Permalänk
Representant
Skrivet av thadriem:

Jag tyckte OBEnetwork såg intressanta ut tills jag såg att åtminstone ett av deras bra betyg på rating-sidor var av anställda på bolaget - sjukt oseriöst. Så de undviker jag av principskäl.

Om inte Bahnhof helt plötsligt ökar svansföringen i ärendehanteringen något enormt (och såklart löser problemen jag har) så kommer jag nog testa Ownit framöver.

edit: avseende OBEnetwork så gäller det betyger på https://se.trustpilot.com/review/obenetwork.com skrivet den 16 april, han är projektledare på bolaget...

Hej!

Det stämmer att personen i fråga arbetar hos oss, han har inte hymlat med sitt namn utan är öppen med det men man kanske kan informera tydligare om att man är anställd i bolaget. Det är en ärlig recension av en kund som faktiskt har vår 10G-tjänst. Vi erbjuder alla som sitter i vårt eget nät (ej stadsnät) att uppgradera till 10G.
I övrigt är Trustpilot inget vi direkt använder i dagsläget, men om Sweclockers tycker recensionen är oärlig kan vi be honom fimpa den.

Vi finns här för era frågor om det är något annat ni undrar över!

Visa signatur

Obenetwork Support
https://obe.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Obenetwork:

...

Vi finns här för era frågor om det är något annat ni undrar över!

Välkomna tillbaka till SweC då

Permalänk
Medlem

ViaEuropa har nu temporärt kopplat om mig till ett annat VLAN. Jag kör nu pingplotter för att se om samma problem uppstår. Min ping är betydligt högre nu, men anslutningen ser stabilare ut. Vi får se imorgon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaspersky 0_o:

Min ping är betydligt högre nu, men anslutningen ser stabilare ut.

You win some, you lose some. Men förstår att det är ur felsökningssynpunkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thadriem:

You win some, you lose some. Men förstår att det är ur felsökningssynpunkt.

Men slutligen samma problematik…

Permalänk
Skrivet av Kaspersky 0_o:

Jag som ändå inte var sugen på att spendera min fritid med lite spel med mina vänner.

https://i.imgur.com/g7MwSBX.png

du skickar bilder på tracertsen som om de skulle ge någon information.
att vissa switchar/routrar inte svarar på icmp är standard som fan, det viktiga är bara att dom faktiskt inte tappar paketen.
nu vara så att viaeuropa har skitrouting men ifall du ska skicka bilder på testet så ta med slutdestinationen samt din gateway och helst en procentuell siffra på loss då pingplotters grafer inte är det bästa.
sen att byta bredbandsleverantör kommer nog inte hjälpa när viaeuropa står för fysiska lagret vilket är där jag antar att du upplever problem.
och sen så du kan ju fortfarande gibba spel med vänner på den där koppling relativt bra.
30% packetloss eller vad det nu står i dom dära bilderna under några sekunder några gånger på en dag kommer inte orsaka nåt problem sålänge du kanske inte kollar på livestreams eller liknande där udp används hela tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johnnysins1337:

du skickar bilder på tracertsen som om de skulle ge någon information.
att vissa switchar/routrar inte svarar på icmp är standard som fan, det viktiga är bara att dom faktiskt inte tappar paketen.
nu vara så att viaeuropa har skitrouting men ifall du ska skicka bilder på testet så ta med slutdestinationen samt din gateway och helst en procentuell siffra på loss då pingplotters grafer inte är det bästa.
sen att byta bredbandsleverantör kommer nog inte hjälpa när viaeuropa står för fysiska lagret vilket är där jag antar att du upplever problem.
och sen så du kan ju fortfarande gibba spel med vänner på den där koppling relativt bra.
30% packetloss eller vad det nu står i dom dära bilderna under några sekunder några gånger på en dag kommer inte orsaka nåt problem sålänge du kanske inte kollar på livestreams eller liknande där udp används hela tiden.

Jag väljer bara att skriva av mig i tråden när jag är irriterad.

Jag har en dialog med såväl ViaEuropa som Bahnhof där de tar del av den fullständiga dumpen.

Och nej, man kan inte spela som CSGO när anslutningen beter sig sådär.

Permalänk
Medlem

Jag har ju liknande problem (fortfarande, ärendet ligger hos nätägaren IP-only och jag får NOLL info om status), och visst - jag kan spela. Men det går fan så mycket bättre efter 23:30 när packetlossen gett sig och pingen är stabil.

I mitt fall är jag fortfarande rätt säker på att problemet är underdimensionerad utrustning/länk... Men kommer Bahnhof och IP-only erkänna det? Skeptisk.

Permalänk
Medlem

ViaEuropa har utfört ytterligare förbättringar av nätet.......... Jag håller tummarna! Får testa ikväll.

Permalänk
Medlem

Att ViaEuropa har ett trasigt nät är bekräftat, även att Bahnhof har någon lustig routing ihop med ViaEuropa med.
Nu har jag blivit migrerad över till Zitius i vår kommun och det är rätt så mycket bättre på alla sätt, förutom att månadskostnaden höjs till 729 kr för 1/1 Gbit från 539 Kr.
Från 11 hopp till 5 (4 efter router) till ping.sunet.se är rätt så mycket bättre, men och andra sidan så har Zitius /Telia bäst routing.

Visa signatur

Intel i5 12600K | 128 GB DDR4 3600 Mhz
ASUS TUF Z690-PLUS D4 | ASUS TUF VG32VQ 32" 1440p
XFX 6900 XT Merc 319 Black Limited
HP ProLiant DL380p Gen8 | HP MicroServer Gen 8 |
Mikrotik 10 GbE Networking

Permalänk
Medlem

Började, för 4-5h sedan, få en latency på mellan 1700ms och ända upp till ~3500ms mot ett par servers (har 35ms normalt) i Tyskland. Vad fan sysslar dom med?

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701