Permalänk

Köpråd av ljudkort!

Hej!

Det är så att jag har införskaffat mig ljud som är något extremt överdimensionerat till min lägenhet (klipsch rp-280f, velodyne 15tum sub och lite sämre center/surround, 5.1..) mitt intresse är därav själva upplevelsen och klarhet i ljudet snarare än volym och att blåsa på tills swat stormar..

Insåg dock nyss att min dators inbyggda ljudkort lär bottlenecka och ber därför om hjälp av er som har mer koll då jag är helt nollställd gällande.
Jag har naturligtvis en förstärkare(lite äldre men rätt bra yamaha om det nu är relevant) så ljudet kommer ju ej vara kopplat direkt till datorn... Inser samtidigt som jag skriver detta att jag tidigare dragit ljudet via HDMI till förstärkare/tv, gör ljudkort ens någon skillnad? Funkar förstärkaren som ljudkort?
Förklara gärna 😅

Så ja, datorn funkar som mediacenter för både spel, musik, film..
Förhoppningsvis kan någon förstå denna röriga förklaring och hjälpa mig få ut det mesta utav det😅

Mvh
Tommy

Permalänk
Medlem

Om du skickar ljudet digitalt och som bitström till recivern (recivern avkårdar och förstärker då ljudet) så spelar ljudkort i datorn mindre roll, då det ändå inte gör mer än skickar datan vidare bara.

Om du skickar ljudet analågt eller digitalt PCM (då avådar datorn och recivern förstärker bara) så spelar det lite mer roll.

För media kan du välja vilken som (beror på program du använder) . För spel tror jag att man inte kan ha bitström, men är inte säker alls då ja inte spelar mycket dator och då inte bryt mig att kolla närmare på det.

Så det beror på vilket sätt du väljer att skicka ljudet.

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Skrivet av Mega-Dark:

Om du skickar ljudet digitalt och som bitström till recivern (recivern avkårdar och förstärker då ljudet) så spelar ljudkort i datorn mindre roll, då det ändå inte gör mer än skickar datan vidare bara.
Om du skickar ljudet analågt eller digitalt PCM (då avådar datorn och recivern förstärker bara) så spelar det lite mer roll.

Så det beror på vilket sätt du väljer att skicka ljudet.

Som jag skrev så via hdmi, vet inte exakt vilken variant det är utav alla 😅 men gissar på att det spelar mindre roll då?

Permalänk
Medlem

Fortsätt köra HDMI mellan datorn och förstärkaren, det ger en lossless digital ljudström (så själva ljudkortet (DAC) sitter i din förstärkare). Om du tycker att ljudet inte duger är det antingen dina Klipsch som är problemet eller förstärkaren.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Dark_Widget:

Som jag skrev så via hdmi, vet inte exakt vilken variant det är utav alla 😅 men gissar på att det spelar mindre roll då?

Ljudkortet kommer inte att spela roll för annat än om du ska ansluta nån analog ingång typ mikrofon.
Och sånt gör man väl inte idag när det finns usbmikrofoner för datorentusiaster och de som håller på med musik har helt andra ljudkort eller kanske en digitalmixer för sånt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Kör du surround med Centerkanalen igång ofta?

För grejen är att vid surround ljud kommer all dialog och det mesta av ljudet på skärmen (förutom kanske musiken) från just centerkanalen. Så Hemmabio folk brukar mena att man ska spendera mest på Centerkanalen och subwoofern.

Det jag vill få fram med detta är att du bör se till så att förstärkaren inte försöker upsampla din musik till surround och därmed använda centerkanalen mer än dina fina klipsch högtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dark_Widget:

Som jag skrev så via hdmi, vet inte exakt vilken variant det är utav alla 😅 men gissar på att det spelar mindre roll då?

Jo men HDMI gör båda varianterna. Men dåda signalerna är digitala i hdmi bitström o pcm. Så det du kanske tjänar på är bättre avkårdning (pcm) av ljudet, men svårt att säga om man märker någon skilnad.

Hadde du kört analågt rca så hadde du nog märkt en skilnad mellan moderkort och ljudkort. Men för dig hadde jag fortsatt med digital hdmi

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Skrivet av Mikos:

Fortsätt köra HDMI mellan datorn och förstärkaren, det ger en lossless digital ljudström (så själva ljudkortet (DAC) sitter i din förstärkare). Om du tycker att ljudet inte duger är det antingen dina Klipsch som är problemet eller förstärkaren.

Har inte ens fått hem dom än, försöker förbereda så jag slipper krångel för har en provosorisk uppsättning nu med andra högtalare 😂
Men ja tack dåså, då slipper jag oroa mig för det!

Permalänk
Skrivet av Mega-Dark:

Jo men HDMI gör båda varianterna. Men dåda signalerna är digitala i hdmi bitström o pcm. Så det du kanske tjänar på är bättre avkårdning (pcm) av ljudet, men svårt att säga om man märker någon skilnad.

Hadde du kört analågt rca så hadde du nog märkt en skilnad mellan moderkort och ljudkort. Men för dig hadde jag fortsatt med digital hdmi

Insåg nu att ja, jag kör på pcm!
Antog att alla kopplingar var olika så vart förvirrad 🥲😂
Tack!

Permalänk
Skrivet av Mikos:

Kör du surround med Centerkanalen igång ofta?

För grejen är att vid surround ljud kommer all dialog och det mesta av ljudet på skärmen (förutom kanske musiken) från just centerkanalen. Så Hemmabio folk brukar mena att man ska spendera mest på Centerkanalen och subwoofern.

Det jag vill få fram med detta är att du bör se till så att förstärkaren inte försöker upsampla din musik till surround och därmed använda centerkanalen mer än dina fina klipsch högtalare.

Lyckligtvis nog är jag medveten om detta! (vilket var anledningen att jag påpekade att resterande är sämre).
Har tänkt att köpa en vassare center framöver (eller om jag hittar något billigt begagnat 🤷) men för tillfället så har jag "löst" detta genom att höja centern några dB!
Och ja, subben är nog det vassaste av allt tror jag men behöver byta ut den rackaren ändå tyvärr.. Lite för stor och lite för bra för att vara rimlig I min lägenhet 😅

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Ljudkortet kommer inte att spela roll för annat än om du ska ansluta nån analog ingång typ mikrofon.
Och sånt gör man väl inte idag när det finns usbmikrofoner för datorentusiaster och de som håller på med musik har helt andra ljudkort eller kanske en digitalmixer för sånt.

Absolut, tackar! =D

Permalänk
Skrivet av Dark_Widget:

Hej!

Det är så att jag har införskaffat mig ljud som är något extremt överdimensionerat till min lägenhet (klipsch rp-280f, velodyne 15tum sub och lite sämre center/surround, 5.1..) mitt intresse är därav själva upplevelsen och klarhet i ljudet snarare än volym och att blåsa på tills swat stormar..

Insåg dock nyss att min dators inbyggda ljudkort lär bottlenecka och ber därför om hjälp av er som har mer koll då jag är helt nollställd gällande.
Jag har naturligtvis en förstärkare(lite äldre men rätt bra yamaha om det nu är relevant) så ljudet kommer ju ej vara kopplat direkt till datorn... Inser samtidigt som jag skriver detta att jag tidigare dragit ljudet via HDMI till förstärkare/tv, gör ljudkort ens någon skillnad? Funkar förstärkaren som ljudkort?
Förklara gärna 😅

Så ja, datorn funkar som mediacenter för både spel, musik, film..
Förhoppningsvis kan någon förstå denna röriga förklaring och hjälpa mig få ut det mesta utav det😅

Mvh
Tommy

ganska säker på att kör du digitalt (t.ex. hdmi, coax, Toslink, USB,whatev) så kommer ljudkort inte göra någon skillnad då avkodningen sköts av förstärkaren.

ända gången ljudkortet kommer göra skillnad är om du kör någon variant av analog ljudöverföring så att det måste avkodas till analog signal/signaler innan det skickas till förstärkaren.

Skrivet av mrqaffe:

Ljudkortet kommer inte att spela roll för annat än om du ska ansluta nån analog ingång typ mikrofon.
Och sånt gör man väl inte idag när det finns usbmikrofoner för datorentusiaster och de som håller på med musik har helt andra ljudkort eller kanske en digitalmixer för sånt.

finns många anledningar till att använda analog mikrofon men framförallt.

1. du äger redan en bra analog mikrofon + allt för att diva den förutom ljudkortet.
2. inga lediga usb-portar.
3. du kan plocka upp riktigt bra begagnade analoga mikrofoner för spotstyvlar imellanåt i div second hand butiker.

har själv plockat upp ett set med 5 shure sångmikrofoner för typ 200:- totalt, nypris ~500-600:-/st om man köpte dem löst på thomann och låter helt ok för typ 40:- styck begagnat visst de är nog 10-15+ år gamla och mycket använda men alla 5 fungerar utmärkt och har helt acceptabel ljudkvalitet för mina användningsområden.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows