Snabbkoll: Använder du medföljande eller egen kylpasta?

Permalänk
Melding Plague

Snabbkoll: Använder du medföljande eller egen kylpasta?

Det är ingen ovanlighet att kylare antingen har förapplicerad kylpasta eller en medföljande tub. Använder du den som följer med eller köper du egen?

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Brukar köra den förapplicerade om den finns. Oftast är det bara låg-till-medelpresterande kylare som kommer med förapplicerad kylpasta.

För kylare med separat kylpasta gör jag slut på den tuben som är öppnad först och lägger den medföljande åt sidan för framtida användning.

Undantag är om det är en riktigt högpresterande kylare eller "custom loop" vattenkylning där jag kanske vill använda en speciell extra bra kylpasta.

Permalänk
Medlem

Kört mycket med Noctuas medföljande, den har alltid funkat bra. Tappade bort den, dock hade den några år på nacken så senaste bygget jag gjorde nu körde jag på Arctic MX-4 Skulle aldrig låta förapplicerad vara på.

Visa signatur

12600KF - NH-D15 - PRIME Z690 - Corsair 32GB - RTX 3070 - 2x SN570 500GB/1TB - RM750 - Meshify 2 C
Logitech G915 TKL - G Pro Wireless - Pro X - Odyssey G7 27"

Better Sweclockers

Permalänk
Medlem

Köper lite dyrare sort.

Jag har använt Arctic Kylpasta MX-4 innan men den lämnar kraftiga repor och eller små hål om man vickar på kylaren vid montering/av montering så man får lappa kylare och cpu efteråt.

Mvh

Permalänk
Rekordmedlem

Använder alltid den som följer med så långt det går och tar bara egen när det är tvunget tex när man rivit isärr nån äldre maskin och behöver ny kylpasta.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Bildexpert

Jag använder vad jag har till hands och som är öppnat. Ibland är det eget, ibland är det medföljande. Även om jag inte använder den medföljande direkt så är det bra att ha. T.ex. hade jag en oöppnad tub från Noctua som jag kunde använda på min Phat PS3 senast i helgen.

Så jag avstod från att rösta helt enkelt. Det blir så ibland.

Permalänk
Medlem

Inte helt lätt att svara på den här då det beror på…
Är den förapplicerad så är det antagligen nått budget bygge och då får den sitta kvar.
Annars, är det en pasta jag litar på som noctua eller arctic cooling så kör jag den. Annars byter jag.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Beror på fall till fall. Bygger jag dator åt andra så kör jag ofta med den medföljande kylpastan speciellt om det är Noctua då jag har god tillit till dem. Annars så har jag en stor tub som är minst 10+ år gammal vid det här laget som jag använder. Vet inte om det är vidare smart eller inte då jag inte har koll på om kylpastan har blivit mycket bättre på senare tid eller om den har en bäst före datum då den fortfarande är i tuben.

Edit: Arctic Cooling MX-2 kylpasta 30g köpt 2012-03-08 från Inet. Den ska ha varit bra på den tiden

Visa signatur

Citera för svar

MSI Z490 MAG TOMAHAWK | Intel Core i7 10700K | Corsair 64GB DDR4 3200MHz | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1TB | WD Black 6TB Desktop Drive | Corsair RM750X 750W | Fractal Design Define R6

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Med tanke på att alla tester pekar på att det är marginella skillnader såvida man inte gör exceptionellt jobb i alla steg och byter alla tänkbara svaga punkter till bästa möjliga så ser jag ingen vinning i att byta till en dyrare. Det som hänger med kylaren är oftast "good enough" för det jag gör med datorn.

Däremot har jag köpt svinbillig kylpasta från Ebay en gång. Den kylpastan var godkänd i typ en vecka och sedan katastrofdålig på att leda bort värmen. Byte kylpastan till någon vanlig billig variant, Arctic Ceramique eller något sådant, temps föll med 20°C i load 😬

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Kör med Noctuas medföljande. Även vid vattenkylning med EK block då hade sån över.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Avstängd

Oftast Arctic men blev Noctua senast eftersom behövde det snabbt

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Sitter det kylpasta på kylaren och den inte är skadad ser jag ingen orsak att inte använda den.
Brukar byta pasta runt vart 3 år och då använder jag givetvis egen pasta och den bästa appliceringsmetoden som är någon av riskorns-/kryss-/ärt-/plus-metoden

Permalänk
Keeper of the Bamse

Arctic silver eller Noctuas medföljande. Byter dock processor oftare än kylare ska uppmärksammas. En Noctua behöver man ju bara köpa en gång

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Senast jag byggde så köpte jag arctic silver. Den lär väl ha utvecklats eller så har någon kommit på en bättre pasta, men den har alltid fungerat väl för mig så fortsatte med den

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

Kör bara egen om jag byter kylare och den gamla är helt torr

Permalänk
Medlem

Svaret att man använder förapplicerad men annars egenköpt verkar inte finnas? Så gör jag annars, finns den pålagd på kylaren redan så kör jag på den annars har jag en egen som jag gillar å använda.

Visa signatur

5800X - 2080ti - DDR4 32gb 3200mhz - B550-F - Arctic LF II 240 - RM750X - H510 flow

Permalänk

Tillverkar egen kylpasta enligt följande recept.
100 g smör
1 dl strösocker
1 msk vaniljsocker
3 msk kakao
3 dl havregryn
3 msk kallt starkt kaffe

Vops fel recept, jag hade förväxlat det. Jag köper löst kylpasta som jag genom snabb googling får fram är bäst och butiken har i lager

Permalänk
Medlem

Jag har för det mesta kört Noctua-kylare och medföljande pasta senaste byggena. Nu senast på nuvarande dumburk körde jag dock med Grizzly Kryonaut, och det är inte direkt så att man märker så stor skillnad. Den var kletigare än jag minns Noctuas som.

Det är väl mest budget-pastor man bör undvika, och personligen föredrar jag om de inte leder ström så att man i värsta fall inte råkar kortsluta något.

Skrivet av Saligt:

Svaret att man använder förapplicerad men annars egenköpt verkar inte finnas? Så gör jag annars, finns den pålagd på kylaren redan så kör jag på den annars har jag en egen som jag gillar å använda.

Jag har alltid tagit bort förapplicerad pasta med lite isopropanol, efter att en gång för 10+ år sedan använt förapplicerad, och var inte nöjd. Det tar så kort tid att ta bort så numera applicerar jag alltid själv.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Tillverkar egen kylpasta enligt följande recept.
100 g smör
1 dl strösocker
1 msk vaniljsocker
3 msk kakao
3 dl havregryn
3 msk kallt starkt kaffe

Vops fel recept, jag hade förväxlat det. Jag köper löst kylpasta som jag genom snabb googling får fram är bäst och butiken har i lager

Smör och socker borde fungera hjälpligt om det appliceras rätt, sockret behöver nog smältas för att ge bra kontakt och inte agera värrmeisolator, havregryn är nog mer tveksamt
Det finns ju många tester på o-ortodoxa ämnen, här är resultaten för smör, hårvax, hudkräm och banan.
https://www.powerelectronicsnews.com/household-substitutes-fo...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Artic Silver 5

På Noctua kylarna kör jag dock med medföljande.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Tillverkar egen kylpasta enligt följande recept.
100 g smör
1 dl strösocker
1 msk vaniljsocker
3 msk kakao
3 dl havregryn
3 msk kallt starkt kaffe

Vops fel recept, jag hade förväxlat det. Jag köper löst kylpasta som jag genom snabb googling får fram är bäst och butiken har i lager

Lägg i ett ägg också så har du perfektion 👍

Permalänk
Medlem

Inget alternativ är som jag gör. Tidigare köpte jag vanligtvis annan kylpasta som jag applicerade men på sistone har det blivit Noctua luftkylare eller EKWB AIO och då har det varit bra medföljande kylpasta. Noctua kör dock i tub och EK har förapplicerad, så blir en salig blandning. Så svaret blir "beror på hur mycket jag litar på tillverkarens kylpasta".

Permalänk
Medlem

Har ett par tuber arctic som aldrig tar slut så använder dem.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Redaktion
Redaktör

Kör oftast Thermal Grizzlys Kryonaut av gammal vana, förutsatt att det inte är en Noctuakylare jag monterar då dom skickar med sin egen som är schysst, dessutom brukar det vara en rätt så stor tub som medföljer om jag inte missminner mig.

Permalänk

Jag kör ju alltid på Noctuas världsledande Kylpasta och jag köper deras kylare så jag får väl svara ja på frågan. Men nej om jag köpt annat märke.

Permalänk
Medlem

Har kört Thermal Grizzly Kryonaut länge men nu när Extreme finns i vettig storlek så blir det den.

Med dagens dynamiska boost där varje grad räknas så känns det totalt bortslösat att köra på den medföljande.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Rätt mycket marknadsundersökningar Sweclockers gör. Kanske skulle märka upp dem med just "Marknadsundersökning" som ni gör med sponsrat material.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem

Nej min egna kylpasta skär sig så lätt, så jag kör på färdigköpt på grund av lathet!

Permalänk
Medlem

Oftast den som följer med, visar den ett resultat under förväntan är det alltid Arctic Silver 5 som gäller.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem

Första gången - medföljande pasta. Den har varit applicerad på de kylare jag köpt hittills.
Vid byte använder jag annan kylpasta. Kanske dags att köpa ny nu, jag tror min är slut...

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron