Är det möjligt att köpa/bygga en tyst dator för 35k med ett RTX 3090?

Permalänk
Medlem

Är det möjligt att köpa/bygga en tyst dator för 35k med ett RTX 3090?

Hej!
Jag har inte byggt en dator sedan 2001, har köpt färdigbyggen efter det. Har just nu en Intel(R) Core(TM) i9-9900KF CPU @ 3.60GHz, 32 GB RAM, Geforce RTX 2080ti, 2TB SSD.

Antar att det inte blivit mer komplicerat än det var förr i tiden att montera ihop delarna, men det kanske fortfarande är en grej med core crush av processorer osv? Svårt att montera fläktar?

Skulle vara oerhört tacksam om råd för datorköp, gärna delar, så hoppas jag att jag klarar bygga ihop den själv.

Budget är 35-37K. Endast dator. Skärm, mus och tgb, headset etc har jag redan.

Målet: så bra dator som håller så länge som möjligt, gärna med ett RTX 3090-kort. (Efter att ha läst x antal trådar i forumet tror jag inte heller man behöver ha DDR5 minnen med tanke på de spelen jag spelar mest, Apex Legends och kommer spela framtida Diablo 4 om de inte fuckar up det som Diablo Immortal).

Jag behöver INTE ha en massa flashiga LED-lampor chassit, jag behöver bra, rå prestanda och en så tyst dator som möjligt, då jag har barn som sover när jag spelar, helst inte High tower (används såna ens fortfarande?).

Sammanfattningsvis: tyst dator, bra dator som ej överhettas (blir varmt här på somrarna), behöver ej vara flashy. Jag kommer inte hålla på att överklocka och sånt. I dagsläget måste jag köra MSI Afterburner och ändra fläkt-trösklarna för att inte graffekortet skall överhettas av Apex Legends (sic!).

Tacksam för hjälp, har lärt mig mycket senaste veckan av att läsa i forumet!

Permalänk
Medlem

Yep, men då får du köra Noctua i både chassi fläktar samt cpu kylare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Awsmkiid:

Yep, men då får du köra Noctua i både chassi fläktar samt cpu kylare.

Eller vattenkylning eller andra tysta cpu kylare än noctua

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Eller vattenkylning eller andra tysta cpu kylare än noctua

Good point!

Permalänk
Medlem

Bra plannerar chassie med 140mm Noctua och du är i hamn

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem

Varför bygga en dator med ett RTX 3090 när du planerar för spel som kommer gå att köra med 7-8 år gamla grafikkort?

Du betalar bara ett enormt premium för ett grafikkort du aldrig kommer utnyttja, samtidigt som dagens bästa kort kommer vara lika värdelösa som betydligt billigare grafikkort om bara 5 år, bland annat beroende på nya features och grafik-APIs tillkommer över tid.

Datorn kommer inte hålla längre av att du köper det värsta nu, utan du får tvärtom ut mycket mer prestanda för pengarna av att sprida ut dem till uppgraderingar (eller nya billigare datorer) över tid.

Full luftkylning med Noctua kommer vara tystast över tid, i övrigt.

Permalänk

Grafikkortet låter 34 DBa, men chassit är ljuddämpat så det borde ta bort en del av ljudet. I övrigt går det inte att göra så mycket åt ljudnivån, Suprim X sägs vara den tystaste modellen så om den är för högljudd måste man börja titta på att bygga en custom loop.

Ryzen går svalare än Intel men vill man helgardera sig inför framtiden med PCIe 5.0 måste man välja Intel.

Visa signatur

PC: B550 TOMAHAWK | 5800X3D | Palit 4090 GameRock @2520 MHz, 925 mV | G.Skill Trident Z 2x16GB 3600MHz CL16 | Peerless Assassin | WD Black SN850 1TB | Intel 660P 1TB | Seasonic Prime PX 1300W | Kolink Void X | Corsair iCUE ML120 RGB ELITE x4 | Arctic P12 x2 Kringutrustning: LG OLED55C15LA | Centrum subwoofer | Keychron K2 | Logitech G305 | PS5 DualSense Edge @8000Hz | Xbox trådlöst headset HTPC: Biostar B550MX/E PRO | 3600 @4.05 GHz, 1.22 V | ASUS 1070 Turbo @1822 MHz, 2702 MHz, 943 mV | G.Skill Trident Z 2x16GB 3200MHz CL14 | Dark Rock TF 2 | Crucial P3 1TB | Intel AX200NGW | Cougar GEX 750W | SilverStone GD09 | Finlux 40FLHY127B ROG Zephyrus G14: 4800HS | 1660 Ti Max-Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Varför bygga en dator med ett RTX 3090 när du planerar för spel som kommer gå att köra med 7-8 år gamla grafikkort?

Du betalar bara ett enormt premium för ett grafikkort du aldrig kommer utnyttja, samtidigt som dagens bästa kort kommer vara lika värdelösa som betydligt billigare grafikkort om bara 5 år, bland annat beroende på nya features och grafik-APIs tillkommer över tid.

Datorn kommer inte hålla längre av att du köper det värsta nu, utan du får tvärtom ut mycket mer prestanda för pengarna av att sprida ut dem till uppgraderingar (eller nya billigare datorer) över tid.

Full luftkylning med Noctua kommer vara tystast över tid, i övrigt.

Håller med helt. Låter helknäppt att köpa ett 3090.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scarabeo:

Håller med helt. Låter helknäppt att köpa ett 3090.

Speciellt om man sitter på ett 2080ti. Vill du får ner ljudnivån hade jag flyttar över delarna till ett nytt chassi där du får plats med mycket kylning, vatten eller luft efter smak och tycke.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Varför bygga en dator med ett RTX 3090 när du planerar för spel som kommer gå att köra med 7-8 år gamla grafikkort?

Du betalar bara ett enormt premium för ett grafikkort du aldrig kommer utnyttja, samtidigt som dagens bästa kort kommer vara lika värdelösa som betydligt billigare grafikkort om bara 5 år, bland annat beroende på nya features och grafik-APIs tillkommer över tid.

Datorn kommer inte hålla längre av att du köper det värsta nu, utan du får tvärtom ut mycket mer prestanda för pengarna av att sprida ut dem till uppgraderingar (eller nya billigare datorer) över tid.

Full luftkylning med Noctua kommer vara tystast över tid, i övrigt.

Givetvis är det onödigt, men anledning stavas frames per second (som man alltid jagar) samt lyxen att kunna testa nya spel utan att stör sig på för låg fps eller att det inte flyter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av källarinvånare:

Grafikkortet låter 34 DBa, men chassit är ljuddämpat så det borde ta bort en del av ljudet. I övrigt går det inte att göra så mycket åt ljudnivån, Suprim X sägs vara den tystaste modellen så om den är för högljudd måste man börja titta på att bygga en custom loop.

Ryzen går svalare än Intel men vill man helgardera sig inför framtiden med PCIe 5.0 måste man välja Intel.
https://komponentkoll.se/bild/ZMsPf.png

Åh, stort tack!

Kort och dum fråga (för jag har inte googlat) men funkar en intel processor med det moderkortet eller måste man byta båda om man ändrar processor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DrHenka:

Åh, stort tack!

Kort och dum fråga (för jag har inte googlat) men funkar en intel processor med det moderkortet eller måste man byta båda om man ändrar processor?

Nej du måste byta båda om du byter processor, även om du skulle byta till en nyare Intel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DrHenka:

Givetvis är det onödigt, men anledning stavas frames per second (som man alltid jagar) samt lyxen att kunna testa nya spel utan att stör sig på för låg fps eller att det inte flyter.

Jag får nog citera:

Skrivet av DrHenka:

Målet: så bra dator som håller så länge som möjligt, gärna med ett RTX 3090-kort. (Efter att ha läst x antal trådar i forumet tror jag inte heller man behöver ha DDR5 minnen med tanke på de spelen jag spelar mest, Apex Legends och kommer spela framtida Diablo 4 om de inte fuckar up det som Diablo Immortal).

Du "behöver" alltså inte DDR5 utan ska låsa fast dig på en utdöende minnesstandard, men ska samtidigt jaga FPS med ett RTX 3090 i spel som går att köra på de billigaste gamingburkarna som säljs från pall i elektroniklador.

Antar att du råkar ut för det här då och då att patienter läst om sin åkomma på internet och kommer och ska berätta för dig hur den behandlas bäst? Det är vad som händer i den här tråden just nu.

Ett Asus Geforce RTX 3080 TUF Gaming OC 12 GB (ett av de bästa, om inte det bästa 3080-kortet på marknaden) kostar 9500 kr hos Komplett nu. Det är några enstaka procent långsammare än ett RTX 3090 i 4K-upplösning men typ 5500 kr billigare.

Köp något annat trevligt för mellanskillnaden, någon fin Spyderco t.ex.

Permalänk
Skrivet av DrHenka:

Åh, stort tack!

Kort och dum fråga (för jag har inte googlat) men funkar en intel processor med det moderkortet eller måste man byta båda om man ändrar processor?

Nej då behöver man ett annat moderkort. Sen kan det vara bra att köpa ett RAM-kitt med enbart två stickor istället om man kör Intel, samt en annan CPU-kylare då det inte är säkert att det följer med rätt monteringskitt med be quiet-kylarna.

Vilken Intel-processor hade du tänkt välja?

Visa signatur

PC: B550 TOMAHAWK | 5800X3D | Palit 4090 GameRock @2520 MHz, 925 mV | G.Skill Trident Z 2x16GB 3600MHz CL16 | Peerless Assassin | WD Black SN850 1TB | Intel 660P 1TB | Seasonic Prime PX 1300W | Kolink Void X | Corsair iCUE ML120 RGB ELITE x4 | Arctic P12 x2 Kringutrustning: LG OLED55C15LA | Centrum subwoofer | Keychron K2 | Logitech G305 | PS5 DualSense Edge @8000Hz | Xbox trådlöst headset HTPC: Biostar B550MX/E PRO | 3600 @4.05 GHz, 1.22 V | ASUS 1070 Turbo @1822 MHz, 2702 MHz, 943 mV | G.Skill Trident Z 2x16GB 3200MHz CL14 | Dark Rock TF 2 | Crucial P3 1TB | Intel AX200NGW | Cougar GEX 750W | SilverStone GD09 | Finlux 40FLHY127B ROG Zephyrus G14: 4800HS | 1660 Ti Max-Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Jag får nog citera:
Du "behöver" alltså inte DDR5 utan ska låsa fast dig på en utdöende minnesstandard, men ska samtidigt jaga FPS med ett RTX 3090 i spel som går att köra på de billigaste gamingburkarna som säljs från pall i elektroniklador.

Antar att du råkar ut för det här då och då att patienter läst om sin åkomma på internet och kommer och ska berätta för dig hur den behandlas bäst? Det är vad som händer i den här tråden just nu.

Ett Asus Geforce RTX 3080 TUF Gaming OC 12 GB (ett av de bästa, om inte det bästa 3080-kortet på marknaden) kostar 9500 kr hos Komplett nu. Det är några enstaka procent långsammare än ett RTX 3090 i 4K-upplösning men typ 5500 kr billigare.

Köp något annat trevligt för mellanskillnaden, någon fin Spyderco t.ex.

Ja och ibland har patienterna dessutom rätt särskilt vid extremt sällsynta tillstånd (som doktor går det inte att hålla sig uppdaterad på alla nya behandlingar som prövas, varför man ibland får utmärkta tips från patienter, som har kontakter via internationella patientföreningar).

Njae alltså jag kan inte värdera DDR5 vs DDR4 jag såg bara det där youtubeklippet där de testat de två mot varandra i olika miljöer och spel och noterade samma eller ibland bättre prestanda för gamla spel, och det lät som om det var mkt liten skillnad mellan de två. Men du tycker det är värt med DDR5 om man ska bygga nytt, då noterar jag det och skall överväga det. Är det värt det om man främst spelar spel?

Vad hade du byggt för dator för spel för 35k för så bra prestanda som möjligt? Och som inte låter som en helikopter som landar på en helikopterplatta? Du verkar ändå ha koll på grejerna, och jag är öppen för alla förslag!

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/datorbygge/b1311828/amd

Visa signatur

Mobo::Gigabyte P67-UD4 CPU: i5 2500K 3,3GHz GPU: XFX HD5830 1GB
RAM: Corsair 8GB 1600Mhz VENGEANCE PSU: COOLER MASTER SILENT PRO 600w
SSD: Intel 80GB X25 HD: 2TB Western Green
Bärbar 1: MBP 13" mid 2010 Bärbar 2: Vaio 15" vpc-se2v9e

Permalänk
Medlem

Den här datorn kommer vara tyst, prestera och fungera bra i många år samtidigt som den kräver minimalt med underhåll

En Ryzen 5900X med 12 kärnor 24 trådar samt 32GB DDR4 minne är mer än tillräckligt för spel och en normal användare idag.

Två st m.2 SSDs från WD, SN850, 1B för OS samt program och en 2TB för spel och lagring.

3080 Ti med största kylaren som finns till kretsen, svalt och tyst kort.

5 st extra Noctua fläktar, 3 st 120mm i front som insug och 2 st 140mm i bak och topp som utblås.

Kylare från Noctua, finns inget bättre när det gäller ljudnivå. En AIO kyler snäppet bättre, men pumpen låter i de flesta fall.

Chassi från Fractal Design, bra luftflöde så att det inte blir för varmt i lådan. Blir det för varmt så varvar alla fläktar upp och då låter det mer

Nätdel från Seasonic, creme de la creme, branschens bästa överlag med utmärkt kvalité, garanti och kundservice.

Moderkortet har allt du behöver och lite till samt Wifi6 om du någonsin vill använda det i framtiden.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk

Om du kan tänka dig att gå ner till ett 3080 så kan du få ett komplett Noctuabygge. 3080 Noctua är det tystaste icke passiva grafikkortet på marknaden och chassit är ljuddämpat samt har meshbotten och meshsida så ett tystare bygge än det här går nog inte att få utan att gå custom loop.

RAM-minnena är B-die för extra fart och 1200W nätagg borde klara av en framtida uppgradering av grafikkort. Grafikkortet kan givetvis bytas ut till valfritt Suprim X om 3080 10GB känns för mesigt.

Fäste för kylare:
https://www.proshop.se/CPU-flaektar/Noctua-SecuFirm2-NM-i17xx...

Visa signatur

PC: B550 TOMAHAWK | 5800X3D | Palit 4090 GameRock @2520 MHz, 925 mV | G.Skill Trident Z 2x16GB 3600MHz CL16 | Peerless Assassin | WD Black SN850 1TB | Intel 660P 1TB | Seasonic Prime PX 1300W | Kolink Void X | Corsair iCUE ML120 RGB ELITE x4 | Arctic P12 x2 Kringutrustning: LG OLED55C15LA | Centrum subwoofer | Keychron K2 | Logitech G305 | PS5 DualSense Edge @8000Hz | Xbox trådlöst headset HTPC: Biostar B550MX/E PRO | 3600 @4.05 GHz, 1.22 V | ASUS 1070 Turbo @1822 MHz, 2702 MHz, 943 mV | G.Skill Trident Z 2x16GB 3200MHz CL14 | Dark Rock TF 2 | Crucial P3 1TB | Intel AX200NGW | Cougar GEX 750W | SilverStone GD09 | Finlux 40FLHY127B ROG Zephyrus G14: 4800HS | 1660 Ti Max-Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av DrHenka:

Njae alltså jag kan inte värdera DDR5 vs DDR4 jag såg bara det där youtubeklippet där de testat de två mot varandra i olika miljöer och spel och noterade samma eller ibland bättre prestanda för gamla spel, och det lät som om det var mkt liten skillnad mellan de två. Men du tycker det är värt med DDR5 om man ska bygga nytt, då noterar jag det och skall överväga det. Är det värt det om man främst spelar spel?

DDR5 är snabbare, det enda som har varit hindret var ett högre pris per gigabyte i början, men YT-klippet du såg var antagligen inte helt färskt heller. Om du dessutom planerar att behålla den en längre tid så kan du nog räkna med att framtida titlar kommer dra större nytta av modern hårdvara, så såna där "test" är ärligt talat inte värda mycket mer än möjligen väldigt tidigt i produktcykeln när priserna skiljer sig väldigt mycket åt.

Skrivet av DrHenka:

Vad hade du byggt för dator för spel för 35k för så bra prestanda som möjligt? Och som inte låter som en helikopter som landar på en helikopterplatta? Du verkar ändå ha koll på grejerna, och jag är öppen för alla förslag!

Jag undrar ju vad du haft för prylar som låtit så enormt mycket. Det är inte bara så att de är felkonfigurerade och att fläktarna gått utan fläktkontrollers (alternativt utan inställning av dem)?

Min dator har 8 st stycken fläktar varav 3x är Noctua NF-A14 (140 mm) chassifläktar, 1x är Noctua NF-A15 (150 mm) CPU-fläkt, 3x 89 mm på grafikkortet (Asus RTX 3080 TUF Gaming OC) och 1x i EVGA-nätdelen (130 mm). Samtliga fläktar utöver grafikkortet ligger under 800 RPM och ingen av dem överröstar grafikkortets 39 dB, vilket innebär att ljudnivån under spelande är i paritet med bullergränsen nattetid (40 dB).

Komponenten med högst temperatur är CPUn på 79C, följt av GPU på 74C, så det är goda marginaler i kylningen på ljudnivån jag ligger vid också.

Skrivet av Aeig:

3080 Ti med största kylaren som finns till kretsen, svalt och tyst kort.

Känner du att det är ett bra förslag när ett Asus RTX 3090 TUF Gaming OC kostar ca 500 kr mer, alltså en något bättre GPU (om än extremt marginellt) och 12 GB VRAM ytterligare?

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5509001

Du kan även titta på sifforna här som jämför TUF mot Suprim X och se att Suprim bara lyckas vara 1 dB tystare på bekostnad av högre temperatur på GPUn:
https://www.techpowerup.com/review/msi-geforce-rtx-3080-supri...

Varken 3080 Ti, 3090 eller 3090 Ti är dock några vettiga val i förhållande till de minimala prestandaövertag de har mot ett 3080 eller 3080 OC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av källarinvånare:

3080 Noctua

Vansinnigt bortkastade pengar för någon enstaka decibel tystare:
https://www.sweclockers.com/test/34333-asus-geforce-rtx-3080-...

Du refererade ju också till 34 dB som något man behövde ljuddämpat chassi till tidigare i tråden, så jag undrar var du bor där du kan urskilja de ljudnivåerna mot förekommande bakgrundsbrus?

Permalänk
Skrivet av Sveklockarn:

Vansinnigt bortkastade pengar för någon enstaka decibel tystare:
https://www.sweclockers.com/test/34333-asus-geforce-rtx-3080-...

Du refererade ju också till 34 dB som något man behövde ljuddämpat chassi till tidigare i tråden, så jag undrar var du bor där du kan urskilja de ljudnivåerna mot förekommande bakgrundsbrus?

Jag sa aldrig det kräver ett ljuddämpat chassi, bara att chassit som jag valt de facto är ljuddämpat och att det borde ta bort en del utav ljudet. Jag tipsade bara om det som TS efterfrågade, vilket var en så tyst dator som möjligt, och om den skulle råka bli för tyst kan man ju alltid överklocka liksom. Sen om det är värt den extra kostnaden låter jag TS avgöra.

Visa signatur

PC: B550 TOMAHAWK | 5800X3D | Palit 4090 GameRock @2520 MHz, 925 mV | G.Skill Trident Z 2x16GB 3600MHz CL16 | Peerless Assassin | WD Black SN850 1TB | Intel 660P 1TB | Seasonic Prime PX 1300W | Kolink Void X | Corsair iCUE ML120 RGB ELITE x4 | Arctic P12 x2 Kringutrustning: LG OLED55C15LA | Centrum subwoofer | Keychron K2 | Logitech G305 | PS5 DualSense Edge @8000Hz | Xbox trådlöst headset HTPC: Biostar B550MX/E PRO | 3600 @4.05 GHz, 1.22 V | ASUS 1070 Turbo @1822 MHz, 2702 MHz, 943 mV | G.Skill Trident Z 2x16GB 3200MHz CL14 | Dark Rock TF 2 | Crucial P3 1TB | Intel AX200NGW | Cougar GEX 750W | SilverStone GD09 | Finlux 40FLHY127B ROG Zephyrus G14: 4800HS | 1660 Ti Max-Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av källarinvånare:

Jag sa aldrig det kräver ett ljuddämpat chassi, bara att chassit som jag valt de facto är ljuddämpat och att det borde ta bort en del utav ljudet. Jag tipsade bara om det som TS efterfrågade, vilket var en så tyst dator som möjligt, och om den skulle råka bli för tyst kan man ju alltid överklocka liksom. Sen om det är värt den extra kostnaden låter jag TS avgöra.

Är det rimligt att rekommendera en komponent som är runt 2700 spänn dyrare men som bara är ett mätfel ifrån att vara lika tyst? Jag tycker inte det åtminstone.

Jag är dessutom övertygad om att det inte är några <40 dB som vi pratar om här när det gäller vad som är en tyst dator, utan om att TS dator haft en dator med 120 mm fläktar eller liknande som är kopplade direkt till 12V. Grafikkorten har varit den enskilt mest högljudda komponenten i en gamingdator under överskådlig tid, sen finns det ju alltid undantag för direkt felbyggda system som jag exemplifierade med här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

DDR5 är snabbare, det enda som har varit hindret var ett högre pris per gigabyte i början, men YT-klippet du såg var antagligen inte helt färskt heller. Om du dessutom planerar att behålla den en längre tid så kan du nog räkna med att framtida titlar kommer dra större nytta av modern hårdvara, så såna där "test" är ärligt talat inte värda mycket mer än möjligen väldigt tidigt i produktcykeln när priserna skiljer sig väldigt mycket åt.
Jag undrar ju vad du haft för prylar som låtit så enormt mycket. Det är inte bara så att de är felkonfigurerade och att fläktarna gått utan fläktkontrollers (alternativt utan inställning av dem)?

Min dator har 8 st stycken fläktar varav 3x är Noctua NF-A14 (140 mm) chassifläktar, 1x är Noctua NF-A15 (150 mm) CPU-fläkt, 3x 89 mm på grafikkortet (Asus RTX 3080 TUF Gaming OC) och 1x i EVGA-nätdelen (130 mm). Samtliga fläktar utöver grafikkortet ligger under 800 RPM och ingen av dem överröstar grafikkortets 39 dB, vilket innebär att ljudnivån under spelande är i paritet med bullergränsen nattetid (40 dB).

Komponenten med högst temperatur är CPUn på 79C, följt av GPU på 74C, så det är goda marginaler i kylningen på ljudnivån jag ligger vid också.
Känner du att det är ett bra förslag när ett Asus RTX 3090 TUF Gaming OC kostar ca 500 kr mer, alltså en något bättre GPU (om än extremt marginellt) och 12 GB VRAM ytterligare?

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5509001

Du kan även titta på sifforna här som jämför TUF mot Suprim X och se att Suprim bara lyckas vara 1 dB tystare på bekostnad av högre temperatur på GPUn:
https://www.techpowerup.com/review/msi-geforce-rtx-3080-supri...

Varken 3080 Ti, 3090 eller 3090 Ti är dock några vettiga val i förhållande till de minimala prestandaövertag de har mot ett 3080 eller 3080 OC.

Alltså det som låter klart mest i den datorn jag har är förstås grafikkortet som du skriver. Det (Geforce RTX 2080 Ti, minns ej tillverkare, var en sån där Komplettdatorbygge) låter vansinnigt mycket när man kör spel, särskilt Apex Legends av någon anledning.

Men det låter ändå som jag kanske borde köra på DDR5 då, då samtliga förslag hittills landar under 35k. Sen om datorn är tyst och bra kyld i övrigt är förstås jättebra och Noctua-fläktar verkar inte så dumt som föreslagits tidigare när jag läser på dessa fläktar.

Intressant det du skrev om Suprim vs det andra kortet, ska def kolla upp det!

Tack!

Permalänk
Inaktiv

Kör du Noctuas värstingkylare så är det bara val av grafikkort som avgör slutgiltig ljudnivå.

I alla mina byggen har det varit grafikkortet som väsnas, inte CPU kylare eller chassifläktar.

Edit. För övrigt håller jag med tidigare svar som ställer sig tveksam till RTX 3090. Jag hade siktat in mig på typ RTX 3070 och en 12600k om du inte spelar i 4k (där anser jag att vi inte riktigt har tillräckligt bra grafikkort än oavsett pris)

Edit2. Vill du ha maxfps i 1080p "kosta vad det vill prestanda" så hade jag kört på 5800x3d och 6950xt men det kommer antagligen irritera dig ganska fort när betydligt bättre komponenter släpps

Permalänk
Skrivet av DrHenka:

Alltså det som låter klart mest i den datorn jag har är förstås grafikkortet som du skriver. Det (Geforce RTX 2080 Ti, minns ej tillverkare, var en sån där Komplettdatorbygge) låter vansinnigt mycket när man kör spel, särskilt Apex Legends av någon anledning.

Men det låter ändå som jag kanske borde köra på DDR5 då, då samtliga förslag hittills landar under 35k. Sen om datorn är tyst och bra kyld i övrigt är förstås jättebra och Noctua-fläktar verkar inte så dumt som föreslagits tidigare när jag läser på dessa fläktar.

Intressant det du skrev om Suprim vs det andra kortet, ska def kolla upp det!

Tack!

Det råder delade meningar om DDR5.
https://www.youtube.com/watch?v=cq6JkvT1gTI

Visa signatur

PC: B550 TOMAHAWK | 5800X3D | Palit 4090 GameRock @2520 MHz, 925 mV | G.Skill Trident Z 2x16GB 3600MHz CL16 | Peerless Assassin | WD Black SN850 1TB | Intel 660P 1TB | Seasonic Prime PX 1300W | Kolink Void X | Corsair iCUE ML120 RGB ELITE x4 | Arctic P12 x2 Kringutrustning: LG OLED55C15LA | Centrum subwoofer | Keychron K2 | Logitech G305 | PS5 DualSense Edge @8000Hz | Xbox trådlöst headset HTPC: Biostar B550MX/E PRO | 3600 @4.05 GHz, 1.22 V | ASUS 1070 Turbo @1822 MHz, 2702 MHz, 943 mV | G.Skill Trident Z 2x16GB 3200MHz CL14 | Dark Rock TF 2 | Crucial P3 1TB | Intel AX200NGW | Cougar GEX 750W | SilverStone GD09 | Finlux 40FLHY127B ROG Zephyrus G14: 4800HS | 1660 Ti Max-Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

DDR5 är snabbare, det enda som har varit hindret var ett högre pris per gigabyte i början, men YT-klippet du såg var antagligen inte helt färskt heller. Om du dessutom planerar att behålla den en längre tid så kan du nog räkna med att framtida titlar kommer dra större nytta av modern hårdvara, så såna där "test" är ärligt talat inte värda mycket mer än möjligen väldigt tidigt i produktcykeln när priserna skiljer sig väldigt mycket åt.
Jag undrar ju vad du haft för prylar som låtit så enormt mycket. Det är inte bara så att de är felkonfigurerade och att fläktarna gått utan fläktkontrollers (alternativt utan inställning av dem)?

Min dator har 8 st stycken fläktar varav 3x är Noctua NF-A14 (140 mm) chassifläktar, 1x är Noctua NF-A15 (150 mm) CPU-fläkt, 3x 89 mm på grafikkortet (Asus RTX 3080 TUF Gaming OC) och 1x i EVGA-nätdelen (130 mm). Samtliga fläktar utöver grafikkortet ligger under 800 RPM och ingen av dem överröstar grafikkortets 39 dB, vilket innebär att ljudnivån under spelande är i paritet med bullergränsen nattetid (40 dB).

Komponenten med högst temperatur är CPUn på 79C, följt av GPU på 74C, så det är goda marginaler i kylningen på ljudnivån jag ligger vid också.
Känner du att det är ett bra förslag när ett Asus RTX 3090 TUF Gaming OC kostar ca 500 kr mer, alltså en något bättre GPU (om än extremt marginellt) och 12 GB VRAM ytterligare?

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5509001

Du kan även titta på sifforna här som jämför TUF mot Suprim X och se att Suprim bara lyckas vara 1 dB tystare på bekostnad av högre temperatur på GPUn:
https://www.techpowerup.com/review/msi-geforce-rtx-3080-supri...

Varken 3080 Ti, 3090 eller 3090 Ti är dock några vettiga val i förhållande till de minimala prestandaövertag de har mot ett 3080 eller 3080 OC.

Om det endast är 500 kr mer så hade jag tagit ett sämre RTX 3090 då prestandan är högre

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Jag sitter personligen och väntar på Zen 4 som kommer om en månad eller två, men om du inte orkar vänta på det så hade jag gått på något som detta. Lägg till några fläktar så bör du få en ganska tystgående dator.

Minnena är DDR5 CL36 5600MHz.