Bärbar dator till pensionär med mycket liten datorvana

Permalänk
Medlem

Bärbar dator till pensionär med mycket liten datorvana

Min mor behöver skaffa sig en laptop för att betala räkningar med och surfa på.
Budget ca 3000 - 5000 kr och tänker att en större skärm är rimligt för att kunna se ordentligt. Den behöver inte vara slimmad eller smidig för bärbarhet då den kommer stå i hemmet.

Tacksam för råd och förslag på vad som kan passa

Permalänk
Rekordmedlem

Varför bärbar ? En enkel stationär kopplad till tvn är kanske enklast eller en bärbar kopplad till tvn.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Ett förslag är att använda Prisjakt och filtrera på dina kritier. Exempel: https://classic.prisjakt.nu/kategori.php?m=s477620366

15 tum eller större, maxpris på 5500 kronor samt minst 8 GB RAM.

Hittade denna ganska fort: https://www.dustinhome.se/product/5011293539/v15-g2?ssel=true...

Visa signatur

Klicka på citera när du ska svara någon!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lindir13:

Budget ca 3000 - 5000 kr och tänker att en större skärm är rimligt för att kunna se ordentligt. Den behöver inte vara slimmad eller smidig för bärbarhet då den kommer stå i hemmet.

Jag har inte testat dom själv, men dom verkar ha bra priser på begagnat.
https://shop.inrego.se/

Visa signatur

Amd 2500+ AQXEA 0330 @ 2200mhz 220x10 | 2x256mb-1x512mb PC3200 | Powercolor x800Pro ViVo @ XT PE
Celeron 800 @ 920mhz 115x8 | 512mb PC 133 | Geforce 2 200MX

Permalänk
Medlem
Permalänk
Skrivet av Lindir13:

Är en iPad - eventuellt om du kan hitta något begagnat - ett alternativ med tanke på bristen på datorvana? Den har visserligen inte stor skärm, men kan ju hållas nära ögonen. Jag rekommenderar numera aldrig äldre släktingar och bekanta att skaffa dator.

Permalänk
Medlem

Tack för alla länkar, ska kika på dessa!

Skrivet av mrqaffe:

Varför bärbar ? En enkel stationär kopplad till tvn är kanske enklast eller en bärbar kopplad till tvn.

För det är vad min mor önskar sig och för att den lilla datorvanan hon har också baseras på bruk av laptop. Hon vill också ha möjligheten att ta med sig den till mig om det skulle behövas någon gång. Gällande att koppla den till TV, så är hennes TV ganska liten och inte så nära där hon i så fall skulle sitta så hon tycker inte det kommer fungera så väl. Men tack för förslaget.

Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Är en iPad - eventuellt om du kan hitta något begagnat - ett alternativ med tanke på bristen på datorvana? Den har visserligen inte stor skärm, men kan ju hållas nära ögonen. Jag rekommenderar numera aldrig äldre släktingar och bekanta att skaffa dator.

Nej jag diskuterade såväl stationär dator alternativt padda med henne, men det är en laptop hon helst vill ha.