TV-guiden 2021/2022 - hjälp med att navigera utbudet under rean

Permalänk

Är kluven, vill ha en TV med VRR, 120hz, Dolby Vision och LCD som är bakbelyst.
Skulle helst vilja testa Mini-LED men vill heller inte köpa in mig i första generationen, så det blir att sikta på mid till topp nivån i tidigare generationer.

Så efter en del filter på prisjakt landa det Philips 65PUS9206 men tvekar först och främst på avsaknadet av personliga röster om den på internet, hitta några videos och ett par kommentarer här bl.a där den beskrev som en mellanklass.

Så om jag inte vill ha denna, och inte OLED, vilken bör jag kolla på?

Förstår att svaret finns här i tråden, så skriv era preferenser så kollar jag upp dom

Visa signatur

AMD Athlon64 Winchester 3000+ - ASrock Dual Sata2 - C3D x800 GTO @ 16 Pipes - 1024 DDR Ram - HDD 80+80+200+250=568,107 - Zalman CNPS7000B-Cu - SkyHawk Chassi - Aspire ATX-AS520W

Permalänk
Medlem

Om vi bortser från Black Friday, när tror ni att sweetspotten för att skaffa en TV är på året? Nu börjar 2022 års modeller komma ut på marknaden tillsammans med en ny (?) OLED-teknologi. Är det läge att slå till på förra årets LG C1 eller ska man ha lite is i magen?

Visa signatur

- Katt åt programmerare - kunde inte C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derix:

Om vi bortser från Black Friday, när tror ni att sweetspotten för att skaffa en TV är på året? Nu börjar 2022 års modeller komma ut på marknaden tillsammans med en ny (?) OLED-teknologi. Är det läge att slå till på förra årets LG C1 eller ska man ha lite is i magen?

Det kan komma bra priser, men ofta är det sista utförsäljning och liknande, så riskfullt att vänta för länge

Permalänk
Medlem

Nu blev det knivigt. Vilken av följande hade ni valt? 80% TV 20% PS5/XSX.

Samsung 65" Neo QLED QE65QN90A
12 990 kr

LG 65" OLED65C1
15 990 kr

Visa signatur

- Katt åt programmerare - kunde inte C

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Derix:

Nu blev det knivigt. Vilken av följande hade ni valt? 80% TV 20% PS5/XSX.

Samsung 65" Neo QLED QE65QN90A
12 990 kr

LG 65" OLED65C1
15 990 kr

Den som bäst matchar ditt behov. Samsungen är extra ljusstark men har en osäkerhetsfaktor runt vad det är för panel. En OLED är en OLED. Båda är ungefär lika kapabla vad gäller spelande och allroundtittande. LG:n har fyra HDMI-anslutningar med 4K/120-kapacitet, Samsungen endast en, vilken då lär gå till XSX-boxen.

Permalänk

Kikade på qe75q60a för 9990kr som såldes under påskrean. Var sugen men valde att ha is i magen o kanske satsa på en 120hz samsung 75a istället. Idag har jag en 65tum qled samsung från 2017 med va panel som jag varit ganska nöjd med. Elgiganten har idag qe75q80a till hyfsat pris men med ips panel. De har vad jag förstått inte fullt lika bra svärta som min nuvarande med va.
Q77a finns också till bra pris som verkar ha va.
Vad säger experterna 😁 q80a vs q77a?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustenrocks:

De tillverkar som inte är med i listan bör väl ses som lottsedlar men väldigt stor chans att be ordentligt besviken. Satsa på något annat är helt enkelt mitt tips.

Permalänk
Bildexpert 📺

Sharp är på väg att vända från bottenskrapsmärke till något som Sharp HQ i Japan själva står för, även om det kanske inte blir exakt som det var för 10+ år sedan när Sharp hade egen kvalitetsstatus. idag är en Sharp-TV något som en random fabrik någonstans tillverkar där det inte finns något positivt att säga om bildkvalitet och funktioner. Varumärket är endast licensierat.

Vet inte om 70DN5EA är en del av det nye eller det gamla. Poängen verkar vara att få en så stor TV som möjligt för så lågt pris som möjligt. Bara där kan man gissa vad det blir. Man bör hålla förväntan därefter. Som alltid med den här kategorin: försöker man ställa krav eller en önskan om kvalitet någonstans för den här typen av produkt är man fel ute.

Permalänk
Medlem

Hej! Tänkte hjälpa mina föräldrar med att välja vilken TV de ska köpa men har dålig koll på detta område så tar gärna emot lite tips.

- 55"
- Max 12 000 kr
- Ljudet ska vara tillräckligt bra för att slippa externt ljud, men de har inte så höga krav så de mesta borde gå bra
- VESA-stöd för väggfäste (har alla det?)
- Rummet har ganska mycket dagsljus, vore bra om skärmen går att se även på dagen.

Tacksam för hjälp

Visa signatur

| MSI B450 Gaming Pro Carbon AC | AMD Ryzen 7 3700X |
| 32GB DDR4 @ 3200 MT/s | Nvidia GTX 1080 Windforce OC |
| 1TB SSD Samsung 850 EVO | 1TB SSD Samsung 860 EVO |
| 1TB SSD Intel 660P |
// Davisho

Permalänk
Medlem
Skrivet av Davisho:

Hej! Tänkte hjälpa mina föräldrar med att välja vilken TV de ska köpa men har dålig koll på detta område så tar gärna emot lite tips.

- 55"
- Max 12 000 kr
- Ljudet ska vara tillräckligt bra för att slippa externt ljud, men de har inte så höga krav så de mesta borde gå bra
- VESA-stöd för väggfäste (har alla det?)
- Rummet har ganska mycket dagsljus, vore bra om skärmen går att se även på dagen.

Tacksam för hjälp

Kolla in Sony’s x90/95 serier samt Samsungs qn95. Bästa bild och borde funka budgetmässigt när förra årets apparater håller på att dumpas.

Ljud är inget fantastiskt då fokus endast är på hur tjock skärmen är men på toppmodellerna är ljudet mer än ok.

VESA stödjer alla apparater. Kolla bara måtten som brukar stå under ”specifikation”.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Davisho:

Hej! Tänkte hjälpa mina föräldrar med att välja vilken TV de ska köpa men har dålig koll på detta område så tar gärna emot lite tips.

- 55"
- Max 12 000 kr
- Ljudet ska vara tillräckligt bra för att slippa externt ljud, men de har inte så höga krav så de mesta borde gå bra
- VESA-stöd för väggfäste (har alla det?)
- Rummet har ganska mycket dagsljus, vore bra om skärmen går att se även på dagen.

Tacksam för hjälp

Kanske lite tjatigt och "preaching for the choir" här men en LG OLED B1 för cirka 8500:- känns som en hyfsad no-brainer. Dagens paneler är tillräckligt ljusstarka även om det i extremfall kan vara fördel LED i vissa miljöer.

Riktigt bra pris nu är 2021-modellerna börjar bli närma sig slutet på sin livscykel.

https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5724832

Ljudet är nog inte mer än OK+ och du skriver att de inte vill ha något externt ljud men en billigare ljudlimpa för några tusenlappar kommer man långt på om kravbilden inte är Dolby Atmos etc.

Lycka till!

Permalänk
Medlem

Tack för hjälpen Ibymafayhas och edson!

Jag tror det blir en LG OLED55B1 och får hoppas på att dom tycker den är tillräckligt ljus.

Sony XR-55X90J har tidigare gått för 8990 kr men ligger just nu på 13 990 med endast två återförsäljare, känns svårt att rekommendera då jag inte har någon aning om när/om priset sjunker igen och de vill köpa relativt snart.

Sonys X95 kunde jag inte se för ett rimligt pris (på prisjakt: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5402001 för 19k+)

Samsung QE55QN95A verkade lovande och det blir nog den om dom tycker att LGs panel är för ljussvag, tror priset är det som avgör.

Edit: Insåg att väggfästet dom har inte passar LGs TV men passar Samsungs... det kanske blir den Samsungs ändå

Visa signatur

| MSI B450 Gaming Pro Carbon AC | AMD Ryzen 7 3700X |
| 32GB DDR4 @ 3200 MT/s | Nvidia GTX 1080 Windforce OC |
| 1TB SSD Samsung 850 EVO | 1TB SSD Samsung 860 EVO |
| 1TB SSD Intel 660P |
// Davisho

Permalänk
Medlem
Skrivet av Davisho:

Tack för hjälpen Ibymafayhas och edson!

Jag tror det blir en LG OLED55B1 och får hoppas på att dom tycker den är tillräckligt ljus.

Sony XR-55X90J har tidigare gått för 8990 kr men ligger just nu på 13 990 med endast två återförsäljare, känns svårt att rekommendera då jag inte har någon aning om när/om priset sjunker igen och de vill köpa relativt snart.

Sonys X95 kunde jag inte se för ett rimligt pris (på prisjakt: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5402001 för 19k+)

Samsung QE55QN95A verkade lovande och det blir nog den om dom tycker att LGs panel är för ljussvag, tror priset är det som avgör.

Edit: Insåg att väggfästet dom har inte passar LGs TV men passar Samsungs... det kanske blir den Samsungs ändå

Ingen orsak!

P.S. Hjälp föräldrarna att byta till ett väggfäste som passar LG:n 😘

Permalänk
Medlem
Skrivet av Davisho:

Tack för hjälpen Ibymafayhas och edson!

Jag tror det blir en LG OLED55B1 och får hoppas på att dom tycker den är tillräckligt ljus.

Sony XR-55X90J har tidigare gått för 8990 kr men ligger just nu på 13 990 med endast två återförsäljare, känns svårt att rekommendera då jag inte har någon aning om när/om priset sjunker igen och de vill köpa relativt snart.

Sonys X95 kunde jag inte se för ett rimligt pris (på prisjakt: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5402001 för 19k+)

Samsung QE55QN95A verkade lovande och det blir nog den om dom tycker att LGs panel är för ljussvag, tror priset är det som avgör.

Edit: Insåg att väggfästet dom har inte passar LGs TV men passar Samsungs... det kanske blir den Samsungs ändå

Hur menar du att väggfästet inte passar? VESA är VESA, men kan såklart vara ett annat hålmönster i värsta fall

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av medbor:

Hur menar du att väggfästet inte passar? VESA är VESA, men kan såklart vara ett annat hålmönster i värsta fall

Nu vet jag inte om det är orsaken här, men LG OLED:s VESA-hål sitter ovanligt långt ned. Har du redan ett fäste i höjd anpassat för "mitt på" hamnar TV:n därför extremt högt upp på väggen.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Nu vet jag inte om det är orsaken här, men LG OLED:s VESA-hål sitter ovanligt långt ned. Har du redan ett fäste i höjd anpassat för "mitt på" hamnar TV:n därför extremt högt upp på väggen.

Det kan jag köpa!

Kanske går det att återanvända hälften av monteringshålen och flytta fästet tillräckligt?

Menade mest att väldigt få fästen som jag sett är märkesspecifika

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Hur menar du att väggfästet inte passar? VESA är VESA, men kan såklart vara ett annat hålmönster i värsta fall

Mina föräldrar har en Deltaco ARM-425 och på deras hemsida står det specifkt att 200x300 inte passar.

Jag kunde inte hitta på LGs egna hemsida vilka monteringshål som fanns tillgängliga men både på DustinHome och på Elgiganten så står det att det är just 200x300 som gäller.

Tyvärr så verkar just denna kombination inte fungera men det är ju bara vi att hitta ett väggfäste som passar och montera det istället.

Sen så kan det såklart vara så att jag har missförstått något och då får ni gärna rätta mig och förklara vad som är galet

Visa signatur

| MSI B450 Gaming Pro Carbon AC | AMD Ryzen 7 3700X |
| 32GB DDR4 @ 3200 MT/s | Nvidia GTX 1080 Windforce OC |
| 1TB SSD Samsung 850 EVO | 1TB SSD Samsung 860 EVO |
| 1TB SSD Intel 660P |
// Davisho

Permalänk
Medlem
Skrivet av Davisho:

Mina föräldrar har en Deltaco ARM-425 och på deras hemsida står det specifkt att 200x300 inte passar.

Jag kunde inte hitta på LGs egna hemsida vilka monteringshål som fanns tillgängliga men både på DustinHome och på Elgiganten så står det att det är just 200x300 som gäller.

Tyvärr så verkar just denna kombination inte fungera men det är ju bara vi att hitta ett väggfäste som passar och montera det istället.

Sen så kan det såklart vara så att jag har missförstått något och då får ni gärna rätta mig och förklara vad som är galet

Det ser ut som att du har rätt, just den där armen har bara kvadratiska hålmönster. Men om den stödjer 300x300 kanske det kan gå ändå om man trixar lite

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Det ser ut som att du har rätt, just den där armen har bara kvadratiska hålmönster. Men om den stödjer 300x300 kanske det kan gå ändå om man trixar lite

Absolut, vi får kika på det helt enkelt! Jag tänker att om det faktiskt inte passar och går att fixa till så får dom ha det vanliga fotstödet tills att vi skaffat ett nytt vägfäste.

Edit: Jag tror faktiskt att armen stödjer 400x200 men inget annat mått som inte är kvadratiskt. Det står så på deras informations video på youtube.

Visa signatur

| MSI B450 Gaming Pro Carbon AC | AMD Ryzen 7 3700X |
| 32GB DDR4 @ 3200 MT/s | Nvidia GTX 1080 Windforce OC |
| 1TB SSD Samsung 850 EVO | 1TB SSD Samsung 860 EVO |
| 1TB SSD Intel 660P |
// Davisho

Permalänk
Bildexpert 📺

Det finns en (ny) tråd specifikt för diskussioner om fästen. Detta eftersom diskussioner som väggfästen tenderar att bli tydligt off-topic och dessutom är återupprepande. Samma frågor om VESA-mått etc. ställs om och om igen i olika trådar. Så öppna gärna en diskussion där, gärna med bild på det nuvarande fästet:

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1666456-samlingstrad-f...

Permalänk
Medlem

Finns det några specifika modeller man bör kolla på om man letar efter 65" eller helst 75" som är prisvärda, runt 12 000kr snåret?

LG B1 verkar vara ett hyfsat alternativ för 12 000kr: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5724833

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Finns det några specifika modeller man bör kolla på om man letar efter 65" eller helst 75" som är prisvärda, runt 12 000kr snåret?

LG B1 verkar vara ett hyfsat alternativ för 12 000kr: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5724833

Har du kikat på guiden vars tråd du skrev i? Leta efter en TV som har funktionerna du önskar inom den budget du har. Finns ingen sådan så får du öka din budget eller kompromissa på funktioner.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Har du kikat på guiden vars tråd du skrev i? Leta efter en TV som har funktionerna du önskar inom den budget du har. Finns ingen sådan så får du öka din budget eller kompromissa på funktioner.

Oj, missade den, tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Ja, slutat (som i att vara anställd). Men aldrig varit främmande för frilansande när det passar igen

Och det är vi väldigt glada för 😀

Permalänk
Medlem

Någon som har koll hur det är med VA-paneler i Philips modeller?

Vi har en Philips 43PUS8536/12 i sommarstugan och vad jag förstår är det VA-skärm på den men nu funderar jag på att skaffa en större i samma serie att ha hemma.

Modellen (The One) finns även i 50", 58", 65", 70" och 75".

Jag har försökt googla och hittade att det nog är VA i 58" men sen är jag osäker hur det är med 50" 65", 70" och 75".

Går det att säga om det är VA i vissa storlekar eller blandar Philips paneler hej vilt?
Om det hjälper så är PUS8536 och PUS8556 samma modell fast i olika färg.

Permalänk
Bildexpert 📺

Tar upp det i artikeln: https://www.sweclockers.com/artikel/33206-tv-guiden-2021-2022...

De flesta TV-tillverkare är inte specifika med vilka LCD-paneler det sitter i modellerna, utan det är mer något vi och omvärlden får lista ut via tester. Därav att informationen i guiden i många fall är spekulerande. Men som en enkel tumregel för 2021 är paneler med 50, 58, 60, 70 och 85 tum ofta VA-paneler. 43, 49, 55, 65 och 75 kan vara både VA och IPS.

Eftersom det inte finns några 58-tums IPS:s i 2021 utbudet lär det helt klart vara VA.

Generellt brukar ODM-tillverkaren väldigt sällan växla paneltyp inom samma modellbeteckning och årsmodell. Mer så att man inte kan ta för givet att nästa års efterföljande modell är IPS eller VA baserat på vad tidigare års modeller har för panel.

Permalänk
Medlem

Min inspelningsbara parabolbox har lagt av och tanken var att passa på och skaffa ny TV med inbyggd mottagare men då uppstår problemet med avsaknad av analog ljudutgång på en modern TV.

Går det ens att lösa?

Skulle det fungera att använda hörlursutgången och använda 3.5mm -> RCA?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Reckie:

Min inspelningsbara parabolbox har lagt av och tanken var att passa på och skaffa ny TV med inbyggd mottagare men då uppstår problemet med avsaknad av analog ljudutgång på en modern TV.

Går det ens att lösa?

Skulle det fungera att använda hörlursutgången och använda 3.5mm -> RCA?

Hörlur är hörlur och ingen linjeutång. Det fungerar men är inte alltid optimalt. Alla TV har heller inte hörlursutgång. Det allra vanligaste och minst besvärliga är optiskt ljud ut som man drar till valfri modern ljudanläggning. Skulle man däremot endast ha analoga ingång i sin ljudanläggning löser man det i sin tur via separat DAC.

En annan modern och allt vanligare väg för ljudet är ARC/eARC. Även där finns separat "ARC extractors" ifall man saknar ARC-funktion i sin ljudanläggning. Optiskt är däremot att föredra då ARC/eARC är meckigare och krånglar oftare. Det används mer för att få tillgång till mer avancerade multikanalsformat. Ifall det är en vanlig stereoanläggning med analoga kontakter du har kör du optiskt med separat DAC för minst krångel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reckie:

Min inspelningsbara parabolbox har lagt av och tanken var att passa på och skaffa ny TV med inbyggd mottagare men då uppstår problemet med avsaknad av analog ljudutgång på en modern TV.

Går det ens att lösa?

Skulle det fungera att använda hörlursutgången och använda 3.5mm -> RCA?

Skrivet av Laxpudding:

Hörlur är hörlur och ingen linjeutång. Det fungerar men är inte alltid optimalt. Alla TV har heller inte hörlursutgång. Det allra vanligaste och minst besvärliga är optiskt ljud ut som man drar till valfri modern ljudanläggning. Skulle man däremot endast ha analoga ingång i sin ljudanläggning löser man det i sin tur via separat DAC.

En annan modern och allt vanligare väg för ljudet är ARC/eARC. Även där finns separat "ARC extractors" ifall man saknar ARC-funktion i sin ljudanläggning. Optiskt är däremot att föredra då ARC/eARC är meckigare och krånglar oftare. Det används mer för att få tillgång till mer avancerade multikanalsformat. Ifall det är en vanlig stereoanläggning med analoga kontakter du har kör du optiskt med separat DAC för minst krångel.

Jag kör hörlursutgången från min B1 till en uråldrig analog förstärkare. Fungerar utan problem. Man kan ha tv-ljud och förstärkare samtidigt. Enda problemet är att man måste sköta volymen separat för dem av någon dum anledning, men jag har fjärrkontroll till förstärkaren ändå för av/på så inget akut problem för mig

Enda är väl att akta sig för att driva för stark signal ut från tvn, men det ska ganska mycket till