Permalänk
Medlem

Fel på chassi? Problem?

Tja,

Jag har byggt ihop min första dator nu för en vecka sedan och har haft lite problem med att skruva fast en skruv som sätter fast moderkortet.

Först trodde jag att det va fel på moderkortet så fixade ett nytt men har samma problem.

Moderkortet sitter fast bra men kan röra lite lite på det.
Jag tror att det är en gänga som är lite skev.

Så är det ett problem? eller bör jag byta ut chassit?

Permalänk
Medlem

Det beror på vilken skruv det är. Är det en hörnskruv?
Kolla också för säkerhets skull att du inte har skruvat snett eller glömt distanser.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Kan du fixa bilder? Lite otydligt vad du menar tycker jag

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

moderkortet fästs med 8-9 skruvar (vissa chassin har en centreringspigg i ett skruvhål) så att alla distanser vore felande så att du inte får i skruvarna ordentligt låter som något annat fel.
har du använt rätt skruvar?
sitter distanserna på rätt ställen?

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Det beror på vilken skruv det är. Är det en hörnskruv?
Kolla också för säkerhets skull att du inte har skruvat snett eller glömt distanser.

Skrivet av lambdan:

Kan du fixa bilder? Lite otydligt vad du menar tycker jag

Skrivet av Haptic:

moderkortet fästs med 8-9 skruvar (vissa chassin har en centreringspigg i ett skruvhål) så att alla distanser vore felande så att du inte får i skruvarna ordentligt låter som något annat fel.
har du använt rätt skruvar?
sitter distanserna på rätt ställen?

Det är en utav dessa 8 som man skruvar fast moderkortet med.
Det är den mittersta längst ner.
Alla skruvar gick in lätt förutom denna. Fick inte med några distanser.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Poipen:

Det är en utav dessa 8 som man skruvar fast moderkortet med.
Det är den mittersta längst ner.
Alla skruvar gick in lätt förutom denna. Fick inte med några distanser.

<Uppladdad bildlänk><Uppladdad bildlänk>

Är det svårt att dra in en skruv i distansen så byt distansen (förutsatt att du använder rätt skruvtyp)
Är det distansen i sig som är svår att montera i moderkortet är det svårare att lösa på nått bra sätt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Poipen:

Det är en utav dessa 8 som man skruvar fast moderkortet med.
Det är den mittersta längst ner.
Alla skruvar gick in lätt förutom denna. Fick inte med några distanser.

<Uppladdad bildlänk><Uppladdad bildlänk>

Är det möjligt att det fanns vissa distanser i chassit färdigplacerade och där har skruvarna gått lätt in, men där nere fanns det ingen distans färdig och då har du skruvat moderkortet rakt in i chassit?
Isf otroligt tur att din dator fungerar överhuvudtaget

Man brukar få en påse med distanser med chassit...

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Poipen:

Det är en utav dessa 8 som man skruvar fast moderkortet med.
Det är den mittersta längst ner.
Alla skruvar gick in lätt förutom denna. Fick inte med några distanser.

<Uppladdad bildlänk><Uppladdad bildlänk>

jag skulle vilja påstå att det där är fel sorts skruv också, då dom till moderkortet brukar ha någon sorts krage.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem

Här är en hyfsat tydlig instruktion med bilder. I chassit ska det monteras distanser (spacer/standoff/riser), annars drar man fast hela moderkortet direkt i chassiplåten och får en massiv kortslutning vid första starten (allt i chassit borde gå sönder, ev starta en brand beroende på PSU och el anläggningens ålder)
https://www.cclonline.com/article/1123/Guide/PC-Components/Co...

Förutsatt att alla distanser finns på plats, så kan 1 eller 2 vara kassa eller saknas, moderkortet ska ändå sitta fast ordentligt med ca 6 st skruvar som du drar in i distanserna. Det kan bukta lite inåt när du pressar in minnen eller grafikkort, men inte röra sig.

Ibland får man med olika distanser med olika höjd, köp ett kit på
https://www.inet.se/produkt/8900494/skruvar-till-dator-50-pac...

Permalänk
Medlem

När du ändå åker in till butiken och köper ett skruvkit (som borde följt med chassit), komplettera med ett grundläggande brandkit, speciellt om du redan dragit hela moderkortet direkt I chassit.

https://www.kjell.com/se/produkter/dator/datorkomponenter/mon...

https://www.kjell.com/se/produkter/hem-fritid/larm-sakerhet/b...

https://www.kjell.com/se/produkter/hem-fritid/larm-sakerhet/b...

Permalänk

Flera chassin har väl redan upphöjda skruvhål så du slipper distanser? Det har mina två senaste åtminstone.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Är det svårt att dra in en skruv i distansen så byt distansen (förutsatt att du använder rätt skruvtyp)
Är det distansen i sig som är svår att montera i moderkortet är det svårare att lösa på nått bra sätt.

Skrivet av lambdan:

Är det möjligt att det fanns vissa distanser i chassit färdigplacerade och där har skruvarna gått lätt in, men där nere fanns det ingen distans färdig och då har du skruvat moderkortet rakt in i chassit?
Isf otroligt tur att din dator fungerar överhuvudtaget

Man brukar få en påse med distanser med chassit...

Skrivet av Haptic:

jag skulle vilja påstå att det där är fel sorts skruv också, då dom till moderkortet brukar ha någon sorts krage.
https://www.moddiy.com/product_images/h/177/M3_Black_Motherboard_Screws_10_Pack__19317_zoom.jpg

Skrivet av ToxicX:

Här är en hyfsat tydlig instruktion med bilder. I chassit ska det monteras distanser (spacer/standoff/riser), annars drar man fast hela moderkortet direkt i chassiplåten och får en massiv kortslutning vid första starten (allt i chassit borde gå sönder, ev starta en brand beroende på PSU och el anläggningens ålder)
https://www.cclonline.com/article/1123/Guide/PC-Components/Co...

Förutsatt att alla distanser finns på plats, så kan 1 eller 2 vara kassa eller saknas, moderkortet ska ändå sitta fast ordentligt med ca 6 st skruvar som du drar in i distanserna. Det kan bukta lite inåt när du pressar in minnen eller grafikkort, men inte röra sig.

Ibland får man med olika distanser med olika höjd, köp ett kit på
https://www.inet.se/produkt/8900494/skruvar-till-dator-50-pac...

http://cclonline.com/images/articles/1123_prepairing-your-case-for-motherboard-fittment.jpg?width=1600&format=jpg

Har ett Fractal Design meshify 2 lite och är säker att alla distanser satt på platts och det bara va och skruva fast.
helt säker på att det inte va med några extra distanser iaf.
Får ta och skruva isär lite senare för att kolla läget. Kan kanske ha tagit fel skruvar men då borde andra gängor också kännas fel. Jag är rätt säker på att det är rätt då jag va noga med att lägga upp allt ordentligt då jag kollat en del youtubers som säger att man ska ha ordning så inget blir fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Poipen:

Det är en utav dessa 8 som man skruvar fast moderkortet med.
Det är den mittersta längst ner.
Alla skruvar gick in lätt förutom denna. Fick inte med några distanser.

<Uppladdad bildlänk><Uppladdad bildlänk>

Det ser ut som du använt fel skruvar. Det där ser ut som skruvarna till hårddiskar. Bild från manualen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toarulle:

Det ser ut som du använt fel skruvar. Det där ser ut som skruvarna till hårddiskar. Bild från manualen.

<Uppladdad bildlänk>

Anledning till att skruva lite extra ikväll då tack.

Permalänk
Medlem

Jag följde ju den här killen en hel del så då failade han också emed skruvarna? Skickar med en bild där det syns. 34:22 in i klippet.
https://www.youtube.com/watch?v=QE4ML91PZLE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Poipen:

Jag följde ju den här killen en hel del så då failade han också emed skruvarna? Skickar med en bild där det syns. 34:22 in i klippet.
https://www.youtube.com/watch?v=QE4ML91PZLE<Uppladdad bildlänk>

Det går inte att "faila" så många skruvar. Baserat på vad jag kan se så tycker jag definitivt att det ser ut som 6-32 UNC skruvar, fast svarta, och inte M3 som du verkar ha använt.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Det går inte att "faila" så många skruvar. Baserat på vad jag kan se så tycker jag definitivt att det ser ut som 6-32 UNC skruvar, fast svarta, och inte M3 som du verkar ha använt.

Så skruvarna är fel men det gör väl inte att att det blir brandfarlig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Poipen:

Så skruvarna är fel men det gör väl inte att att det blir brandfarlig?

Det beror på om du kom ihåg distanserna eller inte.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Det beror på om du kom ihåg distanserna eller inte.

Vilken borde jag ha använt?
Fattar inte vad för distanser jag ska ha använt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Poipen:

Vilken borde jag ha använt?
Fattar inte vad för distanser jag ska ha använt?

De små guldfärgade plupparna man kan se på bilden här som du skruvar in skruvarna i:

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toarulle:

Det ser ut som du använt fel skruvar. Det där ser ut som skruvarna till hårddiskar. Bild från manualen.

<Uppladdad bildlänk>

Skrivet av Sarato:

De små guldfärgade plupparna man kan se på bilden här som du skruvar in skruvarna i:
http://cclonline.com/images/articles/1123_prepairing-your-case-for-motherboard-fittment.jpg?width=1600&format=jpg

Fick inte med såna. Manualen som toarulle finns bilder på det jag fi k med.
Så brandrisken finns inte då om jag förstått rätt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Poipen:

Fick inte med såna. Manualen som toarulle finns bilder på det jag fi k med.
Så brandrisken finns inte då om jag förstått rätt?

Då låter det som att det redan finns färdigmonterad. Då ska du inte behöva oroa dig för den biten.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Poipen:

Fick inte med såna. Manualen som toarulle finns bilder på det jag fi k med.
Så brandrisken finns inte då om jag förstått rätt?

Någon skrev att vissa tillverkar "byggt in" distanser (standoffs) i sina chassin. Om du kan berätta vilken du har köpt så kanske vi kan ta reda på hur det förhåller sig?

Det är inte så mycket risken för brand utan risken för förödande kortslutning av integrerade och diskreta komponeter, dvs CPU, GPU, SSD, RAM, Moderkaka mm...

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Distanserna verkar förmonterade och du kanske har använt rätt skruvar..

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Någon skrev att vissa tillverkar "byggt in" distanser (standoffs) i sina chassin. Om du kan berätta vilken du har köpt så kanske vi kan ta reda på hur det förhåller sig?

Det är inte så mycket risken för brand utan risken för förödande kortslutning av integrerade och diskreta komponeter, dvs CPU, GPU, SSD, RAM, Moderkaka mm...

Här chassi och moderkortet som jag har.

fractal Design Meshify 2 Lite
Och moderkortet är MSI B550 GAMING CARBON WIFI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haptic:

Distanserna verkar förmonterade och du kanske har använt rätt skruvar..

<Uppladdad bildlänk>

Tolkar det som tvärtom. Dels så instrueras man flytta distanserna A till M för några positioner beroende på om man har ett ATX eller M-ATX moderkort. Dessutom. förstoringen, blå fyrkant nedre högra hörnet, illustrerar en distans som sticker fram under moderkortet?

Edit: Tydligen är alal utom en (1) distans förmonterad.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Poipen:

Här chassi och moderkortet som jag har.

fractal Design Meshify 2 Lite
Och moderkortet är MSI B550 GAMING CARBON WIFI

Enligt manualen (sid 9) så har du en (1) distans som eventuell skall användas. Kan vara som så att den skall sitta i det hål där skruven snurrar? Övriga distanser skall alltså redan vara förmonterade - enligt manualen.

Tror inte du behöver vara rädd för kortslutning/brand i detta läge. Ibland klarar man sig utan en skruv också. Beror lite på hur belastningen är på den aktuella platsen.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem