Permalänk
Medlem

Köpråd - Ny telefon

Halloj!

Hoppas inlägget funkar
Är inne på att uppgradera telefon efter ett par års användning av min OnePlus 7 Pro.
Älskar telefonen, men märks att den börjar bli lite tröttare, samt att nya prylar är kul.

Önskar att landa som max 10k för telefonen, siktar på att köpa den direkt och inte köra igenom abonnemang.

Hittade en nyligen skapat tråd här som hade några förslag, men skapar en egen tråd för att ställa vidare frågor, samt att alla är lite olika.

Har ett absolut krav på minimum 90hz uppdatering på skärmen då jag vant mig med det.
En bra kamera önskas gärna, men det behövs absolut inte vara det bästa på marknaden.
Jag spelar inget på telefonen förutom slöspelandet på Balls Breaker Quest och Clicker Heroes (hehe), annars scrollar jag på sociala medier, kikar lite film och så, så jag tror inte jag behöver max-prestanda.
Gärna lite trevligare skärm så att Netflix ser bra ut.
Snabbladdning är en stor del QoL, men tror inte jag kan av-vänja mig det.

Alternativ 1.
Xiaomi 12 - https://www.inet.se/produkt/2000984/xiaomi-12-256gb-bla#speci...
Det finns även en Pro-variant för "lite" dyrare https://www.inet.se/produkt/2001017/xiaomi-12-pro-256-gra men vet inte om uppgraderingarna faktiskt justifierar prisökningen.
Fördelar
* 120hz AMOLED skärm
* 1100 nits peak brightness, inte något krav, men en ljus skärm är bra
* Snapdragon 8 Gen 1 vilket bör ge all prestanda jag kan tänka mig
* Trådlös laddning med stöd till 50w och snabbladdning på 67w
Nackdelar
* Lite mindre batteri på 4500mah
* Pris på runt 7-8, men finns på rea just nu hos CDON för 6619SEK
* Upplösning på 2400 x 1080, min OnePlus har 3120x1440 idag.

Alternativ 2.
Nothing phone(1) - https://www.inet.se/produkt/2001031/nothing-phone-1-12-256gb-...
Diggar utseendet som tusan samt att den andas (iallafall lite) tidig OnePlus anda med Carl Pei. Priset är även till en stor fördel.
Fördelar
* 120hz OLED
* Qi-laddning samt 5w powersharing, vilket är schysst med att ladda hörlurar och klocka
* 5990SEK ger en 12GB RAM och 256GB lagring
Nackdelar
* Första telefonen från en tillverkare, osäkert hur den håller sig framöver
* Mid-range specs för en ny telefon
* "Bara" 33w snabbladdning
* Följer inte med laddare

Alternativ 3.
Google Pixel 6 - https://www.inet.se/produkt/2000877/google-pixel-6-128gb-stor...
Har aldrig ens petat på en Google-telefon tidigare, men denna ligger som en liten wildcard. Skulle även Pixel Buds Pro komma till Sverige är det ett köp, och då är det trevligt med sömnlös integration, men känns inte heller superviktigt.
Fördelar
* Ser bra ut
* OS:et skall, vad jag förstår, vara riktigt bra
* Bra variation på video-alternativ samt kamerorna verkar schyssta
Nackdelar
* "Endast" 90hz upplösning. Säkerligen inget man märker av, men 120 > 90 ..
* "Bara" 30w laddning
* Följer inte med laddare

Alternativ 4.
Samsung Galaxy A53 - https://www.inet.se/produkt/2000968/samsung-galaxy-a53-128gb-...
Tidigare haft en S8 som jag var okej-nöjd med, men ogillar Samsungs OS litegrann. Deras kameror skall dock vara riktigt schyssta.
Fördelar
* 4990SEK
* Bra kamera-alternativ och vad jag förstått så är deras mjukvara riktigt bra
* 5000mAh
* microSD lagring
Nackdelar
* Låg snabbladdning på "enbart" 25w
* Saknar laddare och skal

Inlägget är kanske lite dåligt formaterat, men hoppas jag kan få motta lite tips!
Helst inte begagnade alternativ då jag uppskattar garantin som en ny enhet ger.

Även om det finns några nya släpp man bör vänta på, eller om det finns någon rea som är värt att glo på.
Jag är också öppen till Apple-alternativ, men känns som man behöver gå med i hela ekosystemet för att det verkligen ska bli värt det.

Tack!

Visa signatur

CPU [Ryzen 7 3800XT] GPU [Red Devil RX 5700 XT 8GB]
PSU [Antec HCG Gold 750W]
MOBO [MSI B550-A Pro]
Chassi [Phanteks Entoo Pro M]

Permalänk
Medlem
Skrivet av iFerz:

Halloj!

Hoppas inlägget funkar
Är inne på att uppgradera telefon efter ett par års användning av min OnePlus 7 Pro.
Älskar telefonen, men märks att den börjar bli lite tröttare, samt att nya prylar är kul.

Önskar att landa som max 10k för telefonen, siktar på att köpa den direkt och inte köra igenom abonnemang.

Hittade en nyligen skapat tråd här som hade några förslag, men skapar en egen tråd för att ställa vidare frågor, samt att alla är lite olika.

Har ett absolut krav på minimum 90hz uppdatering på skärmen då jag vant mig med det.
En bra kamera önskas gärna, men det behövs absolut inte vara det bästa på marknaden.
Jag spelar inget på telefonen förutom slöspelandet på Balls Breaker Quest och Clicker Heroes (hehe), annars scrollar jag på sociala medier, kikar lite film och så, så jag tror inte jag behöver max-prestanda.
Gärna lite trevligare skärm så att Netflix ser bra ut.
Snabbladdning är en stor del QoL, men tror inte jag kan av-vänja mig det.

Alternativ 1.
Xiaomi 12 - https://www.inet.se/produkt/2000984/xiaomi-12-256gb-bla#speci...
Det finns även en Pro-variant för "lite" dyrare https://www.inet.se/produkt/2001017/xiaomi-12-pro-256-gra men vet inte om uppgraderingarna faktiskt justifierar prisökningen.
Fördelar
* 120hz AMOLED skärm
* 1100 nits peak brightness, inte något krav, men en ljus skärm är bra
* Snapdragon 8 Gen 1 vilket bör ge all prestanda jag kan tänka mig
* Trådlös laddning med stöd till 50w och snabbladdning på 67w
Nackdelar
* Lite mindre batteri på 4500mah
* Pris på runt 7-8, men finns på rea just nu hos CDON för 6619SEK
* Upplösning på 2400 x 1080, min OnePlus har 3120x1440 idag.

Alternativ 2.
Nothing phone(1) - https://www.inet.se/produkt/2001031/nothing-phone-1-12-256gb-...
Diggar utseendet som tusan samt att den andas (iallafall lite) tidig OnePlus anda med Carl Pei. Priset är även till en stor fördel.
Fördelar
* 120hz OLED
* Qi-laddning samt 5w powersharing, vilket är schysst med att ladda hörlurar och klocka
* 5990SEK ger en 12GB RAM och 256GB lagring
Nackdelar
* Första telefonen från en tillverkare, osäkert hur den håller sig framöver
* Mid-range specs för en ny telefon
* "Bara" 33w snabbladdning
* Följer inte med laddare

Alternativ 3.
Google Pixel 6 - https://www.inet.se/produkt/2000877/google-pixel-6-128gb-stor...
Har aldrig ens petat på en Google-telefon tidigare, men denna ligger som en liten wildcard. Skulle även Pixel Buds Pro komma till Sverige är det ett köp, och då är det trevligt med sömnlös integration, men känns inte heller superviktigt.
Fördelar
* Ser bra ut
* OS:et skall, vad jag förstår, vara riktigt bra
* Bra variation på video-alternativ samt kamerorna verkar schyssta
Nackdelar
* "Endast" 90hz upplösning. Säkerligen inget man märker av, men 120 > 90 ..
* "Bara" 30w laddning
* Följer inte med laddare

Alternativ 4.
Samsung Galaxy A53 - https://www.inet.se/produkt/2000968/samsung-galaxy-a53-128gb-...
Tidigare haft en S8 som jag var okej-nöjd med, men ogillar Samsungs OS litegrann. Deras kameror skall dock vara riktigt schyssta.
Fördelar
* 4990SEK
* Bra kamera-alternativ och vad jag förstått så är deras mjukvara riktigt bra
* 5000mAh
* microSD lagring
Nackdelar
* Låg snabbladdning på "enbart" 25w
* Saknar laddare och skal

Inlägget är kanske lite dåligt formaterat, men hoppas jag kan få motta lite tips!
Helst inte begagnade alternativ då jag uppskattar garantin som en ny enhet ger.

Även om det finns några nya släpp man bör vänta på, eller om det finns någon rea som är värt att glo på.
Jag är också öppen till Apple-alternativ, men känns som man behöver gå med i hela ekosystemet för att det verkligen ska bli värt det.

Tack!

Bara ett tips, A52s har bättre prestanda än A53 och kostar ungefär samma i pris

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | Arctic Liquid Freezer II 420 | G.Skill Trident Z Neo 32GB 3600Mhz CL16 | Kingston KC2500 2TB x2 | ASUS ROG STRIX B550-F Gaming Wifi | ASUS ROG STRIX RTX 4090 OC | Corsair RM750x | Fractal Design Torrent | 6x Noctua NF-A14 PWM

Permalänk
Medlem

Hur viktigt är det med uppdateringar? Googles telefoner har ju beryktat väldigt bra kameror (eller deras mjukvara).
Nästa version av android kommer vilken vecka somhelst och Pixel är den enda av dom du rabblar upp som kommer få en uppdatering detta år och säkert inte ens nästa år för flera av dom i din lista.

Det ryktas om att Pixel 6a kommer lanseras i sverige men då det mest är rykten i dag så är det nog svårt att säga hur länge du ska vänta, kanske lanseras den med nästa androidversion nu i höst.

Jag är för pixel, haft pixel (och nexus) sen nexus 3 kom ut och är grymt nöjd. Klarar inte av alla anpassningar som andra tillverkare kommer med - framförallt huwaei, xaomi mfl - dom är värst.

Så jag säger Pixel 6, men då är jag lite partiskt. Men alla är väl det här. Det är ju en telefon som kommer ha stöd många år av Google.

Min Pixel 3 är fortfarande den bästa telefon jag haft och jag använder den fortfarande som extratelefon när jag jagar eller behöver en mindre telefon eller en telefon jag inte är lika rädd om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iFerz:

Halloj!

Hoppas inlägget funkar
Är inne på att uppgradera telefon efter ett par års användning av min OnePlus 7 Pro.
Älskar telefonen, men märks att den börjar bli lite tröttare, samt att nya prylar är kul.

Önskar att landa som max 10k för telefonen, siktar på att köpa den direkt och inte köra igenom abonnemang.

Hittade en nyligen skapat tråd här som hade några förslag, men skapar en egen tråd för att ställa vidare frågor, samt att alla är lite olika.

Har ett absolut krav på minimum 90hz uppdatering på skärmen då jag vant mig med det.
En bra kamera önskas gärna, men det behövs absolut inte vara det bästa på marknaden.
Jag spelar inget på telefonen förutom slöspelandet på Balls Breaker Quest och Clicker Heroes (hehe), annars scrollar jag på sociala medier, kikar lite film och så, så jag tror inte jag behöver max-prestanda.
Gärna lite trevligare skärm så att Netflix ser bra ut.
Snabbladdning är en stor del QoL, men tror inte jag kan av-vänja mig det.

Alternativ 1.
Xiaomi 12 - https://www.inet.se/produkt/2000984/xiaomi-12-256gb-bla#speci...
Det finns även en Pro-variant för "lite" dyrare https://www.inet.se/produkt/2001017/xiaomi-12-pro-256-gra men vet inte om uppgraderingarna faktiskt justifierar prisökningen.
Fördelar
* 120hz AMOLED skärm
* 1100 nits peak brightness, inte något krav, men en ljus skärm är bra
* Snapdragon 8 Gen 1 vilket bör ge all prestanda jag kan tänka mig
* Trådlös laddning med stöd till 50w och snabbladdning på 67w
Nackdelar
* Lite mindre batteri på 4500mah
* Pris på runt 7-8, men finns på rea just nu hos CDON för 6619SEK
* Upplösning på 2400 x 1080, min OnePlus har 3120x1440 idag.

Köpte nyss idag en OnePlus 9 Pro då den fick bättre reviews än den nya 10'an (dom har sparat på den nya versionen, och så är den ganska dyr med).

- 120hz AMOLED skärm
- 1300 nits
- Snapdragon 8 Gen 1 (888), laddare på 65w medföljer, och trådlös 50w kan du köpa till.
- Samma batteri som XIAOMI på 4500mAh
- Samma upplösning som din OnePlus du redan har.
- 4K60 FPS med stabilisering, 4K120 FPS utan (finns slow motion med).
- 8K30 FPS
- Lägsta pris jag här sett är kring 6-7K

Köpte den själv idag som demoex. men i fint skick utan repor för 3500,- nåt av ett kap skulle jag vilja säga
Har sett den på blocket litet använd kring 5000,- och även mindre.

Och så är du fortfarande i din älskade OnePlus miljö, fast den uppgraderas till Android 12.1 nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Bara ett tips, A52s har bättre prestanda än A53 och kostar ungefär samma i pris

Det visste jag inte om, tack! Skall kikas

Skrivet av reaperishere:

Tack för tips!
S20 är väl en eller två generationer äldre nu, finns det inte risk att säkerhetsuppdateringar och liknande kommer saknas?

Skrivet av boibo:

Hur viktigt är det med uppdateringar? Googles telefoner har ju beryktat väldigt bra kameror (eller deras mjukvara).
Nästa version av android kommer vilken vecka somhelst och Pixel är den enda av dom du rabblar upp som kommer få en uppdatering detta år och säkert inte ens nästa år för flera av dom i din lista.

Det ryktas om att Pixel 6a kommer lanseras i sverige men då det mest är rykten i dag så är det nog svårt att säga hur länge du ska vänta, kanske lanseras den med nästa androidversion nu i höst.

Jag är för pixel, haft pixel (och nexus) sen nexus 3 kom ut och är grymt nöjd. Klarar inte av alla anpassningar som andra tillverkare kommer med - framförallt huwaei, xaomi mfl - dom är värst.

Så jag säger Pixel 6, men då är jag lite partiskt. Men alla är väl det här. Det är ju en telefon som kommer ha stöd många år av Google.

Min Pixel 3 är fortfarande den bästa telefon jag haft och jag använder den fortfarande som extratelefon när jag jagar eller behöver en mindre telefon eller en telefon jag inte är lika rädd om.

Är i sig inte superinne på uppdateringar, men att kunna köra det senaste är ju onekligen roligt. Fina ord om Google telefonerna, känner igen att jag läst om liknande på utländska forum men desto mindre här i Sverige. Känns nästan som de får lite samma praise som OPO fick i sina tidiga telefoner.

Är det mer värt att vänta på en 6a istället då? Även om det bara ryktas om det.

Skrivet av JoOngle:

Köpte nyss idag en OnePlus 9 Pro då den fick bättre reviews än den nya 10'an (dom har sparat på den nya versionen, och så är den ganska dyr med).

- 120hz AMOLED skärm
- 1300 nits
- Snapdragon 8 Gen 1 (888), laddare på 65w medföljer, och trådlös 50w kan du köpa till.
- Samma batteri som XIAOMI på 4500mAh
- Samma upplösning som din OnePlus du redan har.
- 4K60 FPS med stabilisering, 4K120 FPS utan (finns slow motion med).
- 8K30 FPS
- Lägsta pris jag här sett är kring 6-7K

Köpte den själv idag som demoex. men i fint skick utan repor för 3500,- nåt av ett kap skulle jag vilja säga
Har sett den på blocket litet använd kring 5000,- och även mindre.

Och så är du fortfarande i din älskade OnePlus miljö, fast den uppgraderas till Android 12.1 nu.

Jag tänkte inte ens på att kolla för OPO 9! Vill känna igen att 8:an fick riktigt dåliga reviews så glömde bort att 9:an fanns också..
3500 för den lät som ett rejält kap! Får hålla lite koll på fyndhyllor och dyl.
Skall även kika lite mer på den!

Är i övrigt riktigt nöjd med min OnePlus och deras OxygenOS så hade inte blivit ledsen om det blir en sådan igen.

Visa signatur

CPU [Ryzen 7 3800XT] GPU [Red Devil RX 5700 XT 8GB]
PSU [Antec HCG Gold 750W]
MOBO [MSI B550-A Pro]
Chassi [Phanteks Entoo Pro M]

Permalänk
Medlem
Skrivet av iFerz:

Tack för tips!
S20 är väl en eller två generationer äldre nu, finns det inte risk att säkerhetsuppdateringar och liknande kommer saknas?

Jo den får väl bara garanterat Android 13 och sen vet jag inte hur länge efter det den får säkerhetsuppdateringar.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | Arctic Liquid Freezer II 420 | G.Skill Trident Z Neo 32GB 3600Mhz CL16 | Kingston KC2500 2TB x2 | ASUS ROG STRIX B550-F Gaming Wifi | ASUS ROG STRIX RTX 4090 OC | Corsair RM750x | Fractal Design Torrent | 6x Noctua NF-A14 PWM

Permalänk
Medlem
Skrivet av iFerz:

Halloj!

Hoppas inlägget funkar
Är inne på att uppgradera telefon efter ett par års användning av min OnePlus 7 Pro.
Älskar telefonen, men märks att den börjar bli lite tröttare, samt att nya prylar är kul.

Önskar att landa som max 10k för telefonen, siktar på att köpa den direkt och inte köra igenom abonnemang.

Hittade en nyligen skapat tråd här som hade några förslag, men skapar en egen tråd för att ställa vidare frågor, samt att alla är lite olika.

Har ett absolut krav på minimum 90hz uppdatering på skärmen då jag vant mig med det.
En bra kamera önskas gärna, men det behövs absolut inte vara det bästa på marknaden.
Jag spelar inget på telefonen förutom slöspelandet på Balls Breaker Quest och Clicker Heroes (hehe), annars scrollar jag på sociala medier, kikar lite film och så, så jag tror inte jag behöver max-prestanda.
Gärna lite trevligare skärm så att Netflix ser bra ut.
Snabbladdning är en stor del QoL, men tror inte jag kan av-vänja mig det.

Alternativ 1.
Xiaomi 12 - https://www.inet.se/produkt/2000984/xiaomi-12-256gb-bla#speci...
Det finns även en Pro-variant för "lite" dyrare https://www.inet.se/produkt/2001017/xiaomi-12-pro-256-gra men vet inte om uppgraderingarna faktiskt justifierar prisökningen.
Fördelar
* 120hz AMOLED skärm
* 1100 nits peak brightness, inte något krav, men en ljus skärm är bra
* Snapdragon 8 Gen 1 vilket bör ge all prestanda jag kan tänka mig
* Trådlös laddning med stöd till 50w och snabbladdning på 67w
Nackdelar
* Lite mindre batteri på 4500mah
* Pris på runt 7-8, men finns på rea just nu hos CDON för 6619SEK
* Upplösning på 2400 x 1080, min OnePlus har 3120x1440 idag.

Alternativ 2.
Nothing phone(1) - https://www.inet.se/produkt/2001031/nothing-phone-1-12-256gb-...
Diggar utseendet som tusan samt att den andas (iallafall lite) tidig OnePlus anda med Carl Pei. Priset är även till en stor fördel.
Fördelar
* 120hz OLED
* Qi-laddning samt 5w powersharing, vilket är schysst med att ladda hörlurar och klocka
* 5990SEK ger en 12GB RAM och 256GB lagring
Nackdelar
* Första telefonen från en tillverkare, osäkert hur den håller sig framöver
* Mid-range specs för en ny telefon
* "Bara" 33w snabbladdning
* Följer inte med laddare

Alternativ 3.
Google Pixel 6 - https://www.inet.se/produkt/2000877/google-pixel-6-128gb-stor...
Har aldrig ens petat på en Google-telefon tidigare, men denna ligger som en liten wildcard. Skulle även Pixel Buds Pro komma till Sverige är det ett köp, och då är det trevligt med sömnlös integration, men känns inte heller superviktigt.
Fördelar
* Ser bra ut
* OS:et skall, vad jag förstår, vara riktigt bra
* Bra variation på video-alternativ samt kamerorna verkar schyssta
Nackdelar
* "Endast" 90hz upplösning. Säkerligen inget man märker av, men 120 > 90 ..
* "Bara" 30w laddning
* Följer inte med laddare

Alternativ 4.
Samsung Galaxy A53 - https://www.inet.se/produkt/2000968/samsung-galaxy-a53-128gb-...
Tidigare haft en S8 som jag var okej-nöjd med, men ogillar Samsungs OS litegrann. Deras kameror skall dock vara riktigt schyssta.
Fördelar
* 4990SEK
* Bra kamera-alternativ och vad jag förstått så är deras mjukvara riktigt bra
* 5000mAh
* microSD lagring
Nackdelar
* Låg snabbladdning på "enbart" 25w
* Saknar laddare och skal

Inlägget är kanske lite dåligt formaterat, men hoppas jag kan få motta lite tips!
Helst inte begagnade alternativ då jag uppskattar garantin som en ny enhet ger.

Även om det finns några nya släpp man bör vänta på, eller om det finns någon rea som är värt att glo på.
Jag är också öppen till Apple-alternativ, men känns som man behöver gå med i hela ekosystemet för att det verkligen ska bli värt det.

Tack!

Jag har haft ett par modeller av Xiaomi genom åren, och de blir verkligen bättre och bättre.
Senaste är Xiami 11T. Fantastiskt mycket telefon för pengarna!

120Hz skärm Amoled HDR och stereo högtalare med THX, det är faktiskt rätt gött att se film i mörker på luren!
Man får med skal när man köper telefonen vilket jag tycker är skönt!
Jag förväntade mig en lite segare telefon än flaggskeppen med tanke på det låga priset, men den är hur pigg som helst i menyerna. Märker inte av något lagg eller så.

Just nu är det en drive på Pro modellen (SnapDragon CPU och 120w laddare istället).
Finns för 2990kr hos bla Inet, Elgiganten, MediaMarkt och NetOnNet.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5965148

Permalänk
Medlem

Köp en Pixel, har enbart kört pixel och nexus i snart 10 år.
Kommer aldrig köpa nån annan dynga
Ska man köra Android finns det typ bara det alternativet.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

Jag har haft ett par modeller av Xiaomi genom åren, och de blir verkligen bättre och bättre.
Senaste är Xiami 11T. Fantastiskt mycket telefon för pengarna!

120Hz skärm Amoled HDR och stereo högtalare med THX, det är faktiskt rätt gött att se film i mörker på luren!
Man får med skal när man köper telefonen vilket jag tycker är skönt!
Jag förväntade mig en lite segare telefon än flaggskeppen med tanke på det låga priset, men den är hur pigg som helst i menyerna. Märker inte av något lagg eller så.

Just nu är det en drive på Pro modellen (SnapDragon CPU och 120w laddare istället).
Finns för 2990kr hos bla Inet, Elgiganten, MediaMarkt och NetOnNet.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5965148

3000kr kändes ju faktiskt helt sinnessjukt bra för vad man verkar få!
Hur är det med resterande "säljargument" såsom kameran?
Finns det någon jobbig bloatware man bör veta om?

Skrivet av _niko_:

Köp en Pixel, har enbart kört pixel och nexus i snart 10 år.
Kommer aldrig köpa nån annan dynga
Ska man köra Android finns det typ bara det alternativet.

Ytterligare en +1 för Pixel!
Får jag fråga vad som gör att du trivs så bra med dem?

Visa signatur

CPU [Ryzen 7 3800XT] GPU [Red Devil RX 5700 XT 8GB]
PSU [Antec HCG Gold 750W]
MOBO [MSI B550-A Pro]
Chassi [Phanteks Entoo Pro M]

Permalänk
Medlem

Ett tips om du har tillgång till studentrabatt och letar billigt.
Samsung A53 5G hos Samsung själva för stunden. ~2495 Kr.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iFerz:

3000kr kändes ju faktiskt helt sinnessjukt bra för vad man verkar få!
Hur är det med resterande "säljargument" såsom kameran?
Finns det någon jobbig bloatware man bör veta om?

Ja det är det verkligen.
Ingen märkvärdig bloatware. Det finns lite Xiaomi specifika appar som Mi Fjärrkontroll, telefonen har ju IR. Smidigt när man sitter och väntar på akuten och själv kan bestämma vad som ska visa på TVn I övrigt är jag väldigt förtjust i MIUI som de kör med.

Köpargument:
Telefonen kommer med bra skärmskydd monterat, och ett schysst skal medföljer.
Kameran är bra, utöver 108mp kamera finns det även tele-kamera, och vidvinkel.
IR-sändare är något jag haft använder för då och då.
Man får med snabbladdare på 67w.
Fingeravtryck sitter på sidan på låsknappen, personligen tycker jag det funkar bättre än under skärmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _niko_:

Köp en Pixel, har enbart kört pixel och nexus i snart 10 år.
Kommer aldrig köpa nån annan dynga
Ska man köra Android finns det typ bara det alternativet.

Är grymt nöjd med min pixel 6, det enda jag ibland kan sakna är att det inte är en pro, den blev lite för dyr att få via jobbet. Hade gärna haft optisk zoom...

En del klagande på fingeravtrycksläsaren, och ja den är inte perfekt men jag har inget problem att tolerera den. Har aldrig upplevt en perfekt sådan så man har väl inte hunnit bli bortskämd med det än!

Permalänk
Medlem

Köpte en Pixel 6 Pro 12/256gb från CDON för runt 1,5-2mån sen. Kan inte säga annat än att jag är nöjd. Nu kom jag iofs från en HTC U11 så skulle nog bli nöjd i vilket fall som.

Visa signatur

MalZon: ASUS G771JM - i7 4710HQ - 16Gb DDR3 - GTX860M - 128Gb SSD + 1Tb - 17,3"
GARAGE: ASUS P5Q PRO - C2Q Q9650 - 8Gb DDR2PC8500 - 8800 GTS - 256Gb SSD - 22"
MAP: Dell E6410 - i5 M460 - 4Gb - nVidia 3100M - 320Gb SATA - 14,1"

Permalänk
Medlem
Skrivet av roxkz:

Ett tips om du har tillgång till studentrabatt och letar billigt.
Samsung A53 5G hos Samsung själva för stunden. ~2495 Kr.

Tyvärr så jobbar jag, men bra tips!

Skrivet av tBiorrith:

Ja det är det verkligen.
Ingen märkvärdig bloatware. Det finns lite Xiaomi specifika appar som Mi Fjärrkontroll, telefonen har ju IR. Smidigt när man sitter och väntar på akuten och själv kan bestämma vad som ska visa på TVn I övrigt är jag väldigt förtjust i MIUI som de kör med.

Köpargument:
Telefonen kommer med bra skärmskydd monterat, och ett schysst skal medföljer.
Kameran är bra, utöver 108mp kamera finns det även tele-kamera, och vidvinkel.
IR-sändare är något jag haft använder för då och då.
Man får med snabbladdare på 67w.
Fingeravtryck sitter på sidan på låsknappen, personligen tycker jag det funkar bättre än under skärmen.

Ajjemän! Minns jag hade IR-sensor på en gammal Huawei å, var inte rikspopulär i skolan när man petade på olika tv-apparater..
67w snabbladdare lät ju rejält bekvämt!
Vet inte vad jag tycker helt om fingeravtryck på sidan, har det på jobbluren, men det kanske mer är en vanesak än något annat.

Skrivet av sandos:

Är grymt nöjd med min pixel 6, det enda jag ibland kan sakna är att det inte är en pro, den blev lite för dyr att få via jobbet. Hade gärna haft optisk zoom...

En del klagande på fingeravtrycksläsaren, och ja den är inte perfekt men jag har inget problem att tolerera den. Har aldrig upplevt en perfekt sådan så man har väl inte hunnit bli bortskämd med det än!

Är ju ändå något man skall interagera med dagligen, misstänker dock att även finns stöd för ansiktsupplåsning också?

Skrivet av MalZon:

Köpte en Pixel 6 Pro 12/256gb från CDON för runt 1,5-2mån sen. Kan inte säga annat än att jag är nöjd. Nu kom jag iofs från en HTC U11 så skulle nog bli nöjd i vilket fall som.

HTC telefon var det längesen man petade på..
Inga problem att rapportera utöver det?

Visa signatur

CPU [Ryzen 7 3800XT] GPU [Red Devil RX 5700 XT 8GB]
PSU [Antec HCG Gold 750W]
MOBO [MSI B550-A Pro]
Chassi [Phanteks Entoo Pro M]

Permalänk
Medlem
Skrivet av iFerz:

HTC telefon var det längesen man petade på..
Inga problem att rapportera utöver det?

Mycket tråkigt att de inte gör nåt vidare mobiler längre. U11 var nog min femte HTC.
Asså nä.
Har väl reagerat på att den vill ändra mellan WiFi och mobildata lite oftare än min gamla mobil, känns som att den ändrar så fort den känner en taskig signal.
Högst ljusstyrkan kunde vart aningens starkare, speciellt i direkt solljus.
Den blir väldigt varm när man laddar och spelar samtidigt. Blev väl min gamla med men inte så här varm.
Alltid lite smågrejer man är van vid sen gamla mobilen men det är ju enbart en vanesak.
Sitter just nu och väntar på att Android 13 officiella släppet ska dyka upp på mobilen. Släpptes igår under stora delar av världen, vissa har fått den redan andra väntar fortfarande.

Visa signatur

MalZon: ASUS G771JM - i7 4710HQ - 16Gb DDR3 - GTX860M - 128Gb SSD + 1Tb - 17,3"
GARAGE: ASUS P5Q PRO - C2Q Q9650 - 8Gb DDR2PC8500 - 8800 GTS - 256Gb SSD - 22"
MAP: Dell E6410 - i5 M460 - 4Gb - nVidia 3100M - 320Gb SATA - 14,1"

Permalänk
Medlem

Köpte nyss (vecka sen) Pixel 6. Kameran är riktigt trevlig. Telefonen är snygg. Och priset är fallande. Om du tajmar in rätt kan du få den för 6000 och inte mer.

Telefonen är hal. Som en tvål i handen. Skal rekommenderas. Jag köpte ett i skinn från Bellroy vilket ger telefonen mer premiumkänsla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MalZon:

Mycket tråkigt att de inte gör nåt vidare mobiler längre. U11 var nog min femte HTC.
Asså nä.
Har väl reagerat på att den vill ändra mellan WiFi och mobildata lite oftare än min gamla mobil, känns som att den ändrar så fort den känner en taskig signal.
Högst ljusstyrkan kunde vart aningens starkare, speciellt i direkt solljus.
Den blir väldigt varm när man laddar och spelar samtidigt. Blev väl min gamla med men inte så här varm.
Alltid lite smågrejer man är van vid sen gamla mobilen men det är ju enbart en vanesak.
Sitter just nu och väntar på att Android 13 officiella släppet ska dyka upp på mobilen. Släpptes igår under stora delar av världen, vissa har fått den redan andra väntar fortfarande.

Ajjemän! Värme vid laddning brukar inte vara något problem, laddar den oftast när jag sitter vid datorn och petar inte på telefonen något då.
Tack för tipset och hjälpen!

Visa signatur

CPU [Ryzen 7 3800XT] GPU [Red Devil RX 5700 XT 8GB]
PSU [Antec HCG Gold 750W]
MOBO [MSI B550-A Pro]
Chassi [Phanteks Entoo Pro M]

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av iFerz:

Halloj!

Hoppas inlägget funkar
Är inne på att uppgradera telefon efter ett par års användning av min OnePlus 7 Pro.
Älskar telefonen, men märks att den börjar bli lite tröttare, samt att nya prylar är kul.

Önskar att landa som max 10k för telefonen, siktar på att köpa den direkt och inte köra igenom abonnemang.

Hittade en nyligen skapat tråd här som hade några förslag, men skapar en egen tråd för att ställa vidare frågor, samt att alla är lite olika.

Har ett absolut krav på minimum 90hz uppdatering på skärmen då jag vant mig med det.
En bra kamera önskas gärna, men det behövs absolut inte vara det bästa på marknaden.
Jag spelar inget på telefonen förutom slöspelandet på Balls Breaker Quest och Clicker Heroes (hehe), annars scrollar jag på sociala medier, kikar lite film och så, så jag tror inte jag behöver max-prestanda.
Gärna lite trevligare skärm så att Netflix ser bra ut.
Snabbladdning är en stor del QoL, men tror inte jag kan av-vänja mig det.

Alternativ 1.
Xiaomi 12 - https://www.inet.se/produkt/2000984/xiaomi-12-256gb-bla#speci...
Det finns även en Pro-variant för "lite" dyrare https://www.inet.se/produkt/2001017/xiaomi-12-pro-256-gra men vet inte om uppgraderingarna faktiskt justifierar prisökningen.
Fördelar
* 120hz AMOLED skärm
* 1100 nits peak brightness, inte något krav, men en ljus skärm är bra
* Snapdragon 8 Gen 1 vilket bör ge all prestanda jag kan tänka mig
* Trådlös laddning med stöd till 50w och snabbladdning på 67w
Nackdelar
* Lite mindre batteri på 4500mah
* Pris på runt 7-8, men finns på rea just nu hos CDON för 6619SEK
* Upplösning på 2400 x 1080, min OnePlus har 3120x1440 idag.

Alternativ 2.
Nothing phone(1) - https://www.inet.se/produkt/2001031/nothing-phone-1-12-256gb-...
Diggar utseendet som tusan samt att den andas (iallafall lite) tidig OnePlus anda med Carl Pei. Priset är även till en stor fördel.
Fördelar
* 120hz OLED
* Qi-laddning samt 5w powersharing, vilket är schysst med att ladda hörlurar och klocka
* 5990SEK ger en 12GB RAM och 256GB lagring
Nackdelar
* Första telefonen från en tillverkare, osäkert hur den håller sig framöver
* Mid-range specs för en ny telefon
* "Bara" 33w snabbladdning
* Följer inte med laddare

Alternativ 3.
Google Pixel 6 - https://www.inet.se/produkt/2000877/google-pixel-6-128gb-stor...
Har aldrig ens petat på en Google-telefon tidigare, men denna ligger som en liten wildcard. Skulle även Pixel Buds Pro komma till Sverige är det ett köp, och då är det trevligt med sömnlös integration, men känns inte heller superviktigt.
Fördelar
* Ser bra ut
* OS:et skall, vad jag förstår, vara riktigt bra
* Bra variation på video-alternativ samt kamerorna verkar schyssta
Nackdelar
* "Endast" 90hz upplösning. Säkerligen inget man märker av, men 120 > 90 ..
* "Bara" 30w laddning
* Följer inte med laddare

Alternativ 4.
Samsung Galaxy A53 - https://www.inet.se/produkt/2000968/samsung-galaxy-a53-128gb-...
Tidigare haft en S8 som jag var okej-nöjd med, men ogillar Samsungs OS litegrann. Deras kameror skall dock vara riktigt schyssta.
Fördelar
* 4990SEK
* Bra kamera-alternativ och vad jag förstått så är deras mjukvara riktigt bra
* 5000mAh
* microSD lagring
Nackdelar
* Låg snabbladdning på "enbart" 25w
* Saknar laddare och skal

Inlägget är kanske lite dåligt formaterat, men hoppas jag kan få motta lite tips!
Helst inte begagnade alternativ då jag uppskattar garantin som en ny enhet ger.

Även om det finns några nya släpp man bör vänta på, eller om det finns någon rea som är värt att glo på.
Jag är också öppen till Apple-alternativ, men känns som man behöver gå med i hela ekosystemet för att det verkligen ska bli värt det.

Tack!

Ett inspel är ju att Xiaomi pressar priser/accepterar lägre marginal på sin hårdvara genom att de spårar sina användare mer och istället säljer den informationen för riktad reklam, i högre utsträckning än konkurrenterna på listan. Självklart spåras du ändå av Google och andra tjänster du använder. Kanske tycker du inte heller att det spelar någon roll, men man kan ha det med i beslutsprocessen i all fall.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av FabriciusRex:

Köpte nyss (vecka sen) Pixel 6. Kameran är riktigt trevlig. Telefonen är snygg. Och priset är fallande. Om du tajmar in rätt kan du få den för 6000 och inte mer.

Telefonen är hal. Som en tvål i handen. Skal rekommenderas. Jag köpte ett i skinn från Bellroy vilket ger telefonen mer premiumkänsla.

Ytterligare en röst för Pixel 6!
Min OPO 7Pro är också glashal utan skal så vågar inte använda den utan haha!

Visa signatur

CPU [Ryzen 7 3800XT] GPU [Red Devil RX 5700 XT 8GB]
PSU [Antec HCG Gold 750W]
MOBO [MSI B550-A Pro]
Chassi [Phanteks Entoo Pro M]

Permalänk
Medlem
Skrivet av iFerz:

Är ju ändå något man skall interagera med dagligen, misstänker dock att även finns stöd för ansiktsupplåsning också?

Det är inget dagligt problem skulle jag säga. Tror den ogillar om man är fuktig/svettig mest. Ansiktsupplåsning finns väl inte ens på pro tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoOngle:

Köpte nyss idag en OnePlus 9 Pro då den fick bättre reviews än den nya 10'an (dom har sparat på den nya versionen, och så är den ganska dyr med).

- 120hz AMOLED skärm
- 1300 nits
- Snapdragon 8 Gen 1 (888), laddare på 65w medföljer, och trådlös 50w kan du köpa till.
- Samma batteri som XIAOMI på 4500mAh
- Samma upplösning som din OnePlus du redan har.
- 4K60 FPS med stabilisering, 4K120 FPS utan (finns slow motion med).
- 8K30 FPS
- Lägsta pris jag här sett är kring 6-7K

Köpte den själv idag som demoex. men i fint skick utan repor för 3500,- nåt av ett kap skulle jag vilja säga
Har sett den på blocket litet använd kring 5000,- och även mindre.

Och så är du fortfarande i din älskade OnePlus miljö, fast den uppgraderas till Android 12.1 nu.

Jag har en OP 9 Pro, vilken var helt fantastiskt tills Oxygen 12 (OPs androidvariant) kom. Nu är telefonen faktiskt ganska värdelös. Dubbla simkort är drygare att använda sedan tidigare, smidiga funktioner har försvunnit och klockan när man ställer in alarm är inte längre baserat på 12-timmars klocka, utan 24 timmar i en ring, vilket innebär att klockan 6 är där man normalt sett har klockan 3, klockan 12 är där man normalt sett har klockan 6 osv. Undrar vilket troll till människa som tittade på den designen och tänkte "detta ser användarvänligt ut!"?
I övrigt så har även mina notiser ballat ut totalt, notiser från vissa appar får jag igen någon timme/dagar/veckor efter ursprungsmeddelandet, andra appar får jag bara mail om själva appen faktiskt är igång (telefonen stänger ibland av apparna själv så har svårt att bestämma över det själv). Andra appar får jag inga notiser av alls längre, trots att notiser är påslaget.

Blir aldrig en OP-telefon för mig någonsin igen faktiskt, vilket är väldigt synd då jag varit ett fan sedan OP 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av iFerz:

Ajjemän! Minns jag hade IR-sensor på en gammal Huawei å, var inte rikspopulär i skolan när man petade på olika tv-apparater..
67w snabbladdare lät ju rejält bekvämt!
Vet inte vad jag tycker helt om fingeravtryck på sidan, har det på jobbluren, men det kanske mer är en vanesak än något annat.

Finns ju ansiktsupplåsning också.

Permalänk
Medlem

Jag var inne på att skaffa en ASUS Zenfone 9 när den släpptes nu nyligen.
Tappade köplusten helt när ASUS avbröt min beställning utan anledning.
Ja, jag vet jag kan beställa den från annan butik men jag var inne lite på ChromeBook kampanjen de hade just vid släppet, tyckte det gav lite mervärde.

Kör vidare på min skördetröska Moto G 6.
Rensade ur den lite och nu är den lite snabbare igen.

Köper Zenfonen på rea eller black friday motsvarande.
Gillade att den var hyffsat liten och hade en rätt bra kamera.
Den saknar dock trådlös laddning men det är inget jag kommit in på än eftersom jag redan har en budgetlur.

Visa signatur

Kan vara lite slö att svara på PMs, försöker kolla dagligen dock.

OS: Win 10 x64 CPU: Intel i5 11400F MINNE: Corsair Vengeance 3000mhz 32gb RGB MODERKORT: MSI MAG B560 TOMAHAWK GPU: Sapphire RX 6700 XT HDDs: Corsair MP600 Core PSU: Cooler Master MWE 750W CHASSI: Phanteks 500A (Svart)

Permalänk
Medlem
Skrivet av sandos:

Det är inget dagligt problem skulle jag säga. Tror den ogillar om man är fuktig/svettig mest. Ansiktsupplåsning finns väl inte ens på pro tyvärr.

Okej!
Bör inte vara ett jätteproblem, är man även ansluten med lurarna och Google Smart Unlock (?) så sköts det där själv.
Tack!

Skrivet av Jeebentoft:

Jag har en OP 9 Pro, vilken var helt fantastiskt tills Oxygen 12 (OPs androidvariant) kom. Nu är telefonen faktiskt ganska värdelös. Dubbla simkort är drygare att använda sedan tidigare, smidiga funktioner har försvunnit och klockan när man ställer in alarm är inte längre baserat på 12-timmars klocka, utan 24 timmar i en ring, vilket innebär att klockan 6 är där man normalt sett har klockan 3, klockan 12 är där man normalt sett har klockan 6 osv. Undrar vilket troll till människa som tittade på den designen och tänkte "detta ser användarvänligt ut!"?
I övrigt så har även mina notiser ballat ut totalt, notiser från vissa appar får jag igen någon timme/dagar/veckor efter ursprungsmeddelandet, andra appar får jag bara mail om själva appen faktiskt är igång (telefonen stänger ibland av apparna själv så har svårt att bestämma över det själv). Andra appar får jag inga notiser av alls längre, trots att notiser är påslaget.

Blir aldrig en OP-telefon för mig någonsin igen faktiskt, vilket är väldigt synd då jag varit ett fan sedan OP 2

Riktigt tråkigt att höra!
Alarm-cirkeln har även jag, otroligt dum design men fullt hanterbar.
Har du några mer exempel på smidiga funktioner som försvunnit?

Det där med att telefonen stänger av appar själv har jag stött på ibland, exempelvis Snapchat. Misstänker att den har något försök att rensa bakgrundsprocesser som "inte behövs", men istället strular till notiserna.

Skrivet av haikopaiko:

Jag var inne på att skaffa en ASUS Zenfone 9 när den släpptes nu nyligen.
Tappade köplusten helt när ASUS avbröt min beställning utan anledning.
Ja, jag vet jag kan beställa den från annan butik men jag var inne lite på ChromeBook kampanjen de hade just vid släppet, tyckte det gav lite mervärde.

Kör vidare på min skördetröska Moto G 6.
Rensade ur den lite och nu är den lite snabbare igen.

Köper Zenfonen på rea eller black friday motsvarande.
Gillade att den var hyffsat liten och hade en rätt bra kamera.
Den saknar dock trådlös laddning men det är inget jag kommit in på än eftersom jag redan har en budgetlur.

Såg att LTT hade en video om den, såg ut som en ganska trevlig telefon men kändes som att den saknade lite "oumf", även fast den är mer riktad mot det billigare segmentet.

Visa signatur

CPU [Ryzen 7 3800XT] GPU [Red Devil RX 5700 XT 8GB]
PSU [Antec HCG Gold 750W]
MOBO [MSI B550-A Pro]
Chassi [Phanteks Entoo Pro M]

Permalänk
Medlem
Skrivet av iFerz:

Riktigt tråkigt att höra!
Alarm-cirkeln har även jag, otroligt dum design men fullt hanterbar.
Har du några mer exempel på smidiga funktioner som försvunnit?

Det där med att telefonen stänger av appar själv har jag stött på ibland, exempelvis Snapchat. Misstänker att den har något försök att rensa bakgrundsprocesser som "inte behövs", men istället strular till notiserna.

Mobilen frågade i början varje kontakt jag klickar på för att ringa i appen "Telefon" om jag vill använda videosamtal, sms eller telefon (vad är det som är oklart med appnamnet "telefon"?). Dock finns det nu en knapp så att man endast måste göra detta val en gång per kontakt och man kan i samband med det "låsa" valet.

Knapparna för tillbaka/hem/välj app har också flyttat sig några millimeter åt vardera håll jämfört med tidigare, vilket resulterar i att jag ofta trycker precis mellan knapparna och blir irriterad över att inget händer.

Varje gång jag kopplar in mobilen med sladd till bilen så frågar den (oftast flertalet gånger, en gång räcker tydligen inte för Android 12) om jag vill

1. Bara ladda (förvalt)
2. Android Auto + "bara ladda"
3. Gör ingenting

Tidigare så gick mobilen automatiskt in i Android auto + laddning, vilket jag förutsätter att alla normala människor som kopplar in telefonen i bilen skulle vilja. Varför skulle jag koppla in mobilen med sladd om jag vill "Göra ingenting?"

Android 12 är dessutom så klumpigt att de har samma funktion för att "halvöppna notis" och "lås skärm". Dubbelklickar man på en notis så fick man tidigare upp lite mer information från notisen, nu får man bara detta om man dubbelklickar väääääldigt långsamt på notisen. Annars halvöppnas notisen, men skärmen stängs av då dubbelklick på en låst skärm har både öppna notis och lås skärm-funktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jeebentoft:

Jag har en OP 9 Pro, vilken var helt fantastiskt tills Oxygen 12 (OPs androidvariant) kom. Nu är telefonen faktiskt ganska värdelös. Dubbla simkort är drygare att använda sedan tidigare, smidiga funktioner har försvunnit och klockan när man ställer in alarm är inte längre baserat på 12-timmars klocka, utan 24 timmar i en ring, vilket innebär att klockan 6 är där man normalt sett har klockan 3, klockan 12 är där man normalt sett har klockan 6 osv. Undrar vilket troll till människa som tittade på den designen och tänkte "detta ser användarvänligt ut!"?
I övrigt så har även mina notiser ballat ut totalt, notiser från vissa appar får jag igen någon timme/dagar/veckor efter ursprungsmeddelandet, andra appar får jag bara mail om själva appen faktiskt är igång (telefonen stänger ibland av apparna själv så har svårt att bestämma över det själv). Andra appar får jag inga notiser av alls längre, trots att notiser är påslaget.

Blir aldrig en OP-telefon för mig någonsin igen faktiskt, vilket är väldigt synd då jag varit ett fan sedan OP 2

Då är det tur för mig att jag aldrig har haft en OP telefon förut, för jag har BARA positiva upplevelser med den, och nu har Oxygen 13 släpps som BETA, så den kommer väl snart med Oxygen 13, hoppas du får vad du saknar då.

Men så är det ju alltid med utveckling, några ting släpps andra grejer förbättras. Det fina med OP serien är ju det är fritt fram att roota dom om man nu vill, jag tänker så att när det inte uppdateras mera så rootar jag min telefon, gillar att det är möjligt.

Kameran är ju absolut underbar, älskar dessa. Har hittat massor av funktioner som ingen reviewers har nämnd eller hittat själva, det finns tyvärr dålig dokumentation tycker jag så inte märklig att stackarna blir förvirrade så snabbt som utvecklingen går. Än så länge är jag extremt nöjd - videofilmning i 4K60 fps med chromatic aberration correctioni linserna är ju helt kanon istället för i mjukvaran som vid de flesta kamera telefoner. Jag märker det direkt på min tidigare 4K huawei telefon att OnePlus 9 Pro är en mästare i detta och helt underbar.

Testade att köra en lång tur med bilen (22 minuter) och filmade med en urkass sugkopp köpt hos Kjell och Company som skakade telefonen så mkt. att det slår även min hand i skakning, men ändå märks inget i 4K60 fps hela vägen hem, kristallklara tecken, regnummer, skyltar och även hönsnät ses som ett fotografi i varje bild i videon, totally awesome! Jag är hur nöjd som helst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jeebentoft:

Mobilen frågade i början varje kontakt jag klickar på för att ringa i appen "Telefon" om jag vill använda videosamtal, sms eller telefon (vad är det som är oklart med appnamnet "telefon"?). Dock finns det nu en knapp så att man endast måste göra detta val en gång per kontakt och man kan i samband med det "låsa" valet.

Knapparna för tillbaka/hem/välj app har också flyttat sig några millimeter åt vardera håll jämfört med tidigare, vilket resulterar i att jag ofta trycker precis mellan knapparna och blir irriterad över att inget händer.

Varje gång jag kopplar in mobilen med sladd till bilen så frågar den (oftast flertalet gånger, en gång räcker tydligen inte för Android 12) om jag vill

1. Bara ladda (förvalt)
2. Android Auto + "bara ladda"
3. Gör ingenting

Tidigare så gick mobilen automatiskt in i Android auto + laddning, vilket jag förutsätter att alla normala människor som kopplar in telefonen i bilen skulle vilja. Varför skulle jag koppla in mobilen med sladd om jag vill "Göra ingenting?"

Android 12 är dessutom så klumpigt att de har samma funktion för att "halvöppna notis" och "lås skärm". Dubbelklickar man på en notis så fick man tidigare upp lite mer information från notisen, nu får man bara detta om man dubbelklickar väääääldigt långsamt på notisen. Annars halvöppnas notisen, men skärmen stängs av då dubbelklick på en låst skärm har både öppna notis och lås skärm-funktion

Riktigt sega not-quality of life grejer, tack för insikten!

Skrivet av JoOngle:

Då är det tur för mig att jag aldrig har haft en OP telefon förut, för jag har BARA positiva upplevelser med den, och nu har Oxygen 13 släpps som BETA, så den kommer väl snart med Oxygen 13, hoppas du får vad du saknar då.

Men så är det ju alltid med utveckling, några ting släpps andra grejer förbättras. Det fina med OP serien är ju det är fritt fram att roota dom om man nu vill, jag tänker så att när det inte uppdateras mera så rootar jag min telefon, gillar att det är möjligt.

Kameran är ju absolut underbar, älskar dessa. Har hittat massor av funktioner som ingen reviewers har nämnd eller hittat själva, det finns tyvärr dålig dokumentation tycker jag så inte märklig att stackarna blir förvirrade så snabbt som utvecklingen går. Än så länge är jag extremt nöjd - videofilmning i 4K60 fps med chromatic aberration correctioni linserna är ju helt kanon istället för i mjukvaran som vid de flesta kamera telefoner. Jag märker det direkt på min tidigare 4K huawei telefon att OnePlus 9 Pro är en mästare i detta och helt underbar.

Testade att köra en lång tur med bilen (22 minuter) och filmade med en urkass sugkopp köpt hos Kjell och Company som skakade telefonen så mkt. att det slår även min hand i skakning, men ändå märks inget i 4K60 fps hela vägen hem, kristallklara tecken, regnummer, skyltar och även hönsnät ses som ett fotografi i varje bild i videon, totally awesome! Jag är hur nöjd som helst.

Det låter ju finfint, tack för insikten!
Har du märkt av något som Jeebentoft nämner med konstiga uppdateringar eller app-behörigheter som spökar?

Visa signatur

CPU [Ryzen 7 3800XT] GPU [Red Devil RX 5700 XT 8GB]
PSU [Antec HCG Gold 750W]
MOBO [MSI B550-A Pro]
Chassi [Phanteks Entoo Pro M]

Permalänk
Medlem

Köp inte A53! Jag har fått en sådan jobbtelefon, plastig, tjock och otymplig i mitt tycke. Känns som en mobil man får ur en tuggummiautomat för 10 kr skärmen är iofs fin, det får jag ge den...

Permalänk
Medlem