Asus OLED-skärmar lanseras och får svenskt pris – 17 990 kronor för 42-tummaren

Permalänk
Melding Plague

Asus OLED-skärmar lanseras och får svenskt pris – 17 990 kronor för 42-tummaren

De OLED-baserade gamingskärmarna i ROG Swift-serien erbjuds i storlekarna 42 samt 48 tum och landar snart i butik.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Snusfri

Varför i hela friden skall man betala 8k (nästan det dubbla priset) för Asus version, är det möjligen så att 18 Hz extra är så viktigt för vissa?

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem

Dessa skärmar baseras på C2 varianten av OLED, så att så mycket dyrare är dom inte.

Permalänk
Medlem

Jag kan bara inte med hur den är så tunn i toppen, rent estetiskt så ser det väldigt fult ut. Dom kunde lika gärna ha låtit den vara tjock hela vägen upp istället och implementerat en större kylflänslösning.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 9950X][Gigabyte X870E Aorus Elite][G.Skill Trident Z5 NEO DDR5 6400Mhz 32GB CL-32-39-39-102][ASUS GeForce RTX 3090 ROG Strix OC][Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB, Seagate FireCuda Gaming Hub 16TB][Noctua NH-D15 chromax.black][Corsair AX1600i][Xigmatek Elysium][Samsung S27B970D]

Permalänk
Medlem

Den är både dyrare och fulare än c2.

Permalänk
Medlem

Dyrare, inte snygg och "antireflex"-skräp filter som förstör färgerna än LG's egna alternativ. Tack men nej tack.

Permalänk
Medlem

Jag gillar specen till denna skärm faktiskt.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av THB:

Varför i hela friden skall man betala 8k (nästan det dubbla priset) för Asus version, är det möjligen så att 18 Hz extra är så viktigt för vissa?

Det finns ju dem som betalar 8k extra för ett grafikkort för 18 fps mer i spel så varför inte?

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - LG 45GR95QE 45" UltraWide OLED 3440x1440p@240Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

För att C2 inte funkar med Mac (har själv en 42C2).

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || 2x Asus PG32UCDM 32" || Lian Li A4-H2O, Asus ROG STRIX B850-I GAMING WIFI, Asus ROG Loki SFX-L 850W, AMD 9950x3D, 64GB DDR5 6000 CL30, 4TB SN850X, NVIDIA RTX 5090 FE ||  Macbook Pro 14" M4 Pro 1TB 48GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE

Permalänk
Medlem

Men var är RGB.n?! Det är ju en Asus ROG, eller är det bara STRIX som har RGB?

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toss3:

För att C2 inte funkar med Mac (har själv en 42C2).

Den funkar väl ok, även om det är lite krångligare? Se ex https://www.reddit.com/r/Monitors/comments/wc9adk/guide_to_ma...
I kommentarerna finns lite bättre tips som gör det lite enklare än i op.

Edit: Eller menar du att få den att fungera i 4k120? Det SKA väl gå om man har rätt kabel om jag förstått rätt, men ja... verkar som många inte klarar det.

Visa signatur

WS: Asus X570-E, Ryzen 5900x, 2x16GB Ballistix E-die, EVGA 3080 FTW3 Ultra
FS: Asus X370-F, Ryzen 5600G, 2x32GB, Exos18 16TBx9 RAIDZ2, CM Stacker
AUX: Asus B550, Ryzen 5700G, 2x32GB, Phanteks P400

Permalänk
Medlem
Skrivet av kirkunit:

Den funkar väl ok, även om det är lite krångligare? Se ex https://www.reddit.com/r/Monitors/comments/wc9adk/guide_to_ma...

Ja, "inte funkar" är ju en överdrift. Men du får inte ut över 60hz vid 4k. Sen om det är värt skillnaden... ja det är ju individuellt. Jag hade gärna haft det men kommer inte byta ut min 48CX om det inte kommer något som åtminstone är lite likt prismässigt.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | SF450

Permalänk
Medlem
Skrivet av Runqen:

Dyrare, inte snygg och "antireflex"-skräp filter som förstör färgerna än LG's egna alternativ. Tack men nej tack.

Dyrare och fulare än C2 är lite trist ja, men antireflex på en datorskärm är bra. Jobbigt med ljusreflexer i glossy skärmar vid längre sessioner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kirkunit:

Edit: Eller menar du att få den att fungera i 4k120? Det SKA väl gå om man har rätt kabel om jag förstått rätt, men ja... verkar som många inte klarar det.

Funkar inte med 4k120 och du får ej heller 10bit (inte testat ifall det är full 4:4:4 chroma för den delen heller): https://forums.macrumors.com/threads/mac-mini-4k-120hz.226703... Testat en rad olika adaptrar, men fortfarande no go. Så därför kan denna vara väldigt intressant ifall man kör en combo av Windows/MacOS.

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || 2x Asus PG32UCDM 32" || Lian Li A4-H2O, Asus ROG STRIX B850-I GAMING WIFI, Asus ROG Loki SFX-L 850W, AMD 9950x3D, 64GB DDR5 6000 CL30, 4TB SN850X, NVIDIA RTX 5090 FE ||  Macbook Pro 14" M4 Pro 1TB 48GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE

Permalänk
Medlem
Skrivet av macmann1:

Ja, "inte funkar" är ju en överdrift. Men du får inte ut över 60hz vid 4k. Sen om det är värt skillnaden... ja det är ju individuellt. Jag hade gärna haft det men kommer inte byta ut min 48CX om det inte kommer något som åtminstone är lite likt prismässigt.

Skrivet av Toss3:

Funkar inte med 4k120 och du får ej heller 10bit (inte testat ifall det är full 4:4:4 chroma för den delen heller): https://forums.macrumors.com/threads/mac-mini-4k-120hz.226703... Testat en rad olika adaptrar, men fortfarande no go. Så därför kan denna vara väldigt intressant ifall man kör en combo av Windows/MacOS.

Ah, jag hade verkligen för mig att det var löst på nåt vis med rätt adapter (som gav 4k120), men tydligen minns jag fel. Jag köpte nån "8k"-kabel tex, men det fick bli usbc-dp och en gammal hederlig eizo istället.

Visa signatur

WS: Asus X570-E, Ryzen 5900x, 2x16GB Ballistix E-die, EVGA 3080 FTW3 Ultra
FS: Asus X370-F, Ryzen 5600G, 2x32GB, Exos18 16TBx9 RAIDZ2, CM Stacker
AUX: Asus B550, Ryzen 5700G, 2x32GB, Phanteks P400

Permalänk
Inaktiv

Undrar om denna har samma problem som LGs TVn att de sänker ljusstyrkan/blinkar lite här och där efter en stund

För övrigt är den alldeles för stor, precis som med övriga OLED paneler vi har idag

Permalänk
Medlem
Skrivet av kirkunit:

Ah, jag hade verkligen för mig att det var löst på nåt vis med rätt adapter (som gav 4k120), men tydligen minns jag fel. Jag köpte nån "8k"-kabel tex, men det fick bli usbc-dp och en gammal hederlig eizo istället.

Macbook har en gräns på 4K 60hz via HDMI 2.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mörksuggan:

Men var är RGB.n?! Det är ju en Asus ROG, eller är det bara STRIX som har RGB?

finns väl ca 8 miljoner RGB på den där...

Permalänk
Medlem

Största felet är väl att det är en WRGB. Ok, kanske lite för stora men inte mycket, samma bredd men halva höjden kanske vore lagom.

Permalänk
Medlem

Kan någon insatt förklara för mig varför dessa OLED-Skärmarna för desktops är så stora? Jag är personligen ute efter en 27" icke-välv 240hz version av OLED.. om en sådan någon gång släpps.

Det knepiga är att vi får 42" hela tiden och till laptops finns dem i motsvarande 13 - 17" men när de blir de där vanliga desktopstorlekarna så verkar tillverkarna tro att de inte finns marknad för dem trots mest sannolikt är att runt 27" nog de mest vanligt sålda. Enlighten me please!

Visa signatur

9800X3D || Gigabyte Aourous Master RTX 5080 || Phanteks Enthoo Pro 2 || Seasonic Prime TX 1000W || 32GB CL30 600MHZ DDR5 || Asus PG27VQ ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av roo:

Kan någon insatt förklara för mig varför dessa OLED-Skärmarna för desktops är så stora? Jag är personligen ute efter en 27" icke-välv 240hz version av OLED.. om en sådan någon gång släpps.

Det knepiga är att vi får 42" hela tiden och till laptops finns dem i motsvarande 13 - 17" men när de blir de där vanliga desktopstorlekarna så verkar tillverkarna tro att de inte finns marknad för dem trots mest sannolikt är att runt 27" nog de mest vanligt sålda. Enlighten me please!

Det här drar jag fullständigt ur röven men en gissning är att det förmodligen redan finns fabrikskapacitet och struktur för att göra 40-tumsskärmar från TV-tillverkning och att det blir billigare att gå den vägen, så att man har någon chans att sälja vad som redan är svinigt dyra produkter. Killgissar dock!

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Mordekai:

finns väl ca 8 miljoner RGB på den där...

Ha! Du dina skojare där!

Jag ser det dock som en klar fördel.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - LG 45GR95QE 45" UltraWide OLED 3440x1440p@240Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Sötast

Någon som äger en 42" 4K och kör den som daily driver som kan förklara för mig HUR ni gör?

Jag köpte en 42" 4K som jag använder istället för TV, hade tänkt använda den som både TV & Skärm från början på olika avstånd.

Men oavsett hur jag gjorde kunde jag inte hitta ett bekvämt avstånd.
Om jag körde 4K i 100% skala så fick jag sitta så nära att jag var tvungen att fysiskt röra huvudet för att läsa i de olika hörnen på skärmen när jag jobbade.

Om jag körde högre skala på 150-200% så fick jag bara plats med lika många fönster som om jag körde 1080P på en 24", alltså var allt bara större och gjorde ingen nytta.

Gick helt tillbaka till min PG279Q (27") då jag inte kunde hitta en sweetspot. Gaming var rätt löjligt dock, not gonna lie. Kändes halvt som halvt som platt-VR ibland

Permalänk
Medlem

Blev en aning dyrare än vad jag hoppats på...

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG B650E-F | Deepcool LT720 | Gainward Phantom RTX 4090 | 64 GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB DDR5-6000 | WD Black SN850X | Lian Li Lancool 216 | Corsair RM1000x SHIFT | LG Oled LX3 (Flex) 42" | Roccat Kone Pro Air | Logitech G915 TKL Brown | Windows 11 Pro

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av THB:

Min nördpostulering är att prisskillnaden i första hand inte är att Asus kostar mer, utan om att LG:s OLED TV kostar mindre. Orsaken till LG OLED C2 kostar mindre i jämförelse är därför att LG tillverkar flera miljoner OLED-TV årligen och har haft 9+ år på sig att effektivisera hela processen.

Asus använder i stort sett endast samma sorts OLED-panel där produkten i övrigt är totalt annorlunda med annan hårdvara. Som dessutom är i sin allra första versin med en tillverkningsvolym som kanske rör sig om 100.000 exemplar. Optimistiskt räknat då.

Poängen för Asus och alla andra som försöker med den här typen av OLED blir därför att de (förhoppningsvis) gör en produkt som är bättre lämpad för PC-bruk och är bättre på att fungera som en skärm jämfört med LG OLED C2. När Asus kan sälja 10 miljoner PG42UQ och PG48UQ om året kanske det rentav är tvärtom med priset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frux:

Dyrare och fulare än C2 är lite trist ja, men antireflex på en datorskärm är bra. Jobbigt med ljusreflexer i glossy skärmar vid längre sessioner.

Jag använder apples glansiga skärmar och glansiga lg skärmar dagligen och jag håller verkligen inte med om det där. Väljer alltid glansig skärm utifall valmöjlighet finns. Det matta bakplåtspappret som vattnar ur färgerna är ett evigt irritationsmoment hos mig. ^^

Permalänk
Medlem

köper ej den skärmen oavsett Oled blir det inbränning med ikoner i windows om man inte gömmer dom dvs.. oled är ju byggd på plasma teknik så

Inet har dom listade redan

https://www.inet.se/produkt/2221909/asus-42-rog-swift-pg42uq-...

https://www.inet.se/produkt/2221911/asus-48-rog-swift-pg48uq-...

Jag väljer o köpa hellre denna skärm ASUS 43" ROG Strix XG43UQ 4K 144 Hz HDMI 2.1 HDR kostar 11.990kr på inet.se
https://www.inet.se/produkt/2219345/asus-43-rog-strix-xg43uq-...

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av roo:

Svaret är samma som det varit de senaste ≈10 åren: Det finns ingen som riktigt lyckats få en tillverkningsprocess för OLED i traditionella skrivbordsstorlekar om 24–32 tum att fungera så att avkastning, volym och som följd slutpriser är i närheten av vad slutkonsumenter kan betala. OLED-skärmar i de storlekarna existerar och kan köpas där man som regel fått räkna med 50 000+ kronor styck vilket medfört att de OLED-panelerna främst hamnar i specialprodukter likt Sonys monitorer för färgkritisk produktion.

Så det finns OLED-produkter runt 27 tum. Fast inte riktigt på det sätt många väntat sig eller är beredda att betala för.

Tillverkarna har också lyckats väldigt väl med OLED i små storlekar, mobiler, plattor och laptops där Samsung är största OLED-paneltillverkaren. Däremot har ingen riktigt lyckats öka storlekarna förens nyligen med Samsungs QD-OLED. Än så länge endast enstaka modeller och sprillans nytt.

LG:s WOLED har i sin tur lyckats enormt väl med TV-storlekar. LG Display kan å sin sida inte kan få ned storlekarna med sin teknik utan har först senaste åren lyckats med nå ned till 48 och 42 tum.

Permalänk
Medlem

Här testar dom skärmarna som släpps nu

https://www.youtube.com/watch?v=Orrb05hhPjo

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem

Hur är det generellt med OLED och responstider? Bättre än IPS eller TN?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...