Söndagsmatiné: Erfarenheter från ett halvår med en dum mobiltelefon

Permalänk
Medlem

Eftersom jag nästan aldrig ringer eller sms:ar så är det egentligen inte en telefon jag behöver, utan en handdator. Så en feature phone skulle vara tämligen meningslös till vardags för min del. Men visst, bra som nödbackup.

De funktioner jag inte vill vara utan, som en feature phone saknar (eller är riktigt usel för):

  • Identifiering (BankID, men det fick mycket hellre vara något statligt)

  • Swish

  • Vädret ett dygn framåt, kontinuerligt uppdaterat och från fler än en källa (Meteogram-widget är trevligt)

  • GPS + Osmand (navigering och inspelning av träningsrutter)

  • Lösenordshanterare

  • Webbläsare

Skrivet av Elakekocken:

Jag saknar det faktum att bli tillfrågad om vägen till det ena än det andra.

Tvärtom för min del, jag avskyr att bli tillfrågad då personen alltför ofta ska någonstans som jag aldrig hört talas om så det blir bara pinsam pannkaka av det hela, alternativt att beskrivningen blir så krånglig att vissa steg med hög sannolikhet kommer glömmas bort eller bli fel. Det var många år sedan jag blev tillfrågad sist och jag hoppas det fortsätter så.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Inte för att jag har det så, men kombonationen dummobil + padda skulle jag kunna tänka mig. Nu är jag ändå väldigt sparsam med det jag använder av funktioner i min iPhone, hanterar den i princip som en dummobil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon291473:

När man läser här låter det som att ni känner är tvingade att svara om någon skriver på valfri app. Personligen kör jag helt utan notifikationer och kollar när jag känner för det.

Sounds good does not work. Fungerar väll ifall man bara har folk runt sej med samma mentalitet men jag personligen har folk som blir stressade och oroliga ifall man inte svarat under en dag. Vissa kvällar när man bestämt sej att vara utan telefonen så ser man 20 missade samtal och aviseringar från familjemedlemmar och vänner, vilket i sin tur stressar upp mej också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moton:

Sounds good does not work. Fungerar väll ifall man bara har folk runt sej med samma mentalitet men jag personligen har folk som blir stressade och oroliga ifall man inte svarat under en dag. Vissa kvällar när man bestämt sej att vara utan telefonen så ser man 20 missade samtal och aviseringar från familjemedlemmar och vänner, vilket i sin tur stressar upp mej också.

Det går ju enbart att förändra sitt eget beteende…

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Förstår inte riktigt grejen med detta. Bara för att man KAN använda sociala mediéer på en smarttelefon så betyder inte det att man måste använda det.

Bara installera de mest nödvändiga apparna, avinstallera eller dölj resten.

Man måste hitta anledningar att köpa ytterligare en pryl som ska få en att totalt ändra sitt dåliga beteende. Bara en pryl till... så blir allt bra igen.

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Medlem

Jag hade en lucka från att jag sålde min förra telefon och tills jag fick den jag har nu. Under den luckan så använde jag en gammal dumphone så att folk iaf kunde nå mig. Jag har ju en dator så det mesta kunde jag fixa via den om det var något speciellt. Och jag måste erkänna att jag tyckte att det var fantastiskt skönt. Det blev som ett annat lugn där rastlösheten ledde till kreativitet och att jag hittade på något annat istället för dra fram telefonen och kolla på lite youtube och allt annat som lockar med en smartphone.

Permalänk
Medlem

Hur skulle man överleva alla släktträffar utan mobilspel...

Visa signatur

Main: 5800X3D | Arctic Freezer III 360 | ROG STRIX B550-I | 32 GB DDR4@3600 MHz | Asus RTX 4080 Super TUF | Corsair RM850e | Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem

Jag anser att det mest dumma med smartphonehysterin är att alla förutsätts ha tillgång till en smartphone, och genom det förutsättandet så ignoreras portabiliteten i programvaror. T. ex Bank ID är förstört genom att ha segmenterat sig själv genom att ha Bank ID på fil och Mobilt Bank ID som separata produkter. Det gör att i vissa fall så fungerar inte Bank ID på fil för att verifiera sig eftersom när en sida begär Mobilt Bank ID så händer ingenting. Bank ID på fil har hamnat på efterkälken och blivit en B-produkt trots att det egentligen är samma sak.

Swish har också problem, skulle kunna vara långt mer portabelt om det bara lades manken till. Fungera på dator, ha en dedikerad hemsida att logga in och betala på, ha ett "swishkort" etc. Swish är i stort sett en svensk dumhet turligt nog så jag tenderar att beställa mer och mer saker från utlandet där de tack och lov inte har fallit ner i enkelhetsträsket. Hur många här vet hur IBAN och utlandsbetalningar fungerar?

När samhället godtroget och frivilligt målar in sig så hårt i ett hörn kring enstaka lösningar blir systemet extremt sårbart. Tycker energikrisen är ett lysande exempel på det hela. Om elen försvinner på ett sådant sätt att hela elnätet i en region går ner i flera veckor, hur ska vi lösa allt som målat in sig i Bank ID / Swish-hörnet? Jag personligen skulle inte bli direkt drabbad av ett sådant eftersom jag så att säga "byggt in redundans" i mitt leverne, och håller på att bygga in ytterligare redundans genom skydd mot långvariga elavbrott. Folk verkar inte förstå allvaret i att elen försvinner ett längre tag, varken på hemmets nivå eller samhällets. De tänker mest på det personliga, "hur ska JAG orka vara utan Facebook i en vecka? Nåväl, det kanske går an...", eller än värre det kortsiktiga "om strömmen går så kurar jag ihop mig i soffan med min smartphone!"

Kommer ha svårt att tycka synd om folk när det väl händer eftersom många är exempelvis kontantlösförespråkare eller för lata för att använda mer än en metod som fungerar precis lika bra. Med andra ord de som angriper både mitt sätt att leva men också monterar ner säkerheten i samhället. På samma nivå lika korkat som att montera ner kärnkraften i förtid, riva bostadshus för att driva upp hyrorna på de andra i området eller ta bort andra saker som fungerar. Det finns inget konsekvenstänk eller buffert, allt som inte används tillräckligt mycket IDAG ska bort, trots att de fyller en oerhört viktig funktion att bara finnas till. Undantag skolor (kommunala skolor skall upprätthålla en överkapacitet för presumtiva elever). Detta sker trots att det på sikt kan spara in pengar för att slippa bygga nytt när det väl behövs igen!

Även konservativa verkar missa dessa vitala delar. Det är mer fokus på ideal och regler än på faktisk funktion. Sedan handlar inte allt om traditionsenligt eller nytänkande heller, det handlar om att de-facto välja en uppsättning metoder som gör den bästa nyttan på så många sätt som möjligt, och att ha med existerande saker i beräkningen idag. Det sistnämnda är oerhört viktigt men ignoreras nästan alltid. Nytt är tydligen viktigare än att förvalta det gamla beprövade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Förstår inte riktigt grejen med detta. Bara för att man KAN använda sociala mediéer på en smarttelefon så betyder inte det att man måste använda det.

Bara installera de mest nödvändiga apparna, avinstallera eller dölj resten.

Att ha en smartphone kan för vissa kan vara som att ha en öl i kylskåpet för en alkis. Man vet att man borde låta bli men det är svårt. Då kanske det är enklare om man helt enkelt inte har en öl i kylskåpet.

Vi är alla olika som människor. Vissa har lättare att bli beroende än andra.